Wat is ROS ???

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Wat is ROS ???

#1 Bericht door coolepascal »

Ik hoorde laats een opmerking over de mode ROS die ik niet kon vatten.
Overal lees ik de zelfde omschrijving van ROS
Het zou een spreadspectrum mode zijn die toch smalbandig is. Dat lijkt me contradictioneel.

De reden is me inmiddels wel duidelijk, de FCC staat geen freq-hopping toe.
Hoewel freq-hopping geen encryptie is kan ik me er wel wat bij voorstellen.

Hoe dan ook, ROS schijnt dus binnen die 2 kHz aan freq-hopping te doen, wat heeft dat voor zin in de zin van welke winst hoopt men daarmee te boeken ?
(ik heb me er wegens tijd gebrek nog niet echt in kunnen verdiepen)

Vragen die ik dus resumerend over ROS heb
- is de omschrijving smalbandige spreadspectrum mode wel een juiste ?
- wat heeft het voor nut om over 2kHz aan freq-hopping te doen ?

Gaarne geen verhalen van download programmatje X, Y of Z, dat doe ik toch niet,
gewoon saaie techtalk graag,
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Wat is ROS ???

#2 Bericht door pa3dsc »

Hoi Pascal,

even google en je weet meer dan ik je kan vertellen.

73 martin

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat is ROS ???

#3 Bericht door PA0ETE »

Als je toch een bericht plaatst kunt je ook even behulpzaam zijn in plaats daarvan natuurlijk :-)

http://rosmodem.wordpress.com/

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wat is ROS ???

#4 Bericht door coolepascal »

Uiteraard heb ik ook even gegoogled en die side gevonden.
Daar kom ik niet het antwoord op mijn vragen tegen.
Martin, je opmerking stelt me teleur, mijn moeder kan me ook niet veel over ROS vertellen.

Mijn insteek (kom op zeg julle kennen me ondertussen toch wel een beetje) is het op gang brengen van een interesante techdiscusse maar keer op keer lijkt dat hier 'strengstes verboten' te zijn.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Wat is ROS ???

#5 Bericht door pa5cal »

Hey naamgenoot!

Ik heb even de tijd niet om allerlei google links te plakken maar afgezien van de technische insteek, als je zo eens rond kijkt, is ros niet de moeite om aan te raken alleen al door de mentaliteit van de meneer die het maakt...

-P

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wat is ROS ???

#6 Bericht door coolepascal »

Whoehahahhihihi proest. PA5CAL++ !

Nu ja iifg weer eens duidelijk waarom ik iets tegen geslote code heb, zeer zeker waneer dit voor radioamateurs is bedoeld.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Wat is ROS ???

#7 Bericht door PC1I »

coolepascal schreef: Vragen die ik dus resumerend over ROS heb
- is de omschrijving smalbandige spreadspectrum mode wel een juiste ?
- wat heeft het voor nut om over 2kHz aan freq-hopping te doen ?
In mijn beleving is ROS net zo min spread spectrum als RTTY of nog meer tonen gebruikende modes als Olivia of in het professionele circuit Coquelet. Erger nog, als dit wel spread spectrum is dan is spraak dat ook.

Een paar kreten van de volgende pagina:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spread_spectrum

Quote:
Gezien de zender constant van frequentie wijzigt moet de ontvanger op elk moment weten op welke frequentie het signaal zich bevindt. Dit wordt afgehandeld door het synchronisatiesysteem in de ontvanger. Hierdoor is een frequency hopping signaal ook niet te onderscheppen door conventionele ontvangers.
-----

Gaat niet op voor ROS (of andere digimodes die wij gebruiken) want de zender blijft op dezelfde frequentie.
Je zou kunnen zeggen dat meertonige digimodes meerdere frequenties gebruiken maar in mijn beleving is dat niet gelijk aan spread spectrum want die verspringt van draaggolf en in sommige toepassingen wel meer dan een Mhz.

Quote:

De voordelen van spread spectrum communicatie zijn:

* Goed bestand tegen storing
* Niet te onderscheppen door andere partijen
* Meerdere transmissies in hetzelfde frequentiegebied mogelijk
-----

ROS is redelijk robuust als het gaat om het kunnen ontcijferen van zwakke signalen maar bij 2 even sterke signalen werkt het net zo slecht (of goed) als iedere andere mode.
ROS is wel te onderscheppen door andere partijen en er zijn niet meerdere transmissies in het zelfde frequentiegebied mogelijk zoals bij echt spread spectrum wel kan. Als voorbeeld WIFI wat ook gebruik maakt van spread spectrum en waar best 2 SSID op hetzelfde kanaal kunnen zitten. Weliswaar neemt de snelheid door interferentie wel af maar het blijft mogelijk verbinding te houden.

73, Kees PE2KM
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Wat is ROS ???

#8 Bericht door pa3met »

het nadeel van ROS is de maker er van. Die heeft nogal wat streken uitgehaald zoals mensen die suggesties hadden gepost, in de software geblokkeerd. Ergo stel dat je zegt "joh wellicht is het in de USA niet legaal om te gebruiken" -- hatsekidee. De message komt nooit op de wordpress page _en_ je call wordt blocked.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wat is ROS ???

#9 Bericht door coolepascal »

@Kees PE2KM tegen een eigenschap maak ik bezwaar, n.l. dat het niet af te luisteren zou zijn.
Frequentie hopping is immers ook een vorm van een spread spectrum techniek en beslist niet moeilijk (in sommige gevallen zelfs extreem gemakkelijk) af te luisteren.

Mijn Conclussie in deze over ROS is dat een iedere die er wat over schrijft, klakkeloos de kretologie overneemt en helemaal stilstaat bij wat er nu eigenlijk staat.
ROS maakt gewoon gebruik van fase shift keying iets wat nauwelijks anders is als RTTY

Technische informatie over ROS kom ik middels googlen nauwelijks tegen, over de werking is derhalve dus niets bekend waardoor het dus idd een vorm van encryptie en derhalve illegaal is en inderdaad de meneer die het spul op de amateurmarkt gezet heeft lijkt dit vooral voor zijn eigen ego te doen.
Ik vrees dat PA5CAL dit veel sneller als ik door had.

Wat ik verder kan vaststellen is dat ROS een prachtige illustratie is hoe mensen tegenwoordig klakkeloos een programmaatje downloaden, en de bijhorende kretologie herhalen zonder bij zichzelf de vraag te stellen of ze nog wel enig idee hebben hoe de techniek functioneert...... maar ja ik was even vergeten dat kennis van zaken niet meer tot het repotoire van de amateur behoord getuige mijn onderstaande handtekening :twisted:

Dank voor dit overleg, wat mij betreft case closed (tenzij iemand nog een nuttige bijdrage weet te verzinnen)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Wat is ROS ???

#10 Bericht door PC1I »

coolepascal schreef:@Kees PE2KM tegen een eigenschap maak ik bezwaar, n.l. dat het niet af te luisteren zou zijn.
Frequentie hopping is immers ook een vorm van een spread spectrum techniek en beslist niet moeilijk (in sommige gevallen zelfs extreem gemakkelijk) af te luisteren.

Mijn Conclussie in deze over ROS is dat een iedere die er wat over schrijft, klakkeloos de kretologie overneemt en helemaal stilstaat bij wat er nu eigenlijk staat.
ROS maakt gewoon gebruik van fase shift keying iets wat nauwelijks anders is als RTTY

Dank voor dit overleg, wat mij betreft case closed (tenzij iemand nog een nuttige bijdrage weet te verzinnen)
Nou, nog een aanvulling dan...
:wink:

Er staat dat spread spectrum (zoals bedoeld dus frequency hopping) niet met een conventionele ontvanger te volgen is.
Dat is correct, een Kenwood R-1000 weet niet wat ie moet doen, ontvangt het wel maar hopt niet mee.
Dat er al snel lieden waren die dmv software en hardware toch eea wisten te ontvangen zie ik dan maar als niet zo conventioneel meer...
8)

Ik denk niet dat je kunt spreken van encryptie bij een stuk software die vrij te downloaden is en zonder een decodeer sleutel alles weergeeft wat er te ontvangen is.

Verder heb je het wel aardig geschoten denk ik, die meneer is een aardig wars figuur, was ten tijde van het uitbrengen van de software geen zendamateur (ik geloof nog steeds niet) en handelde in opdracht van een paar lieden die nogal wat kwaad bloed zetten met oa een DX cluster schandaaltje.

Na een aankondiging een paar maanden geleden dat de software aangepast zou gaan worden zodat het beter bestand zou zijn tegen "vijandige modes" als OLIVIA heb ik besloten niets meer met ROS van doen te willen hebben.
Dat gaat mij niet een beetje te ver, een mode ontwikkelen die bij slechte condx nog goed werkt OK, een mode zodanig aanpassen dat je bij wijze van spreken klakkeloos over een Olivia QSO heen kunt gaan zitten toeteren omdat jij er zelf toch geen last van hebt is mij een beetje te Italiaans... Die lui lijken bij tijd en wijle zich toch al nergens iets van aan te willen trekken...

En als laatste nog, het klakkeloos overnemen van wat de auteur zegt is er de oorzaak van dat de FCC de mode verboden heeft, ik dacht op alle banden onder de 220 Mhz. De FCC stelde: De auteur zegt dat het spread spectrum is en dat is verboden dus mag het niet...
:lol:

73, Kees PE2KM
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Wat is ROS ???

#11 Bericht door PA9X »

Met deze informatie hou ik ROS voor gezien, en hou ik het op de veel toegankelijkere Bob ROSS:

http://www.youtube.com/watch?v=wMIzuSLx ... re=related

:wink:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wat is ROS ???

#12 Bericht door coolepascal »

@Kees
In de militiare luchtvaart werd (en welicht wordt) gebruik gemaakt van freq hopping AM zenders.
Met een regeneratief ontvangertje (relatief breedbandig) of zo'n goedkoop luchtvaart radiootje van de kijkshop kun je die uitzendingen prima volgen omdat er geen freq selectivieit is.
Freq hopping heeft primair tot doel de verbinding moeilijk stoorbaar en daardoor betrouwbaarder te kunnen maken.
Met encryptie heeft het weinig van doen.
Spread spectrum is iets minder eenvoudig te ontcijferen (ligt aan de toegepaste techniek en bovendien stelt het tegenwoordig dankzij SDR technieken ook niet zo heel veel meer voor) maar ook hier geld dat het niet bedoeld is als encryptie, daarvoor zijn immers dankzij digitale dataverwerking veel slimmere methoden mogelijk.
Verder deel ik je betoog, ondanks dat die meneer Ros uit Spanje afkomstig lijkt te zijn heeft zijn werkwijze wel wat mafiose trekjes :lol:

@PD1JP Bob Ross (dubbel S) maakt gebruik van spread-painting, dat is toch een enigzinds andere techniek die meer weg heeft van de sandwitch-spread methode.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Wat is ROS ???

#13 Bericht door PE4BAS »

Over ROS is al heel wat geschreven. Sommige amateurs beweren dat er geen betere modus bestaat. maar de meesten zijn het er over eens dat Olivia net zo goed is en ook nog smalbandiger. Zoals Kees al eerder opperde zit het probleem hem in de maker, deze spaanse zendamateur denkt dat hij heel wat is en ook wat bijzonders uitgevonden heeft. Dat hij er nog net geen commercieële toestand van maakt mag een wonder heten. Ik heb mij destijds via het blog van G4ILO nogal kritisch uitgelaten over deze mode, evenzo een aantal andere amateurs. Hierop volgde voor mij en die andere amateurs het verbod om de software ooit nog te gebruiken door de maker. Dit alleen is natuurlijk hilarisch te noemen.
:lol:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wat is ROS ???

#14 Bericht door coolepascal »

Tja welicht het Spaanse temprerament en de naweeen van de Spaanse politiek :roll:
Waar het mij om gaat is wat ik in de topic opening al min of meer aangaf verkeerd gebruik van technisch geleuter
Namelijk : FrequentieHopping en smalbandigheid zijn in contradictie met elkaar, dus is de definitie die werkelijk iedereen die wat over ROS te vertellen heeft klakkeloos Copy&Paste overneemt gewoon gebakken lucht.

Uitgaande van een standaard tranceiver en een geluidskaart als interface is spreadspectrum niet haalbaar (Wie een SDR tranceiver bezit kan daar wel leuke dingen mee doen, maar ja dat doet natuurlijk weer niemand)
FreqHopping kun je als het niet te snel gaat nog wel via een slim computer programmaatje regelen, maar dat houdt toch al vrij snel op.
Met SDR gaat het iets beter maar echt heel hoge rates haal je dan ook maar moeizaam, ik heb daar eens mee geexperimenteerd maar boven de 15 freq wisselingen per seconden begint SSB niet aleen slecht verstaanbaar maar ook erg breed te worden, dit ondanks dat (of welicht juist doordat) ik de freq steeds veranderde tijdens de nuldoorgangen van de DDS waardoor je welliswaar effectief in 0.0 sec van freq wisseld maar dientengevolge natuurlijk een oneindig grote bandbreedte overhoud. maar goed das weer een heel ander verhaal.

Uiteraard word de nog nieuw door mij te ontwikkelen CoolePascal mode ook voorzien van een uitgebreid sensuur filter zodat de mode uitsluitend geschikt is om mij welgevallige mededelingen te doen :lol:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Wat is ROS ???

#15 Bericht door Steef »

IDD doe mij maar: En nu doen we een beetje bosgroen hier rechts boven... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Wie praat luistert niet

Plaats reactie