Enigma als Digitale mode ?? , gewoon nieuwsgierig

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Enigma als Digitale mode ?? , gewoon nieuwsgierig

#1 Bericht door PD0MV »

Hallo Allemaal

ik zat is te denken, over dat Enigma van vroeger die codeer machine, zou dat software matig gemaakt kunnen worden, Het is Maar een Vraag.
De techniek van tegenwoordig is zo ver. ik kwam het een keer tegen in de electron een hele tijd terug.

Ik ben benieuwd wat de reacties zijn


Gewoon Nieuwsgierig, en leergierig
73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Enigma als Digitale mode ?? , gewoon nieuwsgierig

#2 Bericht door PE7EB »

Softwarematig coderen van berichten is gemeengoed Mark, zodra je een https verbinding opzet is de informatie versleuteld.
C2000 is volledig via software versleutelde informatie.
Dus een softwarematige versie van ENIGMA lijkt me eigenlijk een fluitje van een cent anno 2010.
Alleen wat jij in je berichtkop zet gaat niet lukken, wij mogen geen versleutelde berichten verzenden ;)
ENIGMA is per definitie geen mode, het is een vorm van codering van informatie, die daarna via een communicatie kanaal verzonden kan worden.
Met ENIGMA versleutelde berichten zou je kunnen versturen door middel van telegrafie, PSK of TELEX, maar net zo goed via ATV, SSTV of zelf in phone, hoewel dat laatste zeker tot zeer vreemde woorden en zinnen zou leiden :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Enigma als Digitale mode ?? , gewoon nieuwsgierig

#3 Bericht door coolepascal »

Marc er zijn zat ENIGMA emulators in omloop
het leukste ding is echter deze http://www.jancorver.org/bouw/enigma/index.htm
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Enigma als Digitale mode ?? , gewoon nieuwsgierig

#4 Bericht door PD0MV »

nee ik snap het dat we geen versleutelde dingen mogen verzenden, tenzij AT de Decodeer versie krijgt dan zou het wel kunnen.

En Met Calamiteiten kan het handig zijn, om mensen die geen amateur zijn onnodig paniek te zaaien, snapje als het informatie is wat niet te snel vrijgegeven mag worden.

Maar Goed, leuk dat het kan, dat via Jan corver wist ik al, alleen of het gebruikt kan worden in onze hobby kwa digitale mode of iets dergelijks, dat was wat ik wou weten.

wat ik wel weet is, dat we spraak, mogen scramble als we zeggen dat we op scrambling overgaan, zodat AT kan overschakelen, want sommige porto hebben dat als mogelijkheid, maar of dat wet matig ook onder een soort versleuteling valt dat weet ik niet.


73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Enigma als Digitale mode ?? , gewoon nieuwsgierig

#5 Bericht door PA2LAD »

PD0MV schreef:En Met Calamiteiten kan het handig zijn, om mensen die geen amateur zijn onnodig paniek te zaaien, snapje als het informatie is wat niet te snel vrijgegeven mag worden.
En wat dacht je dat je voor belangrijke info zou moeten gaan verzenden dan? Iets heel belangrijks krijg je echt niet in je handen. Als er een normaal bericht over gestuurd moet worden lijkt het me wel zo handig als het zonder enige vertraging kan. Met Morsecode kan trouwens een normale burger al niks mee, waarom ingewikkeld doen dan?

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Enigma als Digitale mode ?? , gewoon nieuwsgierig

#6 Bericht door pa3dsc »

De enigma uit het museum is voorzien van een rs232 op interface. Die geeft op een terminal
de characters weer. Op het tegen station met een enigma en dezelfde instellingen is de data dat dan gedecodeerd terug te lezen.
http://www.cryptomuseum.com/kits/enigma/

verkrijgbaar in het museumJan Corver.

73 martin pa3dsc

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Enigma als Digitale mode ?? , gewoon nieuwsgierig

#7 Bericht door PD0MV »

PA2LAD schreef:
PD0MV schreef:En Met Calamiteiten kan het handig zijn, om mensen die geen amateur zijn onnodig paniek te zaaien, snapje als het informatie is wat niet te snel vrijgegeven mag worden.
En wat dacht je dat je voor belangrijke info zou moeten gaan verzenden dan? Iets heel belangrijks krijg je echt niet in je handen. Als er een normaal bericht over gestuurd moet worden lijkt het me wel zo handig als het zonder enige vertraging kan. Met Morsecode kan trouwens een normale burger al niks mee, waarom ingewikkeld doen dan?

Ach jah ik rare tijden met veel ergenis kun je niet voorspellen wat je in handen krijgt, maar goed dat is mijn mening.

en jah morsen oke heb je wel glijk in maar daar heb je weer morse decoderen dus dan kun je meelezen, dus zo ingewikkeld is het dan niet en het morse gaat jammer genoeg steeds vaker met computer met 50wpm.

Ik zelf zou het hartstikke gaaf vinden om het met een paddle te kunnen, maar vanwege autisme is het wat moeilijk te oefenen want plannen is ook niet mijn sterke kant als je elke dag even moet oefenen.
Maar ik heb veel respect wie het nog oude wets met paddle en of straight key doet.

73 PD0MV
-----------------------------------------------------
CW is voor mij nog net als watertanden voor een lekkere maaltijd waar je nog op moet wachten- om het op te kunnen eten, en met cw bedoel ik om het eigen te maken en te kunnen
Ik ben ook maar een mens :wink:

Plaats reactie