D-star the techno-topic

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#76 Bericht door PA0ETE »

Morse met een driehoeksgolf (zoals uit veel zendontvangers als side-tone komt) via D-STAR. Ik spreek in het fragment van een 'sinus' maar het was een driehoeksgolf.
Bijlagen

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]


Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: D-star the techno-topic

#77 Bericht door PE7EB »

Instant Aurora :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#78 Bericht door PA0ETE »

Om nog even op wat jij schreef coolepascal in te gaan.

Volgens mij vind de GMSK-communicatie bij D-STAR vrij straightforward plaats. Het geen wat afwijkt is dat er een soort QoS in zit die de AMBE-pakketten voorrang geeft, en de roepnaaminformatie van de zendende amateur nog meer. Voor de rest is het volkomen transparant, en als je (ipv DV) de DD-modus kiest dan ontbreken ook de AMBE-pakketten en is het nog eenvoudiger. Bij DV is de verdeling 3600 bps voor de Ambe-pakketten, en 1200 bps voor de rest. Bij DD is het 4800 bps. Dit geldt dan voor 2m, 70 cm en 23 cm.

Het systeem werkt overigens met ofwel 4800 bps in een kanaal van ongeveer 5 kHz breed (in Europa wordt 6,25 kHz gebruikt). Dit kan zowel DV als DD zijn. Ofwel werkt het met 128 kbps wat met bestaande apparatuur alleen op 23 cm kan, en dan is het ook geen GMSK. Dit signaal heeft ruim 150 kHz bandbreedte nodig.

Met welke andere codec of vocoder ook was overigens een 5 kHz-raster als in de VS en een 6,25 kHz-raster hier niet mogelijk.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#79 Bericht door PA0ETE »

PE7EB schreef:Instant Aurora :mrgreen:
Die associatie had ik ook al direct. D-STAR-verbindingen via aurora zijn dan ook al 'voorvervormd' ;-)

(Ik zal binnenkort ook eens proberen of ik over ZDM heen kom als ik je weer hoor).

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#80 Bericht door coolepascal »

Kijk dat is nog eens een grappig onderzoekje.
Geeft iig een aantal dingen mooi weer. de ambe chip kan duidelijk enkel iets met spraak doen, met complexere freq spectra gaatie helemaal nat.
Laatst gewijzigd door coolepascal op 12 feb 2011, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: D-star the techno-topic

#81 Bericht door pa5cal »

John, hebben we het hier over dezelfde compressie? Ik doelde op compressie een gedigitaliseerd audio signaal en jij denk ik op de analoge vorm :)

-P

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: D-star the techno-topic

#82 Bericht door PE7EB »

PA0ETE schreef:Ik zal binnenkort ook eens proberen of ik over ZDM heen kom als ik je weer hoor.
Wel graag in FM dan John, in DV kan ik er daar geen chocolade van maken :mrgreen:
Je hoeft trouwens niet te wachten tot je me hoort hoor, vaak staat als ik thuis ben er ook een set aan op ZDM.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#83 Bericht door coolepascal »

John, kun jij mij eventueel helpen aan een gesamplede datastream van een D-Start uitzending ?
Als je iets van een SDR mogelijkheid hebt 2m te samplen met een bandbreedte van pfff... liefst niet lager dan 320kS/sec dan kan ik daar wel mee experimenteren.
Zo niet dan kan ik eventueel een vriend van mij vragen van jullie repeater een lange sample te maken.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#84 Bericht door PA0ETE »

pa5cal schreef:John, hebben we het hier over dezelfde compressie? Ik doelde op compressie een gedigitaliseerd audio signaal en jij denk ik op de analoge vorm :)

-P
Ahum ja, je hebt gelijk. Klaarblijkelijk ben ik ik nog steeds meer analoog dan digitaal georiënteerd ;-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#85 Bericht door PA0ETE »

coolepascal schreef:John, kun jij mij eventueel helpen aan een gesamplede datastream van een D-Start uitzending ?
Als je iets van een SDR mogelijkheid hebt 2m te samplen met een bandbreedte van pfff... liefst niet lager dan 320kS/sec dan kan ik daar wel mee experimenteren.
Zo niet dan kan ik eventueel een vriend van mij vragen van jullie repeater een lange sample te maken.
Ik zit ff te denken maar ik kan je daar momenteel idd helaas niet aan helpen. Bedenk dat het niet met alle PC-audiokaarten kan, omdat sommige onder 10 Hz teveel afkappen.

Ik denk dat er wel sites bestaan waar je dat kunt downloaden. Ik zal eens nadenken hoe ik dat voor mekaar kan krijgen. Mogelijk heeft Johan PA3ANG nog zo'n opname liggen ( http://www.onlinereceivers.net / http://www.pa3ang.nl ) of anders iets meer bij jou in de buurt Christ PE5YES.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#86 Bericht door PA0ETE »

Als die meneer hier uit de buurt dat doet dan kan hij beter PI1UTR op 438,075 nemen. Dat is een Icom-repeater die een echte GMSK-modulator gebruikt. Bij PI1DSA op 439,825 is dat toch een emulatie via een FM-modulator. Het scheelt niet veel maar het signaal van PI1UTR is toch een paar procenten beter.

De 'opnemer' zit overigens hemelsbreed niet veel meer dan 1 km bij de Amersfoortse repeater vandaan heb ik gezien. Bij 10 W moet het bij de Amersfoortse repeater in ieder geval wel voldoende signaal opleveren. (UTR is met een portofoon trouwens ook overal in Amersfoort met een watt of 2 goed te werken).

Het signaal van PI1UTR op 144,975 wordt trouwens op dezelfde manier opgewekt als het signaal van PI1DSA. Dat signaal is sterker. In de directe omgeving zit ook nog een hot spot in Nijkerkerveen op 144,900, PI1NKV en op 70 cm zit een paar km verder (20 km bij PI1DSA vandaan) nog het 70cm-relais PI1NYK in Nijkerk.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#87 Bericht door coolepascal »

Nee de boel is niet stil gevallen maar zo af en toe zijn er mensen die van mij verwachten dat ik mijn salaris verdien !
Ik kan Egbert zijn station in princype prima ontvangen maar ik had in mijn snel gebakken proefopstelling wat problemen met het contstant houden van de samplerate
(ik ben kenlijk niet meer in staat op 320/48 uit te rekenen zonder dat er breuken in voor komen, ofwel hoe kom ik van een samplerate van 320kS/Sec uit op 48kS/sec) gewoon wat meer tijd voor nemen.

Daarna knutselen we weer rustig verder.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#88 Bericht door PA0ETE »

Dat is mooi, want ik vind het allemaal machtig interessant! Misschien laat ik me nog wel eens overtuigen om ook eens met zo'n systeem te beginnen. Heeft die kennis van jou hier ook iets van een showroom of doet hij alleen aan webverkoop?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#89 Bericht door PA0ETE »

Dit interessante berichtje kreeg ik zopas toegestuurd:

Dit is het nieuwe speeltje voor D-Star, de nu al legendarische Externe D-Star Adapter!!! dv-adapter.jpg

Op dit moment zijn er 4 amateurs in het Oosten van Nederland die in het bezit zijn van deze D-Star Adapter. Twee amateurs die werken met een Kenwood TS-2000 en 1 amateur die werkt met een Yaesu FT-847 en de andere amateur die werkt met een Yaesu FT-100. We hebben er al behoorlijk mee getest op allerlei frequenties en hij werkt grandioos. Ook op de HF werkt hij perfect, maar het is wel opletten want deze adapter is gevoelig voor inslag van HF signalen (USB of LSB bij hoog vermogen), het PIC IC kan dan van slag raken en zijn instellingen gedeeltelijk verliezen, voor ons geen probleem want wij kunnen dit IC weer herprogrammeren en dan is het probleem verholpen. De modulatie die met deze adapter geproduceerd wordt is uitmuntend te noemen, vele malen beter dan de kwaliteit die er met de IC 2820 geproduceerd kan worden. Ook het geluid wat wordt ontvangen is ook van een zeer hoge kwaliteit. Er kunnen tot wel 10 geheugens aangesproken worden d.m.v 3 voorkeuze instellingen op deze externe adapter die D-Star repeaters aan kunnen sturen, hiermee ligt de hele wereld aan uw voeten want door middel van reflectors - hotspots en DV dongles word alles aan elkaar gekoppeld en praat je zo maar met de andere kant van de wereld. Natuurlijk zijn voor de echte amateur de rechtstreekse verbindingen het mooist en op grote afstand is dit in de digitale mode met deze externe d-Star Adapter een nieuwe dementie. Alle info wordt in 1 keer overzichtelijk op het grote display getoond. Ik zal nog een paar live impressies op deze site zetten zodat u kunt mee genieten van deze externe D-Star Adapter.

Frequenties die amateurs veelvuldig gebruiken zijn: 433.0750 - 434.6000 - 434.6250 - 434.7250 dit natuurlijk in Digitale en in FM mode. Om te experimenteren met D-Star lijkt het ons een goed idee om hier landelijk bekendheid aan te geven. Dit om D-Star door middel van een rechtstreekse verbinding (zonder Hotspots en repeaters) te promoten en onder de aandacht te brengen.

groeten PD1PB
Bijlagen
dv_adapter.jpg

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: D-star the techno-topic

#90 Bericht door pa0ejh »

Hallo John.

Dat is wel mooi , maar deze bouwset wordt niet meer geleverd door FunkAmateur...

Ik heb ze gemaild naar het waarom , en het antwoord was , 'dat er teweinig belangstelling voor was'......Heb ze daarover terug gemaild , dat dit inmiddels 2 jaar geleden is , en dat
er nu beslist veel meer belangstelling voor zal zijn , en dat ze in hun Blad maar eens een
umfrage moeten doen naar de belangstelling voor deze Adapter.....
Ook de Site van die weggelopen Duitser in de usa is van 2009 , dus
dat zal ook niet meer actueel zijn....


Ik ben inmiddels bezig de Layout's van EA3CNO opnieuw te maken , hij heeft ook PIC
software die vrij terbeschikking staat , en het werkt met de UT-118 van Icom , net als
bij de FA adapter. Heb de Software al aangepast :D
DV-pa0ejh.bmp
DV-pa0ejh.bmp (121.22 KiB) 2584 keer bekeken
Ik heb inmiddels een Software HotSpot klaar , met ircDCC software of zoiets... en hoor nu
dat dit niet geaccepteerd wordt voor het Dstar Netwerk , klopt dit??

Zo ja , dan vind ik dit wel vreemd , zoals van 'Jij maakt PM en ik praat alleen mt FM station,s'
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Plaats reactie