TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#1 Bericht door PE9PE »

Beste radiovrienden,


Lees dit stukje wat nu staat op http://www.vrza.nl

9 Maart - Tetra experimenten op 70cm

Afgelopen week is er voor het eerst een amateur in Nederland in geslaagd om met C2000 in de lucht te komen op een amateurband. Tetra, zoals de modulatiesoort officieel heet is voor alle Nederlandse radioamateurs onder bepaalde voorwaarden toegestaan.

De gebruikte apparatuur zijn normale apparaten zoals de overheidsdiensten die ook gebruiken, echter zonder de encryptie-sofware. De apparatuur is voorzien van speciale amateurfirmware en het betreft een uitvoering die standaard al op 70 cm kan werken.

De bedoeling is om de komende tijd meer ervaring op te doen met tetra. Behalve met tetra is het ook een primeur met tdma. Door deze tdma-techniek zijn met tetra relaisstations mogelijk, die zonder duplexfilters werken. Het relais zendt en ontvangt daarbij op dezelfde frequentie, waarbij pakketten die in het ene tijdslot worden ontvangen, in een ander tijdslot opnieuw worden uitgezonden.

Een ander voordeel van tetra is dat de norm in tegenstelling tot een enkel onderdeel van D-STAR geheel openbaar is. Het komende jaar komen voor het eerst in Nederland gebruikte Motorola-portofoons voor tetra als surplusmateriaal op de markt. Naar verwachting zullen die rond de 150 euro gaan kosten voor een werkend exemplaar

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#2 Bericht door PE7EB »

Voorlopig denk ik maar even aan de eerste dag van de komende maand 8)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#3 Bericht door PE9PE »

PE7EB schreef:Voorlopig denk ik maar even aan de eerste dag van de komende maand 8)

Hallo Eric,

Een van de beheerders hier heeft het al gebruikt.
Luister maar hier naar:
http://www.youtube.com/tetrahamsnl

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#4 Bericht door coolepascal »

Ik weet wie de betreffende amateur is ;) jullie vast ook wel.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#5 Bericht door PE7EB »

En wetende dat hij een professioneel journalist/columnist/auteur is, acht ik hem meer dan capabel tot het opzetten van een dergelijke stunt m.b.t. de eerste van de 4e maand :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#6 Bericht door PA2LAD »

PE7EB schreef:En wetende dat hij een professioneel journalist/columnist/auteur is, acht ik hem meer dan capabel tot het opzetten van een dergelijke stunt m.b.t. de eerste van de 4e maand :mrgreen:
Het is geen stunt, maar hij heeft 2 Sepura toestellen met specifieke amateursoftware. Ook AT is op de hoogte van het experiment.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#7 Bericht door coolepascal »

Geinig, AT heeft geen flauwe notie wat ik doe.
Ik houd mij gewoon aan de machtigingsvoorwaarden maar ook daar binnen bestaat een enormscala een mogelijkheden die nooit benut worden.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#8 Bericht door PE9PE »

PA2LAD schreef:
PE7EB schreef:En wetende dat hij een professioneel journalist/columnist/auteur is, acht ik hem meer dan capabel tot het opzetten van een dergelijke stunt m.b.t. de eerste van de 4e maand :mrgreen:
Het is geen stunt, maar hij heeft 2 Sepura toestellen met specifieke amateursoftware. Ook AT is op de hoogte van het experiment.

Hallo Leen,

Hier is nog meer over Tetra op 70cm.
http://www.youtube.com/watch?v=GKllgFSqTFA

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

PD5EE
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2010, 00:34

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#9 Bericht door PD5EE »

Wat is er nou precies zo bijzonder aan?

Je hebt toevallig een paar Tetra portofoons en die zijn toevallig nog te programmeren tussen 430 en 440 Mhz. Mooi, dan kan je er mee werken, in DMO mode denk ik? Wat is er dan verder nog zo bijzonder aan, behalve dat het digitaal is?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#10 Bericht door coolepascal »

Welicht dat het een mode is die door amateurs vrijwel nog niet wordt toegepast en waar van precies bekend is hoe het werkt ?
Dit in tegenstelling tot de D-Star hype.
Als je aleen een machtiging hebt om af en toe een babbeltje te maken, dan is het idd totaal niet interesant.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PD5EE
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2010, 00:34

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#11 Bericht door PD5EE »

coolepascal schreef:Welicht dat het een mode is die door amateurs vrijwel nog niet wordt toegepast en waar van precies bekend is hoe het werkt ?
Dit in tegenstelling tot de D-Star hype.
Als je aleen een machtiging hebt om af en toe een babbeltje te maken, dan is het idd totaal niet interesant.
Er zijn anders al genoeg Tetra-netwerken die goed tot zeer goed werken, dus er zijn blijkbaar mensen die wel weten hoe het werkt :D

Ik zie persoonlijk niet zo in wat de toegevoegde waarde voor het zendamateurisme is? Goed, je kan misschien een (relais)netwerk opzetten voorzien van allerlei digitale toeters en bellen, al dan niet wat beter afgestemd op onze doelgroep, maar dan nog lijkt het mij dat je nooit veel verder zal komen dan imiteren wat de professionele gebruiker nu al met Tetra doet? De apparatuur waar het nu om gaat is bij uitstek geschikt om een babbeltje te maken, of wil men via Tetra CW gaan bedrijven :roll: ?

Sorry dat ik niet zo enthousiast ben :D D-Star was wel vernieuwend, bij Tetra zie ik dat niet. Voordeel van Tetra is natuurlijk wel dat het voor piraten veel moeilijker wordt. Misschien kunnen we een landelijke "meldkamer" opzetten die op afstand Tetra-apparatuur van misbruikers zal blokkeren :lol:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#12 Bericht door PA0ETE »

Je bent gewoon een izegrim EE. :-) Heb je zelf nooit gefascineerd een apparaat gekocht dat verder niet direct nut had, gewoon omdat je nieuwsgierig was hoe het zou werken of hoe het zou aanvoelen? (zo nee, dan ben je toch echt maar een halve amateur :-) )

Ik ga me verder niet verantwoorden hoor, maar als je het weten wilt, doel hiervan is behalve bovenstaand om andere mensen erin te interesseren. Er moet er toch eentje zijn die ermee begint.

Naast gewone apparatuur heb ik een apparaat dat geschikt is als DMO-repeater, en ik heb contact met mensen in DL die hetzelfde doen als ik, met ook dezelfde typen apparatuur, en die zijn al een heel eind om hun DMO-repeaters via ircDDB/xreflector op het D-STAR-netwerk te koppelen (voor statusgegevens hebben ze dat al klaar).

PD5EE
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2010, 00:34

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#13 Bericht door PD5EE »

PA0ETE schreef:Je bent gewoon een izegrim EE. :-) Heb je zelf nooit gefascineerd een apparaat gekocht dat verder niet direct nut had, gewoon omdat je nieuwsgierig was hoe het zou werken of hoe het zou aanvoelen? (zo nee, dan ben je toch echt maar een halve amateur :-) )

Ik ga me verder niet verantwoorden hoor, maar als je het weten wilt, doel hiervan is behalve bovenstaand om andere mensen erin te interesseren. Er moet er toch eentje zijn die ermee begint.

Naast gewone apparatuur heb ik een apparaat dat geschikt is als DMO-repeater, en ik heb contact met mensen in DL die hetzelfde doen als ik, met ook dezelfde typen apparatuur, en die zijn al een heel eind om hun DMO-repeaters via ircDDB/xreflector op het D-STAR-netwerk te koppelen (voor statusgegevens hebben ze dat al klaar).
Izegrim :lol: Zo ben ik al lang niet meer genoemd.


Het is natuurlijk hartstikke leuk dat je er mee aan de slag gaat, maar ik zie absoluut niet in wat er nou zo bijzonder aan is? Goed, het is digitaal en het is Tetra. Leuk. Maar technisch gezien is de apparatuur al behoorlijk doorontwikkeld dus wat je ook zal doen, zo bijzonder is dat niet meer :D Misschien dat er wat sentiment aan kleeft omdat de apparatuur bij hulpdiensten gebruikt is?

Straks komt er een partijtje APCO25 apparatuur beschikbaar. Of een zooi MPT1327 apparatuur. Of een Edacs netwerkje. Of van die "geheime" frequentiehoppende apparatuur van Defensie. Allemaal spul wat je op de amateurbanden kan gebruiken, maar wat verder niet zo heel veel aan onze hobby toevoegt.

Maar ik kan me ook wel heel goed voorstellen dat het leuk is om met deze apparatuur te spelen hoor :lol: Alleen de mythische status ontgaat me 8)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#14 Bericht door coolepascal »

Ach Ik zie ook niet de toegevoegde waarde van het concept radioamateur.
Mensen die hun tijd verspillen met het elkaar doorgeven van 'berichten waarvan de aard dermate onbelangrijk is dat daarvoor de telefoon niet in aanmerking komt'
Laten we allemaal onze bakkies in de containner kiepen en braaf elke avond naar tv programma's kijken
Ohhh dat heeft ook geen toegevoegde waarde... ..... wat is het nut van het leven eigenlijk ?

Ik dus wel Tetradinges, want ik vind het wel interesant, veel interesanter dan D-Star (maar dat had ik al eens gezegd)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#15 Bericht door pa5cal »

Inderdaad. Doe mij een tetra bak danku, dan kunnen we d-star weer snel vergeten ;)

-P

Plaats reactie