audio trafo nodig voor FT857d en laptop?

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa3bjk
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2009, 19:16
Locatie: Gorinchem

audio trafo nodig voor FT857d en laptop?

#1 Bericht door pa3bjk »

Hoi,

Ik wil graag de FT857d in DIGI mode gaan gebruiken voor oa PSK31. Hiervoor wil ik de CT-39A kabel gebruiken
om de set met de micro en audio uit van de laptop aan te sluiten.
Om een vorm van scheiding te krijgen is mij aangeraden om een audiotrafo toe te passen alleen kom ik er even
niet uit welke ik daar het best voor kan gebruiken.
Moet dit een 600:600 ohm trafo zijn of bv een 20:1 (20k:1kohm)?

Alvast bedankt,

Rick

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: audio trafo nodig voor FT857d en laptop?

#2 Bericht door PA3LS »

Ik zou kijken naar de uitgangsimpedantie van de PC. 10k voor lijnsignaal, 32 ohm voor koptelefoons is doorgaans standaard, maar in hoeverre dat geldt voor een laptopgeluidskaart weet ik niet.
Verder kijken naar de ingangsimpedantie van je Yaesu. Als die gewone lijnsignalen accepteert (10k) en je de lijnuitgang van je pc gebruikt (10k) kan je het best een 1:1 trafo nemen.
Als je de koptelefoonuitgang gebruikt, dan kan je beter een ander trafootje nemen. Maar ik denk dat het allemaal niet zo heel kritisch is :)
Ik heb het zelf wel eens zonder gedaan met 4w. Laptop overleefde het en geen instralingsproblemen gehad. Wel schakelde de zender naar TX bij het aansluiten van de laptopvoeding (met aarde aan de TRX aarde!)
De TRX werd bediend met de seriële poort en een transistor.
Dat kan je allemaal vermijden door optocouplers en isolatietrafootjes :)

Is het niet ook goed mogelijk om in de signaal en massa een 1µF condensator op te nemen? Als de in/uitgangsimpedantie hoog genoeg is, dan zou de laagafval niet al te sterk moeten zijn.

pa3bjk
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2009, 19:16
Locatie: Gorinchem

Re: audio trafo nodig voor FT857d en laptop?

#3 Bericht door pa3bjk »

Ik heb nog eens in de schema's gekeken van de zender en ben tot de conclusie gekomen dat je eigenlijk geen trafo's nodig hebt als je de data ingang gebruikt van de set. De in- en uitgangen zijn ontkoppeld met condensatoren en er kan dus eigenlijk geen stroom gaan lopen cq je kunt de in- en uitgang niet slopen.

Tevens heeft de set de mogelijkheid om de vox functie te gebruiken als de set in DIG mode staat wat het nodig hebben van een PTT schakelaar ook overbodig maakt.

Kortom, een kabel van een oud PS2 keyboard werkt uitstekend. Er is weliswaar een ader niet aangesloten op een pin volgens het boekje van de FT-857D, en dat is de aarde, maar waneer je in het schema kijkt hangt deze pin gelijk aan aarde en dat doen de buitenmantel van de PS2 plug ook. Dus 2 aders en de buitenmantel doen, zoals intussen is gebleken, uitstekend werk.

PS, ik heb voor een keyboard kabel gekozen omdat hier betere kwaliteit aders inzitten dan in dat van een muis, maar dat kan natuurlijk ook. Of je koopt een dure officiele kabel in de handel.

Intussen al diverse PSK31 verbindingen gemaakt en het schijnt allemaal goed over gekomen te zijn bij de tegenstations.

73,

Rick.

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: audio trafo nodig voor FT857d en laptop?

#4 Bericht door KI6APR »

Hee, ik dacht dat PSK31 (en enkele andere digitale modi) een audio signaal gebruiken, de geluidskaart en de software doen de rest.
Ik heb ook een FT-857D en een TS-2000. PSk verbindingen alleen gemaakt met de TS-2000. Een digitale interface was voor packet dacht ik (ook nooit gebruikt).

In ieder geval heeft de FT-857D ook geen FSK input voor RTTY bijvoorbeeld en dat zou dan ook moeten met AFSK (audio). Het resultaat bij het zenden is hetzelfde omdat je SSB gebruikt.

Ik heb nog even gekeken naar een CT-39A en het lijkt erop dat er wel een transmit audio draad/aansluiting is naast de data-in/data/out, squelch status en ptt.
In ieder geval gebuik je met audio trafo's wanneer je wilt zenden. Bij ontvangt heb je verder niets nodig dan alleen maar een audio kabel van de phone uitgang van de transceiver naar de audio line-in van de computer. Omdat je het hebt over een laptop, moet je waarschijnlijk de mic ingang gebruiken en het audio signaal moet dan verzwakt worden. De kleine audio trafo's zijn 600 ohm : 600 ohm. Het "normaliseren" van het signaal naar een mic ingang kun je gewoon met een weerstand spanningsdeler doen of met instelbare potentiometers.

Voor volledige scheiding wordt een opto coupler gebruikt in de ptt lijn. In de onderstaande link is een voorbeeld. Er zijn talloze ontwerpen te vinden op het internet. Het kan heel simpel en hoewel ik het niet zelf gebouwd heb, is het best wel te doen.

http://www.m0kgk.co.uk/psk31.php

Zelf gebruik ik een Signalink SL-1+ dat VOX gebruikt voor de ptt functie.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

pa3bjk
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2009, 19:16
Locatie: Gorinchem

Re: audio trafo nodig voor FT857d en laptop?

#5 Bericht door pa3bjk »

Hoi Jan,

Je hebt gelijk, er is geen FSK ingang op de FT-857D. RTTY gaat net als alle andere digitale modes met de 1200 baud data uitgang en de data in op de DATA aansluiting van de zender. De software in samenwerking met de geluidskaart zullen de benodigde signalen voor diverse vormen van communicatie moeten verzorgen. En dat werkt ben ik inmiddels achter gekomen.
Ik heb er totaal geen trafo's of weerstanden tussen zitten maar moet bekennen dat het uitgangs nivo op de 1200 baud data uitgang stevig is want ik moet de microfoon schuif (in windows) bijna dichtzetten om geen 'overload' status te ontvangen van de gebruikte software ;-) Misschien dat ik daar ooit nog eens een spanningsdeler in de stekker plaats. Maar zoals het nu zit lijkt het allemaal wel te werken.
Om de zender niet te oversturen heb je in de menu's van de FT-857D menu #37 de mogelijkheid om het ingangs nivo te temperen. Ik heb dat zodanig ingesteld dat het vermogen tijdens het zenden volgens de meter net niet maximaal is.
De PPT aansluiting heb je niet nodig, die kan je vervangen door menu #40 op 50 te zetten. Deze staat af fabriek op 0 en zal de VOX dus niet werken. Met 50 werkt de VOX bij mij prima.

Ik heb ook nog even menu #87 (VOX DELAY) aangepast. Deze staat default op 500 ms maar heb deze verlaagd naar 100 ms. Ik realiseer mij dat dat voor spraak een beetje snel is, misschien ook wel voor CW maar bij spraak gebruik ik geen VOX en CW wil ik wel maar moet ik mijn opname snelheid weer eens flink opschroeven. 12 WPM is tegenwoordig te langzaam op de banden HI.

73,

Rick.

Gebruikersavatar
pa3agz
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 dec 2010, 23:27

Re: audio trafo nodig voor FT857d en laptop?

#6 Bericht door pa3agz »

Kijk hier eens voor de pin-aansluitingen.

http://www.on7be.net/Ham%20Radio/Yaesu_ ... _Cable.pdf
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1394
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: audio trafo nodig voor FT857d en laptop?

#7 Bericht door Thijzer »

De data-aansluitingen op de FT-897/57 en menig ander toestel zijn niet galvanisch gescheiden van de rest, dus wil je aardlussen voorkomen (en dat wil je) dan moet je een trafo gebruiken voor audio en optocouplers voor data/PTT. Of de VOX gebruiken, kan ook maar is toch minder fraai.

Kijk eens op http://www.pi4zlb.nl/Zelfbouw/Interface/Interface.htm voor een homebrew interface met trafo's 1:4.

De condensatoren in de set zorgen er niet voor dat rommel buiten blijft, hooguit gelijkspanning. Storing door allerlei ongewenste instralingen voorkom je alleen met zo'n interface. Ze zijn voor een afgrijselijk vermogen te koop of je maakt ze voor 15 euri zelf.

pa3bjk
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2009, 19:16
Locatie: Gorinchem

Re: audio trafo nodig voor FT857d en laptop?

#8 Bericht door pa3bjk »

@Thijzer,

Natuurlijk wil ik voorkomen dat er ongewenste signalen op het audiosignaal komen te staan. Ik heb echter al meer gelezen en gehoord van mensen die het ook zonder trafo's doen en zo al geruime tijd verbindingen maken. Ik ben het met je eens dat het PTT circuit absoluut geisoleerd dient te worden maar dat heb ik vermeden door de VOX te gebruiken. Waarom je daar tegen bent kan ik niet helemaal bevatten maar daar zul je natuurlijk je redenen voor hebben. Ik kan niet anders zeggen dat het prima werkt, mij een usb naar serieel convertor bespaard (seriele poort is bijna niet meer op een laptop aanwezig).
Ik heb nog eens naar het schema van de 857 zitten kijken maar denk dat de in en uitgangen zodanig zijn ontworpen dat ik niet al te veel risico loop om de data kabel zonder trafo's aan te sluiten om mijn kleine laptop. Ik zou het zeker anders doen als ik een basis set zou gebruiken binnenhuis met een gewone PC maar in de auto, alles op 12 volt met een omvormer voor 220 voor de laptop, denk ik dat het allemaal wel zal meevallen.

In ieder geval iedereen bedankt voor zijn/haar input.

73, Rick.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1394
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: audio trafo nodig voor FT857d en laptop?

#9 Bericht door Thijzer »

Rick, in de auto zou hooguit die omvormer voor de laptop problemen kunnen veroorzaken maar een aardlus krijg je dan toch, inclusief LF inpraat. Immers, alle massa's hangen aan elkaar en vormen dan al gauw een kringetje met een weerstand en dus impedantie. Als daar je audio langs loopt, dan kun je je lol op als je pech hebt, zeker als je in de auto vlakbij je antenne staat.

Daarnaast zorgt de interface ervoor dat je set niet beschadigd kan raken om wat voor reden dan ook. Zomaar een set van 500 euri aan iets anders hangen, kan problemen geven. Het is jouw apparatuur natuurlijk, dus jouw keuze.

De PTT via de vox zorgt voor een vertraging bij het inschakelen. Nu kun je doorgaans bij PSK enzo een soort TX delay instellen waardoor je signaal voorafgegaan wordt door een piep (VOX schakelt in) en pas na enkele honderden ms de rest volgt. Doe je dit met een echte PTT, dan voorkom je die vertraging. Kost je wel een optocoupler, dat dan weer wel.

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: audio trafo nodig voor FT857d en laptop?

#10 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1394
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: audio trafo nodig voor FT857d en laptop?

#11 Bericht door Thijzer »

Met PSK is het niet zo'n drama, daar past een hoop in een klein stukje dat je altijd wel een schoon stukje vindt.

Bij 9k6 en hoger is de vertraging onacceptabel, op 1200bd werkt het nog prima.

Van de andere kant, het kost je inderdaad een COM-poort, die is tegenwoordig niet meer beschikbaar. En de converters zijn niet altijd even betrouwbaar. Er zijn echter ook complete USB oplossingen met optische scheiding en een ingebouwde soundcard. Kijk, dan steek je 1 stekker in je laptop en dan ben je klaar.

Of je koopt een IC-7200 zoals ik, dan ben je ook in 1x klaar. Echt waar, zonder nou op te scheppen, dat werkt echt het beste. Kenwood heeft volgens mij in de nieuwe TS-590 ook zo'n USB poort gebouwd. Ik denk dat zoiets wel standaard gaat worden, scheelt je een hoop werk en geklooi met allemaal kabeltjes en kastjes.

pa3bjk
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2009, 19:16
Locatie: Gorinchem

Re: audio trafo nodig voor FT857d en laptop?

#12 Bericht door pa3bjk »

@Thijzer, ik begrijp je argumenten en neem het in overweging. Om een stap te zetten, waar kan ik eventueel dat zelfbouw printplaatje en eventuele componenten bestellen/verkrijgen?

Qua VOX gebruik ben ik het helemaal met jullie eens. Ik heb vroeger ook aan Packetradio gedaan maar daar had je niet echt een snel schakelend systeem voor nodig maar wel voor HELL en PSK (dacht dat het zo heet.. soort telex van pakketjes van 4 karakters en een CRC erop). Dat werkte zeker niet met VOX maar PSK31, dat is een kwestie van retour komen en of dat nou 0.1 of 0.3 seconden duurt.. denk niet dat het belangrijk is. Ik heb overigens met de instellingen die ik heb nog geen klacht gezien dat bepaalde info niet doorkwam.
Een andere zender is NIET de oplossing, ik heb deze set en die voldoet prima.

73
Rick.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1394
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: audio trafo nodig voor FT857d en laptop?

#13 Bericht door Thijzer »

Hoi Rick,

Steek je licht op bij http://www.haje.nl die hebben volgens mij complete bouwpakketjes hiervan liggen. Was een keer een project van onze afdeling, later heeft de lokale elektroboer hier vervolg op gegeven door het compleet in het assortiment op te nemen, dat scheelde een hoop vragen.

Succes en veel plezier vooral!

pa3bjk
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2009, 19:16
Locatie: Gorinchem

Re: audio trafo nodig voor FT857d en laptop?

#14 Bericht door pa3bjk »

Is het dit printje? Er staat geen foto bij helaas...

http://www.haje.nl/product_info.php?products_id=44361

Oh, via een knop aan de zijkant van de website zie ik het nu wel.

Bedankt voor de tip.

Rick.

Plaats reactie