APRS verboden in België?

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#16 Bericht door PE2AAB »

PE7EB schreef:De Kempervennen is fout geantwoord, u gaat niet door voor de FT-2000 :twisted:
Ow jammer hihihi.

Camping in Borkel dan? ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Manitou
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:09
Locatie: planet earth

#17 Bericht door Manitou »

In Belgie mogen we zeker niet klagen aangaande het beoefenen van onze hobby.
Wij zijn na England het tweede land in Europa die de "foundation licence" heeft ingevoerd waardoor er een pak nieuwe gebruikers zijn bijgekomen.
En de meeste van deze nieuwe jongens menen het ernstig.
Ook de uitbreiding van verschillende banden(oa.7100->7200) was snel een feit in Belgie).
De 438-439 repeaterband is ook toegelaten evanals de 430 MHz repeaterband wat voor een goeie bezetting van de 70cm zorgt.
enz enz.
Bovendien heeft de UBA zeer goeie relaties met het BIPT wat zeker een pluspunt is.
Wat betreft de APRS in Belgie,de problmen zijn begonnnen doordat stations een digipeater -2 hebben aanstaan en op hetzelfde moment mobiel -9 actief zijn.
Eén van de twee zenders is op dat moment onbemand en dat mag niet,ook niet in NL.
Vanuit het buitenland lijkt het in Belgie soms op een zootje en dat is soms ook wel zo,maar dat is elk ander land identiek.
Wij zijn best wel trots op onze nationaliteit en als het ooit niet meer verder lukt dan sluiten we met zijn allen aan Frankrijk want dat land lijkt het meest op het onze.

on6zg
Berichten: 93
Lid geworden op: 05 feb 2008, 20:16
Locatie: Bree
Contacteer:

#18 Bericht door on6zg »

De problemen zijn alleszins voorlopig opgelost.
* mobiele stations sturen telkens een call/M mee in hun status tekst
* digipeaters die effectief zenden moeten een ON0 call hebben
* digipeaters die enkel ontvangen en doorsturen naar internet hebben geen probleem.

Het verhaal van de eerste ON die voor ondervraging is binnen geroepen had nog andere redenen: het is niet toegestaan om aironotical mobiel te zenden met een ON vergunning.

Een 2de probleem was dat ON3 stations geen gemodificieerde toestellen mogen gebruiken. En een omgebouwde Bosch kf163 valt in die categorie.

Er werd ook gezegd dat mobiele stations geen aprs mochten uitzenden aangezien dit dan onbemande stations zouden zijn. (ptt niet onder controle).
Maar in de belgische wet spreekt men enkel over "onbemande automatische stations" en niet over bemande automatische stations.

Er zijn dus een paar gaten in de wetgeving, maar die vind je terug in alle wetgevingen (waarschijnlijk ook in NL)... en verschillende interpretaties zorgen voor meningsverschillen (tussen Amateurs - Bipt - NCS)

En ik ken toch al één voordeel van Belgie : wij zijn primaire gebruikers voor de hele 70cm band ... jammer genoeg hebben we last van de Nederlandse DGPS rotzooi !

73 Jan.
Beer : now there's a temporary solution !

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

#19 Bericht door PE7EB »

Dat lijkt dan een positieve ontwikkeling Jan.

We wachten rustig af en lezen mee.

Eric

P.s. ook "Camping in Borkel" is wederom fout :wink:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

ON8UM
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 nov 2006, 08:02
Locatie: Lint, Belgium

#20 Bericht door ON8UM »

on6zg schreef:De problemen zijn alleszins voorlopig opgelost.
* mobiele stations sturen telkens een call/M mee in hun status tekst

Het verhaal van de eerste ON die voor ondervraging is binnen geroepen had nog andere redenen: het is niet toegestaan om aironotical mobiel te zenden met een ON vergunning.
Klopt, maar hoe stel je dat in bij bijvoorbeeld een Kenwood TM-D700 of TM-D710 ?

En wat de 2de quote betreft, dat klopt. Dit is nu eenmaal in België ook niet toegelaten, ook niet met APRS. Dus toestel mee voor na de landing te gebruiken, wil ook zeggen dat je de aprs-module moet afzetten.
Is dit trouwens wel toegestaan in Nederlkand en de andere landen van Europa. iemand daar meer over?


Nog een laatste opmerking : wat doe je als een of andere grappenmaker (of ikzelf) jouw callsign ergens op de kaart plaatst.... Het kan, mijn call staat op dit ogenblik ergens in Duitsland... (ON8UM-11), terwijl ik lijfelijk achter mijn PC in Antwerpen zit.

Het klopt ook dat het allemaal niet klopt met de huidige regelgeving. Maar techniek gaat inmiddels zo snel dat men gewoon niet kan volgen met het maken van de nodige aanpassingen. En als je dan zo'n pietje precies als ambtenaar hebt, dan zit je natuurlijk met de gebakken peren.

Misschien nog ter info : deze ambtenaar en dienst is enkel actief in de provincies Antwerpen en Limburg.
Luc

ON4VDV
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 dec 2007, 13:53
Contacteer:

#21 Bericht door ON4VDV »

Hoever staan we nu in België ivm de aprs problematiek . Zijn er al oplossingen in de maak ?

73'

Tom - ON4VDV

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

#22 Bericht door PC1L »

on6zg schreef:
Het verhaal van de eerste ON die voor ondervraging is binnen geroepen had nog andere redenen: het is niet toegestaan om aironotical mobiel te zenden met een ON vergunning.

Een 2de probleem was dat ON3 stations geen gemodificieerde toestellen mogen gebruiken. En een omgebouwde Bosch kf163 valt in die categorie.

Er werd ook gezegd dat mobiele stations geen aprs mochten uitzenden aangezien dit dan onbemande stations zouden zijn. (ptt niet onder controle).
Maar in de belgische wet spreekt men enkel over "onbemande automatische stations" en niet over bemande automatische stations.


73 Jan.
Interessant : enige vraagjes indien mogelijk :

mag ik met callsign PC1L ( vgl PA0 A -lic ) en KF163 nu in Belgie mobiel actief zijn ? Uiteraard heb ik bijgevoegd in de bakentekst PC1L/M.

Misschien was de persoon in kwestie tegelijk -2 en -8 of -9 QRV ? Ik wist overigens niet dat /AIR in Belgie werkelijk geheel verboden was ..... is dat zo ?

Bemand / onbemand : inderdaad als er een BT is ( dus ON0 in Belgie ) dan zal men dus nu WEL tegelijkertijd mobiel en -2 actief kunnen zijn ? Hoe dan ook, handig toch dat men een digi via internet kan laten werken en tegelijk elders qrv zijn ( zolang er geen transmitter actief verbonden is met deze digi ) .....

Suc6 verder met het APRS in Belgie, Jan :) !
Laatst gewijzigd door PC1L op 06 dec 2008, 16:48, 2 keer totaal gewijzigd.

ON8UM
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 nov 2006, 08:02
Locatie: Lint, Belgium

#23 Bericht door ON8UM »

Interessant : enige vraagjes indien mogelijk :

mag ik met callsign PC1L ( vgl PA0 A -lic ) en KF163 nu in Belgie mobiel actief zijn ? Uiteraard heb ik bijgevoegd in de bakentekst PC1L/M.
Blijkbaar wel ... mogelijk natuurlijk softwarematig, maar hoe doe je dat nu met de kenwood-toestellen?
Luc

Gebruikersavatar
PF5A
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 sep 2009, 16:13

Re: APRS verboden in België?

#24 Bericht door PF5A »

Hele oude discussie, maar is er na 4 jaar eigenlijk al wat definitiefs bekend hierover? Ik ga een weekendje naar België en wil wel eventuele problemen voorkomen :wink:

Gebruikersavatar
PE1DON
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 feb 2009, 05:25
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: APRS verboden in België?

#25 Bericht door PE1DON »

En wat als je nu een APRS signaal neerzet met de mobiele telefoon. Ik heb zelf een IPhone en een HTC. Voor deze telefoons heb ik een programma waarmee ik de GPS info van de telefoon als APRS info beschikbaar stel. Snelheid, hoogte etc worden meegestuurd.
Je produceert wel APRS info maar je doet dat niet via een zendamateur installatie. En laat onze zuiderburen nu maar eens aantonen dat dit door een zender uitgezonden is wat niet in overeenkomstig de regelgeving van de toezichthouder is.

Evert
PE1DON (PE1DON-9 op APRS :) )
---
73's de PE1DON

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: APRS verboden in België?

#26 Bericht door PE7EB »

Laatste wat ik over APRS via de ether in België heb gehoord is dat het is toegestaan mits:
- je bij de zender aanwezig bent
- je het juiste en volledige callsign in de bakentekst zet

Voor jou dus ON/PE1DON/M
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PF5A
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 sep 2009, 16:13

Re: APRS verboden in België?

#27 Bericht door PF5A »

Dat wordt dus een tweede statustekst voorbereiden op de set, volgende maand naar Engeland en dan is ON/ weer niet de bedoeling :wink:

Plaats reactie