EASYPAL => Digitale SSTV (DRMSSTV )

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: EASYPAL => Digitale SSTV (DRMSSTV )

#31 Bericht door PE9DX »

Dat heeft te maken met het opslaan van het plaatje op een server ergens in ??? VK, is mij niet helemaal duidelijk. Via je radio wordt er tijdens het uitzenden van een plaatje een aantal keren een soort codeersleutel verstuurt, als je deze sleutel ontvangt kijkt hij op de server naar het desbetreffende plaatje en zorgt ervoor dat dit zichtbaar wordt op je scherm.

Dit is wat ik er van begrijp, maar mocht het anders zijn wil ik het ook geloven, het is mij namelijk niet helemaal duidelijk. Maar ik heb wel ervaren dat zonder internet aansluiting op je pc waarmee je dit programma draait je bijna niks te zien krijgt.

Wat trouwens ook heel aardig is dat naast easypal je ook digi-sites moet downloaden en dit mee laten draaien na de nodige instellingen.
Wat dit progje doet is, na het instellen, je live laat meekijken bij diverse andere amateurs tot max 24 stuks, wat die op hetzelfde moment ontvangen.
Dit kan weer handig zijn om amateurs welke niet te ver van je afzitten eens te vergelijken wat de één zijn antenne doet tov die van jou.

Al met al is easypal en digi-sites een schitterend stuk software waar weer veel mee te experimenteren valt, en dat niet alleen in je shack maar ook buiten met antennes!

Johan-PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: EASYPAL => Digitale SSTV (DRMSSTV )

#32 Bericht door pe5jw »

Als je plaatjes via internet deelt wat is dan het nut ???????
Dan snap ik de lol er niet van.

Het digitaal verzenden dat is nu net waar het om gaat toch.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: EASYPAL => Digitale SSTV (DRMSSTV )

#33 Bericht door PE9DX »

Heb maar even voor jou gekeken hoe het zit Joeri klopt dus wel zo´n beetje wat ik schreef.

EasyPal Hybrid is basically the original EasyPal digital sstv program by VK4AES in cooperation with JA1HHL (Yoshi) who supplied the
added facility of sending a duplicate image, if the Hybrid option is selected in the action menu, to a server. At the same time an image id is sent over the air to allow the receive station's software to retieve that image from the server.
The receive station can use the option to opt out of Hybrid mode and 'do it the hard way' but if you, like me, find it difficult to decode on air images due to a less than ideal antenna set up then the short picture id transmitted, which is more likely to be successfully received, will ensure a received image.


Ik zie het maar zo toen teamspeak in opmars was werd dit ook veroordeeld. Tegenwoordig is er bijna geen ronde meer op welke band dan ook waar de teamspeakers niet worden opgenoemd dat men meeluistert via internet. Er daar zitten heel veel zendamateurs bij welke ook via de ether zich zouden kunnen inmelden.

Johan/PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: EASYPAL => Digitale SSTV (DRMSSTV )

#34 Bericht door pe5jw »

Ik ben het met je teamspeak vergelijking niet eens.
Je gaat toch geen qso via de zender EN via teamspeak beginnen.
Als het signaal wat minder is dan hoor je automatisch het geluid van teamspeak, zo iets ?

Nou je ziet het resultaat bij deze vorm van sstv nu, niks meer over de zender maar via de server omdat die een "beter signaal" geeft. En vooral met steeds sneller breddband toegang zal internet steeds winnen.

Dat rondes door gegeven worden is toch prima je maakt een keus hoe je luisterd.
Blijkbaar heb je met easypal die optie niet echt meer want als je hybrid niet aan zet ontvang je niks.
De ronds wordt nog steeds via de zender gehouden.

Maar ik vind de techniek wel leuk hoor, ik wil het ook niet helemaal afkraken je weet maar nooit waar het ooit toe leidt.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: EASYPAL => Digitale SSTV (DRMSSTV )

#35 Bericht door PE1NBD »

Heb hier al een paar keer Easypal opnieuw geinstalleerd en krijg maar steeds geen beelden binnen. Werk hier met en Signalink USB en met DM780 geen enkel probleem. Maar heb intussen de moed opgegeven. Is niet mijn programma.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Plaats reactie