YAND Yet Another Navtex Decoder

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jan pa3abk
Berichten: 372
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

YAND Yet Another Navtex Decoder

#1 Bericht door Jan pa3abk »

Navtex is wellicht niet direct onze core-business, maar voor de LF mensen is het een aardig baken voor de condities. Zeker nu de condities op 600m toenemen.
Nu zijn er zat van die programma's meestal ten dienste voor de maritieme gebruiker en die eigenlijk niet veel meer doen dan decoderen en op je scherm zetten.

Ik wil jullie deze link naar YAND (Yet Another Navtex Decoder) echter niet onthouden omdat die specifiek gericht is op luisteramateurgebruik.
http://users.telenet.be/NAVTEX/YAND/
De maker is Dirk Claessens.

Het voegt een aantal mogelijkheden toe waar "we" specifiek wat aan hebben.
- Afstand tot het ontvangen station.
- Filter op afstand, je kunt dus zien of er DX op LF plaatsvind zonder de lokale stations te zien.
- Uitstekende decoder welke of diverse manieren de data kan laten zien zelfs 3D
- Maakt log bestanden met signaal overzichten, grafisch, waardoor je goed kunt zien tussen welke tijden het signaal het beste is en de error rate op dat moment.
- Het kan met enige kennis van zaken remote werken, echter niet alle functies zijn dan beschikbaar.
- En ja, hij geeft ook gewoon NAVTEX berichten weer.

Misschien logisch, maar download eerst het manual om te zien of het wat voor je is.
De laatste versie (V5.2) heeft de mogelijkheid om het signaal in 3D te bekijken. Dat staat (nog) niet in het manual beschreven.
Na installatie zal je merken dat het programma het internet op wil, mits je firewall actief is.
Je kunt er voor kiezen dat te stoppen, echter ik vermoed dat hij een up-to-date stationlist ophaalt vanaf de website van Dirk.

Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

Re: YAND Yet Another Navtex Decoder

#2 Bericht door PD7F »

dank, ik ben zo'n maritieme gebruiker (thuis, aan boord aangewezen apparatuur ervoor) en ik zal het eens proberen (icm een degen ontvanger, ja zo'n chinees prima wereld ontvanger ding met ssb).
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

Plaats reactie