D-star the techno-topic

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#106 Bericht door PA0ETE »

Egbert, ik realiseerde me in een gesprek zopas via de ether dat een van de makers van ircDDB een testserver heeft waar je op kunt testen met iedere call die maar wilt. Overigens ga je daarmee niet de ether in, maar je kunt wel testen of de spullen werken.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: D-star the techno-topic

#107 Bericht door PD0MV »

naja misschien is commercieel iets te ver gezocht, maar omdat het Gsmk mode is wat waarschijnlijk ook deels gebruikt wordt in die portos van politie etc voor het c2000 systeem, zou dat dan een soort zelfde idee en bedoeling hebben van dat Dstar gebeuren , dat het vergelijkbaar is met C2000.

Ik weet ook wel dat DSTAR en C2000 totaal verschillend is, maar kwa mode van gebruik modulatie soort is volgens mij dat gsmk of gmsk ik weet even niet hoe te schrijven maar goed, dat het in grote lijnen wel iets van elkaar het zelfde is, maar dat er een of meerdere technieken bij komt kijken, dan dat wij echter gebruiken voor onze hobby.

Overigens is het wel een interessant onderwerp, ik blijf het volgen

73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#108 Bericht door PA0ETE »

Tetra/C2000 is geen GMSK. Tetra is p/4 DQPSK (1/4 PI differentiële quadratuur fase shift schakeling)

En ik kan het weten, want:
http://www.youtube.com/tetrahamsnl#g/a

:-)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#109 Bericht door coolepascal »

Nee John, die laatste opmerking klopt niet.
Je kan het weten omdat wikipagina 1 en wiki pagina 2 en wetenschappelijk artikeltje 3
of gewoon (zoals duidelijk het geval is) omdat je jezelf erin verdiept hebt,
De meeste amateurs kennen slechts beperkt de eigenschappen van de gangbare modes dus over rare fase shift keying toestanden, ortogonale rariteiten en aanverwante breedbandige elende zal de kennis nog veel beperkter zijn.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#110 Bericht door PA0ETE »

Helemaal een één op één relatie is er inderdaad niet

En voor het aan de praat krijgen van deze apparatuur was die kennis van mijn kant daarnaast idd ook niet nodig.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#111 Bericht door PA0ETE »

(Beetje off-topic) Vreemde verschijnselen met TETRA en FM-signalen/apparatuur:

http://www.youtube.com/watch?v=To4Tv5EQQsU

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#112 Bericht door coolepascal »

Nog wat pril om er een nieuw topic aan te wijden maar interesante demo.
Echter, ik neem aan dat ook jij al die verschijnselen goed kan verklaren. appart, nieuw maar zeer zeker niet vreemd.
Ik ben eigenlijk wel benieuw hoe ze zo snel TRX omschakelen, dat kan aleen maar met pindiodes lijkt me.
En hoe voorkomen ze dat die misselijke signalen een enorme bandbreedte aannemen ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: D-star the techno-topic

#113 Bericht door PA2LAD »

coolepascal schreef:En hoe voorkomen ze dat die misselijke signalen een enorme bandbreedte aannemen ?
Filtering. De bandbreedte valt binnen 25 kHz.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#114 Bericht door coolepascal »

Dat moet dan nog bij de I/F gebeuren. is toch niet gebruikelijk om dergelijke tranceivers via freq conversie te laten werken.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#115 Bericht door PA0ETE »

Ik kan me voorstellen dat ze in de eindtrap moduleren, en dat ze de vervorming compenseren door middel van voorvervorming (in tegengestelde richting) van het modulerende signaal. Volgens mij vermijd je dan een hoop problemen. Het is in elk geval gegarandeerd niet mogelijk om het signaal met voldoende geringe vervorming te versterken in een lineaire versterker die voor SSB voldoende is.

Ik heb van een expert begrepen dat soms slechts één van de tijdslots gebruikt wordt, met als reden dat het signaal dan op de meeste ontvangers niet snel zal worden opgemerkt.

Wat ik me kan voorstellen is dat het signaal bij één gebruikt tijdslot niet bepaald spectraal effeciënt is. D.w.z. dat ik vermoed dat het meeste zendvermogen in dat geval dus aan de randen van bandbreedte bevindt. Op zich zouden die scherpe impulsen van één tijdslot wel de bandbreedte moeten vergroten. Op een analyzer zou je dan twee signalen moeten zien, bij. 20 of 22 MHz uit elkaar. In het midden is het dan leeg. Dat is echter niet helemaal zoals het eruit ziet. Als je over de band draait dan blijkt ook aan de randen (schijnbaar) niet veel veldsterkte te zitten.

Het is overigens niet zo dat de S-meter niet uitslaat omdat de ontvanger plat gaat. Wat mogelijk kan is dat de pulsen gewoon te snel en te kort zijn om de S-meter te laten reageren. Ik heb ook een apparaat waarbij in de stand AM de meter op de centrale frequentie overigens wel in de rechterhoek hangt.

Vooral het feit dat zo'n zwakke repeater (S2 à S4) gewoon hoorbaar blijft vind ik zeer opmerkelijk. De verstaanbaarheid in het echt is daarbij nog veel beter dan in het filmpje lijkt.

Van diverse mensen die het weten kunnen hoor ik dat de signalen erg kwetsbaar zouden zijn voor FM. Dat is bij meerdere tests die ik gedaan heb echter niet gebleken. In tegendeel zelfs. Ik doe overigens alle tests met een FM-apparaat paraat, omdat AT bij dit soort experimentele technieken aangeeft dat de roepnaam in een van de bekende modulatiesoorten als bijvoorbeeld FM moet worden uitgezonden. Omdat de tetra-apparatuur zelf nooit in een andere modulatiesoort kan uitzenden mag dat met een tweede zendontvanger, desnoods op een aparte antenne.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#116 Bericht door PA0ETE »

Als we zo doorgaan moeten we uiteindelijk toch maar een Tetra-the-techno-topic gaan opzetten. :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#117 Bericht door PA0ETE »


Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star the techno-topic

#118 Bericht door PA0ETE »

Linkje met beeld én geluid:

http://www.livestream.com/shortiezzz

Wat je ziet is het display van de U82 die gebruikt wordt voor de stream met het geluid van PI1DSA. De U82 is een apparaat van de eerste generatie D-STAR-apparaten (we zitten inmiddels alweer een poosje aan generatie 3). Het display is dus vrij beperkt.

Wat je ziet is een MR-indicator met daarboven het memory-kanaal dat gebruikt wordt. Bovenaan een minnetje voor de shift. De frequentie daar moet je ook 2x naar kijken maar dat is 439,825. Onderaan de L van laag vermogen en DV omdat hij niet op FM staat :-)

Plaats reactie