Wat is ROS ???

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Wat is ROS ???

#16 Bericht door pa3dsc »

"Uiteraard word de nog nieuw door mij te ontwikkelen CoolePascal mode ook voorzien van een uitgebreid sensuur filter zodat de mode uitsluitend geschikt is om mij welgevallige mededelingen te doen."

leverbaar over 21 dagen.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wat is ROS ???

#17 Bericht door coolepascal »

HAHAHA ;)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat is ROS ???

#18 Bericht door PA0ETE »

Een vrij licht 'grote-waffel-filter' lijkt me trouwens al voldoende om Pascal in de meeste gevallen de mond te snoeren :lol: :lol: :lol:

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Wat is ROS ???

#19 Bericht door pa5cal »

Als we het op de techniek bekijken, werkt wspr (ofja wsjt de actuele mode erachter) dan niet BETER dan ros? Dus dieper in de ruis om het zo maar te zeggen? ik dacht het wel...

-P

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wat is ROS ???

#20 Bericht door coolepascal »

Tja, WSPR is niet echt bedoeld voor het versturen van berichten he.
Het is meer een geautomatiseerd systeem van net zo lang luisteren tot je uiteindelijk wel iemand hoort.
Ik was niet van plan me in elke mode te verdiepen maar ik meen dat ook WSPR van fase shift keying gebruik maakt, aleen dan zonder onzin verhaal erbij.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Wat is ROS ???

#21 Bericht door pa5cal »

Ik had het dan ook over wsjt, dat kun je wel gewoon rechtstreeks met elkaar gebruiken :) wsjt is een verzameling in feite van een aantal modi, ik geloof dat we het hier specifiek hebben over JT65, met een paar aanpassingen. Strikt gezien heet het dan weer JT4 als ik het goed lees.

Eender hoe, leesvoer: http://www.physics.princeton.edu/pulsar ... R_mode.pdf

-P

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Wat is ROS ???

#22 Bericht door PE4BAS »

Dan wijk je wel af van het onderwerp ROS. WSJT omvat een aantal modes waaronder JT65 en JT4. Maar het werkt in de praktijk wel anders als bij ROS of Olivia of andere obscure modes.
JT65A word tegenwoordig best wel veel gebruikt op HF en niet alleen met wsjt maar ook met het vrij populair programma JT65-HF. Je kunt er erg leuke dingen mee werken zonder veel vermogen en een grote antenne. Zelf werkte ik met 5W op 80m USA. Maar lager vermogen gaat ook. Helaas is ook met JT65-HF ook wel weer iets waar je technisch gezien niets aan kunt doen en dat is dat veel stations gewoon QRO gebruiken zodat de kleine jongens weer weinig kans hebben. Ach ja, overal is wel wat bij...

Plaats reactie