KF161 Tracker

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

KF161 Tracker

#1 Bericht door PE2AAB »

Ik heb het bouwpakketje van de KF161 Tracker
besteld en ga hier met foto's en uitleg de bouw, inbouw en eventuele bevindingen weergeven.

Later meer dus...

PE2AAB

Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Bouw beschrijving KF161Tracker in de KF161

#2 Bericht door PE2AAB »

Bouw beschrijving KF161Tracker in de KF161


Vrijdagnacht 29-4-2005, Koninginnenach.


Inleiding

Genoeg bier gezien dus nadat Jorg, PA8JRG een bouwpakketje voor me had meegenomen uit het Radiomuseum te Budel, maar eens aan het solderen geslagen.

Voorbereidingen in de KF161

Daags ervoor had ik de beschrijving al van www.Jancorver.org afgehaald dus wist al dat van de 'Tonrufprint' uit de KF161, de connectoren verwijderd moesten worden.

Beetje lastig daar de gaten in de print niet rond zijn maar rechthoeking en de connectoren aan de soldeerzijde een soort weerhaakjes hebben waarschijnlijk tbv. het mechanisch beschermen van de soldering bij 'regelmatig' verwijderen van de 'Tonruf' module.

Na het desolderen met zuiglitze en het rechtbuigen van de weerhaakjes zagen de connectoren er weer herbruikbaar uit.
Afbeelding

Omdat er een aantal printsporen zijn doorgeslepen moeten deze hersteld worden.
De doorgeslepen printsporen bevinden zich op de hoofdprint in de KF161 en zitten direct onder de 'Tonruf' print.

Er zijn meerdere soorten versies van de KF161 in omloop. Aan de hand van de soort KF161 heb je ofwel 2 ofwel 3 verbindingen die hersteld moeten worden.
In mijn geval waren dat er dus 3. De verbinding die op de foto onder het 'paarse draadje' zit, blijft gewoon open. Deze word verder niet gebruikt door de KF161Tracker.
Afbeelding

Ook is er nog wat met de squelch aan de hand. Deze werkt in de kristaluitvoering van de KF161 niet omdat het apparaat niet is uitgerust met de juiste knoppen op het frontpaneel.
Om de sqeulch weer werkend te krijgen moeten er 2 doorverbindingen gemaakt worden op de print waar normaal de knoppen zitten.
Op de foto is dat in de twee gele cirkels duidelijk te zien.
Afbeelding


Van PM naar FM

De volgende stap is het ombouwen van de KF161 van PM naar FM (Phase modulatie naar Frequentie modulatie).
Dit is vrij eenvoudig aangezien dat op de zend en ontvangst print voorbereid is.

Het ging om een draadbrug verleggen van de letter 'P' naar de letter 'F'.
Bij de zendprint ziet er dat zo uit:
Afbeelding
en bij de ontvangstprint zo:
Afbeelding



De KF161Tracker in elkaar zetten

Nu werd het tijd om de KF161Tracker in elkaar te zetten.
Eerst maar eens even de onderdelen gesorteerd en ondervonden dat ik 1 weerstand van 1KΩ miste en er eentje van 10kΩ teveel had.
Geen paniek verder..even in de bakjes thuis zoeken leverde al snel de gewenste weerstand op.
Na een klein uurtje buigen en solderen zag het zaakje er als volgt uit:
Afbeelding
En in de KF161 zittie dan zo:
Afbeelding
:idea: Als je de connectoren op het printje gaat solderen is het raadzaam om de connectoren eerst op de hoofdprint in de KF161 te schuiven en daar de KF161Tracker op te leggen en deze dan aan de connectoren vast te solderen om ervoor te zorgen dat de print exact op de pinnen op de hoofdprint past.
Als je de connectoren er gewoon op zou solderen dan kan het zijn dat je je KF161Tracker printje niet in je KF161 past

Afbeelding

:idea: makkelijk zijn de groene inlegkaarten met belangrijke afregelpunten en benamingen van de onderdelen in de KF161!

Afbeelding
Beetje smerig maar een sopje doet wonderen aangezien deze dingen van kunstof zijn.



GPS Module+Antenne

Ik heb de KF161 zover klaar dat deze gebruikt kan gaan worden voor APRS ware het niet dat ik natuurlijk ook ergens de positiedata vandaan moet halen.

Mijn plan was in eerste instantie een GPS module zonder al te veel poespas en die met zo min mogelijk handelingen en draadjes kan worden aangesloten en worden gebruikt.

Joop, PE1DNA handelde in modules waar je een actieve GPS antenne aan moest maken en dan kon je met een besturingsprintje erbij zo de data in je 'KF161Tracker' stoppen.
Afbeelding

Hierbij liep ik tegen een 3-tal problemen aan.

Ten eerste is de print redelijk groot en word inbouw in de KF161 redelijk lastig.

Ten tweede maak je gebruik van een (prijzige) losse actieve antenne en moet je dus met een HF signaaltje en coax naar je besturings printje met daarop de GPS module in de KF161 toe.
De besturingsprint maakt dan van de data uit de GPS module een signaal op RS232 niveau wat op zijn beurt weer in de 'KF161Tracker' kan.

En ten derde was Joop, PE1DNA door zijn voorraad heen dus ging deze vlieger sowieso niet op.


Kant en klare alles in een module

Toen ben ik gaan zoeken naar iets kant en klaars.
Dat heb ik gevonden in de vorm van een module met ingebouwde antenne en RS232 niveau als 'Signal Out'

Afbeelding

Dit kan dus rechtstreeks naar de 'KF161Tracker' toe.

Die vond ik bij http://www.vandijkenelektronica.nl

Wat ik nu dus ga beschrijven is het inbouwen van een spanningsregelaar tbv. de voedingsspanning voor het ding en het monteren van een 'MiniDIN' achterop de KF161.

De PIN-bezetting van deze 'MiniDIN' ziet er als volgt uit:
Afbeelding


De module
Zo...de post bracht me een GPS Module
Afbeelding

En netjes verpakt daarin de module

Afbeelding

Effe uitpakken...

Afbeelding



De KF161 inbouw slede

Afbeelding

Nou eerst maar eens beginnen om de slede van alle draden te ontdoen
die niet nodig zijn.
Dit had het volgende als resultaat:
Afbeelding



Het inbouwen

Ben vandaag even nog wat spulletjes wezen kopen.
Ik heb gehaald:

Een PS/2 toetsenbord verlengkabeltje van 1,5 meter
Afbeelding

En daarmee wilde ik van de GPS Module (MiniDIN Female) naar de KF161 DIN (Female).

Dit zijn geen bestaande kabels dus heb ik die zelf gemaakt van de PS/2 toetsenbord verlengkabel.
Afbeelding

Dat ziet er dan als volgt uit als dat klaar is.
Afbeelding

Dan nu de DIN chassis op de slede van de KF161 monteren.
Met twee boutjes en moertjes heb ik deze aan de zijkant van de slede geplaatst waar normaal de microfoon en luidspreker inmoeten geloof ik.
Afbeelding
Afbeelding

Die plug heb ik bedraad en ook heb ik onder de brede connector een
LM7805 geplaatst voor de benodigde spanning van 5 volt tbv. de GPS module en de uitgang daarvan ook op de DIN chassis gesoldeerd.
Verder heb ik ook de signalen van de KF161Tracker die achterop de connector zitten doorgezet naar de DIN Chassis omdat ik dan zowel de PC via een verloopkabel kan aansluiten als ook de GPS Module.
Afbeelding


En zo stond het zaakje in de testopstelling en na het programmeren van de PIC controller bleek alles naar behoren te werken en was ik APRS Actief!!
Afbeelding

Omdat er nog een paar dingen niet helemaal duidelijk waren heb ik hier nog een paar FAQ's van mensen die me gemaild hebben.

Op de hoofdprint moesten 3 onderbrekingen weer hersteld worden, maar moet de 4e onderbreking bij het paarse draadje open blijven?
Er zijn meerdere soorten versies van de KF161 in omloop. Aan de hand van de soort KF161 heb je ofwel 2 ofwel 3 verbindingen die hersteld moeten worden.
In mijn geval waren dat er dus 3. De verbinding die op de foto onder het 'paarse draadje' zit, blijft gewoon open. Deze wordt verder niet gebruikt door de KF161Tracker.

Moet ik die GM210 ook nog eerst programmeren via de computer of is dit niet nodig?
Dat ligt aan je toepassing. Als je je KF161 stationair laat staan (Niet mobiel dus) dan is de standaard protocol die je GPS muis 'uitspuugd' voldoende.
Echter, ga je mobiel APRS bedrijven dan zal je KF161Tracker moeten gaan 'SmartBeaconnen'. D.w.z. dat als je van richting veranderd of vaart minderd of juist sneller gaat, je KF161 een pakketje uit moet zenden. Als je beacon staat ingesteld op 5 minuten (Voor mobiel een acceptabele waarde) en je rijd daadwerkelijk dan zal je modem veel meer pakketten gaan uitzenden in die 5 minuten. Dit om je zo goed mogelijk te kunnen volgen op een kaart o.i.d.
Als je dus mobiel gaat APRSsen dan zul je een GPS moeten hebben die een zogenaamde VTG$ 'uitspuugd'. De Holux GPS doet dit standaard NIET maar kan dit WEL!
De KF161Tracker heeft deze VTG$ nodig om te weten dat je veranderd van richting of van snelheid veranderd.
Je zult dit er even in moeten instellen in de firmware met deze Software. Hoe dat dat moet lees je in de documentatie die bij het programmatje is inbegrepen. (Duits helaas). En hoe je het zaakje aansluit lees je bij de volgende vraag.

Hoe sluit ik de GPS-Mouse aan op de PC?
Beetje lastig aangezien je een +5Volt spanning nodig hebt.
In het tekeningetje hieronder hoop ik dat e.e.a. wat duidelijker wordt.
De RX van de PC komt op de TX van de GPS muis en de RX van de GPS muis komt op de TX van de PC.
Hier volgt een plaatje:
Afbeelding

Dan nog het programmeren van de PIC.
Bij Corver op de website staat dat je een nul-modem kabel moet maken maar er zit geen sub-D connector op de Bosch dus ik neem aan dat je die signalen rechtstreeks op de trackerprint moet aansluiten. (Tx van de muis op RX van de tracker).

Om het makkelijk te maken zijn de 3 signalen die nodig zijn om de PIC te programmeren (RX, TX en GND) doorgezet op de brede connector achterop!
De KF161 hoeft dus niet meer open om het zaakje te programmeren!
De aansluitingen hiervoor zijn als volgt:

-TX van de RS232 op PIN V
-RX van de RS232 op PIN 17
-GND op de min van de KF161

(Als je goed achterop de witte connector kijkt van de slede dan zie je de PIN nummers en letters staan.)
Deze info staat ook beschreven in de bouwbeschrijving van de KF161Tracker.

Welk programma heb jij gebruikt om de tracker te programmeren? Op de bijgeleverde floppy staat wel iets maar op de website van corver staat wat meer.
Omdat ik niet zo'n linux man ben heb ik de wintool van PA3EGT gebruikt
http://www.jancorver.org/bouw/track/files/wintool.zip Deze werkt prima.
Ik heb de bijgeleverde floppy dus verder niet gebruikt.
Als symbool heb ik "/>" gebruikt. Dat staat voor 'Rode Auto'.
Laatst gewijzigd door PE2AAB op 07 jun 2005, 15:54, 12 keer totaal gewijzigd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Foto's project

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Rick,

Je beschrijving is helder, ook omdat ik de kf-161 van binnen ken.

Helaas zie ik de foto's niet, ligt dit aan mijn instellingen?

73, Tjeerd - PA3GNZ
Laatst gewijzigd door PA3GNZ, Tjeerd op 31 jan 2009, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Foto's project

#4 Bericht door PE2AAB »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Hallo Rick,

Je beschrijving is helder, ook omdatik de kf-161 van binnen ken.

Helaas zie ik de foto's niet, ligt dit aan mijn instellingen?

73, Tjeerd - PA3GNZ

Hmmm...

Mijn server heeft effe platgelegen..maar ik denk dat het zaakje nu wel weer werkt.
Als het goed is zijn de foto's weer op z'n Oud-Hollands zichtbaar :wink:

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#5 Bericht door PH7W »

Hoi Rick,

Ik ga het hierzo ook volgen. Mijn bouwpakketje zit nog in het zakje. Ik moet eerst nog een nieuwe soldeerbout hebben want de mijne is echt aan zijn einde.

Zogauw er nieuws is, zal ik het posten in mijn topic over APRS.
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Foto's

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Helaas, ik zie de foto's nog niet. Wel enkele emoticons zien ik staan.

73, Tjeerd - PA3GNZ

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Foto's

#7 Bericht door PE2AAB »

Meer mensen problemen met de foto's? want de meeste bezoekers zien de foto's wel namelijk..

Had graag dat iedereen ze kan zien :lol:
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#8 Bericht door PH7W »

Ik kan ze gewoon zien. Het lijkt erop dat sommige mensen jouw website helemaal niet kunnen bereiken. Misschien moet je dat effe checken, en als dat zo is even je hostingprovider bellen.
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Foutje

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo,

Inderdaad, Jorg, er stond een foutje in mijn URL. Dank voor de feedback.

73, Tjeerd - PA3GNZ

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#10 Bericht door PE2AAB »

Ik heb de foto's op een andere server geplaatst...

Scheelt dat?

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#11 Bericht door PH7W »

Zozo Rick, je gaat hard. Nog even en ik hoef alleen de bouwbeschrijving nog maar te volgen :D .
Jorg | PH7W

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

#12 Bericht door pe1rxq »

De huidige software van de tracker gaat uit van geinverteerde rs232 signalen (dus positief is een nul en negatief een 1 en niet ttl niveau waar positief een 1 is).
Dit is gedaan omdat de tracker dan ook rechtstreeks aan de pc gehangen kan worden met een nulmodem kabel.
Je moet dus de rs232 signalen van de gps ontvanger gebruiken.

Ik ben een software versie aan het testen die zelf de polariteit uitzoekt... dan kun je wel rechtstreeks een ttl module gebruiken.

Jeroen

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Signalen

#13 Bericht door PE2AAB »

pe1rxq schreef:De huidige software van de tracker gaat uit van geinverteerde rs232 signalen (dus positief is een nul en negatief een 1 en niet ttl niveau waar positief een 1 is).
Dit is gedaan omdat de tracker dan ook rechtstreeks aan de pc gehangen kan worden met een nulmodem kabel.
Je moet dus de rs232 signalen van de gps ontvanger gebruiken.

Ik ben een software versie aan het testen die zelf de polariteit uitzoekt... dan kun je wel rechtstreeks een ttl module gebruiken.

Jeroen
He Jeroen,

Thanx voor de info!
Ik heb de GPS module nog niet binnen dus kan nog niks testen. Heb je wel enig idee welke signalen waarop moeten?

Ik neem aan dat Pin 1 (TX_RS232) aan de 'RXD' op de RS232-poort moet
en Pin 6 (RX_RS232) aan de 'TXD' op de RS232-poort en dan zal Pin 5 (DGPS Input) ook wel ergens op horen?

Heb helaas nog niet alle info van de GPS 'mouse' dus weet nog niet precies waar alles op moet
Laatst gewijzigd door PE2AAB op 15 mei 2005, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

#14 Bericht door pe1rxq »

Van de gps ontvanger heb je alleen de output (tx) nodig. DGPS is een systeem waarbij je extra correctie data naar de ontvanger stuurd waardoor deze een nauwkeurigere positie bepaling kan doen. Maar voor normaal gebruik is dit niet nodig.

Jeroen

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#15 Bericht door PH7W »

Ik ben voor een project op school eens bezig geweest met RS232. Ik kan me herinneren dat een digitale 0 wordt weergegeven door een spanning tussen -3 en -12 volt en dat een digitale 1 wordt weergegeven door een spanning tussen +3 en +12 volt.

Dat kun je mijns inziens dus niet als TTL gebruiken. Of ik moet er volledig naast zitten natuurlijk...het schoot me ineens tebinnen.
Jorg | PH7W

Plaats reactie