D-star the techno-topic

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#91 Bericht door PA0ETE »

Het Funkamateur-ontwerp is in de VS nog steeds te koop. Althans, dat was twee maanden geleden zo. Het ding was wel schreeuwend duur, m.n. ook door de UT-118 inderdaad.

Het interessante van het bericht is dat zij zich vooral inzetten op het rechtstreeks werken, dus niet via het netwerk. Dat heb ik nog niet eerder bij een groep amateurs zo gezien. Dat spreekt mijzelf ook aan.

Ik heb diverse malen rechtstreeks geëxperimenteerd. Meestal met aan beide kanten van de verbinding zowel een IC-E92D als een FT-817. Beide apparaten hebben 5 W als maximumvermogen. Een verbinding die in SSB op de 817 (met op die mode een enigszins matige modulatiekwaliteit) niet te maken is, levert in D-STAR dan nog net een goed en bruikbaar signaal op. Dat betekent bij D-STAR ook meteen dat het helemaal ruisvrij binnenkomt. Voor de mensen zonder D-STAR-ervaring: als het signaal niet sterk genoeg is, dan pruttelt en hapert het wel wat, maar dat tast maar tot op een zeker niveau de verstaanbaarheid aan. Maar het betrof hier bijna altijd dus een volkomen goed signaal, nagenoeg zonder deze 'randverschijnselen', terwijl op hetzelfde moment de verbinding in SSB dus niet mogelijk is (en in FM al helemaal niet).

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: D-star the techno-topic

#92 Bericht door PD0MV »

Ik heb het is gelezen dit topic over dat d-star, en werd gevraagd welke voorkeur 2m of 70cm - is er ook een manier om het voor 2 en 70 te doen, het zou voor de FT897D geen probleem moeten zijn Kwa ruimte, want de accu pack ruimte is groot genoeg lijkt me, als je tegenwoordig met al dat smd spul zou dat misschien mogelijk kunnen zijn.
Ik probeer mee te denken wat de mogelijkheden zijn :) , aangezien dat Dstar voor mij ook niet bekend is, maar jah digitaal is wel de toekomst. dus is het wel handig om is wat van D star op te doen. en is het ook mogelijk als het kan op 2 en 70 om te proberen om Modules te maken dus module 2mtr en module 70cm, want dan kan je het namelijk ook kwa gevoelig heid van elkaar afschermen. En dan kan je later altijd nog kijken of zoiets Dstar ook mogelijk is voor 10mtr FM en 6 mtr FM 10mtr en 6mtr band dat is nog lang niet aan de orde :wink: .


maar wat ik bedoel te zeggen is als je per band een module maakt, kun je het wel storing vrij afschermen van elkaar ?? misschien een Idee :D


73 de PD0MV Meedenkend :wink:
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#93 Bericht door coolepascal »

@John, Martin heeft uitsluitend web/email verkoop... daar heeft hij het druk genoeg mee.
Hij doet ook projecten, maar dat zijn geen hobbie-dingetjes, ik vrees dat hij je voor amateur toepassingen heel snel naar mij verwijst.

Ben ook erg benieuwd naar het antwoord op de vraag van Egbert.
Gelukkig is Egbert net als ik vooral geintereseerd in techniek en wars van amateurs die zichzelf belangrijker moeten voordoen dan zij werkelijk zijn.

@PD0MV D-Star is technisch niet zo lastig, een FT8xx is daar ongetwijfeld snel geschikt voor te maken.
D-Star behelst echter meer dan GMSK, je moet de handel ook via je menuutjes kunnen bedienen.
Wat je opmerking over digitaal betreft : digitaal is sinds de introductie van de CD-speler een gehypte term die zeer op nietszeggende kreten is gebaseerd. digitaal is niet beter, het is anders en bied welicht mogelijkheden die anders niet of moeilijk uitvoerbaar zijn. maar dat valt allemaal buiten dit topic,
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#94 Bericht door PA0ETE »

pa0ejh schreef:Hallo John.

Dat is wel mooi , maar deze bouwset wordt niet meer geleverd door FunkAmateur...

Ik heb ze gemaild naar het waarom , en het antwoord was , 'dat er teweinig belangstelling voor was'......Heb ze daarover terug gemaild , dat dit inmiddels 2 jaar geleden is , en dat
er nu beslist veel meer belangstelling voor zal zijn , en dat ze in hun Blad maar eens een
umfrage moeten doen naar de belangstelling voor deze Adapter.....
Ook de Site van die weggelopen Duitser in de usa is van 2009 , dus
dat zal ook niet meer actueel zijn....


Ik ben inmiddels bezig de Layout's van EA3CNO opnieuw te maken , hij heeft ook PIC
software die vrij terbeschikking staat , en het werkt met de UT-118 van Icom , net als
bij de FA adapter. Heb de Software al aangepast :D
DV-pa0ejh.bmp
Ik heb inmiddels een Software HotSpot klaar , met ircDCC software of zoiets... en hoor nu
dat dit niet geaccepteerd wordt voor het Dstar Netwerk , klopt dit??

Zo ja , dan vind ik dit wel vreemd , zoals van 'Jij maakt PM en ik praat alleen mt FM station,s'
Ik had over je vraag heen gelezen. D-STAR bestaat zoals je vermoedelijk weet uit een G2-laag (G2 is de versie van de nu gebruikte Icom-netwerksoftware). De meeste repeaters gebruiken daarbij de add-on DPLUS. Deze laatste maakt het linken van repeaters mogelijk. Met G2 kun je call sign-routen, dwz amateurs op roepnaambasis direct aanroepen. Dit programma is niet van Icom, maar het is gemaakt door en eigendom van een Amerikaanse amateur.

ircDDB bestaat ook uit oplossingen voor diezelfde twee (OSI-)lagen. Er is daarbij een vervangend ircDDB-deel voor de G2-laag, een vervanger voor de Icom-software, die overigens ook op de Icom-hardware werkt. Deze software is goedgekeurd voor gebruik. De zogenaamde 'linker' van ircDDB is dat niet. Het heeft echter geen consequenties, want zolang je niet zegt dat je met de ircDDB-linker werkt (die overigens meer kan), kan in de VS niet worden vastgesteld dat je met een niet goedgekeurd systeem werkt, en dan is er niets aan de hand :-)

Het probleem doet zich alleen voor bij DPLUS. Echter een groot deel van de wereld werkt met DPLUS. Maar een groot deel van Duitsland en ook enkele repeaters in NL werken met xReflector. ircDDB is voortgekomen uit xReflector, dus voor die repeaters is het uiteraard zonder enig voorbehoud goedgekeurd. Sinds begin dit jaar hangen overigens beide netwerken aan elkaar. Je weet nooit helemaal zeker of dat zo blijft maar het lijkt er sterk op dat dat zo is.

Daarnaast gaat mijn voorkeur uit naar xReflector/ircDDB. Dat is omdat DPLUS niet alleen proprietory is (het is wel gratis), maar ook vanuit de VS wordt beheerd. Ik vind het geen fijn idee dat als ik ruzie zou maken met een Amerikaan, dat als hij dan zijn ethiek opzij zet hij mij zou kunnen weren van het D-STAR-netwerk hier. ircDDB is daarentegen geheel open source en helemaal niemand wordt geweerd. Wel heb ik de indruk dat DPLUS iets verder uitontwikkeld is dan ircDDB, maar dat maakt het volgens mij alleen maar interessanter :-)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#95 Bericht door coolepascal »

En dan verwacht jij werkelijk nog dat wij tijd in dat soort onzin steken ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#96 Bericht door pa3dsc »

Jammer al dat geneuzel over rechten en toegang.
Ik word er niet enthousiast van.
Integendeel.
Als de discussie geluwed is kijk ik nog wel eens.

73 martin

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: D-star the techno-topic

#97 Bericht door ----- »

Hier sluit ik me bij aan, hoe meer ik me in D-Star verdiep, hoe meer ik tot de conclusie kom dat ik me hier verre van ga houden. Het hele D-Star lijkt niet gebaseerd op HAM spirit, maar enkel commercieel gewin.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: D-star the techno-topic

#98 Bericht door PD0MV »

Na D-star is dus een bijzaak gebaseerd op toenadering van commerciele gebeuren.

Naja, ik lees gewoon mee, met dit topic, we zien wel wat de toekomst brengen zal :wink:

73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#99 Bericht door coolepascal »

PA3GGI schreef:Hier sluit ik me bij aan, hoe meer ik me in D-Star verdiep, hoe meer ik tot de conclusie kom dat ik me hier verre van ga houden. Het hele D-Star lijkt niet gebaseerd op HAM spirit, maar enkel commercieel gewin.
Daar ben ik nog niet zeker van maar ik acht die kanst groot, wat HAM-spirit betreft ben ik al vele jaren teleurgesteld door amateurs, met name daar waar enige vorm van software bij komt kijken.
Je merkt dan meteen dat elk onozel in elkaar geflanst programmaatje als een soort van heiligdom beschouwd wordt, niet om het een of ander maar met name gewoonlijke gebruikers van het Windows besturings hebben daar ernstig last van.
Zeker als het om hobbie toepassingen gaat is bij mij alles open en doe ik daar niet moeilijk over.

Verder wil ik wel nog opmerken dat je iig wel kunt experimenteren met GMSK als mode maar dan zonder al die overbodigeballast.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#100 Bericht door PA0ETE »

Ik ben bang dat mijn verhaal dan toch de verkeerde indruk heeft achtergelaten.

Ik zie het commerciële aspect hierin bijvoorbeeld niet zo. Of eigenlijk helemaal niet. Dat is alleen maar beeldvorming. DPLUS is bijvoorbeeld wel proprietory, maar is dus wel gewoon gratis. Dat geldt voor zowat alles. Ook de GMSK-node-adapterkitjes worden slechts met een marginale winst verkocht tegen een niet onvriendelijke prijs.

Waar zit die commercie dan? Bij de enige fabrikant van de spullen, en een beetje bij de bekende chipfabrikant. Maar het was bij deze techno-topic toch juist de bedoeling om een oplossing zoveel mogelijk zonder die 'hulp' van deze twee commerciële partijen te vinden.

ircDDB is het meest interessante dat er de laatste tijd bij D-STAR is opgekomen. Belangrijkste twee stellingen van die jongens is dat ze één een bepaalde lastige technische weeffout uit het bestaande D-STAR-net willen halen door een betere variant van G2 uit te brengen. De andere stelling is dat dit alles volkomen volgens de geldende principes van de open source gemeenschap gemaakt moet worden, en dat dat juist totaal los van dit soort politiek moet staan.

Ik kan daar werkelijk niets in ontdekken van wat jullie kritiek daarop nou rechtvaardigt. Ik zou zeggen probeer deze mensen nou juist te steunen, in plaats van weg te lopen en terugkomen als zij (met een heel klein beetje steun af en toe van mijzelf) de hete kolen uit het vuur hebben gevist.

Dit valt me echt wel een beetje van jullie tegen. Dit is een beetje de houding die ik verwacht van mensen die hun spullen kopen, maar niet van mensen die juist voor de muziek uit willen lopen en die dit soort dingen juist willen meehelpen nieuwe wegen in te slaan.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: D-star the techno-topic

#101 Bericht door pa5cal »

Propreitory is gewoon net des amateurs ben ik van mening, thans het past niet bij voorgenoemde ham-spirit, in mijn beleving van deze hobby. Dus gratis maar gesloten vind ik raar persoonlijk.

Eender hoe, ik denk dat experimenteren met het concept en het protocol gewoon voortgang kunnen krijgen, wellicht verzinnen we wel een GOED werkend systeem en kunnen we er een standaard uit slaan ;)

-P

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#102 Bericht door PA0ETE »

Ik vind ook dat proprietory niet moet. Het geeft zo'n persoon daarnaast de mogelijkheid om mensen die dingen zeggen die hem niet welgevallig zijn uit het netwerk te verwijderen. Punt is dat het momenteel wereldwijd voor een groot deel de norm is om dat programma te gebruiken. Sinds december 2010 is dat aan het kantelen en zijn steeds meer mensen enthousiast over wat de ircDDB-jongens doen (een drietal jonge honden, verspreid over drie Europese landen die alle op dit onderwerp aan het afstuderen zijn).

Mocht je los daarvan in staat blijken wat in vijf jaar tijd meerdere serieuze teams in de VS niet is gelukt (een betere codec maken) dan wil ik dat niet alleen maar toejuichen. Sterker nog: ik wil je zelfs aanmoedigen om zoiets met de grootst mogelijke spoed op te zetten. Het is echter een beetje zoals in die radioreclame van vliegwinkel.nl: "Oh je wilt nóg goedkoper dan bij vliegw.nl... Aha jaaa, nou eh veel succes (hihi)". :-)

Het is vrij eenvoudig om D-STAR met een alternatieve codec uit te testen door deze extern aan te sluiten op de RS-232-poort waar ieder D-STAR-apparaat over beschikt. Die moet dan echter niet meer dan 4800 bps nodig hebben. De AMBE-chip werkt met 3600 bps, maar de 1200 die er daarnaast nog in het signaal beschikbaar is kun je voor een eigen toepassing wel gebruiken. Hetzelfde kan ook met de DV dongle, en vermoedelijk kan het ook zonder hardware via internet door de codec aan een van de programma's zoals misschien de dongle-software of DVAR te hangen, of aan de open source-programma's van Jonathan G4KLX, de Dextra software van Scott uit de VS of aan ircDDB (die laatste twee zijn ook open source). De makers van deze open source toepassingen zijn bovendien zeer eenvoudig voor overleg over dit soort zaken aan te spreken.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: D-star the techno-topic

#103 Bericht door pa0ejh »

Hallo John...ik loop echt niet weg hoor , integendeel , ik heb een hotspot gebouwd met een
KF161 _Dig , deze heeft een PLL HoofdOscillator , die makkelijk op een bepaalde Freq. ingesteld kan worden , de Software is van Jonathan...

Heb de zwaai op 1.6Khz gezet voor een Modulatie Index van 0,5 , FM modulatie direct op
de 10,7Mhz Xtal Osc. en het Rx LF meteen vanaf de MF print , dat is het mooie van zo'n
oud beest , je kunt alles modificeren

Het werkte eerst niet , via een Email naar Jonathan hoorde ik dat een gewone SoundCard
te goed is , heeft te veel filtering , heb dus een USBstick versie gekocht die het wel doet..

De KF161 werkt nog met relais omschakeling , dus had ik de TxDelay op 100mS gezet , en
toen bleek dat de Zender te laat werdt ingeschakeld , dat werkt dus omgekeerd , de Mod.
moet iets later verstuurd worden , zodat de Zender stabiel is , daar heb ik nog geen antwoord op van Jonathan , heb de TxDelay nu op 0mS en dat werkt wel goed...

Maar ircDDB laat alleen Repeaters toe op hun netwerk , dat gaat mij nu iets te ver , en ik
hoorde uit het Dplus 'kamp' dat ircDDB niet werd toegelaten , vandaar mijn vraag...

En hierbij gelijk de vraag of ik deze HotSpot via Inet aan het NL Dstar netwerk kan hangen?

Verder ben ik bezig om de printen van EA3CNO opnieuw te tekenen , het zijn er twee en
ook nog dubbelzijdig , daar ben ik dus wel ff mee bezig , verder moet ik die Connector
voor , en het UT-118 printje nog voor een redelijke prijs zien te bemachtigen...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#104 Bericht door PA0ETE »

pa0ejh schreef:Hallo John...ik loop echt niet weg hoor , integendeel , ik heb een hotspot gebouwd met een
KF161 _Dig , deze heeft een PLL HoofdOscillator , die makkelijk op een bepaalde Freq. ingesteld kan worden , de Software is van Jonathan...

Heb de zwaai op 1.6Khz gezet voor een Modulatie Index van 0,5 , FM modulatie direct op
de 10,7Mhz Xtal Osc. en het Rx LF meteen vanaf de MF print , dat is het mooie van zo'n
oud beest , je kunt alles modificeren

Het werkte eerst niet , via een Email naar Jonathan hoorde ik dat een gewone SoundCard
te goed is , heeft te veel filtering , heb dus een USBstick versie gekocht die het wel doet..

De KF161 werkt nog met relais omschakeling , dus had ik de TxDelay op 100mS gezet , en
toen bleek dat de Zender te laat werdt ingeschakeld , dat werkt dus omgekeerd , de Mod.
moet iets later verstuurd worden , zodat de Zender stabiel is , daar heb ik nog geen antwoord op van Jonathan , heb de TxDelay nu op 0mS en dat werkt wel goed...

Maar ircDDB laat alleen Repeaters toe op hun netwerk , dat gaat mij nu iets te ver , en ik
hoorde uit het Dplus 'kamp' dat ircDDB niet werd toegelaten , vandaar mijn vraag...

En hierbij gelijk de vraag of ik deze HotSpot via Inet aan het NL Dstar netwerk kan hangen?

Verder ben ik bezig om de printen van EA3CNO opnieuw te tekenen , het zijn er twee en
ook nog dubbelzijdig , daar ben ik dus wel ff mee bezig , verder moet ik die Connector
voor , en het UT-118 printje nog voor een redelijke prijs zien te bemachtigen...
ircDDB is wel toegelaten voor G2, de onderliggende laag, maar niet voor DPLUS. Vanuit DPLUS is echter niet vast te stellen met welke software jij werkt, dus als ze in de VS niet in de gaten hebben wat je doet werkt het gewoon. Wat je niet moet doen is in een van de bekende en in de VS veel gelezen Yahoo-groepen roepen dat je de concurrende software gebruikt, maar voor de rest is er niets aan de hand :-) In dat geval kun je gewoon REF017A linken en dan heb je het meeste verkeer te pakken.

De meeste technisch geïnteresseerden in NL (inclusief mijzelf) zitten overigens gewoonlijk op XRF017A. Dat is een reflector met hetzelfde nummer maar dan in het ircDDB-netwerk (beide servers staan overigens fysiek wel naast elkaar). Als je aan die reflector linkt heb jij zelf met DPLUS niets te maken.

Wat mogelijk bij het moduleren van een kristal een probleem kan zijn is dat het verloop van je audio-karakteristiek niet 'recht' genoeg is. Dat maakt voor spraak niet zoveel uit, maar dat soort schakelingen hebben, vooral als ze wat ouder zijn, nog wel eens het probleem dat er wat fasevervorming op zit. Dat is vrij vervelend voor een D-STAR-signaal. Ik ga ervan uit dat je dat doet, maar let er daarnaast op dat je karakteristiek aan de onderkant wel door moet lopen tot 3 à 5 Hz omdat het signaal er anders ook niet doorkomt. Om die reden is het gebruik van echte fasemodulatie ook behoorlijk moeilijk, tenzij je een heel grote vermenigvuldigingsfactor gebruikt.

Nog een mogelijke uitglijder is dat het bij D-STAR uitmaakt of je positief of negatief moduleert. Bij de node adapters kun je om die reden de fase van het audiosignaal zowel aan Tx- als Rx-zijde 180 graden draaien. Dat levert soms rare dingen op. Sommige tweebandentransceivers werken namelijk prima op 2m, maar niet op 70 cm. Of andersom. De reden is dat op de ene band bovenmenging gebruikt wordt en op de andere band ondermenging. Daardoor is de fase van het gemoduleerde signaal op beide banden 180 graden tov elkaar gedraaid. Bij spraak maakt het natuurlijk niets uit, vandaar dat ontwerpers van apparatuur er verder ook totaal geen rekening mee houden.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#105 Bericht door PA0ETE »

pa0ejh schreef:Hallo John...ik loop echt niet weg hoor , integendeel , ik heb een hotspot gebouwd met een
KF161 _Dig , deze heeft een PLL HoofdOscillator , die makkelijk op een bepaalde Freq. ingesteld kan worden , de Software is van Jonathan...

Heb de zwaai op 1.6Khz gezet voor een Modulatie Index van 0,5 , FM modulatie direct op
de 10,7Mhz Xtal Osc. en het Rx LF meteen vanaf de MF print , dat is het mooie van zo'n
oud beest , je kunt alles modificeren

Het werkte eerst niet , via een Email naar Jonathan hoorde ik dat een gewone SoundCard
te goed is , heeft te veel filtering , heb dus een USBstick versie gekocht die het wel doet..

De KF161 werkt nog met relais omschakeling , dus had ik de TxDelay op 100mS gezet , en
toen bleek dat de Zender te laat werdt ingeschakeld , dat werkt dus omgekeerd , de Mod.
moet iets later verstuurd worden , zodat de Zender stabiel is , daar heb ik nog geen antwoord op van Jonathan , heb de TxDelay nu op 0mS en dat werkt wel goed...

Maar ircDDB laat alleen Repeaters toe op hun netwerk , dat gaat mij nu iets te ver , en ik
hoorde uit het Dplus 'kamp' dat ircDDB niet werd toegelaten , vandaar mijn vraag...

En hierbij gelijk de vraag of ik deze HotSpot via Inet aan het NL Dstar netwerk kan hangen?

Verder ben ik bezig om de printen van EA3CNO opnieuw te tekenen , het zijn er twee en
ook nog dubbelzijdig , daar ben ik dus wel ff mee bezig , verder moet ik die Connector
voor , en het UT-118 printje nog voor een redelijke prijs zien te bemachtigen...

Hallo Egbert,

Ik kom nog even terug omdat ik het toch wel erg knap vind dat je zo ver bent zonder D-STAR-apparatuur.

Het is bij D-STAR inderdaad heel belangrijk dat de header doorkomt. Anders komt de hele doorgang niet door. Meestal pikt ie niet onderweg weer op. Ik ken inmiddels wel wat trucjes. Zo kun je als je de handigheid ervoor hebt bij een signaal via de ether even kort over dat signaal heen de mik indrukken. De ontvanger of de repeater 'denkt' dan dat jouw header de beginheader van het station is dat al aan het praten is.

Er zijn wel mensen bezig dat te ondervangen. Sommige relaisprogramma's zenden de header aan het begin van de uitzending met telkens een aantal sec's ertussen opnieuw uit.

Ik heb momenteel de call van PI1DSA wel bij ircDDB aangemeld, maar ik ga die voorlopig voor die repeater niet gebruiken, omdat de call van de repeater waarvoor de login is binnenkort verandert. Ik test er momenteel wel de installatie mee uit die ik voor die andere repeater ga gebruiken. Als je dat op de dummy doet en ik weet van tevoren dat je dat doe, zou je met die login je hardware wel kunnen testen.

Ik sprak begin van de avond trouwens Jack PC4W, Pascal kent hem ook. Die was aan het testen met dezelfde software als jij hebt, en met een mobilofoon als zender en een oude Bearcat-scanner als ontvanger was hij er dus tijdens die verbinding mee in de lucht. Het werkte echt geweldig goed.

Plaats reactie