JT65A iemand ervaring ermee?

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD7R
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 aug 2010, 20:06

JT65A iemand ervaring ermee?

#1 Bericht door PD7R »

Hallo allemaal,

Ik heb nog maar 2 maanden mijn licentie in huis en probeer er een beetje achter te komen wat er allemaal te beleven valt op de banden.

Tot nu toe vind ik het HF gebeuren het leukste. Met mijn simpele verticaaltje en 25W vermogen is het met voice echter niet makkelijk om verbindingen te maken met al die knetterharde Italianen en Russen op de banden. Op de club adviseerden ze mij de smalle digitale modes eens te proberen, zoals PSK31. Nou dat werkt een stuk beter. Geheel Europa en heel soms de USA behoren nu tot de standaard mogelijkheden.

Echter, via Youtube, forums en artikelen over moonbouncen kwam ik achter het JT65A protocol en heb de stoute schoenen aangetrokken en ben het gewoon gaan uitproberen. Binnen een uur stonden Argentinie en Australie in de log. Argentinie zelfs op 20 en 10 meter. Dat is dus erg leuk.

Ik heb echter problemen met het vinden van genoeg informatie over deze mode. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe hard ik m'n zender moet insturen voor het beste resultaat. De meningen verschillen hier nogal over. De een zegt geen ALC, de ander zegt minimaal 5 streepjes. Ik weet dat experimenteren het devies is van deze hobby maar het laatste dat ik wil is dat andere amateurs last hebben van mijn onbeholpen signaal.

Ook merk ik dat ik door andere amateurs goed gehoord wordt met JT65A maar dat ik zelf relatief weinig stations ontvang. Ze horen mij wel maar ik hen niet (dit zie ik via het JT65A RB netwerk). Waar zou dit aan kunnen liggen? Stel ik mijn FT-897D wel goed in of is het mijn verticale antenne of iets anders.

Met andere woorden, wat is jullie ervaring met de JT65A mode en hebben jullie nog tips?

Roel.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: JT65A iemand ervaring ermee?

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Roel,

Kijk eens op het Blog van PC4T, Paul is hier aardig wat mee bezig.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: JT65A iemand ervaring ermee?

#3 Bericht door ON3RMB »

Dank voor de link PA3GNZ, Tjeerd.

Als QRP-station interesseert me dit ook.

Gisteren heb ik HRD deluxe gedownload en ik zoek wat te experimenteren met PSK31 en CW. Dit lijkt me een leuke toevoeging.
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

PD7R
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 aug 2010, 20:06

Re: JT65A iemand ervaring ermee?

#4 Bericht door PD7R »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: ....
Kijk eens op het Blog van PC4T, Paul is hier aardig wat mee bezig.
Precies wat ik bedoel. Bedankt voor de link!

Roel.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: JT65A iemand ervaring ermee?

#5 Bericht door PE4BAS »

Ik heb er wel wat ervaring mee opgedaan, inclusief hele vreemde storingen bij een ander wanneer ik teveel audio instuur. Mijn advies, stuur zo weinig mogelijk audio in en zo laag mogelijk vermogen. Met JT65A en en paar honderd milliWatt ga je zo de hele wereld rond. Veel succes...en plezier...

Plaats reactie