D-Star verboden in Frankrijk

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

D-Star verboden in Frankrijk

#1 Bericht door PE9PE »

Beste Radiovrienden,

Vanmiddag bereikte mij het bericht van een Franse Zendamateur dat D-Star daar verboden is.

Redenen:
1) Het is versleuteld.
2) Het is niet makkelijk afluisterbaar.
3) De propietarychip die gebruikt word.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
pa3ayw
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 feb 2009, 23:00
Locatie: JO22QE

Re: D-Star verboden in Frankrijk

#2 Bericht door pa3ayw »

PE9PE schreef:Beste Radiovrienden,

Vanmiddag bereikte mij het bericht van een Franse Zendamateur dat D-Star daar verboden is.

Redenen:
1) Het is versleuteld.
2) Het is niet makkelijk afluisterbaar.
3) De propietarychip die gebruikt word.

73
Rob
PE9PE
Leve de EU.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: D-Star verboden in Frankrijk

#3 Bericht door coolepascal »

Dat de Fransen D-Star niet toestaan is een ding, maar de hier aangevoerde argumentatie lijkt me nogal ongeloofwaardig.
Immers

1) Het is versleuteld.
Dat geld voor alle digitale communicatie methodes, gaan we die dan ook verbieden ?
Het signaal is niet encrypted aleen in een niet openbaar formaat uitgezonden in princype is het niet zo heel erg moeilijk (maar wel veel werk) om het digitale signaal in verstaanbare spraak terug om te zetten (in een andere thread legt PA5CAL precies uit hoe)
Bovendien kan ook de franse overheid gebruik maken van de AMBE chip om ontvangs mogelijk te maken.

2) Het is niet gemakkelijk afluisterbaar.
Dat geld wederom voor alle digitale communicatie modes, evenals voor iedereen die Arabisch, Italiaans, of Kantonees (en wat mij betreft ook Frans) spreekt.
Lijkt me toch niet dat de Franse overheid daar een issue mee heeft.

3) De propietarychip die gebruikt word.
Dit is natuurlijk helemaal een kont verhaal.
Alle amateurtranceivers maken tegenwoordig gebruik van microcontrollers en een hele zut andere digitale rommel waarvan de software propriatary is.
Dit geld overigens ook voor al die projectjes die amateurs publiceren en waarvan ze (om voor mij volkomen onduidelijke reden) de broncode niet openbaar willen maken.

Verder vergeten we nog dat D-Star gewoon een openbaar protcol is (al moet je idd wel moeite doen die zooi bijeen te harken) het is enkel de communicatie waarbij gebruik wordt gemaakt van de ambe chip die ter discussie staat.

Kortom, de Fransozen hebben vast wel een punt, maar het lijkt me dat de Franse amateur die dit bericht de wereld in stuurde niet geheel op zijn woord geloofd hoeft te worden.
Ik ga er van uit dat de Franse overheid een (andere) goede motivatie heeft voor zo'n besluit, dit ongeacht of wij als amateurs die mening delen.
Ik heb mij overigens ook verbaast dat dit punt vanuit de HDTP (of hoe het nu ook mag heten) nooit aan de orde is gekomen, sterker nog ik heb de indruk dat deze ontwikkeling goedkeurend wordt toegezien.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: D-Star verboden in Frankrijk

#4 Bericht door pa5cal »

Slightly off-topic, maar waren het niet de fransen die alle niet-franstalige websites enige jaren geleden wilden buitensluiten? Nuff said ;)

-P

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: D-Star verboden in Frankrijk

#5 Bericht door coolepascal »

Je hebt een punt.
Beste mensen negeer mijn vorige post, deze is op een niet rieel wereldbeeld gebaseerd :twisted:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: D-Star verboden in Frankrijk

#6 Bericht door PE9PE »

coolepascal schreef:Dat de Fransen D-Star niet toestaan is een ding, maar de hier aangevoerde argumentatie lijkt me nogal ongeloofwaardig.
Immers

1) Het is versleuteld.
Dat geld voor alle digitale communicatie methodes, gaan we die dan ook verbieden ?
Het signaal is niet encrypted aleen in een niet openbaar formaat uitgezonden in princype is het niet zo heel erg moeilijk (maar wel veel werk) om het digitale signaal in verstaanbare spraak terug om te zetten (in een andere thread legt PA5CAL precies uit hoe)
Bovendien kan ook de franse overheid gebruik maken van de AMBE chip om ontvangs mogelijk te maken.

2) Het is niet gemakkelijk afluisterbaar.
Dat geld wederom voor alle digitale communicatie modes, evenals voor iedereen die Arabisch, Italiaans, of Kantonees (en wat mij betreft ook Frans) spreekt.
Lijkt me toch niet dat de Franse overheid daar een issue mee heeft.

3) De propietarychip die gebruikt word.
Dit is natuurlijk helemaal een kont verhaal.
Alle amateurtranceivers maken tegenwoordig gebruik van microcontrollers en een hele zut andere digitale rommel waarvan de software propriatary is.
Dit geld overigens ook voor al die projectjes die amateurs publiceren en waarvan ze (om voor mij volkomen onduidelijke reden) de broncode niet openbaar willen maken.

Verder vergeten we nog dat D-Star gewoon een openbaar protcol is (al moet je idd wel moeite doen die zooi bijeen te harken) het is enkel de communicatie waarbij gebruik wordt gemaakt van de ambe chip die ter discussie staat.

Kortom, de Fransozen hebben vast wel een punt, maar het lijkt me dat de Franse amateur die dit bericht de wereld in stuurde niet geheel op zijn woord geloofd hoeft te worden.
Ik ga er van uit dat de Franse overheid een (andere) goede motivatie heeft voor zo'n besluit, dit ongeacht of wij als amateurs die mening delen.
Ik heb mij overigens ook verbaast dat dit punt vanuit de HDTP (of hoe het nu ook mag heten) nooit aan de orde is gekomen, sterker nog ik heb de indruk dat deze ontwikkeling goedkeurend wordt toegezien.

Beste Pascal,

Lees dit nog eens:
http://blog.g4ilo.com/2010/06/d-star-il ... rance.html
Plus dat op deze site
http://www.ref-union.org/
de petitie kunt ondertekenen om D-Star toch toegelaten te krijgen in Frankrijk.

Oordeel dan nog eens of deze informatie van de Franse zendamateur verkeerd was.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: D-Star verboden in Frankrijk

#7 Bericht door coolepascal »

Nope. sorry. leukere dingen te doen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: D-Star verboden in Frankrijk

#8 Bericht door PE1LGW »

het is in frankrijk al 10 tallen jaren verboden om berichten versleuteld te versturen.
Yep en daar hoor D star nu ook bij.

dit is niets vreemds, en ook niet iets nieuws

BV
let op de meeste weten dit niet maar de OS van Microsoft venster software is alleen in een aangepaste versie te koop in frankrijk.
Hier is bij wet een groot aantal versleutelingen uitgehaald.
Eind gebruikers merken hier weinig van.

Ook de blackberry telefoon kon in frankrijk alleen verkocht worden indien de regering toegang kon krijgen tot de versleuteling van de blackberry ( de blackberry maakt gebruik van een versleuteling van alle comunicatie naar de buiten wereld, zowel spraak, email en sms verkeer) ook in het verre oosten is dit zo.
Zo staat er in frankrijk een eigen Blackberry server die alle verkeer in de gaten houd.

Dit alles heeft te maken met de anti teroristen wetgeving in Frankrijk.
En de EU kan hier niets aan doen.
En zal dit ook niet tegen gaan.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-Star verboden in Frankrijk

#9 Bericht door PA0ETE »

Het is al langer bekend. Ik ken een aantal Franse OM's die... met D-STAR in de lucht zijn :-) Rond Parijs zijn al een aantal jaren enkele D-STAR-repeaters. Deze zijn niet aan internet gekoppeld.

Het is inderdaad verboden. Ik heb zo'n driekwart jaar geleden de petitie al ondertekend, en ik heb er toen in Nederland ook de publiciteit over gemaakt (Kennelijk niet genoeg. :-) )

IK ben niet helemaal op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Toen ik de petitie tekende was het belangrijkste probleem dat de regelgevers niet akkoord waren met het feit dat D-STAR-repeaters gelinkt konden worden. Dat werd door velen heel merkwaardig gevonden, want EchoLink is er gewoon toegestaan.

Het lijkt er een beetje op dat er een of meerdere mensen op belangrijke posities (ofwel bij de overheid ofwel bij de grote vereniging) gewoon 'iets' tegen de komst van D-STAR heeft. Die houding zie je ook in Nederland en andere landen wel bij mensen, alleen zitten die niet op sleutelposities.

Vervelend is het wel natuurlijk. Het is overigens wel het enige land waar zendamateurisme van enige betekenis plaatsvindt.

Rare jongens toch die Galliërs... ;-)

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: D-Star verboden in Frankrijk

#10 Bericht door PE7EB »

Zou zomaar kunnen komen door die grote hoeveelheden gefermenteerde druiven, al dan niet in gedestilleerde vorm, die ze daar jaarlijks tot zich nemen :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: D-Star verboden in Frankrijk

#11 Bericht door PE9PE »

coolepascal schreef:Nope. sorry. leukere dingen te doen.

Beste Pascal,

Het is jammer dat jij niet de moeite wilt nemen.

Zoals zo vaak, roep jij maar wat, zonder je behoorlijk te willen verdiepen in de materie.

Er wordt door zowel mij als John PA0ETE achtergrondinformatie aangedragen en dan
ben je eenvoudig te beroerd dat te willen lezen.
Daarmee bewijs jij jezelf geen dienst.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: D-Star verboden in Frankrijk

#12 Bericht door PC1L »

Ik heb die link even checked & read .. hopenlijk is het hier geen domme :oops: opmerking, n.l. :
ik vraag mij af of het misschien te vergelijken is met als een tijdje terug in Belgie betreffende het APRS .. en internet .. als men zijn ID uitbreidt en/of als men betaalt voor een extra papier ( digi's ) dan .. kan het daarmee niet ook van doen hebben ?

Immers :

de overheid kan ten alle tijde ( ook in Frankrijk ) berichten onderscheppen en ontsleutelen. Daar hoeft geen enkele discussie over te bestaan. Of daarmee bij D-Star dan zoveel extra kosten gemoeid zijn .. zou misschien kunnen :wink: ? Dan is het dus een geldkwestie. Vanwege die extra inkomsten zou men dan de monitoring kunnen bekostigen etc.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: D-Star verboden in Frankrijk

#13 Bericht door coolepascal »

[quote="PE9PE"]Zoals zo vaak, roep jij maar wat, zonder je behoorlijk te willen verdiepen in de materie./quote]

Een nogal baute uitspraak Rob, kenlijk vergeet jij mijn posts waarin het tegendeel meer dan duidelijk wordt bewezen.
Het is gewoon zo dat ik zat te doen heb, en mij om die reden niet overal in kan verdiepen.
Ik moet daarom keuzes maken en bepaal ook graag zelf hoe ik mijzelf een dienst kan bewijzen, geloof me bij het maken van die keuze heb ik geen assistentie nodig, ik kies iig eerder voor cutting edge tegnologie dan voor het kopen van een doosje en het downloaden van wat software of in dit geval politiek geleuter.
Ik neem mij iig de moeite zelf uit te zoeken hoe D-Star (waar van ik alles behalve fan ben) technisch functioneert, ik ken niet zo heel veel mensen die dat doen, wat de wetgever daarvan vind is voor mij nauwelijks relevant daar ik de belangstelling voor deze techniek toch verlies waneer ik deze eenmaal door heb.

@PC1L, Denk dat het gewoon een beetje achterhaalde politiek is, bij mijn weten is het in Nederland nog steeds verboden een fototoestel aan boord van een vliegtuig mee te nemen (uitgezonderd geregistreerde lijnvluchten)
Echter los van het feit dat iedereen wel zijn GSM (tegenwoordig standaard met Hires Camara en zoomlens) mee neemt, kan ik alle militaire doelen gewoon via google maps bekijken.
OT: iemand die geheime data wil versturen gebruikt daar echt niet de amateurbanden voor.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Manitou
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:09
Locatie: planet earth

Re: D-Star verboden in Frankrijk

#14 Bericht door Manitou »

De enige echte reden is dat onbemande stations niet aan het normale communicatienetwerk (internet,telefoon,gsm...)mogen gekoppeld worden.Daarom dat je er ook geen onbemande echolink vindt.D-star repeaters en apparatuur is dus toegelaten (vb.Parijs)maar geen koppeling met internet.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: D-Star verboden in Frankrijk

#15 Bericht door PE7EB »

We zijn er dus uit, in Frankrijk wonen de laatste Neanderthalers :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Plaats reactie