Rtty Vraag.

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Rtty Vraag.

#1 Bericht door xxxx »

Hallo,

Vandaag met RTTY aan het stoeien geweest zowel als in MMTTY waarmee ik het echte key shifting doe rechtstreeks op de TRX omdat dat kan via de Microkeyer II, maar verder ben ik ook met DM-780 in rtty bezig geweest en dat gaat dan gewoon via de geluidskaart in de Microkeyer II.

Wat is nou beter? .......of maakt het weinig uit?

Gr Jelle

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: Rtty Vraag.

#2 Bericht door SM0FLY »

PD4DX schreef:Hallo,

Vandaag met RTTY aan het stoeien geweest zowel als in MMTTY waarmee ik het echte key shifting doe rechtstreeks op de TRX omdat dat kan via de Microkeyer II, maar verder ben ik ook met DM-780 in rtty bezig geweest en dat gaat dan gewoon via de geluidskaart in de Microkeyer II.

Wat is nou beter? .......of maakt het weinig uit?

Gr Jelle
Hoi Jelle,

Kort gezegd:

(a)Direkt freq keying:
Er is een kleine kans op extra zijbanden (klik) als de shift te snel gebeurt ( hoge df/dt). Dit was vroeger (60-80jaren) vaak het geval maar ik neem aan dat dit in de hedentendaagse trcvs niet zo zal zijn.

(b)Audio shift keying
Dit moet goed in de hand gehouden worden met:
- Audio niet oversturen
- Niet in het alc gebied werken
- De audio tonen moeten zuivere sinus signalen zijn (lage distorsie)
- Goede galvanische scheiding tussen PC audio uitgang en trcvr om 'ground loops' te vermijden
Als niet aan deze voorwaarden voldaan wordt, kan er IMD binnen de SSB passband optreden of nog erger: IMD buiten de SSB passband.

Dus:
Ik zou voor optie (a) gaan als dat mogelijk is; maakt het geheel wat minder kritisch

P.S. Optie (b) geldt natuurlijk ook voor PSK, Slowscan etc..

73/Bram

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: Rtty Vraag.

#3 Bericht door PA3 »

sm0fly schreef: (b)Audio shift keying
Dit moet goed in de hand gehouden worden met:
- Audio niet oversturen
- Niet in het alc gebied werken
Hallo Bram,

Wat bedoel je met het laatste punt en waarom is het dat je niet in het alc gebied mag werken? Bij het te veel opdraaien van de alc krijg je toch verstoring van het audio signaal?

73

Hans

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Rtty Vraag.

#4 Bericht door xxxx »

Bedankt voor je antwoord Bram dan ga ik zorgen dat ik MTTY incombinatie met N1MM aan de praat krijg.

Hans, wat bram bedoeld is dat als je bijv PSK / Rtty doet via Audio shift keying dat de TRX totaal geen ALC uitslag moet hebben.

Btw even wat anders, vanmiddag druk in de rtty contest bezig geweest op 20 meter en dat ging allemaal prima nu schakel ik over op 40 meter en ik krijg totaal geen normale text op het scherm in DM-780.....Als ik MMTTY opstart zie ik het allemaal perfect......Nu heb ik in DM-780 de TRX op USB gezet op 40 meter en nu maak ik de 1 na andere verbinding?.....Gaat er bij mij iets fout of wordt RTTY gedaan in USB op 40 Meter?????.....Ben de draad nu echt even kwijt!

Gr Jelle

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: Rtty Vraag.

#5 Bericht door PA3 »

Hallo Jelle,

Waarschijnlijk moet je in de software aangeven dat je lsb gebruikt, maar je tx op usb zetten kan natuurlijk ook :wink:

Wbt alc: als mijn alc metertje van mijn TS-130V geen uitslag geeft draai ik 0 Watt, dus dan kom ik niet ver. Ik stel het mic niveau altijd in op maximaal alc niveau (zoals het manual aangeeft), dan heb ik 17 Watt (het maximale wat de TS-130V kan uitsturen) en dan draai ik AFSK zonder problemen. Verder het mic niveau opdraaien heeft geen zin aangezien er niet meer power uitkomt, maar wel vervorming. Vandaar dat ik de opmerking (nog steeds) niet snap. 73

Hans

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Rtty Vraag.

#6 Bericht door Steef »

Met een moderne set en afsk mag je alc totaal niet uit de hoek komen.
Anders heb je alleen maar een brede streep die niks dan storing bij anderen brengt.
Gezien het feit dat het vermogen dan over een grotere bandbreedte wordt verdeelt, werk het ook alleen maar averechts.

Je zal dan in de praktijk het vermogen iets verder op moeten schroeven om toch een beetje vermogen te maken.
Op een uitzondering daar, kan je met een kale radio ook beter niet meer dan een 35/40 watt maken.
Want de eindversterker in de radio krijgt het dan al warm genoeg. Zeker in psk.
Wie praat luistert niet

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: Rtty Vraag.

#7 Bericht door PA3 »

De TS-130V is een oude set en ik denk dat in die tijd er e.e.a. anders werd aangepakt. Maar mijn kennis ontbreekt om er verder iets zinnigs over te zeggen. --Hans

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Rtty Vraag.

#8 Bericht door xxxx »

Hans,

Gewoon TRX op vol vermogen zetten en je mic gain zo instellen todat je het gewenste vermogen hebt zonder ALC uitslag....Volgens mij moet dat wel werken ook op de oude ts-130?
Want anders krijg je inderdaad een veel te breed signaal, zoals een gemiddelde Italiaan in PSK....

Jelle

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: Rtty Vraag.

#9 Bericht door PA3 »

Ik heb vandaag eens geexperimenteerd en het maakt geen fluit uit of ik de alc op optimaal zet, of juist op 0. :!: Het signaal is schoon en mooi. Ik heb met alc op optimaal al een 40 landen gewerkt in rtty, sinds september, en nooit klachten gehad, dus ik ga er van uit dat het ook bij de tegenpartij goed overkomt. Maar met alc op 0 zal het dus ook lukken.

Ik zou trouwens niet weten hoe ik het vermogen moet regelen bij mijn TS-130V, behalve dan met de mic-gain, want de set heeft simpelweg geen knop om het vermogen te regelen. Ik heb ook nog nooit een andere set gehad of met een "moderne" set gewerkt, dus ik zou ook niet kunnen vergelijken. Ja, ik weet het, ik ben een rare jongen :lol:

Cheers,

Hans

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Rtty Vraag.

#10 Bericht door xxxx »

Hans,

Hoe heb je beoordeeld dat je signaal mooi en schoon is? Als je dat op het gehoor hebt gedaan dan kun je daar weinig van zeggen want dat klinkt altijd goed.....Echter geloof me dat er maar 1 goede manier is en dat is op het randje dat je net geen Alc uitslag hebt, dan weet je zeker dat je signaal correct schoon is. Alc betekent daarom ook Automtic Limit control dus op het moment dat die in grijpt ben je al te ver......

Jelle

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: Rtty Vraag.

#11 Bericht door PA3 »

Hmmmm, alc heeft denk ik niets met beperken (limit) te maken, meer met op niveau brengen (level).....

http://www.amsat.org/amsat-new/information/glossary.php
Automatic Level Control (ALC) - A circuit which automatically controls the gain of a transmitter so that the output signal level is virtually constant.
of van de site van AC6V
ALC - Automatic level control. A feedback voltage in the transmitter's output amplifier used to prevent amplifier overload. Also used as feedback from a linear amplifier back to the exciter to prevent overdriving.
Ik vond ook nog dit.....http://sm5bsz.com/dynrange/alc.htm

Op mijn TS-130V zit een speech compressor, maar die is schakelbaar, dus die staat standaard uit bij mij. Staat die aan dan heb ik wel het vervormingseffect.

Welke ouwe rot kan hier duidelijkheid in brengen? :?:

Hans

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Rtty Vraag.

#12 Bericht door Steef »

Automatic level control is wat er staat.
Het bestuurt het volume/vermogen of wat dan ook.

Bij je microfoon volume regelt de alc dus je microfoonversterking.
Bij een Lineair regelt de alc het vermogen van de zender, enzv.

Het ingrijpen van de alc in je microfoonversterking, (bij eerste uitslag al) geeft vervorming in digimodes.
Dat komt door de manier waarop de alc werkt.

Het zelfde geld voor je eigen modulatie. Alleen dan pas wanneer je voorbij de max gaat.
Jij hebt een heel oude set die misschien anders werkt, maar alleen een 2de ontvanger en pc of een zeer goede bekende in de buurt kan zeggen of het goed is.
Wie praat luistert niet

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: Rtty Vraag.

#13 Bericht door PA3 »

Met de mic-knop op mijn TS-130V kan ik het vermogen dat ik maak regelen van 0 Watt tot het maximum. Het maximum kan ik al bereiken als de alc meter nog niet uit de hoek komt. Volgens de manual draai je bij SSB door tot de alc meter het optimum aangeeft. Draai je door dan zakt de alc meter weer terug naar nul. Ik weet niet hoe dat bij meer modernere set werkt, maar bij de TS-130V gaat het zo.

Ik heb vanavond een paar experimentjes gedaan. De TS-130V draaide continue CQs op 20 meter. Met mijn FRG-7 met antenne van 5 cm en de attenuator op max het signaal laten ontcijferen met mijn laptop. De eerste keer met optimum alc uitslag, de tweede zonder uislag en beide met maximaal vermogen (ca 17 Watt). Als laatste nog een keer het vermogen teruggedraaid naar 1 Watt en toen nog eens ontcijferd. De screenshots van fldigi hangen aan deze post. Ik kan geen verschil ontdekken. Kennelijk gewoon geluk gehad dat mijn set zo vergevingsgezind is :wink:

73

Hans
Bijlagen
ALC op nul bij 17 Watt.
ALC op nul bij 17 Watt.
rtty-no-alc.png (34.1 KiB) 4675 keer bekeken
ALC bij optimum stand, 17 Watt.
ALC bij optimum stand, 17 Watt.
rtty-opt-alc.png (34.68 KiB) 4675 keer bekeken
ALC op nul, bij 1 Watt output.
ALC op nul, bij 1 Watt output.
rtty-1watt-alc1.png (30.52 KiB) 4675 keer bekeken

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 644
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: Rtty Vraag.

#14 Bericht door PF1JM »

Hans,

Ik zou bijna gaan denken dat er iets "mis" is met de ALC....
Meestal neemt de ellende namelijk flink toe bij meer ALC, maar ik moet bekennen dat ik deze set ook alleen maar uit een oude folder ken :wink:
Smile.... Tomorrow will be worse!

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Rtty Vraag.

#15 Bericht door Steef »

Ik denk dat je de audio niet via de mic plug doet?

Als je digi via een acc aansluiting doet, heeft de alc geen enkele functie.
Wie praat luistert niet

Plaats reactie