Echolink, porto en DTMF

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Echolink, porto en DTMF

#1 Bericht door PD4M »

De repeater van Zoetermeer heeft Echolink. Ik wil daar eens gebruik van maken. Inmiddels heb ik begrepen dat je na het openen van de repeater, de ptt ingedrukt moet houden en dan een dtmf code moet intypen die gelijk is aan de node die je op Echolink.org kunt vinden. Maar het lukt me niet. Ik heb een VX8. Als ik de repeater open kan ik gewoon via het toestenbord de node intype, maar er gebeurt dan niets. Ergens anders lees ik dat bij Wires je eerst een opstart code (01 of een reeks hekjes meen ik) moet ingeven waarna je het node nummer kunt intypen. Werkt dat bij Echolink misschien ook zo?

Kan iemand mij uitleggen hoe dit nu werkt? De echolink software gaat helemaal in op de pc aspecten en niet op de radio aspecten. Ook online heb ik nog geen goede handleiding kunnen vinden.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Echolink, porto en DTMF

#2 Bericht door PA3FS »


PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Echolink, porto en DTMF

#3 Bericht door PD4M »

Had deze website ook gevonden maar kan daar niet mee uit de voeten. Ik citeer het voor mij relevante deel.
Echolink via Rf uit de auto of strook A
DTMF opdrachten omvatten de volgende mogelijkheden
01 = Random connect to Link nodes
02 = Rondom connect to Conferences
03 = Rondom connect to Users
04 =
05 =
06 = Query by Node
07 = Query by Call
08 = Wie is er geconnect aan de link \
09 = Reconnect last call
* = Info van de link opvragen ,alleen mogelijk als er niemand aan de link hangt
# = disconnect
= Link up
= Link douwn
= Listen only on
= Listen only off
Maar hoe ga je nu precies te werk? Ik maak verbinding met de repeater door PTT in te drukken. De repeater piept en ik heb contact. Terwijl ik de PTT ingedrukt hou toets ik de DTMF code van de node in. Immers, ik wil praten met... Florida, Singapore etc... Ik wil NIET at random verbonden worden. Maar zowel node nummer als 01, 02 achtige codes doen niets.

Maarten
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Echolink, porto en DTMF

#4 Bericht door PA3FS »

Al de repeater een keer "open" is ,dan kun je wanneer je de ptt indrukt het nummer v/d node in toetsen welke je wilt werken . Deze node's zul je eerst op moeten zoeken . Probeer maar eens 7503 dit is een echo link station hier uit de regio of 6504 deze heeft een leuke intro .
Op de volgende site's kun je de node's weer vinden v/d echo link stations. Suc6

http://www.darc.de/ham/echolink/FM-Relais/

http://www.echolink.org/links.jsp

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Echolink, porto en DTMF

#5 Bericht door PD4M »

Met dank voor alle goede tips, maar dat is echt mijn vraag niet!

Nogmaals... Als ik verbinding maak met de repeater en de PTT ingedrukt houdt kan ik op de VX-8R porto het node nummer ingeven. Je hoort dan ook de dtmf piepjes. Maar dan?

Als ik PTT ingedrukt houdt hoor ik niets. Als ik dan maar los laat ga ik van de repeater af. Wat doe ik dan? Hoe weet ik of ik succesvol een andere repeater heb aangesproken via Echolink? Waar zijn naast de node nummers de 01 etc. dan nog voor nodig?

Maarten
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Echolink, porto en DTMF

#6 Bericht door PA3FS »

Zo als jij het zegt moet het werken .Als je de repeater open hebt en geeft met dtmf 08 en je hoort niets dan is het echo link station niet actief. Probeer eens een ander echo link station ? Op de link http://www.echolink.org/links.jsp kun je ook zien of het station actief is of niet.Ik denk dat deze niet actief is kan hem op internet niet vinden als actief . Wat is het node nummer van Zoetermeer ?

pa3efr
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 aug 2009, 09:36

Re: Echolink, porto en DTMF

#7 Bericht door pa3efr »

Ik lees nu al een tijdje dit forum en mag nu eindelijk reageren omdat ik zojuist ben geregistreerd.

Zoetermeer kan op VHF geen Echolink verwerken. Via een PC kun je er wel inkomen en vanuit een andere Echolink node ook (ben vanuit Trier deze vakantie in Zoetermeer geweest met Echolink).

Probeer daarom eens de repeater van Rotterdam of Brielle (zie www.echolink.org -> Linkstatus voor een lijst van stations en frequenties).

Jammer dat Zoetermeer geen VHF, dus DTMF tonen herkent, maar het is even niet anders.

Groetjes

Erwin, PA3EFR

Plaats reactie