D-Star verboden in Frankrijk

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: D-Star verboden in Frankrijk

#16 Bericht door PD4M »

En Cro Magnon!

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: D-Star verboden in Frankrijk

#17 Bericht door coolepascal »

Ik meen dat het hier ook altijd verboden was om amateur aparatuur via internet of een telefoonlijn te koppelen.
Uitgezonder de situatie waar de amateur bij het station aanwezig is.
Later met packet radio is dat kenlijk veranderd.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: D-Star verboden in Frankrijk

#18 Bericht door PC1L »

Manitou schreef:De enige echte reden is dat onbemande stations niet aan het normale communicatienetwerk (internet,telefoon,gsm...)mogen gekoppeld worden.
Overal inderdaad toegestaan met speciale machtiging ( tegen betaling ! ) .. :lol:
coolepascal schreef:Ik meen dat het hier ook altijd verboden was om amateur aparatuur via internet of een telefoonlijn te koppelen.
Uitgezonder de situatie waar de amateur bij het station aanwezig is.
:!: Is het ook ( onbemande toestand ) . Tenzij je speciale papieren aanvraagt. Een APRS digi EN internet kan niet zonder meer dus. Een APRS digi ZONDER zend HF mogelijkheid kan wel. Dus eigenlijk een I-Gate .. dag en nacht zolang als je er QRV mee wil zijn.

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: D-Star verboden in Frankrijk

#19 Bericht door DK1NL »

Echter los van het feit dat iedereen wel zijn GSM (tegenwoordig standaard met Hires Camara en zoomlens) mee neemt, kan ik alle militaire doelen gewoon via google maps bekijken.

Probeer dit maar eens, je ziet helemaal niets....! :D

Groet Marcel.
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-Star verboden in Frankrijk

#20 Bericht door PA0ETE »

PC1L schreef:
Manitou schreef:De enige echte reden is dat onbemande stations niet aan het normale communicatienetwerk (internet,telefoon,gsm...)mogen gekoppeld worden.
Overal inderdaad toegestaan met speciale machtiging ( tegen betaling ! ) .. :lol:
coolepascal schreef:Ik meen dat het hier ook altijd verboden was om amateur aparatuur via internet of een telefoonlijn te koppelen.
Uitgezonder de situatie waar de amateur bij het station aanwezig is.
:!: Is het ook ( onbemande toestand ) . Tenzij je speciale papieren aanvraagt. Een APRS digi EN internet kan niet zonder meer dus. Een APRS digi ZONDER zend HF mogelijkheid kan wel. Dus eigenlijk een I-Gate .. dag en nacht zolang als je er QRV mee wil zijn.
Sinds kort is het op afstand besturen van het amateurstation toegestaan, als deze afstandsbediening een 'voorziening' heeft die het voor anderen dan de amateur zelf onmogelijk maakt om de afstandsbesturing te gebruiken. Dit mag via internet of via de ether. (hier in Nederland dus hè)

Gebruikersavatar
PA3OZB
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 jul 2009, 15:01
Roepletters: PA3OZB
Locatie: Linschoten

Re: D-Star verboden in Frankrijk

#21 Bericht door PA3OZB »

En deze repeater dan:

F1ZPL (USRoot Connected)
Courbevoie - Paris, France
DV C 145.5125 -0.6000
DV B 430.2625 +9.4000
Information Web Site
Coverage: 40 km
Record Last Updated: 4/6/2009 8:41:04 AM
Record Created: 4/6/2009 8:41:04 AM
Best '73 John PA3OZB / F4VSZ

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: D-Star verboden in Frankrijk

#22 Bericht door pc1mb »

Zo, da's een ouwe thread opgediept...

Toch ff reageren...
coolepascal schreef:3) De propietarychip die gebruikt word.
Dit is natuurlijk helemaal een kont verhaal.
Alle amateurtranceivers maken tegenwoordig gebruik van microcontrollers en een hele zut andere digitale rommel waarvan de software propriatary is.
Dit geld overigens ook voor al die projectjes die amateurs publiceren en waarvan ze (om voor mij volkomen onduidelijke reden) de broncode niet openbaar willen maken.
Nou... een proprietary chip gebruiken als middel om een open standaard (modulatiesoort) de wereld in te slingeren, is wel even wat anders dan als de hele codec (dus OOK hetgeen je de wereld in slingert) proprietary is, en niet te werken zonder gebruik van proprietary code. Tenminste, als ik goed begrijp wat ik online kan vinden over D-Star.

De rest van de D-star standaard mag dan open zijn, voorgekookte chips mogen dan beschikbaar zijn, maar persoonlijk vind ik niets anders dan geheel open standaarden bij zendamateurisme passen.
Het zal geen populair standpunt zijn, maar eigenlijk vind ik het in dit geval dus wel leuk dat de Fransen dwarsliggen.

En dan heb ik niet eens een pinguin in m'n avatar :wink:

Wanneer staat er een zendamateur op, die een open codec porteert naar D-Star? Zodat je er - bijvoorbeeld - een SDR op kan loslaten ofzo?

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: D-Star verboden in Frankrijk

#23 Bericht door pa5cal »

Mijn stem heb je hoor :)

Er zijn al pogingen daartoe geweest echter onze ideeen worden gefrustreerd doordat de AMBE vocoder een princiepe beschrijft en niet perse een techniek. Gezien dat princiepe heel erg goed werkt om spraak te comprimeren zou je zoiets graag gebruiken, maar een iets andere techniek maken die gebaseerd is op hetzelfde princiepe is nog steeds niet legaal helaas. Dientengevolge is er dus ook nog niks gemaakt wat tenminste zo goed werkt als AMBE.

John, PA0ETE is een beetje de touwtrekker mbt d-star ed. dus die is vermoed ik beter op de hoogte, wellicht kan die even in chimen. Ik vermoed echter wel dat er toch een forse subset van de d-star amateurs NIET zit te wachten op deze ontwikkeling. Mijn idee is nog altijd geweest met een andere codec te gaan werken over de bestaande infrastructuur, dit kan namelijk makkelijk. Helaas zullen daarvan een hoop mensen over de zeik gaan vermoed ik :)

-P

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: D-Star verboden in Frankrijk

#24 Bericht door PA1 »

Die AMBE chip kost geen drol maar Icom weet desondanks flinke prijskaartjes aan hun d-star setjes (en losse modules) te hangen en dat is dus een reden (voor mij) om geen Icom d-star aan te schaffen. Gelukkig zitten er in Duitsland een aantal fanatieke amateurs die d-star betaalbaar maken dus er is hoop :)
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: D-Star verboden in Frankrijk

#25 Bericht door pc1mb »

Er zijn genoeg open codecs die langer bestaan dan de AMBE vocodec, ik maak me sterk dat daar bruikbare tussen zitten die door hun historie nooit onder AMBE patenten kunnen vallen. Efficient digitaal verzenden van spraak is nauwelijks nieuwer dan het internet. Ook de GSM wereld zou je naar kunnen kijken, de eerste patenten daarvan zijn inmiddels ook wel verlopen (25 jaar toch?)

Andere codec over de bestaande infrastructuur zal in het begin een beetje weerstand opleveren, maar zodra je laat zien dat het goed werkt en ermee de boer op gaat, heb je best kans dat het geaccepteerd wordt, zeker zolang DStar nog een beetje in de experimentele hoek zit. De volgende stap is ondersteuning in koopdozen (zijn de andere merken wellicht best toe geneigd...) en dan ben je er.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: D-Star verboden in Frankrijk

#26 Bericht door pa5cal »

Ik geef het je te doen :)

Als het zo simpel was geweest waren er al mensen geweest die het hadden geimplementeerd. codec2 is een poging tot een open source idee: http://www.rowetel.com/blog/?page_id=452

ZIe daar de status maar eens van. Wellicht dat we daar aan bij kunnen dragen maar ik kom om in de projecten :)

-P

Plaats reactie