Hoe een Packet (AX25) WAV file te decoderen in HEX?

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Hoe een Packet (AX25) WAV file te decoderen in HEX?

#1 Bericht door PE1PUP »

Hallo Allemaal,

Ik heb een pittig probleem.

Ik heb een AX25 (Packet Radio) bericht ontvangen dat als WAV file is opgeslagen. Nu wil ik dit file met een stukje software decoderen. En dat kan met talloze programma's zoals TrueTTY.

Maar die decoderen het naar ASCII tekst toe. En dat wil ik niet. Ik wil het resultaat als HEX data zien. Dit omdat het oorspronkelijke AX25 bericht een aantal non-ASCII karakters bevat die allemaal in ASCII als "?" worden weergegeven. Maar ik wil dus juist die HEX waardes zien. Een ASCII dump "verminkt" die HEX waardes allemaal tot vraagtekens.

Weet iemand een stukje software waarmee een AX25 bericht in WAV formaat in te lezen is en dan als HEX dump er uit te decoderen valt?

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

pe1rcd
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 mei 2005, 18:29
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Hoe een Packet (AX25) WAV file te decoderen in HEX?

#2 Bericht door pe1rcd »

http://freenet-homepage.de/dl4yhf/spectra1.html
Misschien kan je hier iets mee. Dit kan audiofiles inlezen en daar digimodes oplos laten. AX25 weet ik niet zeker, maar het is de moeite waard om uit te zoeken.
bouwjaar 1973,

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Hoe een Packet (AX25) WAV file te decoderen in HEX?

#3 Bericht door pa5cal »

Euhm... er zijn net zoveel ASCII codes als er HEX getallen zijn? (16*16=256) dus ik zie even niet in wat er precies fout gaat? Het enige probleem wat je kunt hebben is dat je software deze niet uitspelt of dat ze niet vertaald worden. Je zou kunnen kijken naar elk stukje open broncode wat AX.25 hanteerd en daar je wav doorheen jagen en dan de output routine aanpassen zodat LF niet als linefeed eruit komt maar ook daadwerkelijk als de letters LF geprint wordt op je scherm. Je kunt natuurlijk ook de boel weer terug zetten naar HEX.

Makkelijk nog zou zijn om op bit nivo de boel uit te lezen en dit om te zetten in HEX. Affijn, ik heb geen kant en klare oplossing voor je :) Maar het lijkt me dat de ? af te vangen moeten zijn, mits je de broncode van je houdige pakketje hebt...

-P

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe een Packet (AX25) WAV file te decoderen in HEX?

#4 Bericht door PA0ETE »

pa5cal schreef:Euhm... er zijn net zoveel ASCII codes als er HEX getallen zijn? (16*16=256) dus ik zie even niet in wat er precies fout gaat? Het enige probleem wat je kunt hebben is dat je software deze niet uitspelt of dat ze niet vertaald worden. Je zou kunnen kijken naar elk stukje open broncode wat AX.25 hanteerd en daar je wav doorheen jagen en dan de output routine aanpassen zodat LF niet als linefeed eruit komt maar ook daadwerkelijk als de letters LF geprint wordt op je scherm. Je kunt natuurlijk ook de boel weer terug zetten naar HEX.

Makkelijk nog zou zijn om op bit nivo de boel uit te lezen en dit om te zetten in HEX. Affijn, ik heb geen kant en klare oplossing voor je :) Maar het lijkt me dat de ? af te vangen moeten zijn, mits je de broncode van je houdige pakketje hebt...

-P
Kleine vergissing Pascal: ASCII is een 7-bits code. Als je meer tekens wilt zien dan zijn er verschillende methodes (waar ik niet helemaal goed in thuis ben) om die extra tekens te representeren. Het hangt dus van de gebruikte extended-ASCII-tabel hoe dat eruit zou moeten zien. Wanneer je bijvoorbeeld een extended-ASCII-tekst maakt in een een DOS-box/COMMAND-promptregel met het programma EDIT, en je probeert die tekst vervolgens in te lezen met Windows-notepad krijg je garbage. Net als andersom. Voor alle reguliere letters (van decimaal 0 t/m 127) gaat het wel goed.

In de tijd dat ik nog aan RTTY deed had je behalve baudot-telexen ook exemplaren die ASCII deden. Die werden dan terminals genoemd :-) Bij baudot is de volgorde van de tekens op het eerste oog willekeurig, maar die lettertekens zitten zo door elkaar omdat net als bij morse, de tekens die de grootste kans hadden door de storing heen nog goed over te komen werden toegewezen aan de karakters die in de Engelse taal het vaakst voorkomen. Bij ASCII is de volgorde zo dat een computer de tekst het makkelijkst op alfabetische volgorde kan sorteren.

Een baudot-ponsband heeft behalve de kleine geleidegaatjes 5 gaatjes over de breedte. Bij een ASCII-ponsband is dat zeven en niet acht gaatjes :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe een Packet (AX25) WAV file te decoderen in HEX?

#5 Bericht door PA0ETE »

Dat beantwoordt natuurlijk nog niet de vraag van Johan. Ik heb gezocht wat ik kon, maar ik kan het niet met zekerheid vinden. Wat ik wel kan vinden is dat de voorloper van AX.25, waarop AX.25 in grote lijnen is gebaseerd, X25 is en dat X25 gemaakt is in de tijd van de domme terminals. Dat laatste is een sterke aanwijzing dat het net als bij e-mail om een zeven bits code gaat.

In dat geval vindt de codering niet op de netwerklaag van AX.25 plaats, maar hoger in de ISO-lagenstructuur. Bij e-mail gebeurt die codering (van niet-ASCII-mailtjes) meestal met MIME. De meeste mailtjes zijn tegenwoordig MIME-gecodeerde HTML (ze bevatten vaak ook nog een kale ASCII-variant van het mailtje voor stommelingen die nog geen MIME of HTML hebben :-) )

Bij MIME worden twee bytes gebruikt om de extended karakterset de coderen, en niet alleen de extra achtste bit. Om die reden zijn heel veel meer tekens mogelijk dan de 128 die door de extra bit ontstaan.

Wanneer zoals het dus heel waarschijnlijk is dat AX.25 een zeven bits karakter overdraagt, dan is het afhankelijk van de applicatie van de verzender of deze al dan niet extended karakters meestuurt en in welke codering (MIME of wat anders) dat gebeurt. Ergo, het decoderen ervan gebeurt niet met een packet-gerelateerd programma, maar met het computerprogramma dat het tekstdocument gegenereerd heeft...

Meer info over het coderen van mailtjes hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/E-mail

Meer over X.25 hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/X.25
En meer over AX.25 hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ax.25

Meer info over MIME is hier te vinden:
http://en.wikipedia.org/wiki/MIME

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Hoe een Packet (AX25) WAV file te decoderen in HEX?

#6 Bericht door Ton_O_E »

Wat gebeurd er dan, als je gewoon een packet programma opstart, en luisterd via de geluidskaart, en dan het wavje afspeeld?
Voorheen PA3TON

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Hoe een Packet (AX25) WAV file te decoderen in HEX?

#7 Bericht door pa5cal »

Goed werk John ;)

Wat er gebeurd is dat de bytes zullen worden ontleed op de methode die de software kent. Eigenlijk zou je de afzender inderdaad moeten weten. Op zich komt de noodzaak om op bit-nivo de boel uit te kunnen schrijven weer omhoog. De meeste (zo niet alle) modussen die gebruikt zijn door ons amateurs staan beschreven en hebben dus een bekende fingerprint. Op deze fingerprint kun je dan gaan zoeken op bit nivo. Als je dan vervolgens weet waar je naartoe moet decoderen (7 of 8 bit) kun je weer de volgende stap maken.

Toch nog een leuke puzzel!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe een Packet (AX25) WAV file te decoderen in HEX?

#8 Bericht door PA0ETE »

Thanks :-)

Ik weet niet of dat uit de eerdere tekst goed duidelijk wordt, maar ik denk dus dat het het meest waarschijnlijk is, dat je de .wav-file eerst door een packet-programma zult moeten halen en vervolgens verschillende programma's (onder Windows, Linxux, DOS etc.) op de resulterende file moet loslaten om de extended-ASCII-karakters te kunnen zien.

Gebruikersavatar
PD7N
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 apr 2009, 18:11
Roepletters: PD7N
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Hoe een Packet (AX25) WAV file te decoderen in HEX?

#9 Bericht door PD7N »

PE1PUP schreef:Weet iemand een stukje software waarmee een AX25 bericht in WAV formaat in te lezen is en dan als HEX dump er uit te decoderen valt?
Aangezien ik uit betrouwbare bron weet dat je bekend bent met Ubuntu: :wink:

Code: Selecteer alles

$ sudo apt-get install multimon
$ multimon -s SCOPE -t wav /tmp/bericht.wav | od -t x1
Mogelijk moet je nog wat filteren om de headers die multimon zelf genereert er uit te halen.
Wilbert

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Hoe een Packet (AX25) WAV file te decoderen in HEX?

#10 Bericht door PC1I »

misschien denk ik te simpel maar een wav file is toch een geluidsbestand?

Ik zou dat bestand gewoon afspelen...

73, Kees PE2KM
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1743
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Hoe een Packet (AX25) WAV file te decoderen in HEX?

#11 Bericht door pe1rea »

Waarna je de 1k2 piepjes of de 9k6 ruis te horen krijgt.
Het is dus een opgenomen bestand wat code bevat.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe een Packet (AX25) WAV file te decoderen in HEX?

#12 Bericht door PA0ETE »

die toontjes stop je terwijl je ze afspeelt in een programma (als het kan met de volumeknop dicht :-)

daar komt een bestand uit dat je ofwel in hex ofwel in ascii of ascii met één of andere code voor de extended ascii

dat bekijk je dan weer in een programma dat daarmee overweg kan

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Hoe een Packet (AX25) WAV file te decoderen in HEX?

#13 Bericht door PC1I »

jimrea schreef:Waarna je de 1k2 piepjes of de 9k6 ruis te horen krijgt.
Het is dus een opgenomen bestand wat code bevat.
Aha, op die fiets...
;-)

Dan bestaat de kans dat de wav opname een binair bestand bevat. Dat zou dan weer uitgepakt moeten worden met 7+ of zoiets... Moet het wel compleet zijn anders gaat het niet lukken.

Heb lang geen packet meer gedaan maar voor zover ik mij kan herinneren kon je alleen standaard tekst versturen en als je wat anders wilde moest dat middels 7+. De kans dat er onleesbare tekens in zitten is dan erg klein, tenzij het om een binair bestand gaat.

73, Kees PE2KM
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

Plaats reactie