Piep Signalen Ham Radio de Luxe.

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3ECZ

Piep Signalen Ham Radio de Luxe.

#1 Bericht door PA3ECZ »

Beste Om's, (X)Yl's,

Ik heb een vraagje aangaande het gebruik hier van Ham Radio de Luxe.

Ik gebruik hier Ham Radio de Luxe. versie 5.0 Beta, samen met een Kenwood IF-232C, en daarachter een Kenwood TS-850SAT.

Als ik op de schaal van b.v. 20 meter op mijn beeldscherm van de PC hoger of lager wil gaan in frequentie d.m.v. het blokje te verschuiven met de muis, dan komt er een enorme ratelende
iritante gepiep uit de Speaker die aangesloten is op de TS-850SAT.

Is dit ook uit te schakelen d.m.v. een instelling, dus geen tips geven van een draadje doorknippen of zo, daar hebben we niks aan....hi.

Nu ik hoop dat ik een tip krijg dat dit uitgeschakeld kan worden.

Bij voorbaat mijn dank.

Vy 73 Ruud - PA3ECZ

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Piep Signalen Ham Radio de Luxe.

#2 Bericht door PE2AAB »

PA3ECZ schreef:Beste Om's, (X)Yl's,

Ik heb een vraagje aangaande het gebruik hier van Ham Radio de Luxe.

Ik gebruik hier Ham Radio de Luxe. versie 5.0 Beta, samen met een Kenwood IF-232C, en daarachter een Kenwood TS-850SAT.

Als ik op de schaal van b.v. 20 meter op mijn beeldscherm van de PC hoger of lager wil gaan in frequentie d.m.v. het blokje te verschuiven met de muis, dan komt er een enorme ratelende
iritante gepiep uit de Speaker die aangesloten is op de TS-850SAT.

Is dit ook uit te schakelen d.m.v. een instelling, dus geen tips geven van een draadje doorknippen of zo, daar hebben we niks aan....hi.

Nu ik hoop dat ik een tip krijg dat dit uitgeschakeld kan worden.

Bij voorbaat mijn dank.

Vy 73 Ruud - PA3ECZ
Ik merk dit ook bij mijn FT-950. Als ik schuiven verzet, Power, Mic Gain enz. hoor ik ook zo'n ratel door mijn monitor uitgang. Heb het niet op kunnen lossen. Het enige dat werkt is de volumeregelaar van de monitor dichtzetten maar dat wil je ook niet natuurlijk.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1488
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Piep Signalen Ham Radio de Luxe.

#3 Bericht door pa3met »

is dat ratelende geluid soms minder vervelend als je de CIV rate terug schroeft? Ik weet dat sommige sets het signaal van je besturingskabel op kan pakken.

De FT857 hier had er ook zoveel last van (met nog veel meer dingen, maar dat terzijde)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Piep Signalen Ham Radio de Luxe.

#4 Bericht door PA3BAS »

Je kan natuurlijk aan de knoppen van je set draaien. Dat levert minder storing op. Ik heb er ook last van maar bij mij is het minimaal, zacht rateltje waardoor ik weet dat de besturing nog werkt. Oh ja, ik gebruik een Yaesu ft897d.
.... But will it blend?

PA3ECZ

Re: Piep Signalen Ham Radio de Luxe.

#5 Bericht door PA3ECZ »

Hallo Om,

==> Is dat ratelende geluid soms minder vervelend als je de CIV rate terug schroeft? <==

Vraagje, wat is de CIV rate ? , ik heb daar nog nooit van gehoord.

Ruud - PA3ECZ

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Piep Signalen Ham Radio de Luxe.

#6 Bericht door PC1I »

PA3ECZ schreef:Hallo Om,

==> Is dat ratelende geluid soms minder vervelend als je de CIV rate terug schroeft? <==

Vraagje, wat is de CIV rate ? , ik heb daar nog nooit van gehoord.

Ruud - PA3ECZ
Ruud, dit is de (baud) snelheid waarmee de verbinding tussen de pc en interface ingesteld staat.
CI-V is eigenlijk een Icom term die hoort bij het type interface die Icom gebruikt.
Ik denk niet dat het wijzigen van de snelheid niet veel uit zal maken.

Voor mijn gevoel lijkt het er op dat de galvanische scheiding van de interface niet goed of niet goed genoeg is.
Je zou kunnen proberen met wat ferriet de kabel van PC naar de interface te lijf te gaan.

73, Kees PE2KM
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: Piep Signalen Ham Radio de Luxe.

#7 Bericht door KI6APR »

Net even geprobeerd of er bij mijn radio ook iets te horen is. Ik hoor helemaal niets bijzonders. Het kan inderdaad wel aan de baudrate liggen op welke frequentie je het gaat horen. Toevallig gebruik ik de default baudrate van 9600 Bd.

Ik gebruik een "desktop" welke natuurlijk op de grond staat (nog nooit gehoord van een floortop.....) met een TS-2000. De interface is via DB-9 seriele poort van de computer direct naar de DB-9 com poort achter op de TS-2000. Geen USB naar serieel of ander interface is hier nodig, dus geen extra kabels die interferentie kunnen veroorzaken.

Ik begrijp dat de TS-850 wel een interface nodig heeft en weet niet of je de baudrate van de TS-850 kan veranderen. Ligt het aan het ontwerp van hoe de interface van de TS-850 werkt of is het echt iets wat wordt opgepikt via de RF ingang? Is het op alle banden en alle frequenties even sterk?

Ik heb helaas geen TS-850 om te zien of er ook een verschil hoorbaar is. Ik hoop dat er iemand is met dezelfde radio die er iets meer over kan vertellen.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

pe7sk
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 okt 2007, 05:14
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Piep Signalen Ham Radio de Luxe.

#8 Bericht door pe7sk »

Hallo OM's

Hier heb ik dus ook last van gehad (precies op de "psk-frequentie" op 20m).
Toen ik bij mijn monitor-instellingen de verversings-frequentie (of hoe noem je zoiets) veranderderd had; was het weg !

Vraag me niet hoe eea mogelijk is, maar probeer het eens zou ik zeggen :wink:

73 Sjoerd.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Piep Signalen Ham Radio de Luxe.

#9 Bericht door PA3BAS »

Aantal beelden per seconde maal aantal beeldlijnen

60x1024=61,44 Khz

Maar ook

1024 x 768 (oid) 768,432 Khz

En zo kan ik wel even doorgaan. Dat woedt allemaal uitgezonden via het aansluitsnoer van je monitor.....
.... But will it blend?

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Piep Signalen Ham Radio de Luxe.

#10 Bericht door pa5cal »

Kenwood heeft ergens in een van de menu's staan dat hij een piepje moet geven bij elke toets die ingedrukt wordt. Als je een frequentie in HRD (ik gebruik het niet maar elk CAT programma) inklopt dan zul je je set ook -bliep- horen zeggen.

Als jij die balk versleept zend de computer continue een frequentie naar je set (hij "draait" dus niet virtueel aan de VFO knop) Dus elke keer dat de set een stapje neemt (dat is zo snel als de seriele poort die data kan verwerken) zal de set -bliep- zeggen. Dit is hetzelfde als zelf met de hand een frequentie intypen en op enter drukken, echter alleen de enter -piep- zal uitgezonden worden. De kenwoods werken op 4800bps dus dat is nog rap zat om een heleboel bliepjes achter elkaar te genereren :)

Die 450,690, enz. hebben daar ook allemaal -last- van.

Je kunt dit uitzetten, even in de manual kijken. Iets met set aanzetten met de LSB knop ingedrukt. Menu item 19 op off zetten en je set zend niet meer, zo maakte ik er destijds een "legale" doos van als 11m luisteramateur :P

-P

Plaats reactie