Digimode TS-2000

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA2RUS
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2007, 08:11
Roepletters: PA2RUS
Locatie: JO22ed

Digimode TS-2000

#1 Bericht door PA2RUS »

Hoi,

Een bevriende zendamateur is in het bezit van een Kenwood TS-2000 en een MFJ-1275.
Hiermee zou je in theorie digimodes moeten kunnen bedrijven.

Mijn vraag/probleem is tweeledig:

1) Wanneer ik de handleiding volg van de MFJ-1275 en de jumpers plaats voor 8-pin ronde kenwood stekkers, dan werkt de microfoon prima en de up- down-toetsen werken dan ook pri,a. Ook gaat het MFJ-kastje netjes schakelen wanneer ik dat wil middels de computer. Wanneer ik echter de stekker van de MFJ-1275 in de radio stop schakelt het MFJ-kastje niet meer. Zeer vervelend en lastig op te lossen als je alles volgens de handleiding hebt gedaan.

Vraag: wie heeft hier ervaring mee en zelf ook aan de hand gehad en weet de oplossing?

2) Naast het gebruik van een MFJ-1275 schijn je ook op een andere manier de TS-2000 te kunnen inzetten voor digimodes middels een van de aansluitingen op de achterkant.

Vraag: wie heeft hier ervaring mee en weet hoe e.e.a. aangesloten moet worden?

Wie kan/wil mij helpen?

VY73 Martin - PA2RUS
Laatst gewijzigd door PA2RUS op 24 feb 2011, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: Digimode TS-2000 & MFJ-1275

#2 Bericht door KI6APR »

Ik heb geen MFJ interface voor digimodes en kan daar weinig over zeggen en wil dan alleen maar proberen om de tweede vraag te beantwoorden. Ik gebruik een Signalink SL-1+ via de "andere" methode waar je naar vroeg. Ik heb wel een TS-2000.

Op de achterkant van de TS-2000 zit 13 polige DIN receptacle (ACC 2) waar alle signalen (input, output, ptt) aanwezig zijn voor de digimodes waarbij gebruik gemaakt wordt van de soundcard in de computer.

De pinout van de connector is te vinden in het operators handbook.

Wat heb je nodig? Als eerste experiment voor alleen ontvangst, alleen maar een audio patch kabel van de phone uitgang naar de line-in van de soundkaart.

Voor het zenden is het nodig om gebruik te maken van isolatie transformators voor audio in en uit tussen de transceiver en de computer (groundloops). Een manier om het audio level aan te passen en als laatste een manier om de PTT ingang te bedienen.

De audio in en uitgangen van de ACC 2 connector zijn onafhankelijk van de volumeknop wat heel handig is. Meeluisteren via de speaker of gewoon de knop helemaal linksom draaien beinvloedt het audioniveau naar de computer niet.

De SL-1+ heeft een ingebouwde VOX dat de ptt functie voor zijn rekening neemt. Wel uitkijken dat, wanneer de SL-1+ ingeschakeld is, er geen windows geluiden uitgezonden worden. Er zijn andere manieren om de ptt functie te besturen via software en RS232 bijvoorbeeld.

De signalink SL-1+ wordt gemaakt door Tigertronics in Grants Pass Oregon. Een handleiding kan je downloaden via de volgende link. De interface ziet er misschien een beetje ingewikkeld uit omdat het moet werken voor de meeste transceivers. Het principe is nog steeds hetzelfde: Audio in naar de computer, audio uit naar de transceiver met de noodazakelijke niveau aanpassingen en ptt functie. Je kan dat dan ook zelf maken. PTT besturing via software hangt van de gebruikte digimodes software af.

http://www.tigertronics.com/files/sl+_man.pdf

Tigertronics maakt ook een interface met ingebouwde "geluidskaart" en de interface met de computer is dan via USB.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Digimode TS-2000 & MFJ-1275

#3 Bericht door pa5cal »

Inderdaad, gebruik maken van de ACC connector aan de achterzijde lijkt mij ook de beste manier. De 8 polige kenwood plug vervangen door een 13 polig model is het eerste wat in mij opkomt. Neemt niet weg dat het via "de voorkant" ook moet werken natuurlijk. Ik ben er niet helemaal zeker van wat je probleem is. Je weet dat up/down en alles werkt als je de jumpers in het MFJ kastje goed zet, maar als je hem aansluit schakeld hij niet meer... Hoe wist je dan zonder hem aan te sluiten dat up/down ed werkte? Ik ben je even kwijt ;)

-P

PA2RUS
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2007, 08:11
Roepletters: PA2RUS
Locatie: JO22ed

Re: Digimode TS-2000 & MFJ-1275

#4 Bericht door PA2RUS »

pa5cal schreef:Inderdaad, gebruik maken van de ACC connector aan de achterzijde lijkt mij ook de beste manier. De 8 polige kenwood plug vervangen door een 13 polig model is het eerste wat in mij opkomt. Neemt niet weg dat het via "de voorkant" ook moet werken natuurlijk. Ik ben er niet helemaal zeker van wat je probleem is. Je weet dat up/down en alles werkt als je de jumpers in het MFJ kastje goed zet, maar als je hem aansluit schakeld hij niet meer... Hoe wist je dan zonder hem aan te sluiten dat up/down ed werkte? Ik ben je even kwijt ;)

-P
Hoi,

Nadat ik de jumpers had geplaatst volgens handleiding heb ik als eerste de microfoon in het MFJ kastje gestopt en het uiteinde in de radio om vast te stellen of alles goed is gejumpert. Dat leek het geval, TX werkt, modulatie is er, en up en down werkt. Toen volgde stap 2 en dat is aansturen via de PC, dat werkt ook, behalve zoals ik beschreef dat als ik de kabel weer op de radio aansluit. Kan een spanningslus of iets dergelijks zijn.

Dus alles werkt zoals het moet, tot het moment ik de uitgang van de MFJ in de radio prik aan de voorkant :)

Martin

Plaats reactie