Zie meer PSK31 via USB dan via DIG mode

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Zie meer PSK31 via USB dan via DIG mode

#1 Bericht door PD4M »

Met HRD's Digital Master 780 zie ik meer PSK31 signalen als ik de ontvanger in USB laat staan dan in DIG mode. Zeg maar gewoon 70% meer leesbare signalen! Nu heb ik zo'n Microham USB Interface III kastje tussen radio en PC waar ik nog steeds alle ins en outs niet van begrijp (zie mijn DVK discussie) maar daar moet ik geloof ik wel de DIG modus kiezen op de radio want anders kan ik geen PSK uitzenden. Ik werk op 14.070 en gebruik de Yaesu 897d.

Wat is hier aan de hand? Wat zijn de beste instellingen om te werken. Ik heb DSP ook eens uitgezet, maar dat maakt vreemd genoeg niet veel verschil.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Zie meer PSK31 via USB dan via DIG mode

#2 Bericht door PA3EYC »

Maarten,
Voor wat het waard is:
Met mijn IC7000 gebruik ik USB voor PSK. Zowel voor zenden als ontvangen. Dat moet bij jou met de USBIII ook zo.
Pas bij RTTY schakel ik de set naar RTTY-mode voor FSK.
Wanneer ik dat doe worden de filters voor RTTY aangepast. Het is logisch dat dan de ontvangst van PSK signalen wordt beinvloed.
Ik weet niet hoe jou Yaesu dat doet maar dat zal niet veel verschillen.
Dus ook bij jou voor PSK de set gewoon op USB zetten.
'73, Maarten -PA3EYC-

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Zie meer PSK31 via USB dan via DIG mode

#3 Bericht door xxxx »

Maarten,

Kan het niet zo zijn dat zoda je USB Digitaal selecteert de Trx ook een smal filter instelt? En dat je die wat wijder moet zetten....

Gr Jelle

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Zie meer PSK31 via USB dan via DIG mode

#4 Bericht door PA3EYC »

Ik zie net dat je in menu 038 moet aangeven welke digitale mode je onder de knop Digitaal wilt maken.
Voor PSK op USB moet je daar PSK31-U selecteren.
Staat beschreven op pagina 39 van de Manual.
Overigens zou ik PSK gewoon in de mode USB doen.
Succes.
'73, Maarten -PA3EYC-

PA1FJ

Re: Zie meer PSK31 via USB dan via DIG mode

#5 Bericht door PA1FJ »

Klopt, met HRD de luxe heb ik dat ook op mijn FT950, kan wel in SSB kijken maar niet zenden, dan moet ik naar de PKT mode.
Ben overigens helemaal geen fan van HRD de Luxe, het ondersteund ook niet alle functies van de FT950, o.a. de power en SWR meter. en is een redelijk zwaar programma.
Gebruik liever een lichter programma als Digipan of Hamscope of MMvari en voor contesten Logger van N1MM.
73 Fred PA1FJ

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Zie meer PSK31 via USB dan via DIG mode

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA3EYC schreef:Ik zie net dat je in menu 038 moet aangeven welke digitale mode je onder de knop Digitaal wilt maken.
Voor PSK op USB moet je daar PSK31-U selecteren.
Staat beschreven op pagina 39 van de Manual.
Overigens zou ik PSK gewoon in de mode USB doen.
Succes.
Dit werkt voor mijn FT817nd ook zoals boven beschreven. Mijn FT950 gebruik ik in de USB mode.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie