WSPR: verbazend leuk

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH0NO
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:08
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#16 Bericht door PH0NO »

PE4BAS schreef:@Lars
Ik zoek al tijden naar iets om WSPR gegevens van mijzelf door te nemen. Maar tot nu toe kan ik met de gegevens niets. Nou ben ik dan ook geen database expert....
Uit de database kun je diverse overzichten halen. Ik heb de DXCC entity er nog niet in gezet (zit niet in de data die WSPR bijhoudt) maar ik heb al eens een routine geschreven om vanuit call naar DXCC te komen. Zal eens kijken of ik die erin krijg.

Met de output die ik nu kan creeeren kan ik wel zien hoeveel verschillende stations jou gehoord hebben tot eind vorig jaar. Van daarna zijn geen bestanden meer beschikbaar bij WSPRnet.
Dat overzichtje is als volgt:

160m 91
80m 393
40m 280
30m 160
20m 155
17m 41
15m 9
12m 8
10m 26
6m 6

Je kunt ook andere vragen stellen. Voorbeeld: hoe sterk zijn de condities van mijn locatie naar een bepaald gebied over een periode van 24u? Zie bijlage voor het antwoord als je als locaties PE4BAS en N-Amerika neemt en als band 40m. Je zou dit nog naar kwartalen op kunnen splitsen e.d.
Geeft wel een leuk beeld.

Als ik de DXCC erin heb weten te krijgen zal ik eens kijken of ik daar een makkelijk overzicht van kan maken.

Het ziet er alleen naar uit dat er geen nieuwe data beschikbaar komt voor download. Blijft dus bij de stand van eind vorig jaar.

Groeten,
Lars.
Bijlagen
Plaatje van SNR tussen PE4BAS en N-Amerika
Plaatje van SNR tussen PE4BAS en N-Amerika
Coordinator PAFF & COTA-PA
TRX: IC-756P3 / FT857d / FT817nd
Antennes /P: DL1ELU portable hexbeam / 10m 3el yagi / Ventenna portable dipole / HyEndFeds / Inverted V / C-Pole / AlexLoop Walkham / DX-UHV mobile antenne
http://www.ph0no.net

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#17 Bericht door PE4BAS »

Bedankt voor het overzicht Lars. Geweldig, je kan precies zien dat 6:00 UTC voor mij de beste tijd is om die richting uit QSOs te maken. Ik denk wel dat dit niet voor de gemiddelde computeraar zoals ik te doen is. Access & Excel heb ik wel eens mee gespeeld. Maar SQL gaat mij nog boven m'n pet. Is dat een apart programma dat je ergens kan downloaden? Ik heb ook wel eens gehoord dat je SQL databases op internet kan zetten. Zou zoiets mogelijk zijn bijvoorbeeld op jou site. Zodat je zelf evt. input kan geven? Heb geen flauw idee hoor. Maar dit is iets waar ik al 2 jaar naar vraag ook op wsprnet.org maar heb er tot nu toe weinig respons op gekregen. Terwijl de meeste amateurs het wel leuk vinden om wat met de gegevens te doen. De overzichten die je tot nu toe gemaakt hebt zijn zeer waardevol vind ik. :D

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#18 Bericht door pa3met »

PD0RLH schreef: Uit de database kun je diverse overzichten halen. Ik heb de DXCC entity er nog niet in gezet (zit niet in de data die WSPR bijhoudt) maar ik heb al eens een routine geschreven om vanuit call naar DXCC te komen. Zal eens kijken of ik die erin krijg..
welke database engine gebruik je?
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PH0NO
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:08
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#19 Bericht door PH0NO »

PE4BAS schreef: Access & Excel heb ik wel eens mee gespeeld. Maar SQL gaat mij nog boven m'n pet. Is dat een apart programma dat je ergens kan downloaden?
Er zijn wel gratis versies van database systemen zoals mySQL. Als je daar niet in thuis bent dan kun je niet direct aan de slag. Ik ben echter ook geen database guru maar kom er mbv Internet wel uit. Het helpt wel als je al iets van databases af weet - als je Access kent is dat al een flinke stap.

Echter, met de hoeveelheid data die je zelf genereert (van en naar jouw station) kun je nog uit de voeten met Access en Excel. Binnen Excel is het vrij simpel om een plaatje te maken uit data.

De grootste uitdaging is denk ik het bewerken / aanvullen van de data. De datum is niet direct lekker bruikbaar maar daar zijn standaard formules voor. Dat lukt gewoon binnen Excel. Het wordt iets ingewikkelder als je calls wilt opdelen naar gebieden - wat weer handig is om een beetje bruikbare overzichten te krijgen. Als je in Access uit de voeten kunt met queries dan zou je dat ook nog zelf moeten kunnen doen.
PE4BAS schreef: Ik heb ook wel eens gehoord dat je SQL databases op internet kan zetten. Zou zoiets mogelijk zijn bijvoorbeeld op jou site. Zodat je zelf evt. input kan geven?
Ik vermoed dat ik de data nog wel in een database op het Internet zou kunnen krijgen maar dan heb je niet meer dan de WSPRnet site zelf aanbiedt (een doorbladerbare / doorzoekbare log). Het leuke is om plaatjes te krijgen - dat geeft echt inzicht - maar daar moet je of een boel voor programmeren, of een tool voor gebruiken. Dan haak ik af.
Offline is Excel dan mijn tool.

Wat ik wel kan doen is een export voor je maken van jouw data in Excel met een voorbeeldgrafiek. Kun je zelf andere grafieken toevoegen of andere selecties maken (zoals andere gebieden).
In wezen heb ik dat bestand al gemaakt om dat eerdere plaatje te krijgen dus is geen moeite. Ik probeer alleen nog even de DXCC erin te krijgen.

Groeten,
Lars.
Coordinator PAFF & COTA-PA
TRX: IC-756P3 / FT857d / FT817nd
Antennes /P: DL1ELU portable hexbeam / 10m 3el yagi / Ventenna portable dipole / HyEndFeds / Inverted V / C-Pole / AlexLoop Walkham / DX-UHV mobile antenne
http://www.ph0no.net

Gebruikersavatar
PH0NO
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:08
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#20 Bericht door PH0NO »

pa3met schreef:welke database engine gebruik je?
SQL server met Excel als rapportagetool.

Groeten,
Lars.
Coordinator PAFF & COTA-PA
TRX: IC-756P3 / FT857d / FT817nd
Antennes /P: DL1ELU portable hexbeam / 10m 3el yagi / Ventenna portable dipole / HyEndFeds / Inverted V / C-Pole / AlexLoop Walkham / DX-UHV mobile antenne
http://www.ph0no.net

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: WSPR: verbazend leuk

#21 Bericht door pa3kc »

Wat een leuke resultaten hebben jullie met wspr. Dat moet ik ook maar eens proberen op mijn loop antenne :D

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#22 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA3KC schreef:Wat een leuke resultaten hebben jullie met wspr. Dat moet ik ook maar eens proberen op mijn loop antenne :D
Daar ga je ook leuke resultaten mee krijgen. Ik spreek uit ervaring.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#23 Bericht door PE4BAS »

Wat ik wel kan doen is een export voor je maken van jouw data in Excel met een voorbeeldgrafiek. Kun je zelf andere grafieken toevoegen of andere selecties maken (zoals andere gebieden).
In wezen heb ik dat bestand al gemaakt om dat eerdere plaatje te krijgen dus is geen moeite. Ik probeer alleen nog even de DXCC erin te krijgen.
Lars als je de DXCC er in kan krijgen houd ik mij aanbevolen. Lijkt me zeer inetressant...
Alvast bedankt voor alle moeite.

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: WSPR: verbazend leuk

#24 Bericht door lloyd »

PD1JP schreef:Typerend is dat ik meer gespot wordt door anderen dan ik anderen spot. Bevestiging van het hoge QRM niveau hier tegenover de Botlek en Pernis.
misschien omdat lang niet elk station ook zendt?

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#25 Bericht door pa3met »

lloyd schreef:
PD1JP schreef:Typerend is dat ik meer gespot wordt door anderen dan ik anderen spot. Bevestiging van het hoge QRM niveau hier tegenover de Botlek en Pernis.
misschien omdat lang niet elk station ook zendt?
dat kan je weer zien door de 'R' achter de activities bij de wspr website. En inderdaad. dat soort verschillen kunnen optreden, QRM enzo.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: WSPR: verbazend leuk

#26 Bericht door lloyd »

pa3met schreef:dat kan je weer zien door de 'R' achter de activities bij de wspr website.
ik heb een aantal stations zonder R gechecked en die blijken door niemand gehoord te worden

Gebruikersavatar
PH0NO
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:08
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#27 Bericht door PH0NO »

PE4BAS schreef:
Lars als je de DXCC er in kan krijgen houd ik mij aanbevolen. Lijkt me zeer inetressant...
Alvast bedankt voor alle moeite.
Geen probleem.

Je DXCC score als ontvanger is 58, als zender is je score 49 (stand @ 31/12).
Ik heb een overzichtje gegenereerd per band.
Als je veron mail account attachments van >5MB aan kan dan vind je het totale bestand met de grafiek daar.

Grafiek wijst zich denk ik zelf. De truc is om in de ontvangst en zenddata de juiste kolommen te filteren (bijvoorbeeld regio en band). Daarmee wijzigt de grafiek.

Groeten,
Lars.
Coordinator PAFF & COTA-PA
TRX: IC-756P3 / FT857d / FT817nd
Antennes /P: DL1ELU portable hexbeam / 10m 3el yagi / Ventenna portable dipole / HyEndFeds / Inverted V / C-Pole / AlexLoop Walkham / DX-UHV mobile antenne
http://www.ph0no.net

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#28 Bericht door ON3RMB »

Dag OM

Ik wil hier in de shack ook graag gebruik gaan maken van WSPR.
Ik heb hier een Icom-703 en maak gebruik van een SB-2000 radio interface.

De SB-2000 kan ik zonder problemen koppelen aan de TRX, maar ik zit met problemen wanneer ik de radio interface aan de computer wil koppelen.
Achteraan de computer heb ik 3 "poorten".

* Audio-in
* Audio-uit
* Microfoon

Ik koppel de AF-in van de RI (Radio Interface), aan de AF-uit van de pc.
Ik koppel de AF-uit van de RI, aan de AF-in of microfoonaansluiting (heb beide geprobeerd) van de pc.

Tot dusver gaat het nog redelijk goed. Als ik Logger32 gebruik merkt het programma meteen op welke frequentie/mode/... ik zit. Dus ik veronderstel dat ik alles goed heb aangesloten.

Maar dan blijf ik een probleem hebben met mijn externe (en enige) boxen. Waar moet ik die aansluiten zodat er geluid blijft uitkomen?
Als ik wil dat de boxen werken, moet ik deze aansluiten aan de "Audio-uit" van de pc, maar deze is dus nu bezet door de RI.

Help! :?


Ohja, hoe kan ik het best de "Station Parameters" instellen aangaande "Audio-in" en "Audio-out"?

Bij Audio-in kan ik kiezen tussen:

- 0 Microsoft-geluidstoewijzing - Input
- 1 Avance AC97 Audio
- 2 Modemnr. 27 Line-In

Bij Audio-out kan ik kiezen tussen:

- 3 Microsoft-geluidstoewijzing - Output
- 4 Avance AC97 Audio
- 5 Modemnr. 27 Line-Out
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#29 Bericht door ON3RMB »

Ondertussen ben ik al een beetje verder geraakt.
Ik zie mijn callsign verschijnen op de WSPR-map, dat is al een goed teken.
Het volgende probleem dat zich stelt, is dat mijn RX noise level op -30dB blijft staan. Ik probeer dit aan te passen door middel van mijn windows volumeregeling, maar dat blijkt niet te werken.
Wat doe ik mis?
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#30 Bericht door PA9X »

ON3RMB schreef:Ondertussen ben ik al een beetje verder geraakt.
Ik zie mijn callsign verschijnen op de WSPR-map, dat is al een goed teken.
Het volgende probleem dat zich stelt, is dat mijn RX noise level op -30dB blijft staan. Ik probeer dit aan te passen door middel van mijn windows volumeregeling, maar dat blijkt niet te werken.
Wat doe ik mis?
Hmmm, -30dB houdt in vrijwel geen of geen signaal. Heb je bij audio in al eens gewisseld tussen optie 1 en 2 in stations parameters?
Heb je de audio via de SB2000 lopen of rechtstreeks van de 703 in de pc?
Volume op de 703 omhoog draaien?
Nakijken of je microfoon niet staat uitgeschakeld in Windows?

Gaat TX wel goed?

Plaats reactie