Vreemde APRS stations; mag dit?

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#16 Bericht door PA3CQN »

PA1AIS schreef:Jawel, maar het blijft hinderlijke rotzooi wat er niet thuis hoort.
Zo hinderlijk vind ik het niet. Ik kijk altijd even als ik ga fietsen hoe het weer hier in het noorden ter plaatse is. Want in de provincie en aan de kust is de wind meestal anders dan op het knmi station over de grens in Eelde.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#17 Bericht door PD0Y »

pa2st schreef: Het gaat niet om nut, het is vooral een hobby. Dingen uitzoeken, leren, proberen, blij zijn als het lukt :)
Is het niet een kwestie van AAN zetten in je radio en gaan rijden?
Ik zal het niet goed snappen dan. Ik dacht dat het gewoon een tracking-verhaal is.
Dat je kunt zien dat er een repeater in de buurt is kan misschien nog handig zijn.
Al is dat allemaal terug te vinden online.
Maar waarom zou je aan de wereld vertellen dat je met de auto van Amsterdam naar Utrecht rijdt?

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#18 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD0Y schreef:Is het niet een kwestie van AAN zetten in je radio en gaan rijden?
Ik zal het niet goed snappen dan. Ik dacht dat het gewoon een tracking-verhaal is.
Dat je kunt zien dat er een repeater in de buurt is kan misschien nog handig zijn.
Al is dat allemaal terug te vinden online.
Maar waarom zou je aan de wereld vertellen dat je met de auto van Amsterdam naar Utrecht rijdt?
Ik heb met een Raspberry en ontvanger een Igate (PA3GNZ-10) gebouwd. Eerst een RTL stick als ontvanger, dit was bij mij niet zo'n succes.
Het gaat om het experiment!
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#19 Bericht door pe1rdp »

PD0Y schreef:
pa2st schreef: Het gaat niet om nut, het is vooral een hobby. Dingen uitzoeken, leren, proberen, blij zijn als het lukt :)
Is het niet een kwestie van AAN zetten in je radio en gaan rijden?
Ik zal het niet goed snappen dan. Ik dacht dat het gewoon een tracking-verhaal is.
Dat je kunt zien dat er een repeater in de buurt is kan misschien nog handig zijn.
Al is dat allemaal terug te vinden online.
Maar waarom zou je aan de wereld vertellen dat je met de auto van Amsterdam naar Utrecht rijdt?
Ik gebruik mijn aprs-is gateway voor propagatie warning system voor VHF.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#20 Bericht door pc1mb »

Ik heb APRSdroid (met wél geldig callsign dus) een tijdje op de motor gebruikt als gegarandeerd handsfree indicatie hoe laat ik thuis zou zijn. Handig als je honger hebt. :lol: Dat de rest van de wereld mee kan kijken interesseert me niet zoveel, ik passeer waarschijnlijk meer weggebruikers met mijn kentekenplaat dan internetters met mijn callsign.

Het lijkt me niet wenselijk dat iemand willekeurige APRS baken packets van internet gaat uitzenden. Wordt dat überhaupt gedaan? Zo niet dan geen probleem. Dan is het enige wat vervuild wordt, het internet zelf.

Igates zenden standaard toch alleen packets met specifieke bestemming uit? (Dus geen bakens). Bovendien is de herkomst van elk packet bekend, dus al zou je lokale bakens willen relayen over internet, dan is het nog heel eenvoudig om alles met niet-RF oorsprong eruit te filteren.

Lijkt mij dus dat hier al over nagedacht is en we ons geen zorgen hoeven te maken over een vervuild internet.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#21 Bericht door PA3DAT »

Ik gebruik 'm alleen op de telefoon, in de camper. Telefoon voor het raam, APRS aan mét kaart. Geeft extra info naast mijn iGo navigatieapparaat.
Het eerste wat ik doe 's ochtends voor ik de motor start: APRS aan. En wanneer we op een bestemming zijn aangekomen: APRS uit. Wordt vooral door familie en vrienden gebruikt om te zien waar we precies rijden of uithangen. En je kunt 2 jaar terugkijken, soms ook wel leuk.

https://aprs.fi/#!call=a%2FPA3DAT&timer ... ail=172800

Ik zag gisteren nog een ballon over ons heen komen, die hebben ook vaak APRS aan boord.
Maar dit snap ik ook niet:
aprs.jpg
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#22 Bericht door pc1mb »

Lijkt erop dat aprs.fi ook een selectie AIS targets weergeeft. Gezien de gegevens erbij hebben die schepen niets met APRS van doen. Meer een probleem van die website dan van "piraten", lijkt mij.

Nuja zo is er tenminste wat te zien op die verder best lege kaart...

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#23 Bericht door PE2AAB »

PA3DAT schreef:Ik gebruik 'm alleen op de telefoon, in de camper. Telefoon voor het raam, APRS aan mét kaart. Geeft extra info naast mijn iGo navigatieapparaat.
Het eerste wat ik doe 's ochtends voor ik de motor start: APRS aan. En wanneer we op een bestemming zijn aangekomen: APRS uit. Wordt vooral door familie en vrienden gebruikt om te zien waar we precies rijden of uithangen. En je kunt 2 jaar terugkijken, soms ook wel leuk.

https://aprs.fi/#!call=a%2FPA3DAT&timer ... ail=172800

Ik zag gisteren nog een ballon over ons heen komen, die hebben ook vaak APRS aan boord.
Maar dit snap ik ook niet:
aprs.jpg
Dit los je relatief makkelijk op Aloys,

Gebruik het filter icoontje rechts en voeg AIS stations toe aan de 'Show Not' lijst. Beetje mee spelen maar daarmee filter je b.v. WX en AIS stations uit je aprs.fi overzicht.
Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#24 Bericht door PA3JMS »

De vervuiling is niet leuk. Ik zou het liever ook niet zien. Zelf filteren is een optie en/of een registratie systeem om APRS.fi. Registreren en daarbij je registratie overleggen. Je pakketjes worden dan door gelaten. Alleen nog kans op misbruik van je call. Maar ja die kan je even zelf een bezoekje brengen. Digipeaters moeten digipeaten wat ze ontvangen via RF en niet wat via internet komt. Lijkt me eigenlijk evident.

Zelf geef ik de voorkeur aan APRS via de RF zoals ik dat noem. Ik gebruik daarvoor APRSdroid in audio AFSK. Waarom? Omdat ik dan stations in de buurt zie die mobiel zijn. Er staat vaak een frequentie bij en dan doe je een roepje. Lukt het dan heb je een leuk random contact. Dat is wat ik leuk vindt.

Via internet kan ook leuk zijn als er zich bij toeval een amateur in de buurt is. Kan je toch even contact maken.

Kan via APRS ook berichten versturen. Is gewoon leuk.

Andere toepassingen die wij vergeten zijn hebben te maken met noodcommunicatie of SAR missies. Je kan perfect zien waar mensen zich in het veld bevinden. Ik dacht dat DARES hier ook gebruik van maakt. Voor Search And Rescue bestaat er het programma SARTrack. Hier in zit ook een APRS module. In HAM mode kan heel de wereld meekijken in SAR mode kan dit niet.

Met APRS is dus veel meer mogelijk als alleen maar tracking.
73 Jan

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#25 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik heb in het filter een vinkje staan bij "station class: APRS station"

Kan je de mobile device gebruikers er ook eruit filteren?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#26 Bericht door PE1LGW »

Als op vacantie ben in Katwijk en over water kijk zien daar vaak diverse schepen op de rede liggen.
Via de site APRS.fi kan ik vrij gemakkkelijk zien welke schepen dit zijn, incl veel info over schepen.

Ga er van uit dat deze via het internet deze data plaatsen op de aprs.fi en niet via 144.800 wat ik hoor de riedel niet voorbij komen, als zit te luisteren op 144.800.
En of ze daar een in log plus wachtwoord voor nodig hebben weet ik niet.
Mvg PE1LGW.
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#27 Bericht door PE2AAB »

Klopt Rens,

AIS (scheepsdata) wordt extern betrokken. Snap nog steeds niet waarom dit op APRS.fi wordt weergegeven want er zijn AIS tracker websites (net als flightradars voor vliegtuigen) dus eigenlijk alleen maar kaart vervuiling.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#28 Bericht door PA1AIS »

PE1LGW schreef:Als op vacantie ben in Katwijk en over water kijk zien daar vaak diverse schepen op de rede liggen.
Via de site APRS.fi kan ik vrij gemakkkelijk zien welke schepen dit zijn, incl veel info over schepen.


Mvg PE1LGW.
En daar is APRS dus helemaal niet het goede medium voor, alleen maar ruis op de lijn.
Doe dan Siitech.com of marinetraffic
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#29 Bericht door PE2AAB »

PA1AIS schreef:
PE1LGW schreef:Als op vacantie ben in Katwijk en over water kijk zien daar vaak diverse schepen op de rede liggen.
Via de site APRS.fi kan ik vrij gemakkkelijk zien welke schepen dit zijn, incl veel info over schepen.


Mvg PE1LGW.
En daar is APRS dus helemaal niet het goede medium voor, alleen maar ruis op de lijn.
Doe dan Siitech.com of marinetraffic
Ja precies. Wat ik hierboven ook al zei. Ruis op de lijn. Beter een daarvoor bedoelde website gebruiken.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#30 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Rick ik zag je vandaag nog voorbij rijden. Jouw APRS signaal werd enkele keren door mijn Igate opgepikt. :D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie