JT65-HF

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

JT65-HF

#1 Bericht door PA0HOP »

Sinds een paar dagen ben ik bezig met JT65-HF. De tijdsynchronisering doe ik met Dimension4.
Het heeft één dag gewerkt, maar momenteel "geen decodes", ondanks diverse flinke signalen in de "waterfall".

Zenden: geen probleem.

Ik gebruik als OS Windows7.
Diagnostics okay.
Audio input vanaf trx okay; geen distorsie.

Iemand nog tips?

Alvast bedankt.

73
Hans, pa0hop

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: JT65-HF

#2 Bericht door PE4BAS »

Probeer eens een andere tijd synchronisatie. Zie
http://blog.g4ilo.com/2011/04/time-to-d ... ion-4.html

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: JT65-HF

#3 Bericht door PA9X »

Wellicht overbodig, maar ik maak gebruik van time.kpn.net als internet tijdserver. Deze staat standaard ingesteld bij Internettijd onder Instellingen voor tijd en datum.

Is dat niet voldoende?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: JT65-HF

#4 Bericht door coolepascal »

Digital modes such as WSPR and JT65A are time-synchronous and require the computer clock to be accurate to within a second. New users frequently don't realize this and find that they aren't decoding any signals.
Lijkt me duidelijk he.

Van een NTP server hoef je echt niet te verwachten dat deze binnen een seconde nauwkeurig is, om nog maar te zwijgen van de vertragingen in de achterliggende infrastructuur.
Begin eens te zoeken naar een stratum 0 NTP server maar ga liever op zoek naar een DCF77 of GPS oplossing, anders geef ik je weinig kans op sucses.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: JT65-HF

#5 Bericht door PA9X »

Met time.kpn.net vooralsnog nooit problemen met WSPR gehad. Voordat ik een WSPR sessie start, synchroniseer ik de Windows klok. Maar wellicht staat time.kpn.net wel bij onze buurman :wink:

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: JT65-HF

#6 Bericht door ----- »

coolepascal schreef:van een NTP server hoef je echt niet te verwachten dat deze binnen een seconde nauwkeurig is, om nog maar te zwijgen van de vertragingen in de achterliggende infrastructuur.
Als ik het zo her en der lees is met NTP een precisie van minder dan 10ms mogelijk op het publieke internet. Het protocol meet en houd rekening met de netwerk vertraging.

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Network_Time_Protocol

GPS is ruim beter en heeft een precisie in de buurt van de 100 nano seconden.

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: JT65-HF

#7 Bericht door PA0HOP »

Bedankt voor alle tips! Ik ga ze uitproberen en houd jullie op de hoogte van het resultaat.

73
Hans, pa0hop

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: JT65-HF

#8 Bericht door PA0HOP »

PD1JP schreef:Met time.kpn.net vooralsnog nooit problemen met WSPR gehad. Voordat ik een WSPR sessie start, synchroniseer ik de Windows klok. Maar wellicht staat time.kpn.net wel bij onze buurman :wink:
Jean-Paul, ik heb je advies opgevolgd en het werkt! M.a.w. JT65-HF signalen worden nu weer gedecodeerd.

Bedankt voor je advies en alle anderen uiteraard ook.

73
Hans, pa0hop

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: JT65-HF

#9 Bericht door pa3met »

coolepascal schreef:
Digital modes such as WSPR and JT65A are time-synchronous and require the computer clock to be accurate to within a second. New users frequently don't realize this and find that they aren't decoding any signals.
Lijkt me duidelijk he.

Van een NTP server hoef je echt niet te verwachten dat deze binnen een seconde nauwkeurig is, om nog maar te zwijgen van de vertragingen in de achterliggende infrastructuur.
Begin eens te zoeken naar een stratum 0 NTP server maar ga liever op zoek naar een DCF77 of GPS oplossing, anders geef ik je weinig kans op sucses.
van een ntp server kun je dat best wel zeggen Pascal. Ruimschoots binnen die seconde als je stratum maar een beetje laag is.

Het is verstandig om de ntp pool te gebruiken in het land waar je bent (pool.ntp.org)

Mijn systems staan net zo strak de tijd aan te geven als mijn dcf77 rx.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: JT65-HF

#10 Bericht door pa3met »

PA0HOP schreef:
PD1JP schreef:Met time.kpn.net vooralsnog nooit problemen met WSPR gehad. Voordat ik een WSPR sessie start, synchroniseer ik de Windows klok. Maar wellicht staat time.kpn.net wel bij onze buurman :wink:
Jean-Paul, ik heb je advies opgevolgd en het werkt! M.a.w. JT65-HF signalen worden nu weer gedecodeerd.

Bedankt voor je advies en alle anderen uiteraard ook.

73
Hans, pa0hop
ik zou kpn niet snel gebruiken als source trouwens. Ik heb nogal wat rare discussies over gehad @KPN indertijd. Weliswaar vast niet die source maa het was seniel genoeg om het niet te vertrouwen.

Ik sync trouwens constant de systems met ntpd en niet eenmalig of af en toe ofzo.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: JT65-HF

#11 Bericht door PA0HOP »

pa3met schreef:
PA0HOP schreef:
PD1JP schreef:Met time.kpn.net vooralsnog nooit problemen met WSPR gehad. Voordat ik een WSPR sessie start, synchroniseer ik de Windows klok. Maar wellicht staat time.kpn.net wel bij onze buurman :wink:
Jean-Paul, ik heb je advies opgevolgd en het werkt! M.a.w. JT65-HF signalen worden nu weer gedecodeerd.

Bedankt voor je advies en alle anderen uiteraard ook.

73
Hans, pa0hop
ik zou kpn niet snel gebruiken als source trouwens. Ik heb nogal wat rare discussies over gehad @KPN indertijd. Weliswaar vast niet die source maa het was seniel genoeg om het niet te vertrouwen.

Ik sync trouwens constant de systems met ntpd en niet eenmalig of af en toe ofzo.
PA3MET: ntpd?? vertel ... mij zegt het niets. Gr. Hans, pa0hop

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: JT65-HF

#12 Bericht door pa3met »

PA0HOP schreef: PA3MET: ntpd?? vertel ... mij zegt het niets. Gr. Hans, pa0hop
jip/janneke:

ntp daemon. Dat ding zorgt voor regelmatige time checks naar bv de nederlandse ntp pool.
Ding zorgt er zelf voor dat de systeemtijd aangepast wordt/blijft. ntpd kan nog veel meer;
drift berekenen zodat de tijd stiekem ook zonder de time source redelijk op tijd blijft.

sowieso is systeemtijd van enorm belang. Heeft op zich niks met wspr van doen.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: JT65-HF

#13 Bericht door PA0HOP »

pa3met schreef:
PA0HOP schreef: PA3MET: ntpd?? vertel ... mij zegt het niets. Gr. Hans, pa0hop
jip/janneke:

ntp daemon. Dat ding zorgt voor regelmatige time checks naar bv de nederlandse ntp pool.
Ding zorgt er zelf voor dat de systeemtijd aangepast wordt/blijft. ntpd kan nog veel meer;
drift berekenen zodat de tijd stiekem ook zonder de time source redelijk op tijd blijft.

sowieso is systeemtijd van enorm belang. Heeft op zich niks met wspr van doen.
Heb inmiddels gekozen FG Time Sync. dit geïnstalleerd en het werkt prima met mijn Windows7.
Nog bedankt voor je reactie!

73
Hans, pa0hop

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: JT65-HF

#14 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD1JP schreef:Met time.kpn.net vooralsnog nooit problemen met WSPR gehad. Voordat ik een WSPR sessie start, synchroniseer ik de Windows klok. Maar wellicht staat time.kpn.net wel bij onze buurman :wink:
Begin deze week heb ik geprobeerd WSPR te draaien vanaf mijn nieuwe laptop met W7, zonder resultaat. Met de vorige laptop, met XP, ging dit altijd zonder problemen.
Het leek er op dat ik door een probleem met de tijd een stukje niet mee kreeg. Ik zag streepjes op mijn scherm maar geen gedecodeerde informatie.

Vervolgens de bovengenoemde tip uitgevoerd en nu functioneert het ook op deze laptop met W7.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie