WSPR: verbazend leuk

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

WSPR: verbazend leuk

#1 Bericht door PA9X »

Afgelopen week voor het eerst met WSPR in VK gehoord met 0,5W op 20m en met 2W op 10m. Op 20m werk ik met een trap vertical en op 10m met een hor.dipool op 10m boven de stoep. Het lukt me om met steeds geringere vermogens gehoord te worden.

2011-04-23 17:56 PD1JP 14.097132 -16 0 JO21ev 0.5 VK2KRR QF34mr 16541 73

2011-04-25 08:18 PD1JP 28.126013 -23 -3 JO21ev 2 VK7AB QE37ne 17071 85

VK2KRR ontvangt signalen tot -32dB, dus ik had in theorie nog 16dB gas terug kunnen nemen tot bijna 12mW. Helaas is mijn externe pwr meter niet nauwkeuriger af te lezen dan 100mW. :(

Typerend is dat ik meer gespot wordt door anderen dan ik anderen spot. Bevestiging van het hoge QRM niveau hier tegenover de Botlek en Pernis.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#2 Bericht door PE4BAS »

Ik heb precies het omgekeerde. Ontvang meer dan ik gehoord wordt. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik nooit hoger dan 1 Watt uitzend met WSPR en de meeste stations nog steeds niet doorhebben dat 5W op WSPR QRO is. Overigens is de moeilijkste band mijns inziens de 12m, daar zijn maar weinig stations aktief. Een uitdaging dus...
Een lijstje met wat DXCC aantallen waar ik gehoord ben met mijn 1W.
http://pe4bas.blogspot.com/p/wspr-dxcc.html

Gebruikersavatar
PH0NO
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:08
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#3 Bericht door PH0NO »

Grappig om te zien hoe weinig je nodig hebt bij goede condities om de halve aardbol over te komen!

Al die WSPR stations samen vormen inmiddels een leuke bron om condities door de tijd heen te bekijken. Die wereldkaart op de site is al leuk om doorheen te scrollen maar ik heb de database files in een SQL db geladen en er wat queries op losgelaten. Zo krijg je een mooi beeld welke tijden in welke jaargetijde de beste signalen opleveren van hier naar een gebied naar keuze (mijn aanname: iedereen rapporteert UTC).
Als ik wat meer tijd heb (na volgende week) zal ik eens een paar van die doorsnedes online zetten.

Groeten,
Lars / PD0RLH.
Coordinator PAFF & COTA-PA
TRX: IC-756P3 / FT857d / FT817nd
Antennes /P: DL1ELU portable hexbeam / 10m 3el yagi / Ventenna portable dipole / HyEndFeds / Inverted V / C-Pole / AlexLoop Walkham / DX-UHV mobile antenne
http://www.ph0no.net

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#4 Bericht door andre »

Ben zo af en toe ook met wspr in de lucht. Idd leuk om met zeer laag hf signaal de wereld rond te gaan. Hiervandaan weliswaar met een 3 elementen full size voor 20 meter, maar toch. Denk echter niet dat wanneer je wordt gehoord met dat signaaltje dat je een poging kan wagen om bijvoorbeeld een phone of psk verbinding op te zetten...dat gaat het dan niet worden.

Wat ik bedoel te zeggen dat Weak van weak echt weak is...(hmm...lekker zinnetje).

Wanneer er dan ook de nodige wspr verbindingen zijn gerealiseerd kan je in veel gevallen roepen wat je wil maar je zult geen response krijgen. Wanneer dan ook mijn scherm bont en blauw is gekleurd vind ik het tijd om voor de nodige dx te gaan.

We moeten er dan ook van uit kunnen gaan dat er niet met 100watt wspr bedreven wordt, want dan wordt het andere koek.
Ik maak zelf met wspr niet meer/minder als 5watt.(kan helaas niet minder hi).
Je kan helaas niet zien met hoeveel rf power de stations echt werken, dat zou namelijk reële informatie opleveren omtrent propagatie ontwikkelingen.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#5 Bericht door PE4BAS »

@Lars
ik heb de database files in een SQL db geladen en er wat queries op losgelaten
Ik zou een overzicht leuk vinden. Als het mogelijk is ook een uitleg hoe je dat doet. Ik zoek al tijden naar iets om WSPR gegevens van mijzelf door te nemen. Maar tot nu toe kan ik met de gegevens niets. Nou ben ik dan ook geen database expert....
Tot nu toe zet ik mijn gegevens gewoon met de hand in HRD logbook en heb ik zo enig overzicht van waar ik gehoord ben. Maar ik heb geen flauw idee hoeveel DXCC ikzelf gehoord heb en bijvoorbeeld hoeveel stations op welke banden.

@Andre
k maak zelf met wspr niet meer/minder als 5watt.(kan helaas niet minder hi).
Je kan helaas niet zien met hoeveel rf power de stations echt werken, dat zou namelijk reële informatie opleveren omtrent propagatie ontwikkelingen.
Inderdaad Andre, het is niet te controleren of iemand echt 1 Watt of 5 Watt gebruikt. Wat betreft het niet lager kunnen dan 5 Watt dat is een valkuil waar veel amateurs invallen. Mijn Icom 706 gaat niet lager dan 4W, maar als ik de volumeschuif van de soundcard op 50% zet blijft er nog maar 1W over !!! Idee misschien :D

Ik werd tot nu toe met WSPR in 61 verschillende DXCC gehoord met 1 Watt en een zelfgemaakte vertical met autotuner, in de winter gebruik ik een 84m horizontale loop. Ben benieuwd wanneer ik mijn 100ste DXCC kan loggen?

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

andre schreef:Ik maak zelf met wspr niet meer/minder als 5watt.(kan helaas niet minder hi).
Misschien een idee om een 10dB of 20 dB verzwakker te bouwen. Dit is op dit forum eerder behandeld.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PH0NO
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:08
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#7 Bericht door PH0NO »

PE4BAS schreef:@Lars
Ik zou een overzicht leuk vinden. Als het mogelijk is ook een uitleg hoe je dat doet.
Geen probleem. Kom ik over een week of 2 op terug. Moet eerst even mijn examen halen maandag en dan mag ik een paar dagen op vakantie.

Groeten,
Lars / PD0RLH
Coordinator PAFF & COTA-PA
TRX: IC-756P3 / FT857d / FT817nd
Antennes /P: DL1ELU portable hexbeam / 10m 3el yagi / Ventenna portable dipole / HyEndFeds / Inverted V / C-Pole / AlexLoop Walkham / DX-UHV mobile antenne
http://www.ph0no.net

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD0RLH schreef:
PE4BAS schreef:@Lars
Ik zou een overzicht leuk vinden. Als het mogelijk is ook een uitleg hoe je dat doet.
Geen probleem. Kom ik over een week of 2 op terug. Moet eerst even mijn examen halen maandag en dan mag ik een paar dagen op vakantie.

Groeten,
Lars / PD0RLH
Lars,

Heel veel suc6 met je examen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#9 Bericht door PA9X »

@Lars: ik "liuister" graag mee als het gaat om die database.

@André: mijn TS480 doet ook niet minder dan 5W, maar door net zoal Bas het volume van de computer (de audio input dus) terug te schroeven, kan ik terug tot 100mW.

@Bas: ik ben benieuwd naar je prestaties met die horizontale loop, want die zijn vast beter dan mijn vertical. Wellicht kunnen we eens wat data vergelijken, mochten we op dezelfde tijden en banden in de lucht zijn.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#10 Bericht door PE4BAS »

De horizontale loop heb ik alleen in de winter staan en is vooral op 40m en 80m natuurlijk een stuk beter als de verticale antenne. Maar ook de verticale antenne doet het niet slecht al zeg ik het zelf. Ik sta vooral te kijken van de resultaten die ik met 500mW boek, die zijn soms nog beter als met 1W. Dat laat dan ook zien dat de condities de ene dag beter zijn dan de andere...

Nu even wat anders m.b.t. WSPR. Tot nu toe laat ik mijn desktop computer gewoon de hele dag aanstaan. I.v.m. de nieuwe regelgeving kan ik uiteraard de radio bedienen op afstand als ik maar een internet verbinding heb, dat kan met een telefoon (met internet) of met een andere computer. De set is tegenwoordig een FT-817, uitermate geschikt voor WSPR en verbuikt minder stroom dan de IC-706. En hiermee kom ik dan op het energieverbruik, want dat rijst op die manier de pan uit. Het mooist zou zijn als ik een laptop en de FT-817 met een accu zou voeden en zou kunnen bijladen met een zonnepaneel of windmolen of zoiets. Heeft iemand dit al voor elkaar?

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#11 Bericht door PA9X »

PE4BAS schreef:Nu even wat anders m.b.t. WSPR. Tot nu toe laat ik mijn desktop computer gewoon de hele dag aanstaan. I.v.m. de nieuwe regelgeving kan ik uiteraard de radio bedienen op afstand als ik maar een internet verbinding heb, dat kan met een telefoon (met internet) of met een andere computer. De set is tegenwoordig een FT-817, uitermate geschikt voor WSPR en verbuikt minder stroom dan de IC-706. En hiermee kom ik dan op het energieverbruik, want dat rijst op die manier de pan uit. Het mooist zou zijn als ik een laptop en de FT-817 met een accu zou voeden en zou kunnen bijladen met een zonnepaneel of windmolen of zoiets. Heeft iemand dit al voor elkaar?
Ik doe hier hetzelfde. De TS480 hangt aan een netbook en met het programma Ultra VNC kan ik het bureaublad van de netbook met een andere computer overnemen. De TS480 verbruikt wel een stuk meer dan een FT817, maar ik denk dat je met een heel eenvoudig zonnepaneel je al niet meer afhankelijk bent van netstroom.

Hier is een leuke clip: http://www.youtube.com/watch?v=NfUxDfKlbfE

Gebruikersavatar
PH0NO
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:08
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#12 Bericht door PH0NO »

Via http://www.pd0rlh.net/prop_wspr.htm vind je wat voorbeelden van doorsnedes die je uit de WSPR data kunt halen. Je ziet de SNR gerapporteerd door stations in Midden-Amerika en de VK/ZL-regio van stations in onze regio (m.a.w. onze signaalsterkte daar) in het tweede kwartaal en uitgezet in de tijd (UTC).

De huup-huup-barbatruc is om de WSPR csv bestanden ergens samen te voegen zodat je er vragen op los kunt laten.

Ik vind zelf Excel de makkelijkste tool om doorsnedes te maken (filtertje op 1 of meerdere kolommen) maar daarvoor is de hoeveelheid data veel te groot. Access is ook nog redelijk eenvoudig maar vergt al wat meer uitzoekwerk voor de beginner. Alleen ook voor Access is dit een behoorlijke berg data. Vandaar dat ik gekozen heb voor SQL server.

Het idee van een databaseomgeving is in dit geval dat je uit een hele grote berg data vrij eenvoudig selecties kunt maken. Zo maak ik selecties van "alle stations in W-EU" die gehoord worden in "regio x". De uitkomst van deze vraag aan de database is een handelbaar bestand dat je in Excel kunt laden. Daar kun je makkelijk deelselecties maken (kwartalen bijvoorbeeld of frequentieband) en zo verschillende grafiekjes tevoorschijn toveren.

Bij de WSPR data moet je nog wat doen om de datum leesbaar te maken (had ik nodig om kwartalen en uur van de dag te kunnen bepalen) maar dat staat bij de downloadpagina van WSRPnet.org uitgelegd. Daarnaast heb ik zelf informatie toegevoegd om te kunnen bepalen uit welke regio een station komt (ik heb de wereld verdeeld vanuit maidengrid naar regio's).

Je hoeft geen SQL crack te zijn om dit voor elkaar te krijgen. Eigenlijk stel ik maar wat eenvoudig vragen (SQL queries) om een eerste schifting te krijgen.

Ik heb Access niet geprobeerd vanwege de hoeveelheid data maar misschien lukt het daarmee ook. Dat is mogelijk een wat bekendere omgeving.

Als je vragen hebt => gil.

Ik ga deze week wat meer plaatjes maken en uploaden.

Groeten,
Lars.
Coordinator PAFF & COTA-PA
TRX: IC-756P3 / FT857d / FT817nd
Antennes /P: DL1ELU portable hexbeam / 10m 3el yagi / Ventenna portable dipole / HyEndFeds / Inverted V / C-Pole / AlexLoop Walkham / DX-UHV mobile antenne
http://www.ph0no.net

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#13 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Mooi gedaan Lars.

Ik heb de rest van je website ook even bekeken. Waarschijnlijk nog in ontwikkelingen, bepaalde verwijzingen lopen dood.

Komende week ben ik qrv met WSPR op 30M, 50mW output.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#14 Bericht door PA9X »

PD0RLH schreef:Via http://www.pd0rlh.net/prop_wspr.htm vind je wat voorbeelden van doorsnedes die je uit de WSPR data kunt halen. Je ziet de SNR gerapporteerd door stations in Midden-Amerika en de VK/ZL-regio van stations in onze regio (m.a.w. onze signaalsterkte daar) in het tweede kwartaal en uitgezet in de tijd (UTC).
Interessant Lars!

Gebruikersavatar
PH0NO
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:08
Contacteer:

Re: WSPR: verbazend leuk

#15 Bericht door PH0NO »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Mooi gedaan Lars.

Ik heb de rest van je website ook even bekeken. Waarschijnlijk nog in ontwikkelingen, bepaalde verwijzingen lopen dood.

Komende week ben ik qrv met WSPR op 30M, 50mW output.
Hallo Tjeerd,
Website is op dit moment idd met name een verzamelbak van wat losse gegevens en links. Wordt misschien ooit nog wel eens wat.
Bedankt voor je opm. over de verwijzingen, gelijk even aangepast (moet natuurlijk wel werken..).

30m is een actieve band @ WSPR. Daar is veel data van beschikbaar. Ik zal die ook even toevoegen deze week.

Groeten,
Lars.
Coordinator PAFF & COTA-PA
TRX: IC-756P3 / FT857d / FT817nd
Antennes /P: DL1ELU portable hexbeam / 10m 3el yagi / Ventenna portable dipole / HyEndFeds / Inverted V / C-Pole / AlexLoop Walkham / DX-UHV mobile antenne
http://www.ph0no.net

Plaats reactie