Zelfbouw interfacekabel voor Microham.

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Zelfbouw interfacekabel voor Microham.

#1 Bericht door PA3EYC »

Ter info:

Ik heb laatst een Microham Digikeyer II gekocht.

De interfacekabel tussen de DK2 en IC-7000 (DB15-IC-13) http://www.microham-usa.com/Products/US ... -IC-13.pdf heb ik zelf gemaakt.
Volgens het schema moet ik hebben:
4 afgeschermede aders, massa en 2 gewone aders (12V en SQL) naar de 13 polige DIN
2 stuks afgeschermde kabel met 3,5mm jack plug.

De 13 polig din en 15 polig dsub male heb ik ooit eens gekocht bij Conrad voor een paar euro. Liggen ook op elke radiomarkt.
Bij de Action heb ik een HDMI kabel (1,99) en een audiosnoertje (0,59) gehaald.
In de HDMI kabel zitten 4 afgeschermde aderparen en 7 lossen adertjes. Allemaal nog eens afgeschermd met vlechtwerk en aluminium mantel.
Die heb ik aangesloten op de 13 polige DIN en 15p dsub male.
Audiosnoertje doormidden geknipt en aan de 15p dsub male gesoldeerd.
Voila, een interfacekabel van nog geen 5 euro i.p.v. 53 euro!! :lol: :lol: . O ja, er moet natuurlijk wel een uurtje gesoldeerd worden. :wink:

Eerste modificatie gaat binnenkort komen: Een kort kabeltje voor 3,5mm jack bus. Die wordt aangsloten op de CI-V in de 15p dsub. Daar wordt dan de sturingskabel van de SteppIr op aangesloten. Als ik dan d.m.v. HRD/DM780 of N1MM van band of frequentie wissel, loopt de SteppIr mee.
Voordeel van CI-V is dat die gewoon parallel aangesloten mag worden.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zelfbouw interfacekabel voor Microham.

#2 Bericht door PA3DAT »

Mooi gedaan Maarten!

Die kabels zijn duur, maar er zal wel het nodige handwerk aan zitten... Zelf heb ik ze (twee
stuks, voor FT847 en FT817/857/897) kant-en-klaar gekocht. Ik had er geen zin in, dat
gefriemel in die kleine stekkers. Vroeger zou ik het uit financiële noodzaak wel zelf gedaan
hebben, nu hoeft dat gelukkig niet meer...

Maar je kunt het natuurlijk ook gewoon als uitdaging beschouwen, en het geeft vast een
goed gevoel: klaar voor € 5 in plaats van meer dan € 50! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Zelfbouw interfacekabel voor Microham.

#3 Bericht door pe5jw »

Ik doe precies het zelfde voor mijn ft950.
15 en 9 pins sub-d.
Helft van een ps2 verlengkabel.
audio kabels van een computer monitor.
en nog wat restjes uit de jukbox.
schat nog geen 5 euro.

Die microham kabels zijn best mooi maar ik vind 53 euro gewoon niet in verhouding met wat je ervoor krijgt.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Zelfbouw interfacekabel voor Microham.

#4 Bericht door PA3EYC »

Voor het geld hoef ik het niet perse te laten. Maar ik krijg gewoon een minder prettig gevoel als ik 53 euro voor zo'n kabel moet neertellen.
Soms heb ik het idee dat men de artikelen met minder marge aanbied en dat via de accessoires probeert goed te maken.

Nog zo iets: Verloopkabels van Heil voor mijn IC-7000. 20 euro voor een J45 (Ethernet) plug en een 6,3mm en 3,5 mm audio jack bus. Eigenlijk nog geen 2 euro aan onderdelen.

Natuurlijk moet dit in elkaar gesoldeerd worden. En met mijn interface kabel ben ik ruim een uur bezig geweest. (reken ik het fietsen naar de Action even niet mee) Ik weet overigens (bijna) zeker dat die kabels in een of ander laag loon land ($1/uur) in elkaar gezet worden dus loonkosten zullen het ook niet zijn. Maar er moet natuurlijk ergens geld aan verdient worden. Anders kan de kachel niet branden.

Ik vindt het overigens ook leuk om te doen.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zelfbouw interfacekabel voor Microham.

#5 Bericht door on4ma »

@pa3eyc

de PTT schakeling is dat met een relais als buffer of met een transistor ?

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Zelfbouw interfacekabel voor Microham.

#6 Bericht door PA3EYC »

De PTT schakeling voor de set gaat normaal met een schakel transistor. Voor eventueel schakelen van een PA kan gebruik gemaakt worden van relais (jumper instellingen). Dit laatste zit niet in de USB III. Uiteraard is alles galvanisch gescheiden.
Bovenstaande bevindt zich in de interface. Heeft dus niets met de kabel te maken dus ik hoop dat ik je vraag goed begrepen heb.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zelfbouw interfacekabel voor Microham.

#7 Bericht door on4ma »

PA3EYC schreef:De PTT schakeling voor de set gaat normaal met een schakel transistor. Voor eventueel schakelen van een PA kan gebruik gemaakt worden van relais (jumper instellingen). Dit laatste zit niet in de USB III. Uiteraard is alles galvanisch gescheiden.
Bovenstaande bevindt zich in de interface. Heeft dus niets met de kabel te maken dus ik hoop dat ik je vraag goed begrepen heb.
Was de PAPTT die ik bedoelde dus als ik het goed hebt zowel met relais of transistor te schakelen

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Zelfbouw interfacekabel voor Microham.

#8 Bericht door PA3EYC »

Zo is het. Hieronder een stukje uit de manual http://www.microham.com/Downloads/DK2_E ... Manual.pdf
Bijlagen
PAPTT.JPG
'73, Maarten -PA3EYC-

Plaats reactie