TETRA the techno-topic

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: TETRA the techno-topic

#76 Bericht door Michel-nl »

Ja ok dat wist ik dus weer niet, ik hou je verrichtingen gewoon in de gaten dan :P

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: TETRA the techno-topic

#77 Bericht door coolepascal »

PA0ETE schreef:
coolepascal schreef:Michel, kan wel maar je moet erg goed opletten met wat phasing issues... heeft DStar ook last van ;)
Ik zou wel graag een paar van die Tetra dingen hebben om met mijn SDR implementatie verder te gaan.
(domweg downloaden doen we hier niet, ben geen steckdosen amateur)
Ik wil in pricype eerste gewoon met betaalbare middelen zeld een Tetra Systeem zien op te zetten.
Als dat lukt dan is een repeater in allerlij varianten geen punt mee.
FreeRadioNetwork ook es mee bezig geweest. kreeg de boel werkend maar had niet de indruk dat Edwin er erg op te zat te wachten. die typische zendamateurmentaliteit 'het is mijn code daar blijf je vanaf' die je bv ook in de Dstar wereld maar ook veel bij MicroController Software tegenkomt is voor mij een reden waarom ik dat soort spul liever links laat liggen,
Gevolg is wel dat vrijwel niemand nog iets inivatiefs ontwikkeld we copieren alles maar domweg, das niet mijn stijl.
Maar ja ik ben niet voor niets irritant.
Het is simpel: je bedenkt iets waar je geld mee wilt verdienen, maar je bent ook amateur. Je kunt dan uit drie dingen kiezen. Bepaal zelf wat hierin de makkelijkste weg is.

1.
Je kunt ervoor kiezen om je winstgevende product voor jezelf te houden, daar goed winst op maken en gewoon met je amateursetje spelen zoals iedereen doet, zonder verder je mogelijk voor de amateurwereld interessante product te noemen. Je krijgt dan geen kritiek en alles is goed.

2.
Je kunt ook kiezen om zo'n product ook aan amateurs beschikbaar te stellen. De code houd je dan gesloten want je wilt je zakelijke belangen waarvoor je de handel nou eenmaal hebt opgezet wel beschermen. Je krijgt vanuit de amateurwereld dan een ongelooflijke hoop kritiek.

3.
Je kunt ook alles gewoon publiceren onder bijv. een open source of vrij gebruik licentie. Je maakt dan behoorlijk veel minder winst. Zeker als een belangrijk deel van je markt in voormalig oost-europa ligt. Er duiken bijvoorbeeld alternatieve, gewijzigde servers op waarop jouw verkochte apparatuur dan volgens klanten wel weer moet draaien wat voor jou een hoop extra gedoe geeft, of je daar nou aan tegemoet wilt komen of niet. Behalve het extra werk krijg je ook dan een hoop kritiek, en je loopt ook imagoschade op, bijvoorbeeld onterechte omdat aangepaste of herschreven software die niet van jezelf is niet hoe dan ook niet ordentelijk aan de praat te krijgen is. Behalve kritiek van betalende klanten krijg je in dit geval ook uit amateurhoek kritiek.

Ik ben een fervent voorstander en pleitbezorger van open source. Maar ik vind wel dat iedereen (inclusief mijzelf, en jij natuurlijk ook) per geval mag bekijken of je in dat zwembad een partijtje mee wilt zwemmen of niet.

;-)
Denk je echt dat er met de iha onozele projectjes die gemiddeld bedacht worden geld kan worden verdiend ?
Ik heb een andere werkwijze, verdien al een groot deel van mijn leven mijn centen met oss.
nu ja das een discussie die hier niet thuishoort, laten we weer lekker over Tetra betten...
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: TETRA the techno-topic

#78 Bericht door PA0ETE »

coolepascal schreef:Denk je echt dat er met de iha onozele projectjes die gemiddeld bedacht worden geld kan worden verdiend ?
Ik heb een andere werkwijze, verdien al een groot deel van mijn leven mijn centen met oss.
nu ja das een discussie die hier niet thuishoort, laten we weer lekker over Tetra betten...
Ik denk niet. Ik weet dat het zo is. Het zijn doorgaans de meest gewiekste mensen die met de meest onnozele dingen geld verdienen. Zonder nou te willen stellen dat dit alles op het onderhavige geval betrekking heeft.

Ik verdien ook tussen de 60 en 80% van mijn inkomen met de hobby. Tetra is tot nog toe ondanks de hoge aanschafkosten break-even.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: TETRA the techno-topic

#79 Bericht door pa5cal »

Even half on-topic; ik heb recentelijk als niet amateur zijnde contact gehad met het AT (nouja ik ben wel amateur maar dit was zakelijk :P) en die wisten me te melden dat een vergunning voor een frequentie voor het gebruik van portofoons niet eens zo duur was, maar wel dat het maximale vermogen 1 watt is (toegestaan dus).

Tante overheid heeft zeker voor zichzelf daar ook weer een uitzondering ? :P omdat ik je las schrijven dat bepaalde units 1,8watt doen...

-P

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: TETRA the techno-topic

#80 Bericht door Michel-nl »

Als toevoeging weet ik dan weer dat, Agentschap telecom geen ruimte meer heeft apart voor digitale apparatuur.
Een ingenieur van Agentschap heeft daarop al gemeld dat zij de klanten niet langer meer mogen tegenhouden op welke freq of band zij digitaal willen zenden.
Dus je mag tegenwoordig op zowel VHF als UHF digitaal moduleren, als je dan inderdaad vergunning aanvraagt kan je vrijuit gebruik maken van digitaal.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: TETRA the techno-topic

#81 Bericht door PA0ETE »

Item over Tetra op PI4AA afgelopen donderdag:

beluisteren

pd0aqk
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 mar 2010, 00:45

Re: TETRA the techno-topic

#82 Bericht door pd0aqk »

PA0ETE schreef:Item over Tetra op PI4AA afgelopen donderdag:

beluisteren
Hoi John.

Zo wordt Brabant nog eens populair hihi.
Leuk fragment.

Eind november gaat de kogel door de kerk i.v.m. de opstelplaats v/d repeater.
De Provincie is wat lastig aan het doen, het voormalige terrein moet terug naar
de natuur en daar zouden wij dan zorg voor moeten dragen (behoud/onderhoud).
Dus achter de schermen wordt hard gewerkt om het te realiseren.

De veldtesten met repeater gebruik zijn geslaagd, zeker gezien de theoretisch maximaal
te overbruggen afstand. Antennehoogte 23mtr 10 Watt RF output v/d repeater en Class 3L
porto's als gebruikers komen wij uit op een straal van 17 à 18 km uit.

Tot zover.

Plaats reactie