D-star the techno-topic

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

D-star the techno-topic

#1 Bericht door coolepascal »

Ik ben geen grote fan van D-star. hoewel dat feit op zich welicht niemand zal boeien wil ik twee basale punten aangeven die daaraan ten grondslag liggen.

-1) Das natuurlijk de beruchte AMBE chip.
Hierover zijn heel wat non discussies over patenten e.d. die echter niet het issue zijn.
Heel veel (zo niet bijna alle) technologie is gepattenteerd daar kun je van alles van vinden maar het is niet anders.
Mijn punt is dat de specificaties JUIST ondanks de patenten niet open zijn.
Ik wil met plezier gebruik maken van dat (ongetwijfeld handige chippie) vermits ik weet wat ik er in moet stoppen en wat er dan uit gaat komen.
Ofwel ik moet in theorie in staat zijn zelf zo'n chippie te ontwikkelen (waarbij ik dan vervolgens tegen patenten aan zal lopen, tenzij ik een software implementatie maak, software patenten zijn in europa immers niet aan de orde)

-2) D-star is een techniek waar vooral heel veel over gekletst wordt, wat moet ik waaraan knopen waar moet ik klikken, inwelk menuutie moet ik wat instellen ect ect, het is bovendien vooral een hoop ICT geleuter terwijl de werkelijke technologie nogal onderbelicht blijft.
Welke modulatie techniek word gebruikt en wat zijn de afwijkingen met gewone FM, hoe verhoud zich dit mbt signaal ruis verhouding.
Wat voor digitale data en vliegen er door de lucht hoe onderhandelen systemen met elkaar ?
Op welke manier communiceren nodes met elkaar wat voor protocollen vliegen er over het internet
en tja.. noodgedwongen, hoe babbelen we met die dongles die we voorlopig toch nog even nodig hebben.

Eens kijken of we hier een D-Star techno discussie kunnen starten.
Dus nogmaals geen lofzang hoe mooi D-Star is en 'welke bakkie's je ken kope' om er mee te kunnen spelen.
maar gewoon saai technisch gebrabbel.
wie haalt mij over de streep ook eens aandacht aan D-Star te besteden ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: D-star the techno-topic

#2 Bericht door ----- »

Goed idee, ook ik wil niet een discussie over het wel en wee van D-Star en de AMBE chip, hoewel ik daar ook zeker vraagtekens bij heb. Digitale gegevens overdracht lijkt toch de toekomst te hebben, en de boot missen willen we niet. Een kant en klaar koopdoos met D-Star wil ik niet/is met te duur.

Waar ik naar opzoek ben is een betaalbare zelfbouwachtige manier om met D-Star te experimenteren.
M'n FT897D heeft een 9k6 ingang daarmee moet het toch mogelijk met de juiste hardware QRV met D-star te worden.
Nu kan ik wel een beetje solderen, maar heb toch wel graag een bouwpakketje om het tot een goed resultaat te laten leiden.

Zoekend op het internet kom je dan al snel op DUTCH-STAR
Dat lijkt veel belovend, maar ook dat is voor mijn kennis te weinig concreet. Ik heb ook een mailtje gestuurd naar DUTCH-STAR met de vraag wat ik exact nodig heb om met een FT-897D QRV te worden met D-Start, incl spraak (AMBE). En wat dan dan kost.

Helaas hierop geen reactie gehad, en nu staat sinds 12 jan ook op de site staat op dat er wat problemen in de persoonlijke sfeer zijn.
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is wat ik wil en wat ik er dan voor nodig heb.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#3 Bericht door coolepascal »

D-Star werkt voor zover ik weet met GMSK, een mode waar ik zelf nog maar nauwelijks naar heb gekeken.
Ik weet dus ook niet of je 9k6 ingang geschikt is hiervoor. dat ligt er een beetje aan waar je in je tranceiver terecht komt. dat zou je op de schema's moeten nakijken.

Ik meen dat er standaard chippies bestaan om gmsk te maken, maar ik vermoed dat je toch echt ergens direct op de I/F moet doen.
Ik zal dit weekend eens kijken welke mogelijkheden ik in deze heb.
Er schijnen wel ombouw projectjes te zijn voor ATF2 sets e.d.
Is er trouwens een voorkeur voor 2m of 70cm ?

Iemand die iets meer weet over de data die verstuurd wordt ?
b.v. wordt de control data ook door de AMBE chip gecodeerd of blijft dat beperkt tot de communicatie data ?\

Weet iemand hoe je zo'n dongle aanspreekt ? (welke USB id hebben die dingen anyhow ?)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#4 Bericht door PA0ETE »

De D-STAR-standaard. 95% van alles staat hierin.
Bijlagen
shogen.pdf
D-STAR-protocol
(84.04 KiB) 362 keer gedownload

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#5 Bericht door PA0ETE »

De dongle is ook helemaal openbaar. Er zitten in de (blauwe) dongle in feite maar drie onderdelen: de AMBE-chip, een pic die met de ambe-chip en de usb-aansluiting praat. Er zit volgens mij ook een chip in die de USB-aansluiting aanstuurt, maar het kan ook zijn dat de pic dat zelf verzorgt. PE1HVS heeft volgens mij een bestandje met alle commando's van de dongle.

(De dongle is eigenlijk een spin-off van een ander project, dat echter nooit uit de verf gekomen. De dongle was bedoeld om die spullen te testen, en de man van de netwerksoftware die ook het linken van repeaters mogelijk maakt bedacht dat het wel aardig was om dat test dongeltje breder te gaan gebruiken.

Er bestaat nu ook een rode dongle, de DVAP van dezelfde fabrikant. Daar zit geen ambe-chip in, maar een soort privé-repeater voor D-STAR (een hot spot) met 10 mW op 2m.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#6 Bericht door PA0ETE »

GMSK is wat ook bij GSM gebruikt wordt: Gaussian Minimum Shift Keying.

Bij MSK is het signaal in principe oneindig breed. In de praktijk heb je vervelende zijbanden, en die worden eenvoudig gesproken bij GMSK met een Gaussiaans filter rigoreus weggesneden. Die filtering heeft een aantal bitfouten tot gevolg wat in het hele proces van zenden en ontvangen softwarematig wordt hersteld.

http://en.wikipedia.org/wiki/GMSK#Gauss ... ift_keying

Met een blauwe dongle en een reguliere zendontvanger met 9k6 packet-ingang kun je zonder Icom-materiaal een software D-STAR-zendontvanger maken.

Zie:
http://ki6zum.com/dstar/digital_voice_software.htm

Onder andere ook de Dutch-Star-printjes werken trouwens via de 9k6-aansluiting.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#7 Bericht door PA0ETE »

Hier nog een linkje (mijzelf niet helemaal vreemd) met enige info over Digital Voice en D-STAR:

xDV.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#8 Bericht door PA0ETE »

Sorry voor de vele spam, maar ik heb nog een bestandje gevonden: het techref van de (blauwe) DV dongle dat ik al noemde :-)
Bijlagen
dvdongletechref100.pdf
DV dongle tech ref
(267.48 KiB) 181 keer gedownload

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#9 Bericht door coolepascal »

PA0ETE schreef: Met een blauwe dongle en een reguliere zendontvanger met 9k6 packet-ingang kun je zonder Icom-materiaal een software D-STAR-zendontvanger maken.
Ik heb begrepen dat 'men' die setup liever niet ziet.
Het zou betekenen dat ik mijn mijn standaard analoge spullen op het D-Star net kan komen iets dat men kenlijk niet graag heeft.

Ik heb even gekeken GMSK is geen probleem maar ik moet wel eerst even uitpuzelen hoe ik dat moet gebruiken. (het is een standaard SDR blokje ik zoek dan later wel uit hoe het precies werkt)
Eens kijken of ik een keer een blauwe dongle kan lenen. als ik er wat mee kan wil ik er wel een aanschaffen ondanks dat "&$#@*&@!!&*#" (om het maar even parlementair uit te drukken).

Er is hier in de regio bij mijn weten nog geen 'openbaar' D-Star opstap punt.
Ik zal eens navragen hoeveel lui er hier nu eigenlijk werkelijk aktief mee zijn.

Dank voor je document John, het is idd een goed begin, heb je ook een document over die blauwe dongle ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: D-star the techno-topic

#10 Bericht door PA3JMS »

Ik heb begrepen dat 'men' die setup liever niet ziet.
Het zou betekenen dat ik mijn mijn standaard analoge spullen op het D-Star net kan komen iets dat men kenlijk niet graag heeft.
Ik denk dat je het anders moet zien. Met twee FT897 met twee blauwe dongels kan je een verbinding maken. Net als met twee icom poroto's. Een FT897 met een icom zou ook moeten werken. Er komt geen "NET" aan te pas. Gewoon experimentele verbindingen tussen amateurs. Men zelfs ergens gelezen te hebben dat dit ook al op HF gebeurd.

Je kan ook verbinding maken via een repeater. Gewoon lokaal. Er komt geen "NET", aanmelding, internet of reflector aan te pas.

Wat MEN er van vindt doet in deze gevallen er dus niet zo toe.

Misschien dat iemand anders wel weet in welke omstandigheden men deze setup liever niet heeft.

Ik denk zelf dat de mogelijkheid om gewone verbindingen op te zetten nog al eens vergeten wordt en dat veel mensen denken dat D-STAR via repeaters en internet moet.
Er is hier in de regio bij mijn weten nog geen 'openbaar' D-Star opstap punt.
Alle opstap punten zijn openbaar. Registratie is vaak nodig maar dat schijnt wat te maken te hebben met koppelingen via internet en regelgeving. Maar dat is vergelijkbaar met echo link moet je ook voor geregistreerd zijn.
73 Jan

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#11 Bericht door coolepascal »

Nu ja...oftopic maar als je het dan liever zo hoort, er zijn hier bij mijn weten geen opstappunten.
Aleen maar een paar lui die prive af en toe hun spul aanzetten daar kan je niet op bouwen he.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: D-star the techno-topic

#12 Bericht door PA3JMS »

Sorry voor het een beetje of topic gaan. Vind het een prima topic. Dus snel terug naar de techniek. :wink:
73 Jan

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#13 Bericht door PA0ETE »

coolepascal schreef:Nu ja...oftopic maar als je het dan liever zo hoort, er zijn hier bij mijn weten geen opstappunten.
Aleen maar een paar lui die prive af en toe hun spul aanzetten daar kan je niet op bouwen he.
Een opstappunt is zeer eenvoudig en goedkoop te maken. Helaas moet je daarvoor wel een ATOF aanvragen. Met een PI1-call kun je je registreren op www.ircDDB.net, en dan kun je deze software-repeater/cq node gebruiken in combinatie met een (bij een node) of twee apparaten (bij een repeater) met een 9k6-aansluiting.

http://groups.yahoo.com/group/pcrepeatercontroller/ (je moet een gratis yahoo-account hebben en je bij deze groep aanmelden om de open source software hiervoor te kunnen downloaden. Het programma is zowel geschikt voor een D-STAR-repeater als voor een combi FM/D-STAR. Als ik me niet heel sterk vergis werkt het alléén FM ook.)

Overigens zitten vrijwel alle discussiegroepen over D-STAR op Yahoo.

http://groups.yahoo.com/group/D-STAR/

http://groups.yahoo.com/group/dstar_development/

http://groups.yahoo.com/group/dstar_digital/

http://groups.yahoo.com/group/dstarsoftware/

http://groups.yahoo.com/group/DVDongle/

http://groups.yahoo.com/group/gmsk_dv_node/

http://groups.yahoo.com/group/ircddb/

en dit zijn ze nog niet allemaal.

Ook de ondersteuning van de FM-controller die ik wil gebruiken zit op Yahoo:
http://groups.yahoo.com/group/ICS-Controllers/

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#14 Bericht door PA0ETE »

Deze zit in de buurt:
144.8625 PA3BEY C Heerlen
en deze:
144.875 PE1MFS C Maastricht

De repeater in Luik staat zo hoog dat je die ook moet kunnen werken. Die kun je ook (tijdelijk) aan het Nederlandse netwerk hangen. Of al dat NL-geleuter bij de franstaligen in de smaak valt weet ik natuurlijk niet. In Hasselt staat volgens mij ook een repeater, maar ik weet niet hoe dat bereik is. Vlaamse repeaters staan vrijwel altijd hoger dan de Nederlands.

Ff verder zoeken:

Deze zal wel te ver weg zitten. Zit wel hoog op een heuvel met een groot bereik.
144.9375 PD0NAH C Meijel (Limb)

Dit zou nog kunnen. Jack is bezig met een 24/7 repeater (Jack is pastoor en heeft de beschikking over vier geschikte hoge locaties die op zondag ook in het audiospectrum uitzenden: 144.950 PC4W C Posterholt (Limb)) De FM-repeater daar in de buurt op 70 staat ook op zo'n locatie die hij beheert.

Heel misschien zou deze gaan:
438.400 430.800 PI1DSE B PE5YES Eindhoven

Hij heeft ook een frequentie op 2m die 24/7 in de lucht is.

Je zou toch zeggen dat er hier één of twee bij zitten waarmee het moet gaan:
http://www.dstarvlaanderen.be/blog/?page_id=65

(niet die van Luik)

Deze lijst in DL lijkt redelijk actueel:
http://www.amateurfunk-digital.de/wiki/ ... lais-Liste

Dit is de echte lijst, maar dan moet je wel op yahoogroups kunnen. In totaal staan er 107 in DL bij. Ik kan deze eventueel in een bestandje zetten.
http://de.groups.yahoo.com/group/D-STAR ... Rows&tbl=1

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#15 Bericht door PA0ETE »

Hmm ik zal me hieronder een beetje inhouden. Het wordt anders wel heel veel tekst van mij.

9k6 stuit bij D-STAR-gebruikers nooit op bezwaren. De meeste repeaters en hot spots in Nederland werken op die manier. O.a. deze, die ik zelf beheer: http://www.d-star.cc

Er is wel een nadeel aan de ontvangstkant van de repeater. Bij 9k6 gebruik je meestal voor ontvangst een filter voor het 12,5 kHz-raster in FM. Een D-STAR is smal genoeg om in een 5 kHz-raster te passen (hier wordt 6,25 aanbevolen, maar wat in de praktijk gebruikt wordt is 12,5 kHz). Hierdoor loop je dus een paar dB gevoeligheid mis door de extra ruis die je tegelijk met de gewenste 4,8 kHz binnenkrijgt.

Privé hot spots en repeaters zijn niet ongewoon. Een DVAP dongle is een privé opstappunt. Die hebben echter slechts 10 mW. Met de meegeleverde antenne kom je dan ongeveer 100m. Maar met een antenne op het dak een km of 5.

Zelf heb ik een hot spot in gebruik die privé is. Ik ben de enige die hij voor het relayeren of andere bedieningsfuncties accepteert. Als iemand anders op de betreffende frequentie zendt of probeert te linken of te unlinken dan gebeurt er niets. Ik gebruik die bemand. Normaal staat hij uit, maar als ik even snel iemand wil oproepen en ik kom niet goed over een repeater heen dan kan ik hem op afstand inschakelen, mijn QSO maken en als ik klaar ben weer op 'pauze' zetten waarna niemand meer kan nagaan of het ding er zit. Uiteraard kan iedereen het signaal wel ontvangen en erop meeluisteren als hij wel in gebruik is.

Afbeelding Afbeelding

Plaats reactie