DIGIBOX INTERFACE - PE2MRI MEE GESTOPT?

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd3him
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 okt 2008, 15:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

DIGIBOX INTERFACE - PE2MRI MEE GESTOPT?

#1 Bericht door pd3him »

Hallo Allemaal,

Twee vraagjes eigenlijk. Klopt het dat PE2RMi gestopt is met het maken van de Digiboxen?

Zo ja, wie weet er een goede alternatief. Ik heb een Digibox2 hier liggen voor de Yaesu FT-847.

Nu heb ik ondertussen een andere computer, zonder Compoort (gaat nu via USB) en een andere set,
namenlijk de KeNwood TS-480.

Wie kan mij vragen beantwoorden, ik hoor het graag. Alvast vriendelijk bedankt.

Michel de PD3HIM

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: DIGIBOX INTERFACE - PE2MRI MEE GESTOPT?

#2 Bericht door PE1NBD »

Hallo Michel,

Op vraag 1 kan ik je antwoorden dat PE2RMI inderdaad met de hobbie gestopt is en dus helaas ook geen digiboxen meer maakt en ondersteund. Op vraag 2 zou ik je een verloopkabel van serieel naar USB aan willen raden. Deze gebruik ik zelf ook en werkt hier perfect. Alleen de aansluiting zul je om moeten zetten van Yaesu naar Kenwood. Hierover is vast wel iets te vinden op het internet.

Suc6 en 73.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: DIGIBOX INTERFACE - PE2MRI MEE GESTOPT?

#3 Bericht door PD4M »

Een goed maar stevig geprijsd alternatief is verder de USB Interface III van Microham. Ik gebruik hem met veel plezier. Het ding hapert nooit en het instellen kost even tijd (tien minuutjes) maar is verder goed uitgelegd en intuitief. De kabelboompjes zijn waanzinnig duur. Voor sommigen is het een hobby om deze na te maken voor enkele euro's en de voldoening dat men zelf veel geld bespaart heeft in ruil voor een uurtje of wat pielen met draadjes.
De aansluiting op de PC is per USB.

Ik heb hem maar gewoon gekocht ;-)

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: DIGIBOX INTERFACE - PE2MRI MEE GESTOPT?

#4 Bericht door PE1RIK »

Zelf maak ik al enkele jaren naar volle tevredenheid gebruik van de interfaces van G4ZLP electronics:

http://www.g4zlp.co.uk/index.shtml

Allemaal USB. Ik heb zelf de Digimaster Minipro en de Digimaster Pro+

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: DIGIBOX INTERFACE - PE2MRI MEE GESTOPT?

#5 Bericht door PC1I »

pe1nbd schreef:Hallo Michel,

Op vraag 1 kan ik je antwoorden dat PE2RMI inderdaad met de hobbie gestopt is en dus helaas ook geen digiboxen meer maakt en ondersteund. Op vraag 2 zou ik je een verloopkabel van serieel naar USB aan willen raden. Deze gebruik ik zelf ook en werkt hier perfect. Alleen de aansluiting zul je om moeten zetten van Yaesu naar Kenwood. Hierover is vast wel iets te vinden op het internet.

Suc6 en 73.
Dat is wel de methode om de Interface te kunnen gebruiken maar Michel kan zijn 480 niet aansturen met deze interface.
Voor zover ik weet zijn de digiboxen van Eddie er in 2 varianten. De Yaesu / Icom en een Kenwood variant.
Met wat omzetten van draadjes is een Yaesu Interface wel te gebruiken op een Icom set (of andersom) maar niet op een Kenwood. Eddie had dat vroeger ook op zijn site staan.

73, Kees PE2KM
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

pd3him
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 okt 2008, 15:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: DIGIBOX INTERFACE - PE2MRI MEE GESTOPT?

#6 Bericht door pd3him »

PE2KM schreef:
pe1nbd schreef:Hallo Michel,

Op vraag 1 kan ik je antwoorden dat PE2RMI inderdaad met de hobbie gestopt is en dus helaas ook geen digiboxen meer maakt en ondersteund. Op vraag 2 zou ik je een verloopkabel van serieel naar USB aan willen raden. Deze gebruik ik zelf ook en werkt hier perfect. Alleen de aansluiting zul je om moeten zetten van Yaesu naar Kenwood. Hierover is vast wel iets te vinden op het internet.

Suc6 en 73.
Dat is wel de methode om de Interface te kunnen gebruiken maar Michel kan zijn 480 niet aansturen met deze interface.
Voor zover ik weet zijn de digiboxen van Eddie er in 2 varianten. De Yaesu / Icom en een Kenwood variant.
Met wat omzetten van draadjes is een Yaesu Interface wel te gebruiken op een Icom set (of andersom) maar niet op een Kenwood. Eddie had dat vroeger ook op zijn site staan.

73, Kees PE2KM

pd3him
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 okt 2008, 15:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: DIGIBOX INTERFACE - PE2MRI MEE GESTOPT?

#7 Bericht door pd3him »

Ik ben niet handig met solderen, dus dat is geen optie voor mij, ik ga ff kijken naar de Engelse alternatief.

Uiteraard heb ik interface gezien van rond de 100 euro. Maar daar bij komen weer kosten voor kabels bij.
Dat wordt mij te gek.

Ik zet mijn Interface voor de 847 wel op het net. Kan er misschien iemand anders wel weer blij mee maken.

Groetjes Michel

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: DIGIBOX INTERFACE - PE2MRI MEE GESTOPT?

#8 Bericht door PA2LAD »

pd3him schreef:Ik ben niet handig met solderen
Die ervaring krijg je ook niet door de handdoek te werpen :wink: Schaam je niet, we hebben het allemaal moeten leren en onze eerste bouwsels zagen er ook niet uit. Tegenwoordig heb je zuigpompsoldeerbouten en daar kan je alles mee schoonmaken en opnieuw beginnen. Litze desoldeerdraad op een rolletje werkt ook goed. Gewoon doen en die ervaring komt vanzelf.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: DIGIBOX INTERFACE - PE2MRI MEE GESTOPT?

#9 Bericht door PE7EB »

En vooral 2 x denken, 3 x kijken en dan pas doen, niet zoals oude rotten, eerst doen, dan kijken en daarna denken "waarom werkt het niet" :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1251
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: DIGIBOX INTERFACE - PE2MRI MEE GESTOPT?

#10 Bericht door PA9X »

Ik heb een TS480 en daar zit al een interface in. Gewoon seriële kabel (RS232) met USB adapter, en je hebt je CAT verbinding, en een audiokabel met DIN plug om je digimodes te verzenden.

Als je geen zin hebt in knutselen, koop je hier een kant en klare audiokabelset: http://www.radioarena.co.uk/index.php?_ ... uctId=2735. Wel even opletten, niet alle RS232 naar USB adapters kunnen overweg met Windows 7. Hamshop.nl heeft zeker een adapter die dat wel kan.

De Digibox heb je niet meer nodig :D

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: DIGIBOX INTERFACE - PE2MRI MEE GESTOPT?

#11 Bericht door PA0HOP »

PD1JP schreef:Ik heb een TS480 en daar zit al een interface in. Gewoon seriële kabel (RS232) met USB adapter, en je hebt je CAT verbinding, en een audiokabel met DIN plug om je digimodes te verzenden.

Als je geen zin hebt in knutselen, koop je hier een kant en klare audiokabelset: http://www.radioarena.co.uk/index.php?_ ... uctId=2735. Wel even opletten, niet alle RS232 naar USB adapters kunnen overweg met Windows 7. Hamshop.nl heeft zeker een adapter die dat wel kan.

De Digibox heb je niet meer nodig :D
Helaas heb je met bovengenoemde kabelset geen CAT-besturing.
73,
Hans, pa0hop

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1251
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: DIGIBOX INTERFACE - PE2MRI MEE GESTOPT?

#12 Bericht door PA9X »

PA0HOP schreef:
PD1JP schreef:Ik heb een TS480 en daar zit al een interface in. Gewoon seriële kabel (RS232) met USB adapter, en je hebt je CAT verbinding, en een audiokabel met DIN plug om je digimodes te verzenden.

Als je geen zin hebt in knutselen, koop je hier een kant en klare audiokabelset: http://www.radioarena.co.uk/index.php?_ ... uctId=2735. Wel even opletten, niet alle RS232 naar USB adapters kunnen overweg met Windows 7. Hamshop.nl heeft zeker een adapter die dat wel kan.

De Digibox heb je niet meer nodig :D
Helaas heb je met bovengenoemde kabelset geen CAT-besturing.
73,
Hans, pa0hop
Met de audiokabelset niet, maar met de seriele kabel met USB adapter wel.

PD8L
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 feb 2009, 16:46
Roepletters: PD8L
Locatie: JO21WX

Re: DIGIBOX INTERFACE - PE2MRI MEE GESTOPT?

#13 Bericht door PD8L »

Ik heb ook een 480 en wil binnenkort HAM Radio Deluxe gaan gebruiken, dat werkt wel zo makkelijk. Is het echt zo makkelijk om een USB naar serieele kabel er tussen te zetten? Dan is het alleen nog even kijken hoe ik dat met de geluidskaart doe..

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: DIGIBOX INTERFACE - PE2MRI MEE GESTOPT?

#14 Bericht door PA4JAN »

PD1LEB schreef:Ik heb ook een 480 en wil binnenkort HAM Radio Deluxe gaan gebruiken, dat werkt wel zo makkelijk. Is het echt zo makkelijk om een USB naar serieele kabel er tussen te zetten? Dan is het alleen nog even kijken hoe ik dat met de geluidskaart doe..

Zo,n serieele kabel kosr rond de 3 euro hier in Nijmegen zo van de fabriek
Kant en klaar kun je hem zelf niet voor maken
Moet bij jullie ook te koop zijn

hajege
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 aug 2009, 20:19

Re: DIGIBOX INTERFACE - PE2MRI MEE GESTOPT?

#15 Bericht door hajege »

Van de digibox usb mis ik het kabeldeel van de 9 polige stekker naar de Yaesu Ft 847 (een kabel naar data en andere naar PKT).
Kan iemand me vertellen hoe dit zelf te maken?

Plaats reactie