APRS verboden in België?

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
PD2NLX
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2006, 01:10
Roepletters: PD2NLX
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

APRS verboden in België?

#1 Bericht door PD2NLX »

ON4BBQ, oftewel Ronald moest op het matje komen bij de Gerechtelijke Politie - Bipt Antwerpen. Zijn relaas zou wel eens het einde van APRS in België kunnen betekenen. Hieronder de ingekorte versie van zijn lange verhaal:

"Op mijn vraag of er klacht was ingediend tegen mijn persoon was het antwoord neen. Of ik storingen had veroorzaakt: neen. Reden van oproep: 'een verhoor gevolgd door opstelling P.V. naar aanleiding van een intern onderzoek bij het BIPT'. Verder geen commentaar.

Ik werd geconfronteerd met de Belgische regelwetgeving voor categorie 5 stations (radioamateurs). Volgens de letter van de wet is het uitzenden van APRS bakens in België niet toegelaten want strijdig met de principes van amateurradio: 'de inhoud moet over radiotechniek gaan en een experimenteel karakter hebben'. Een baken met positie, snelheid, en andere info voldoet hier niet aan. Iedereen die met een ON callsign dus een baken uitzendt is volgens de huidige wetgeving illegaal bezig. Behalve verenigingen die onder speciale voorwaarden van het BIPT een ON0 callsign gekregen hebben. Individuele callsigns zijn dus niet toegestaan.

Afbeelding

Daarnaast zijn er nog een aantal problemen waar de Belgische Autoriteiten over zijn gevallen, o.a.:

1. het gebruik van SSID's ( Secondary Station Identifiers ) zoals -9, -3, -7, ... staat nergens vermeld in de regels en is dus niet toegelaten. Toegelaten zouden zijn : /M, /P, /MM en uiteraard een call zonder achtervoegsel. (let op: Belgische wetgeving!)

2. bakens kunnen automatisch uitgezonden worden , dus zonder manuele tussenkomst van de operator, en dat is illegaal. Er moet telkens een manuele tussenkomst gebeuren; het station moet dus ten allen tijde 'bemand' zijn. Kan dit gecontroleerd worden? Jazeker: indien bv. zou blijken dat op regelmatige tijdstippen (zeg exact op het uur) een baken wordt uitgestuurd dan kan dit eventueel als bewijs dienen dat het automatisch werd uitgezonden en dit wegens de regelmaat van uitzenden.

Op mijn vraag of de vele andere OM's die hun bakens hier uitzenden dan ook illegaal bezig zijn was het antwoord: 'dat doet niets ter zake want u werd opgeroepen, de anderen niet'.

Er werd dus een P.V. opgesteld dat later door een procureur van het Parket zal behandeld worden. Zelfs indien dit zonder gevolg zou blijven (storm in een glas water) kan dit toch ernstige gevolgen hebben: op mijn vraag of ik nu extra in het oog wordt gehouden was het antwoord positief. Bij herhaling of andere inbreuken kan het BIPT op bezoek komen en dan wordt echt alles ondersteboven gehaald. Ze vinden altijd wel een stok om mee te slaan.

ON4BBQ heeft voorlopig de mike aan de wilgen gehangen. Hij twijfelt heel erg of hij zijn vergunning nog wel wil houden...
Zijn ze nou helemaal gek geworden in Belgie?

Martijn

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: APRS verboden in België?

#2 Bericht door PE7EB »

PD2NLX schreef:Zijn ze nou helemaal gek geworden in Belgie?
Dat vroeg ik me dus ook af :?

Het enige dat ik me hierbij voor kan stellen is de het het ambtenaren apparaat van onze zuiderburen gedurende de tijd dat België regering loos ronddobberde, volledig ontgaan is dat in de rest van de wereld de vooruitgang gewoon door is gegaan, inclusief technische ontwikkelingen.

Maar goed, dit is niet het enige "wazige" verschijnsel binnen wat volgens onze eigen "leiders" één Europa zou moeten zijn 8)

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#3 Bericht door vk2gwk »

Dacht eerst dat dit een Belgen mop was.....maar het lijkt serieus. Kan de UBA hier niks aan doen?
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

#4 Bericht door pa3dsc »

Zie ook de dicussie op:

http://www.uba.be/nl.html



73 martin pa3dsc

pe1rcd
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 mei 2005, 18:29
Locatie: Nieuw Vennep

#5 Bericht door pe1rcd »

Sprakeloos :shock:

Ik wens die amateurs veel succes toe.

Je gaat je op die manier toch afvragen hoe je een experiment moet defineren. Het feit dat er met APRS ook tekstberichten verzonden kunnen worden die niet automatisch gegenereerd worden is de ambtenaren daar zeker niet bekend?
bouwjaar 1973,

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

#6 Bericht door PE7EB »

Net de discussie op de UBA site gelezen :?

Echt niet te geloven dat men daar in België überhaupt tijd heeft voor deze onzinnige onderzoeken.
Wij hebben het zinloze geflits van Koos $p€€(rover), maar dit is ook belachelijke onzin.

Ik ben net terug van een vakantie in Brabant, ca. 8 km van de Belgische grens, blijk ik dus vlak bij een bananenrepubliek gezeten te hebben 8).

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Heksenjacht op APRS stations

#7 Bericht door pe2er »

Net het artikel van 3 October gelezen op de site van het UBA. Als ik het goed begrijp, valt de BIPT er bij onze zuiderburen vooral over, dat APRS stations onbemand uitzendingen zouden verrichten. De UBA maakt zich vooral druk om de manier waarop het BIPT dat 'bewijst'.

Laat me even advocaat van de duivel spelen; het is als zendamateur (ook in Nederland) gewoon niet toegestaan om een onbemand zendstation te opereren, tenzij je hiervoor een Bijzondere Toestemming hebt. APRS Stations zijn hier geen uitzondering op (of wel?).

Op zich is de opstelling van het BIPT dus niet zo vreemd.

Het discussiepunt is de bewijsvoering.
- Het BIPT gaat er van uit dat als een call twee maal op de APRS kaart voorkomt, ten minste één van de stations onbemand uitzendingen heeft verricht, en de betreffende zendamateur dus in overtreding is.
- De UBA heeft het standpunt dat de amateur heterdaad 'betrapt' moet worden ter plaatse (op afwezigheid) en dat het BIPT niet uitsluitend gebruik mag maken van informatie van het APRS netwerk.

Deze discussie zou ook in Nederland gevoerd kunnen worden...

Of het núttig is wat deze ambtenaren doen, da's een heel ander verhaal. Blijkbaar vinden ze zelf van wel, anders had men niet zo gehandeld. 'Wij' vinden natuurlijk dat hier sprake is van een zinloze heksenjacht. Die discussie vind ik zelf minder interessant.

Erwin
Bijlagen
HEIBEL ROND APRS.pdf
Artikel ON4UN - UBA 3 Oct 2008
(33.43 KiB) 325 keer gedownload

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

#8 Bericht door PC1L »

Ik las het net hier allemaal ..

Hoe dan ook : als men -9 QRV is ( phone : /M ) dan is dat station bemand ..... :)

Even zo voor bijvoorbeeld de SSID -8 ( belgie, portofoon/AIR )

Ben je experimenteel bezig met een digi ( ZONDER BT ) : kan ( moet ) er sprake zijn van een bemand station .....

En is er een BT, dan zal er wel sprake kunnen zijn van een onbemand station .....

De betrokkenen sterkte toegewenst !

Naschrift : ondanks het feit dat er dan mogelijk slechts bakens worden 'gezet' is er soms echt sprake van experimenten met veel zelfbouw, hardware/softwarematige verbeteringen e.d. .....

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

#9 Bericht door pe1br »

Ook het experimenteren mag alleen vanaf een bemand station.
Ik vind het ook vergezocht maarja volgens de regels mag het gewoon niet.

Ik vraag me eigenlijk af of dit na aanleiding is van een incident (zender blijven hangen, conflicten tussen aprs gebruikers, anderen die storing hebben van een aprs station of iets dergelijks) of dat ze hier zomaar op zijn gekomen ?

Hier in Nederland is het zo dat ze alleen op klachten reageren dus zolang er niemand over klaag zullen er geen problemen komen, maarja als er meerdere aprs station toevallig storing veroorzaakt in de buurt dan kan het AT ook alle aprs stations in Nederland gaan controleren.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#10 Bericht door Ton_O_E »

Ja, en dan mag zo'n echolink-repeater ook niet, of anbemande packet-stations, repeaters zonder speciale call enz
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

#11 Bericht door PC1L »

pe1br schreef: Ik vraag me eigenlijk af of dit na aanleiding is van een incident (zender blijven hangen, conflicten tussen aprs gebruikers, anderen die storing hebben van een aprs station of iets dergelijks) of dat ze hier zomaar op zijn gekomen ?
Ik had gelijk dezelfde vraag. Of er iets bijzonders gebeurd moest zijn ..... of mogelijk dat er een politiek motief aan de basis ligt ( waar volgens de regels dus door - als -zendamateurs niet over gediscussieerd wordt ).

Ik heb een tijdje ON4AGP-8 gevolgd, dat gaf spectaculaire beelden ( zie http://members.home.nl/pc1l/12390.htm - scroll even wat naar onderen na het laden van de pagina ) maar dergelijke mogelijkheden / toepassingen ( Google ) zullen het wel niet zijn. Al is er best erg veel te zien dan. Hier in Nederland zijn bijvoorbeeld zekere vliegvelden 'uitgegumd', waardoor er aan bepaalde beveiligingsmogelijkheden voldaan wordt.

Ik zal zelf in Belgie niet meer APRS QRV ( -9 , mobiel ) zijn totdat er meer duidelijkheid is.

Toegevoegd 141008 : sluit aan op bovenstaande, de vraag van PE1BR :

Inmiddels is mij duidelijk geworden :

1- mobiele stations hebben in het vervolg in hun bakentekst call/M opgenomen.

2- indien de belgische OM een digi ( onbemand ) zijn eigen mobiele station laat digipeaten ( of relais toepassing ) moet er een BT zijn ( in Belgie : ON0 vergunning ) voor het onbemande station .. dit geldt dan uiteraard ook indien er geen eigen mobiel station op dat moment QRV is. Helemaal zeker ben ik er niet van of dan aan alle voorwaarden voldaan is met betrekking tot het gebruik van een APRS digi, al of niet in combinatie met het QRV zijn van een ( eigen ) mobiel station. Ik heb begrepen dat de regelgeving nog verder aangepast gaat worden daaromtrent. Zolang die duidelijkheid er niet is zou een Belgisch station bijvoorbeeld met slechts een station on/air kunnen zijn .....

En daarbij ( ! ) ik citeer : Het bekomen ( dat wil zeggen : verkrijgen / ontvangen ) van een dergelijke ON0-vergunning is, zolang er geen fundamentele oplossing is door aanpassing van de regelgeving, gebonden aan het betalen van een recht van ca. 28 Euro per jaar .....



Afgezien van bovenstaande vraag ik mij nu nog af of een Nederlands APRS/M station zijn 'APRS callsign' verder moet aanpassen, mede ook in de bakentekst.
Laatst gewijzigd door PC1L op 14 okt 2008, 17:36, 8 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#12 Bericht door pe2er »

PA3TON schreef:Ja, en dan mag zo'n echolink-repeater ook niet, of onbemande packet-stations, repeaters zonder speciale call enz
Euh... ja. dat mag allemaal niet. Toch? Je moet je zendapparatuur immers zelf bedienen.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#13 Bericht door Steef »

Als je in België ambtenaar bent, en je heb de pensioen gerechtigde leeftijd behaald kam je momenteel niet met pensioen! Want er is geen echte regering, en die moeten in België daarvoor zelf tekenen!

Als je asielzoeker bent in hongerstaking, dan heb je ook pech, want er is geen regering.

Als je zendamateur bent in België heb je schijnbaar ook pech.

Als 2 of 3 Belgen een verklaring tegen een Nederlander afleggen waar echt niks van klopt, heb je ook pech (geloof mij!).

Ik zeg, geef heel dat dorp aan Duitsland! Eindelijk België pleite, En op 20 minuten van hier gewoon 200 blazen.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#14 Bericht door PE2AAB »

PE7EB schreef:Net de discussie op de UBA site gelezen :?

Echt niet te geloven dat men daar in België überhaupt tijd heeft voor deze onzinnige onderzoeken.
Wij hebben het zinloze geflits van Koos $p€€(rover), maar dit is ook belachelijke onzin.

Ik ben net terug van een vakantie in Brabant, ca. 8 km van de Belgische grens, blijk ik dus vlak bij een bananenrepubliek gezeten te hebben 8).

Eric
Jij bent bij de Kempervennen geweest :P

Ik woon daar vlak bij. Vaak zit ik ook in Belgie want daar wonen natuurlijk ook vrienden en kennissen. Mijn TM-D700 gaat gewoon mee en 'spuugt' op de tweede VFO, APRS data uit.
Laat ze zich AUB bezig gaan houden met de kelderende economie in plaats van met deze nutteloosheden.

Rare jongens die Belgen ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

#15 Bericht door PE7EB »

De Kempervennen is fout geantwoord, u gaat niet door voor de FT-2000 :twisted:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Plaats reactie