packet radio/aprs ts 2000

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd9jdr
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2010, 19:40

packet radio/aprs ts 2000

#1 Bericht door pd9jdr »

Hallo mede amateurs.

gezocht een packet prg/aprs voor mijn kenwood ts 2000 die werkend is bij iemand die hier mee werkt.
en de instellingen van de ts 2000 die hier voor nodig zijn. graag een werkend prg 73e john.....

email john@pd9jdr.nl alvast bedankt voor evt reacties.

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: packet radio/aprs ts 2000

#2 Bericht door KI6APR »

Hallo John,

Ik zag deze vraag en keek naar de datum van plaatsing. Is er nu echt niet iemand die een TS-2000 heeft en packet en aprs gebruikt met deze radio?
Ik heb wel een TS-2000 en heb de TNC nog nooit gebruikt. Wel gewerkt met PSK31 etc. via de computer en geluidskaart, maar dat was niet jouw vraag.
Ik gebruik ook APRS maar dat is ook weer met een externe TNC aangesloten op een handheld Yaesu VX-6R. Een soort modem voor digitaal in en analoog uit en vice versa.
Met de APRS in de auto gebruik ik een HamHUD waarop ik ook een binnenkomende packets kan lezen en de afstand en bearing en nog andere mogelijkheden.

Ik denk dat er genoeg op het internet te vinden is over packetradio. Zoals ik af aangaf heb ik op dit moment ook geen kant en klaar antwoord in de trend van dit programma kun je hier downloaden en zo heb ik het werkend gekregen.

Hopelijk komt er nog een reactie.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: packet radio/aprs ts 2000

#3 Bericht door pa5cal »

Grappig dat je het aanhaalt :) Ik was zelf ook wel benieuwd naar antwoorden want ik bezit een TS-B2000 (waarom b? hij zit in de auto dus ik heb alleen de RC-2000 unit erop).

Er zijn echter maar BAR weinig mensen te vinden op het grote boze internets die het ding schijnbaar mobiel of voor aprs gebruiken. Jammer. Als ik me er ooit nog toe kan zetten om het ding onder de passagiersstoel vandaan te sleutelen en er binnen eens mee te gaan knutselen tot het werkt post ik mijn resultaten zeker nog!


...Don't hold your breath...

-P

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: packet radio/aprs ts 2000

#4 Bericht door KI6APR »

pa5cal schreef:Grappig dat je het aanhaalt :) Ik was zelf ook wel benieuwd naar antwoorden want ik bezit een TS-B2000 (waarom b? hij zit in de auto dus ik heb alleen de RC-2000 unit erop).
Dat is ook speciaal, een dure TS-2000 als mobiele set. Werk je ook alle banden inclusief HF mobiel? Je hebt nu wel 100 Watt van 160 meter tot en met 2 meter en 50 Watt op 70 centimeter. Teminste als the europese uitvoering hetzelfde is als de amerikaanse uitvoering wat dat betreft. Hoewel werken op de lage banden weinig zin heeft met een mobiele dummy load. 40 meter en hoger werkt natuurlijk weer beter.

Ik heb geen mobiele antenne voor HF hoewel ik ook een FT-857D heb, dus daar ligt het niet aan. Ik heb nog nooit HF mobiel gewerkt. Lijkt mij leuk.

Als je het hebt over APRS dan kun je toch ook een externe TNC gebruiken en dan audio in en uit van de transceiver. Ook al heeft de TS-2000 een ingebouwde TNC, je moet dan nog steeds iets hebben waarop je je GPS kunt aansluiten en wat het uitzenden van jouw positie voor zijn rekening neemt. Dat is dan toch een externe TNC die geprogrammeerd kan worden voor APRS zoals wanneer en om de hoeveel minuten. Dit werkt met een TNC zoals Opentracker+ en andere merken. Ik heb een HamHUD die dat voor zijn rekening neemt en de TNC is dan gewoon een "domme modem" niets meer en niets minder. Ik gebruik een aparte portofoon voor APRS. Zonder HamHUD zou ik de TNC (opentracker+) dan weer moeten programmeren als APRS controller met mijn call en zo voorts.\

Ik heb gewoon gekozen voor een extra portofoon (VX-170) en aparte antenne voor APRS.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: packet radio/aprs ts 2000

#5 Bericht door pa5cal »

Jan,

Ik wil absoluut niet denigrerend over de TS-2000 praten, ik ben Kenwood fan en ik bezit er een.... maar mijn inziens zijn alle combi-sets compromis-dozen. (zei hij heel voorzichtig) Vanuit dat oogpunt heb ik de TS-2000 altijd als de perfecte mobiele set gezien, ik zag mezelf namelijk nog niet met TMV-7 en TS-690 tegelijk in de auto zitten HI.

Inderdaad 100 watt t/m 2 en 50 op 70. Er kan nog een 23cm module in maar daar zag ik de toegevoegde waarde nog net niet van in en viel op dat moment ook NET buiten mijn budget. Overigens was de B in de aanbieding op dat moment enz enz.

Ik heb een HI-Q 4/80 SS op de auto gemonteerd staan en ja, de efficientie op 80m komt in de buurt van 6 of 7 procent ofzo :) Maar op zich werkt het best oke hoor, ik heb op 80 al verschillende malen door Nederland heen zitten babbelen. De ontvangst kant werkt wonderwel maar de output kan beter. Er liggen dan ook plannen voor een fors beetje meer OEMPF. Overigens ben ik wel, voorzichtig, van mening dat een HIQ afgezien van een dummyload wel de meest efficiente mobiele antenne is. Je hoort wel van antenne's met miniatuur spoeltjes of nog minder zelfs de meest waanzinnige verbindingen, ik zeg dan altijd maar dat het een ding bewijst: het ding straalt iig iets EN dat pad was duidelijk open!

Ik weet dat inderdaad een externe TNC nodig zal zijn. In eerste instantie vind ik de ontvangst van berichten minder schokkend/boeiend dus zou ik denken aan een tinytrack (ik heb er een, lijkt defect helaas) en die zo aan te sluiten dat hij ten alle tijden op het secundaire VFO uitkomt zodat ik op het andere nog kan werken. Werk ik zelf op 70cm dan zal APRS op de 2m frequentie uitkomen en werk ik zelf op 2m dan zal APRS de 70cm frequentie moeten benutten. Dit vergt wat handmatig werk maar hoe dat met de set precies zit heb ik nog niet uit kunnen vogelen. Zoals gezegd zit hij nu niet echt toegankelijk haha :) (en dat is met name ook voor lieden die menen zich de set toe te kunnen eigenen...)

Overigens was ik van plan om nog wat meer mobiele experimenten te doen dus overweeg ik een klein pc'tje die op 12v kan werken in de auto te plaatsen. Tevens een extra accu zodat ik op het QRL ook kan WSPR'en ofzo, vanuit een mobiel/stabiel station :D Achja ideeen genoeg, nu de tijd nog om het te implementeren...

-P

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: packet radio/aprs ts 2000

#6 Bericht door KI6APR »

Pascal,

Ik ben het best eens met wat je schrijft over compromis dozen. Als we 8000.00 euro beschikbaar hadden voor een transceiver stond er ook wel iets anders in de shack.
Voor wat betreft HF mobiel, hoewel ik dat nooit gedaan heb, heb ik er wel het een en ander over gehoord en gelezen. De ATAS-120 is misshien wel een voorbeeld van een mobiele HF antenne met het laagste rendement. Aan de andere kant zie ik ook antennes met een beter rendement. De ATAS-120 is nu ook weer niet zo goedkoop. Er ken een ham die een Ford Explorer heeft en gewoon een gat in het dak geboord heeft voor een SO-239 waar de ATAS-120 dan opgeschroefd werd. Hoezo magneet voet.

Voor wat betreft APRS, ben ik begonnen met APRS met de Argent Opentracker+ en de HamHUD. De GPS die ik gebruik is een Garmin GPSMap 182C. Deze heeft een groot display en de ontvangen stations worden dan ook op dat display afgebeeld. Dan heeft de HamHUD nog 4 lijnen text met elk 20 characters zo kan ik zien wie er "voorbij" komt. Ik kan ook zien wanneer mijn informatie weer wordt uitgezonden door een digipeater als controle dat mijn packet onvangen is. Ik vond dat wel de moeite waard. Behalve dat het op het display verschijnd is er een een tweekleurige LED. Groen voor ontvangst van een packet, rood voor zenden en "oranje" (groen en rood) wanneer mijn eigen packet weer werd ontvangen van een digipeater.

De HamHUD berekent ook de afstand en bearing naar het andere station. Dus elk station dat ontvangen wordt heeft de call, speed, track, afstand en bearing en adere informatie wat men uitzendt, zoals op welke frequentie men zit (voor communicatie), de temperatuur, of elke andere boodschap en laat dat op het display zien.

Wanneer je nog eens tijd heb om die PC in te bouwen met een beeldscherm, dan is het alleen maar een kwestie van software om hetzelde te kunnen doen. Inderdaad aan ideeen is geen tekort, aan tijd (en geld) meestal wel.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: packet radio/aprs ts 2000

#7 Bericht door pa5cal »

hehe, 8K ik zou niet weten wat ik er voor zou moeten kopen... srsly. Wellicht zo hilberiets? Icom, hoewel zeker niet slecht! is gewoon mijn ding niet. Thuis staat gewoon een TS-690 en een TS-850 voor HF. Niks 8K, veul minder! Beide sets zijn toch gewoon sterker op HF heb ik gemerkt. Vooral de 850 is een erg erg fijne radio die naast de 7700 bijv. gewoon zijn mannetje staat. Sure, je kunt met al die mooie filtertjes enzo het net wat cleaner en wellicht prettiger voor het oor maken, maar wat de 7700 hoort, hoorde ik op 690 ook (test met 2 sets naast elkaar op de werkbank, zelfde antenne)

Affijn, die spelen niet samen met APRS (dat is er toch niet op HF?) dus laten we dat maar voor wat het is. Die Hamhud klinkt mij als best een aardige unit moet ik bekennen. Ik DENK (twijfel nog) echter dat de investering daarin beter niet gedaan kan worden en de moeite meer gestoken kan worden in het "ultieme" plan. Een belangrijk deel van de vetraging (ook op het amplifier vlak oa) zit hem erin dat de auto waarin ik nu alles gebouwd heb echt oud en rot is. Het is mijn test vehicle zeg maar, al flink in geboord enzo om allerlei antenne situaties (en andere non ham related zaken) uit te proberen. Deze staat op de nominatie om komend najaar vervangen te gaan worden (lees: exit, stage left) en de opgedane kennis te implementeren in een degelijker voertuig. Pas dan kan ik ook gaan denken aan zaken als APRS computers ed.

Op deze wagen zou ik nog wel een extra antenne met dito transceiver voor APRS kunnen overwegen, op het uiteindelijke model echter dan liever weer niet HI.

Eender hoe, we raken langzaam min of meer off-topic hehehe :roll:

-P

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: packet radio/aprs ts 2000

#8 Bericht door KI6APR »

Pascal,

Het is natuurlijk niet helemaal off-topic want we hadden het nog steeds over APRS en radio's. Het verhaal van de oude rot auto kan ik mij ook nog herinneren. Ik had een lange tijd geleden een VW Golf. Toen ik een lekke band kreeg kon ik bijna geen goede plaats meer vinden om de krik onder te zetten. Toen moest ik wel ZSM naar een andere auto gaan uitzien. Ja ik weet het, prioriteiten. We moeten toch op de een of andere manier van huis naar het werk zien te komen en weer terug. O, dat was wel een beetje off-topic.... :shock:

Je hebt toch een mooie verzameling Kenwood radios. Ik heb ook nog een oude TS-700 maar ik heb geen TM-D710A vandaar de losse spullen voor APRS.

Ik vond nog wel iets over APRS op HF http://vk3.aprs.net.au/aprs_on_hf.htm

Hoe oud deze info is dat weet ik niet maar ik kan mij voorstellen dat wanneer er geen VHF repeaters zijn in de buurt..... Nou ja je begrijpt het al. Ik heb er nog nooit naar geluisterd. De site is wel van Australie. Niet zo dicht bevolkt als Nederland.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Plaats reactie