WSPR: verbazend leuk

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: WSPR: verbazend leuk

#61 Bericht door Marco »

Arrl erkend deze mode niet dus geen LOTW

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#62 Bericht door PA9X »

pa3met schreef:
PD1JP schreef:WSPR is alleen een netwerk van bakens. Omdat er geen sprake is van QSO, en het uitwissen van o.a. RS(T), wordt er ook geen QSL uitgewisseld.
daar verschillen de meningen over. Er wordt wel degelijk een signaal-rapport uitgewisseld.

Ik heb verschillende bevestigd gehad. Het is ook bij EQSL een QSL mode; het zal bij LoTW wellicht ook zo zijn.
Dan heb je het over een SWL QSL :D

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#63 Bericht door pa3met »

PD1JP schreef:
pa3met schreef:
PD1JP schreef:WSPR is alleen een netwerk van bakens. Omdat er geen sprake is van QSO, en het uitwissen van o.a. RS(T), wordt er ook geen QSL uitgewisseld.
daar verschillen de meningen over. Er wordt wel degelijk een signaal-rapport uitgewisseld.

Ik heb verschillende bevestigd gehad. Het is ook bij EQSL een QSL mode; het zal bij LoTW wellicht ook zo zijn.
Dan heb je het over een SWL QSL :D
Nope want je kunt 'm reciprocal doen; Als je zelf binnen de 80/20% regel 'm zelf ook gehoord hebt.... (dat is 10 minuten, als je de variatie niet meetelt (het bevestigen is trouwens ook wel zo netjes.)

Is het de aversie die sommige mensen hebben ofzo? Geen idee.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#64 Bericht door PA9X »

pa3met schreef:Is het de aversie die sommige mensen hebben ofzo? Geen idee.
Ik heb zelf geen aversie tegen WSPR en het sturen van een SWL QSL. Ik blijf er wel bij dat WSPR geen mode voor QSO is, maar een systeem wat ge-automatiseerd zend en ontvangt. Het kan toch niet zo zijn dat mijn netbook de hele dag door nieuwe DXCC's verzamelt voor mij, terwijl ik op in bed lig of op mijn werk zit... en daar uiteindelijk QSL voor ontvang?

WSPR staat voor: Weak Signal Propagation Reporter. De maker ervan heeft het zeker niet bedoeld als mode voor het maken van QSO, want dan moet je met JT65 aan de slag. De WSPR baas (K1JT) zelf:

I am not an ARRL official, but in my opinion there is no question about it: WSPR spots, even if they occur both ways between two stations, do not constitute a QSO that is valid for DXCC or other awards.

A minimal QSO involves the exchange of information between operators, with appropriate acknowledgments. These things do not happen with automated WSPR transmissions and receptions.

The WSPR QSO mode (introduced experimentally in WSJT 7) certainly does allow valid QSOs to be made. However, this mode has never become popular -- most ops find it too slow to be much fun -- and it will probably not be retained in future versions of WSJT.

For DX QSOs with very weak signals, JT65A is probably still the best there is.
-- 73, Joe, K1JT

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#65 Bericht door PA9X »

2011-09-25 13:26 K3SIW 28.126178 +10 0 EN52ta 5 PD1JP JO21ev 6637 46

Voor mij met 5W een nieuwe signaalsterkte record van +10dB. Op 10m niet eens binnen Europa gehaald... Met de Moxon in NW richting nog rapporten ontvangen uit Brazilië...

2011-09-25 15:58 PU2MWD 28.126158 -16 0 GG56tv 5 PD1JP JO21ev 9786 29

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#66 Bericht door PE1PQX »

ON3RMB schreef:Hmm interessant. Dan meteen weer mijn volgende vraag.
Het gebeurt toch soms dat je merkt dat uw signaal wordt opgevangen en dat jijzelf 2' later (sneller gaat niet dacht ik hé?), het signaal van het tegenstation ontvangt. Dan zou je toch ook kunnen spreken van een "2-way QSO"?
Maar ik veronderstel dat het komt omdat je bij WSPR geen verbinding kan maken zonder internet ... :?:
WSPR zend dus ook geen call of signaal-rapporten uit van de tegen-partij... mede daarom mag je het ook geen QSO noemen (uitwisselen van informatie tussen stations is niet aan de orde met WSPR)
Wat WSPR wel doet is jouw ontvangst rapporten van mogelijk gehoorde stations doorsturen naar de WSPR-site. Ook dit doorsturen kun je dus uitschakelen (één simpel vinkje weg halen).
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie