TETRA the techno-topic

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

TETRA the techno-topic

#1 Bericht door PA0ETE »

Eerste tweeweg-verbinding afgelopen donderdag:

http://www.youtube.com/watch?v=zDo20OMNtU8

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: TETRA the techno-topic

#2 Bericht door coolepascal »

COOOL daar is het topic dan toch !
Weet effe niet waar te beginnen, Ik zou graag eens een gecapturde file hebben van wat Tetra uitzendingen.
Zal Martin eens vragen of hij dat kan regelen.
Ondertussen mag jij alvast een leuke intro van dit topic doen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: TETRA the techno-topic

#3 Bericht door Thijzer »

Pascal, ik weet nog wel iemand in de buurt die je aan spullen kan helpen voor Tetra. Je weet me te vinden, 1 dorp verderop.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: TETRA the techno-topic

#4 Bericht door coolepascal »

Aha ok Thijs,
Het gaat mij er vooral om even een opname te kunnen maken van het uitgezonden signaal,
daar kan ik dan weer verder mee experimenteren als had ik het apparaat gewoon hier staan.
Zeker omdat alle specs gewoon open zijn mag dat niet echt een groot probleem worden.
Ben erg benieuwd of er mee lui mee gaan experimenteren, of dat het bij deze ene enthousiasteling blijft.
De apparatuur zal vast (nog) niet goedkoop zijn, maar anderzijds zijn er wel heel leuke dingen mee mogelijk.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PD5EE
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2010, 00:34

Re: TETRA the techno-topic

#5 Bericht door PD5EE »

coolepascal schreef:Aha ok Thijs,
Ben erg benieuwd of er mee lui mee gaan experimenteren, of dat het bij deze ene enthousiasteling blijft.
De apparatuur zal vast (nog) niet goedkoop zijn, maar anderzijds zijn er wel heel leuke dingen mee mogelijk.
Tetra-apparatuur is natuurlijk op grote schaal in gebruik genomen bij de hulpdiensten, toen C2000 in gebruik genomen werd. Ondertussen lopen er in een aantal regio's vervangingstrajecten omdat de apparatuur ondertussen alweer afgeschreven is of niet voldoet (teveel storing / uitval). Sommige regio's vernietigen de oude apparatuur, maar op de 1 of andere manier lijkt afgeschreven apparatuur ook op de tweedehands markt terecht te komen. Op marktplaats.nl is ondertussen wat Tetra apparatuur te koop voor redelijke prijzen.

Overigens.....op een heel ander forum las ik een topic, waarin zogenaamde "112-fotografen" (dat zijn die jonge gastjes die bij nacht en ontij foto's van ellende :) maken en dat op allerlei "112-sites" publiceren ) gespot zijn in bezit van werkende tetra-portofoons. Deze apparatuur heeft dus ook al z'n weg gevonden naar de "illegaliteit" want ik kan me niet voorstellen dat deze gastjes e.e.a. geheel legaal doen.

Misschien koop ik ook wel wat van die zooi :D Zet ik hier zo'n DMO-repeater neer, setje in de auto, koppeling met Internet. Als ik niet oppas word ik nog enthousiast ook :lol:

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: TETRA the techno-topic

#6 Bericht door pa5cal »

Zonder mij te verdiepen in de materie, en een vraag te stellen die een ander ook zou kunnen stellen wellicht: zou tetra op een bestaande set te bouwen zijn zoals d-star ? (ik weet het antwoord denk ik wel :P maar wellicht wil PA0ETE zijn kennis met ons delen ;) )

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: TETRA the techno-topic

#7 Bericht door coolepascal »

Nee niet zonder meer Pascal,

Tetra vereist Lineaire vermogens versterking, terwijl de D-Star setjes natuurlijk gewoon een classe C eindtrapje gebruiken.
Tetra vereist ook de mogelijkheid zeer snel en continue om te schakelen tussen zenden en ontvangen, het is immers een TDMA techniek.

Normale SSB tranceivers zullen het niet echt leuk vinden als je met een snelheid van zo'n 10Hz tussen zenden en ontvangen blijft omschakelen, en dat ook nog gedurende lange tijd.

Wil je dat spul zelf bouwen zul je toch met een aantal van die problemen rekening moeten houden.
Levert allerlij interesante problemen op.

Ik vrees dat ik net als PD5EE steeds enthousiaster begin te worden :oops:

John, kun je eens wat vertellen over je ervaring met Tetra-TVI e.g. stoort het spul echt zo erg op het orgel van de buurman, of is het minder rampzalig dan b.v. een GSM ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: TETRA the techno-topic

#8 Bericht door PE7EB »

coolepascal schreef:Normale SSB tranceivers zullen het niet echt leuk vinden als je met een snelheid van zo'n 10Hz tussen zenden en ontvangen blijft omschakelen, en dat ook nog gedurende lange tijd.
Voor een FM set kan ik me daar wat bij voorstellen Pascal, maar een allmode set in full break-in CW doet toch niet anders? Of denk ik nu geheel verkeerd?

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: TETRA the techno-topic

#9 Bericht door coolepascal »

Eric, in princype ben ik dat met je eens en ik denk dat je met zo'n set al een aardig eind op weg bent, al is de schakel freq wel veel hoger en veel vaker dan bij CW het geval is.
Er van uitgaande dat de TRX omschakeling niet met mechanische relais geschied lijkt het me wel een redelijke basis om mee te beginnen.
Wel zul je waarschijnlijk een eigen modulator moeten bouwen omdat een SSB modulator te smal is om gebruik makend van de bekende SDR technieken een 25kHz signaal te creeeren.
Ik weet niet of er sets zijn met een I/F input (I/F out schijnt wel te bestaan) maar met een dergelijke tranceiver zou je natuurlijk al een heel behoorlijk eind op weg zijn.
Net eens over rond de 420MHz gekeken, daar zit heel wat zooi, of dat allemaal tetra is waag ik te betwijfelen, er zitten nogal wat signalen die me doen denken aan het oude ATF2 net.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: TETRA the techno-topic

#10 Bericht door PE7EB »

Een I/F input is in wezen toch niets anders dan een omgekeerde discriminator uitgang, met andere woorden, als die er niet op zit, is die er toch op te maken?
Als ik er de interesse, tijd en mogelijkheden in/voor had, zou ik voor dergelijke experimenten zonder probleem een Condor 16 (op)offeren.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: TETRA the techno-topic

#11 Bericht door Thijzer »

Tetra portofoons die je kunt kopen, werken dus niet op C2000. Omdat deze in een netwerk zitten, is een gestolen of verloren portofoon binnen zeer korte tijd geblokkeerd en vervolgens nooit meer bruikbaar. Kan me zelfs voorstellen dat ze die porto weer kunnen vinden als je 'm aan laat staan. Dus fotografen werken hooguit met een P2000 piepertje, en dat kun je dan weer wel decoderen (ook leuk hoor).

Tetra spul werd laatstelijk nog betrekkelijk goeiekoop aangeboden maar werkt doorgaans niet in de 430-440...

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: TETRA the techno-topic

#12 Bericht door coolepascal »

PE7EB schreef:Een I/F input is in wezen toch niets anders dan een omgekeerde discriminator uitgang, met andere woorden, als die er niet op zit, is die er toch op te maken?
No way, dan verloopt de garantie, moderne amateurs krijgen al een hartverzakking als je er over begint, laat staan dat ze zelf die prul open moeten schroeven.
PE7EB schreef: Als ik er de interesse, tijd en mogelijkheden in/voor had, zou ik voor dergelijke experimenten zonder probleem een Condor 16 (op)offeren.
Zie tekst in mijn bovenstaande post, een Condor heeft geen Lineare zender, en werkt bovendien (voor zover ik weet althans) met freq vermenigvuldiging in de zender. niet geschikt dus.
Je moet echt uitgaan van een SSB tranceiver die zeeeeeer snel TRX kan schakelen en die je ook nog durft op te offeren.
Stelt overigens niet veel voor hoor, denk dat als je het X-Tal filter eruit trekt je een pracht plek hebt om je eigen zooi aan te sluiten, de tranceiver hoeft echt niet eeuwig onbruikbaar te worden.
En anders. tja. helemaal zelf opbouwen je kunt gewoon met iets simpels beginnen SBL1 met een linear blokje erachter. om te zenden en een fetje als preamp.... verder nog een paar schakeldiodes voor TRX dan ben je al een heel eind.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: TETRA the techno-topic

#13 Bericht door coolepascal »

Ik heb nog wel wat rommel liggen maar er staan te veel andere projecten nog open die voorrang hebben.
IIg kun je denk ik een heel eind komen door gewoon een SDR tranceiver voor 70cm te bouwen.
weet niet zeker of de geluidskaart methode daar geschikt voor is maar het valt zeker te proberen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: TETRA the techno-topic

#14 Bericht door PA0ETE »

Ik denk eerlijk gezegd dat ze om het probleem van de lineaire versterking te voorkomen vermoedelijk gewoon in de eindtrap moduleren. Om ervoor te zorgen dat er dan een ordentelijk signaal uit komt geven ze het aansturende signaal een dosis voorvervorming in tegengestelde richting.

Dat in de eindtrap moduleren kan bij TETRA veel efficiënter (ook qua energie) dan bij AM. Dat is omdat het signaal wel degelijk grotendeels geschakeld wordt en er dus niet zoals bij AM veel tussenvarianten zijn, waar veel energie mee verloren gaat.

Overigens geldt wat voor TETRA geldt voor 95% ook voor GSM. Tetra is vanwege het veel efficiëntere gebruik van het spectrum bij bijvoorbeeld versterking en daardoor vervorming echter wel kwetsbaarder dan GSM.

Ik weet niet of het op een FM-detector gedetecteerd kan worden. Ik vermoed eigenlijk van niet: er zit zo weinig FM-compontent in het signaal dat je op een FM-ontvanger helemaal niets hoort. Alleen maar de ruis uit de ontvanger zelf tussen de impulsen in. Er is echter nog een andere reden waarom het op een regulier apparaat niet zonder aanpassingen gaat: het signaal is bijna 25 kHz breed. Dat laatste is ook de reden van het bijzonder fenomeen uit dit filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=To4Tv5EQQsU

Het relaissignaal op 430,0125 bleef veel beter verstaanbaar dan het in het filmpje lijkt. Tetra is in FM vrijwel geheel niet waarneembaar. Het eerste deel van het filmpje was dus met 10W in tetra, met de antennes (beide verticaal) amper een meter uit elkaar. Zoals uit het laatste fragment blijkt was de oorzaak niet de ontvanger die plat ging. Ook met de 10W met de antennes naast elkaar, pal eroverheen op hetzelfde kanaal bleef de zwakke repeater even goed verstaanbaar als met de getoonde portofoon.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: TETRA the techno-topic

#15 Bericht door coolepascal »

PA0ETE schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat ze om het probleem van de lineaire versterking te voorkomen vermoedelijk gewoon in de eindtrap moduleren. Om ervoor te zorgen dat er dan een ordentelijk signaal uit komt geven ze het aansturende signaal een dosis voorvervorming in tegengestelde richting.
Ja bekende truuk staat ook nog op mijn lijstje om met een klasse C eindtrapje SSB te maken.
SSB zal wel een stuk lastiger zijn dat direct moduleren.
Vervelende van de genoemde methode is dat je per apparaat de zaak moet calibreren. dat moet dus automatisch in de software geregeld worden. tetra bestaat al een tijdje, ik denk niet dat de apparaten die nu op de markt komen al gebruik maken van SDR technieken om dit voor elkaar te krijgen.
PA0ETE schreef: Ik weet niet of het op een FM-detector gedetecteerd kan worden. Ik vermoed eigenlijk van niet: er zit zo weinig FM-compontent in het signaal dat je op een FM-ontvanger helemaal niets hoort.
Lijkt mij ook niet.
PA0ETE schreef: Dat laatste is ook de reden van het bijzonder fenomeen uit dit filmpje:
Niet echt heel bijzonder he, gewoon een eigenschap van TDMA, het omgekeerde effect is precies de reden van freqhopping.

Toch nog eens wat meer info over de modulatie techniek zien te vinden, je idee om in de eindtrap te moduleren lijkt me heel aannemelijk maar dan valt het ombouwen van een SSB-tranceiver wel af.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie