PSK31 ontvangst Laptop storing. Update met geluid fragment.

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

PSK31 ontvangst Laptop storing. Update met geluid fragment.

#1 Bericht door PA2OLD »

Beste OM's,

Via de afd.zender werd mij door een OM verteld dat er een digitale mode bestaat die PSK31 heet.
Nu ben ik 13 jaar niet QRV geweest en heb, zo blijkt, het een en ander gemist, zo ook PSK31.
Blijkbaar is dat niet eens de enige mode die er is, maar nu even over PSK31.
Ik vroeg die avond wat PKS31 was en het werd mij haar fijn uitgelegd, via een email kreeg ik de freq. op HF.

Die avond en nacht heb ik op het internet gezocht en veel gelezen en gezien in de vorm van YouTube filmpjes.
Nu heb ik thuis geen kortegolf ontvangen maar wel op de camping, waar een Sangean ATS 505 portable staat.
Niet bepaald een smalbandige ontvanger ;) maar ik wilde toch eens een poging wagen of ik die signalen kon detecteren.
Eenmaal op het weekend QTH heb ik een kabeltje voorzien van een scheidingstrafo zodat de laptop en de ontvanger galvanisch gescheiden zijn. Ik had nog zo'n ding liggen, stereo en voor HiFi in de auto bedoeld.
Afijn, die avond buiten onder de luifel de laptop opgestart en Digipan geactiveerd, kabeltje in de line ingang en toen de Sangean via een regelbare verzwakker aan een meter of 15 draad gehangen en warempel, op 7.035 hoorde ik fluit signalen in SSB.
Kabeltje ook maar eens in de ontvanger gestoken en na wat afregelen van het volume kon ik zonder problemen meeschrijven.
Een aardig resultaat gezien de hoop ruis die er mee komt uit die Sangean.

Maar... en nu komt het, ik ontvang ook een hoop rommel die uit de laptop komt, zo gauw ik het stekkertje in de ontvanger steek begint de ellende. Het is haast een wonder dat er nog wat leesbaars op het scherm komt.
Als ik de ontvanger een flink stuk uit de buurt van de laptop hou, wordt het wel minder.
Is er een manier om wat van die stoorsignalen uit de laptop te dempen?
Heb ik minder problemen als ik een pc gebruik dus een met een stalen kast er om heen?
Of komen die stoorsignalen toch via dat kabeltje de ontvanger in?
Zou ik met een Ctje of een filtertje de HF uit het laagfrequent kunnen halen en hoe doe ik dat?

Als een OM daar ervaring mee heeft dan hoor ik dat graag.
Het zal straks, als er bij mij eenmaal een HF setje staat, wel beter gaan maar zover is het nog niet, het schip met geld is nog niet langs geweest... ;)

O ja, ik hoor ook nog packet signalen op 144.800, ik denk dat ik mijn Baycom modem maar eens opzoek.
Laatst gewijzigd door PA2OLD op 12 mei 2011, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: PSK31 ontvangst en Laptop storing.

#2 Bericht door PA2OLD »

Ik heb inmiddels ge-experimenteert met een ferrietkern die word gebruikt om de kabel van een oude crt monitor.
Zo'n ding kan je open klappen, kabel er tussen of kabeltje met meer wikkelingen en dicht klappen.
Ik heb nu vrij strak tegen de plug die in de line-in van de laptop gaat dat ding zitten met 3 wikkelingen en dat werkt.
Maar er komt nog wel ruis uit de laptop...

Nog iemand een tip?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

medusa
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 apr 2009, 15:24

Re: PSK31 ontvangst en Laptop storing.

#3 Bericht door medusa »

dag Ben,
probeer het eens alleen op batery by mij heb ik dan geen storing meer
gr jan pe1poi

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: PSK31 ontvangst en Laptop storing.

#4 Bericht door pa3dsc »

Ook de laptop op batterij.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: PSK31 ontvangst en Laptop storing.

#5 Bericht door Steef »

Dan zal er iets in de laptop op een frequentie draaien die de ontvanger niet fijn vind.
Dan is afschermen vrij lastig denk ik.
Misschien tijd voor een betere ontvanger?

Zo'n eentje waar ook mee kan zenden :?: :mrgreen:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: PSK31 ontvangst en Laptop storing.

#6 Bericht door PA2OLD »

Steef schreef:Zo'n eentje waar ook mee kan zenden :?: :mrgreen:
Hahahaha... ja dat gaat ook wel gebeuren, waarschijnlijk na de zomer.
De ontvanger had ik al op batterijen lopen, een adapter eraan geeft al meer ruis.
De laptop op de accu had ik nog niet geprobeerd, ga dat doen en vermeld hier het resultaat.

De meeste geschakelde voedingen geven zo wie zo extra ruis of ratels en zo'n laptop adapter is meestal zo niet altijd een geschakelde voeding.
Maar er zijn wel uitzonderingen waarbij zo'n voeding wel stil is.

Bedankt voor het meedenken.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: PSK31 ontvangst en Laptop storing.

#7 Bericht door PA2OLD »

Beste OM's,

Een 'wereld van verschil' zou ik kunnen zeggen.
Met de ontvanger op de batterij en de laptop op de adapter zit ik te luisteren naar de bult ruis, totdat ik het adapter stekkertje uit de laptop trek, wat een verschil zeg, de ruis is voor 70% weg!!
Nog wat 'gewone' ether ruis en wat storingsgeluidjes zijn hoorbaar, maar goed werkbaar en de PSK geluiden zijn prima hoorbaar.
Wat kan dat zijn in de laptop wat die enorme ruis veroorzaakt...

Update:
Voor de gene die het verschil wil horen, hier een korte mp3.
Eerst lichte ruis met PSK signalen, dan plug ik de adapter in de laptop wat hoorbaar is als heel veel ruis, dan haal ik het stekkertje er weer uit en de PSK signalen zijn weer hoorbaar.
Hier is de link naar de opname: http://home.kpn.nl/dss-oldtimer/ham/storingpsk31.mp3
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Plaats reactie