rigblaster of iets anders

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

rigblaster of iets anders

#1 Bericht door ON5GM »

Hallo,

Mijn Rigblaster plus heeft de geest gegeven :( , en ik ben nu op zoek naar ....., ja naar wat feitelijk ???? Ik zie door de bomen het bos niet meer :? :? . Rigblaster - Digimaster - iets van MFJ - Microkeyer - Digikeyer - USB3/USB2 - SB2000 - enz enz enz.
Ik wil enkele digitale modes doen (rtty-psk en nog enkele) met de kenwood ts480sat en de yaesu ft1000mp.
Wat lijkt jullie het beste en waar hebben jullie de beste ervaring mee ??
Gebruikte software is Mixwave - mmtty - sstty - hrd.

Dank bij voorbaat

Mark - ON5GM
Laatst gewijzigd door ON5GM op 06 mar 2011, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
on4gin
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 nov 2009, 21:58
Locatie: Erpe
Contacteer:

Re: rigblaster of iets anders

#2 Bericht door on4gin »

Dag Marc,

ikzelf gebruik hier de micro keyer II en mag stellen dat deze uitstekend werkt samen met Hrd.
Het enige wat ik nog moet uitzoeken is de microfoon md-100 die ik eveneens heb aangesloten hoe ik kan switchen tussen digitale mode en dan de audio mode.
Samen met de USB device router kan je naar hartelust met verschillende softwares spelen zonder conflicten te realiseren.

Voor mij een degelijk en zeer goed werkend toestel voor wat ik wou.
Bijlagen
mkII.jpg
mkII.jpg (8.87 KiB) 7358 keer bekeken
_________________
73's de Gino - ON4GIN
IC-7610 / IC-9700
Hex beam 6-20m - GP-98N

ON4VP
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 feb 2011, 08:25
Locatie: JO21LB
Contacteer:

Re: rigblaster of iets anders

#3 Bericht door ON4VP »

De 480 is nu net zo'n toestel dat eigenlijk geen echte interface nodig heeft, alles zit er al op/in. Ik heb de 480HX altijd gewoon met twee kabeltjes uit de laptop gevoed (sound in/out). Als ik me nog goed herinner, is die ingang achteraan het toestel voorzien op galvanische scheiding. Je kan daarna kiezen, PTT via vox of keyed, dat kan dan weer met de seriële aansluiting. Eigenlijk is bij de 480 zo'n extra doos weggegooid geld. Ik denk dat je enkel een interface nodig hebt als je FSK wil doen, echte shift keying via de ingang, maar als AFSK voldoende is, geen probleem
73's de ON4VP vanuit JO21LB.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: rigblaster of iets anders

#4 Bericht door ON5GM »

ON4VP schreef:De 480 is nu net zo'n toestel dat eigenlijk geen echte interface nodig heeft, alles zit er al op/in. Ik heb de 480HX altijd gewoon met twee kabeltjes uit de laptop gevoed (sound in/out). Als ik me nog goed herinner, is die ingang achteraan het toestel voorzien op galvanische scheiding. Je kan daarna kiezen, PTT via vox of keyed, dat kan dan weer met de seriële aansluiting. Eigenlijk is bij de 480 zo'n extra doos weggegooid geld. Ik denk dat je enkel een interface nodig hebt als je FSK wil doen, echte shift keying via de ingang, maar als AFSK voldoende is, geen probleem
Afbeelding

Is het dit wat U bedoelt ??
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: rigblaster of iets anders

#5 Bericht door Steef »

on4gin schreef:Dag Marc,

ikzelf gebruik hier de micro keyer II en mag stellen dat deze uitstekend werkt samen met Hrd.
Het enige wat ik nog moet uitzoeken is de microfoon md-100 die ik eveneens heb aangesloten hoe ik kan switchen tussen digitale mode en dan de audio mode.
Samen met de USB device router kan je naar hartelust met verschillende softwares spelen zonder conflicten te realiseren.

Voor mij een degelijk en zeer goed werkend toestel voor wat ik wou.

Naar mijn bescheiden mening de enige juiste keuze.
Wie praat luistert niet

ON4VP
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 feb 2011, 08:25
Locatie: JO21LB
Contacteer:

Re: rigblaster of iets anders

#6 Bericht door ON4VP »

Inderdaad, zo kan je echte FSK doen in RTTY. Wil je het via een soundkaart v.d. computer, hoef je eigenlijk geen extra kosten te doen. Uiteraard is zo'n aparte interface wel netjes, maar als het gewoon voor een beetje psk is ?
ON5GM schreef:Is het dit wat U bedoelt ??
73's de ON4VP vanuit JO21LB.

Gebruikersavatar
PD3BVI
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 nov 2009, 20:52
Roepletters: PD3BVI
Locatie: Prinsenbeek

Re: rigblaster of iets anders

#7 Bericht door PD3BVI »

Beste mark.

Ik las dat je enken de digi modes wil gaan doen.
Als dat het enige is wat je wilt gaan doen met de interface, zou ik je de microham USB Interface III willen adviseren.
Het apparaat is mooi compact. Haalt zijn voeding uit de USB-poort van je pc. Een ingebouwde geluidskaart. Heeft de regeling van de audio op de voorkant zitten. en je kunt er ook nog FSK mee doen. (FSK met MMTTY/MMvari en het EXTFSK programma). gelijk de passende kabel erbij bestellen en je bent direct in zaken. De bij geleverde software is super en de handleidingen zijn per software programma beschreven. Ik heb dit apparaat een 2 weken mogen lenen van een maat van me. En ik was er super over te spreken. De geluidskaart is super van kwaliteit. Ook het kastje zelf voelt robuust aan. Geen poppen spul.

Ik zelf heb nu de MicroKeyer II aangeschaft Daar heb ik bewust voor gekozen omdat ik ook graag contest en daarbij de DVK van N1MM wil gaan gebruiken. De MKII heeft als voordeel dat je zowel een kabel hebt die naar je ACC plug gaat al ook een tweede kaben naar de Mic op de voorkant. Zo dat de digi signalen via de achterkant lopen en de voice DVK signalen via de mic. Alles werkt hier naar behoren.

En vergis je niet. Het prijsverschil tussen de USB-III en de MK-II is behoorlijk fors. zeker met de kabels er bij.
USB-III ong. 200 euro
MK-II ong. 400 euro

Ik hoop dat ik je met deze info wat op weg heb kunnen helpen

73's Bram

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: rigblaster of iets anders

#8 Bericht door pe5jw »

Ik heb een microham digikeyer II en een zelf pruts kabel.
Als je alleen digi mode doet heb je niet zoveel funties nodig, kijk vooral daarna het kan veel in prijs uitmaken.
Ik heb bewust voor de digi2 gekozen en niet voor een mk2 het verschil is de dvk en wat geld.
De digi2 heeft dus geen mic functies en dus geen voice geheugen, het is een mk2 zonder display (euh ja ?? dus niet helemaal er mist meer).
Maar wel ingebouwde audiokaart een winkey voor cw en cw geheugen en FSK.
DVK heb ik in mijn set zitten en anders via de pc (bv n1mm of wintest)
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: rigblaster of iets anders

#9 Bericht door pa5cal »

Ook ik heb de microkeyer USB van microham. Het enige waar ik tegenaan liep op mijn ts-690 (en 850 ook ongetwijfeld) is dat ik een ground loopje kreeg via de acc poort. Dus microham zolang op een aparte 12v voeding aangesloten en het probleem is de wereld uit.

-P

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: rigblaster of iets anders

#10 Bericht door Thijzer »

Je kunt je set eenvoudig en goedkoop aansluiten op je PC door gebruik te maken van een ground loop isolator, te koop bij de betere car-audio winkel. Dit bestaat uit een doosje/koker met aan weerszijden cinch aansluitingen en binnenin 2 1:1 trafo's. Dus de massa van beide apparaten zit niet aan elkaar, dus ook geen ground loop (en daarom heet dat ding zo).

Kost volgens mij een tientje en heeft bij mij zeer lang dienst gedaan. TX via VOX en je bent spekkoper (PSK riedelt hiervoor ruim voldoende hard).

Ik gebruik tegenwoordig een Digibox-3 die ik ooit voor mijn IC-7400 kocht omdattie goedkoop was en ik de set ook kan besturen, volgens mij galvanisch gescheiden. Kijk, dat heeft ook een voordeel. In dat geval ben je voor zo'n 50 euri klaar als je die ergens kunt kopen (de maker is er volgens mij mee gestopt, zie posting elders).

Al die dure kastjes zijn een beetje overkill als je alleen maar wat eenvoudige digitale modes wilt doen.

Je kunt ook de IC-7200 kopen of de TS-590, die hebben beide een USB aansluiting voor zowel de besturing (CI-V of RS232 wat je wilt) als het audio RX en TX. Kijk, dan ben je natuurlijk helemaal vlot klaar en het werkt werkelijk als een tierelier. Kan me voorstellen dat in de toekomst alle sets hiermee worden uitgerust.
Mijn 7200 heeft al heel wat PSK-31 QSO's achter de rug en hij is er nog lang niet klaar mee!

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: rigblaster of iets anders

#11 Bericht door ON5GM »

Iedereen hartelijk dank voor de reacties,

Een micro keyer II is prachtig maar mij iets te duur, en dat gedoe met de 480 die geen interface nodig heeft....dat zie ik helemaal niet zitten. Dus het zal een microham USB Interface III worden met bijpassende kabel. Nu nog uitzoeken waar ik hem "goedkoop" kan kopen :mrgreen: .
Enige suggesties ????
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: rigblaster of iets anders

#12 Bericht door 19DT2120 »

Je zou ook voor de usb-interface van Funk-Amateur kunnen gaan .Die heeft ook een enkele usb kabel naar de pc en een eigen soundcard en is nog €45,- goedkoper ook.
http://www.box73.de/catalog/product_inf ... uk68upu8p6
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: rigblaster of iets anders

#13 Bericht door ON5GM »

Ben nu al enkele weken in het bezit van die fameuze usb interface III en dat ding werkt goed.
Mijn pc staat op een redelijke afstand van de tx, en de bijgeleverde usb kabel is te kort ( zeker als ik hem proper wil wegwerken) Nu is de vraag : is de lengte van die usb kabel belangrijk, of kan ik gerust in één of andere shop een langere usb kabel kopen ? Ik zit nu met een paar tussenstukjes, en blijkbaar heeft de interface daar soms problemen mee.
Alvast bij voorbaat bedankt voor de reakties

ON5GM - Mark
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: rigblaster of iets anders

#14 Bericht door ON5GM »

Opgelost - kabeltje van 4,5 meter gekocht en geen problemen meer :D
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

ON4VP
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 feb 2011, 08:25
Locatie: JO21LB
Contacteer:

Re: rigblaster of iets anders

#15 Bericht door ON4VP »

Gek, in de omschrijving wordt er net zoveel gewag gemaakt over het feit dat alles geïsoleerd is van de set ?
pa5cal schreef:Ook ik heb de microkeyer USB van microham. Het enige waar ik tegenaan liep op mijn ts-690 (en 850 ook ongetwijfeld) is dat ik een ground loopje kreeg via de acc poort. Dus microham zolang op een aparte 12v voeding aangesloten en het probleem is de wereld uit.

-P
73's de ON4VP vanuit JO21LB.

Plaats reactie