ik zie niets ! WSPR

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: ik zie niets ! WSPR

#16 Bericht door pa0sjm »

pa3met schreef:
pa0sjm schreef:Mijn probleem kan ik misschien vereenvoudigen met de vraag ...
>>> wat hoor je op de aangegeven frequenties ? Want als ik zo bijv. luister op 10.138.7 is het toch wel wat stil . Hetgeen ook blijkt uit wat ik zie op het scherm van WSPR .. geen lijn .
Moet je op die freq"s tonen horen zoals bijv. bij PSK 31 ?
je ziet af en toe een streepje, NADAT (!) de rx klaar is. Ding luistert 1:50 en dan 10 seconde ongeveer niks en dan weer
en je hoort een toontje die iets van toonhoogte verandert. Hetzelfde toontje wat je hoort als je aan het zenden bent.

maargoed, met mijn antenne op 14 MHz afgestend hoor ik hier piepjes. Als je wil, kan ik wel een opname maken en dan ergens neermikken. Mag jij het in wspr duwen (maar niet uploaden, ant dan gaat de database naar de filistijnen..

Roeland
Beste Roeland ... misschien wel een goed idee om me een kleine opname te sturen .. die ik dan ergens kan opslaan . Maar dan de vraag ... hoe krijg ik dat geluidsbestand dan naar mijn WSPR ? Het is wel zo dat .. als ik dat voorbeeldbestand welk ik vind onder FILE >> OPEN>> Samples en dan klik op 091022 0436 dan zie ik wel het voorbeeld van decoding op het scherm verschijnen . Ga ik nu naar 40 m ( 7038.600 dan hoor ik altijd een sterk CW station welk aldoor TR uitzendt ( streep .. punt streep punt )( USB ) en daar bij er doorheen een zwakker CW signaal dat steeds S (3 punten) zendt . Dus de set staat dan gewoon in de mode USB .
Luister ik bijv. op 17 meter ( 18.1046 ) dan hoor ik daar eigenlijk helemaal niks .. kan zijn dat de signalen zo zwak zijn dat dit niet gehoord kan worden .
De set werkt verder goed , ook omda ik diverse PSK qso's heb gemaakt op 17 m .
Ik hoor hopelijk nog even van je .. tot zover bedankt .
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

Re: ik zie niets ! WSPR

#17 Bericht door PA3JT »

Zenden werkt dus wel, maar ontvangen niet?
Zie je dan echt helemaal niets verschijnen in die balk? Staat dan wel de goede geluidskaart(poort) ingesteld in WSPR?

De tonen die je zou moeten horen zijn 1400 tot 1600 Hz. Indien je die injecteerd met een signaalgenerator moet dat ook wel op die balk terechtkomen. Maar je signaalgenerator houd geen rekening met de tijdsynchronisatie van WSPR, en nog een aantal dingen niet natuurlijk, dus meer dan een streepje zal het wel niet worden.
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: ik zie niets ! WSPR

#18 Bericht door pa3met »

deze file is een spot dwars door enorm harde rtty heen.... (S9+20)
(ik heb de audio maar ff zacht gezet..)

bevat een spot:

HB9DOU
Bijlagen

[De extensie wav is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: ik zie niets ! WSPR

#19 Bericht door Jan pa3abk »

pa0sjm schreef:Wat ik wil is .... gewoon een lf signaal aanbieden direct aan de geluidskaart ingang ( toongenerator ) en dan dit ZIEN op het scherm van WSPR . Kan dat op deze manier ?
Ik hoor ook zo bar weinig op diverse frequenties , maar dat kan zijn omdat de signalen ook zo klein zijn , of zie ik dat onjuist ?
Ik ben er nog niet uit . Uitzenden lukt kennelijk wel , tenminste ik verschijn wel in de Activity lijst .
Ik weet niet wat de reden is waarom een je een kale LF -toon in WSPR wilt zien.
Het zichtbare bandje is net 200Hz breed, dus je zult wel precies 1,5kHz +/- 100Hz moeten aanleveren.

Handiger is om Argo of Spectran te installeren. Beiden kunnen tegelijkertijd met WSPR real-time de frequentie in waterfall bekijken. De eerste gebruik ik, omdat deze ook andere modes op de QRG goed kan laten zien, bijv QRSS e.d. De tweede heeft als extra een digitaal filter en wat toeters en bellen.
NB Spectran heeft wel de onhebbelijkheid om de geluidsinstellingen te "ontregelen", waardoor andere programma's ineens geen geluid geven of zachter zijn.
De programma's zijn ook handig om te zien of je geluidskaart wel goed functioneert en het nivo van het aangeboden signaal voldoende is.
Beiden kun je vinden op http://www.sdrham.com/
Als je een WSPR signaal kunt horen is dat sowieso al een stevig signaal. De meeste hoor je niet en die zijn toch te detecteren door het programma.

Andere reden waarom je mogelijk niets ziet is de timing. Mocht je gebruik maken van de standaard Windows klok welke niet regelmatig een update doet, kan een paar seconden afwijking al een "out-of-sync" geven.
Je kunt in de registry die opvraag interval aanpassen maar handiger is Dimension-4 hiervoor te gebruiken en kiezen voor een interval van bijv 1x per 4 uur.

Na iedere cyclus maakt het WSPR_programma een verbinding met de server en vertelt wat de status van je programma is, zenden of luisteren. Het zegt dus niets over of je daadwerkelijk wel in de lucht bent geweest.
Die status staat in de "Activity-list".
Of je wordt ontvangen en zelf iets hebt ontvangen kun je zien in de "map"en de "spotdatabase".
En last but not least is "idle" ontvinkt?
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

PA2WO
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2010, 17:05

Re: ik zie niets ! WSPR

#20 Bericht door PA2WO »

@PA3MET
Raar? Ik zie op dat screenshot in de waterval, een bandbreedte van 300 hZ?
Ik meen dat WSPR werkt met een audioshift van 6 hZ, met een bandbreedte van 200 hZ?

Gegroet
Pierre

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: ik zie niets ! WSPR

#21 Bericht door pa3met »

PA2WO schreef:@PA3MET
Raar? Ik zie op dat screenshot in de waterval, een bandbreedte van 300 hZ?
Ik meen dat WSPR werkt met een audioshift van 6 hZ, met een bandbreedte van 200 hZ?

Gegroet
Pierre
uh wat...?

actuele screenshot van 80m
Bijlagen
wspr.png
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: ik zie niets ! WSPR

#22 Bericht door pa3met »

pa0sjm schreef: Ga ik nu naar 40 m ( 7038.600 dan hoor ik altijd een sterk CW station welk aldoor TR uitzendt ( streep .. punt streep punt )( USB ) en daar bij er doorheen een zwakker CW signaal dat steeds S (3 punten) zendt . Dus de set staat dan gewoon in de mode USB .
[/color]
het is een C (geen TR) en de toontjes kunne hard zijn maar ook zo zacht dat je ze nauwelijks hoort. Als ik mijn audio aanzet (op 80m nu) dan hoor ik 'd' de hele tijd in morse en piepjes. en die decodeert wspr gewoon.

Als jij die niet hoort, dan is er iets loos met de rx. Hoor je ze wel maar zie je ze niet, dan is er iets mis tussen set -- computer of ergens een of andere slider die dicht staat ofzo.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: ik zie niets ! WSPR

#23 Bericht door pa3met »

en nog een keer een 80 piepje, is iets lager dan de 'd' die geseind wordt. dat pieptoontje wat je hoort.. begint een paar seconde na de start en eindigt idem
Bijlagen

[De extensie wav is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: ik zie niets ! WSPR

#24 Bericht door PD4M »

Mijn WSPR deed het gisteren nog goed en ontving zelfs VK, waarover ik echt verbaasd was, en vandaag niets meer. Instellingen niet veranderd.

Afbeelding

Je ziet op de screengrab wel de signalen, maar deze worden niet herkend / benoemd. En verder valt mij een rare lijn op die eigenlijk continue meeloopt. Op 40 meter, alleen luisteren.

Wat is hier nu opeens aan de hand. Doe ik iets niet goed? En ja, via de USB interface wordt de frequentie mooi gevolgd via CAT op mijn FT897.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: ik zie niets ! WSPR

#25 Bericht door Jan pa3abk »

Kijk eens naar de timing. Het lijkt net of de trace al begint in het einde van het vorige veld.
Wellicht even de Windows klok gelijkzetten?
Indien nog niet gedaan, Dimension 4 installeren die om de 4 uur bijvoorbeeld je PC klokje gelijk zet.
WSPR is niet erg kritisch maar een afwijking 4 seconden kan hij al "niets" meer zien.
Mogelijk dat net gisteren Windows de klok gelijk heeft gezet en je wel iets ontving en vandaag de afwijking te groot is.
Windows checkt de klok minder vaak dan Dimension 4, daar kan soms dagen tussen zitten.
Die "strepen", daar heeft WSPR geen last van.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: ik zie niets ! WSPR

#26 Bericht door PA3HHO »

Je ontvanger staat wel in mode USB?
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: ik zie niets ! WSPR

#27 Bericht door PE1BVQ »

PA3HHO schreef:Je ontvanger staat wel in mode USB?
Als je een FT-897 gebruikt moet je voor WSPR op DIG staan.

Plaats reactie