packet radio: wat mag?

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

packet radio: wat mag?

#1 Bericht door PD9FVH »

Hi,

Ik zat de documenatie van het agentschap te lezen en samengevat mag je niet:
- verkeer voor derden de lucht in piepen
- onbemand iets doen

Maar dan kun je toch helemaal geen packet doen anders dan alleen met beacons en relays (raar dat bbs'en niet genoemd worden) die een vergunning hebben? Geen peer-to-peer?
Want zelfs een reactie op een ping is al verkeer voor derden en een beacon (obviously) dat je wil chatten ook niet.
Wat is dan nog het nut?

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: packet radio: wat mag?

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

volgens mij moet je dit even uit elkaar trekken.

Packet radio.

APRS (packet radio)

Bestaat de 1st optie nog met BBS' en en Nodes?

Bij APRS kan jij je eigen positie uitzenden (huis,mobiel,lopend). Dit wordt dan via een Igate doorgegeven op internet en is op APRS.FI te zien.

Je mag zonder ATOF/BT niet de positie van een ander station weer opnieuw uitzenden. Toch zie ik dit wel eens gebeuren.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: packet radio: wat mag?

#3 Bericht door PD9FVH »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:volgens mij moet je dit even uit elkaar trekken.

Packet radio.

APRS (packet radio)

Bestaat de 1st optie nog met BBS' en en Nodes?
Niet meer bij het aanmeldformulier. Alleen beacon en relays. Ging er vanuit dat bbsen onder relays vallen.

Bovendien:
Art. 10, lid 1, onder b zegt: "Het uitzenden van omroepprogramma´s, muziek, reclame of berichten van of voor derden is niet toegestaan."

Ook berichten van andere zendamateurs of andere geautomatiseerde systemen zijn berichten van derden.
https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... ters-thuis

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: packet radio: wat mag?

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Wat ik ook al in mijn reactie schreef. Je citaat zegt het zelfde.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: packet radio: wat mag?

#5 Bericht door pe1rxq »

Een reactie op een ping is geen verkeer voor derden.
Het is jouw systeem dat een antwoord geeft aan een bericht naar jou.
Het is pas een probleem als je het ping request doorgeeft aan een ander of de reactie van een ander terug doorgeeft.

Peer to peer mag dus juist wel. Dat zijn de systemen van twee peers die met elkaar babbelen.
Dat het systeem zelf antwoord betekend nog niet dat het onbemand is. Zolang je er bij bent en in kunt grijpen is dat gewoon bemand.

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: packet radio: wat mag?

#6 Bericht door PE1RIK »

Ik heb "derden" altijd begrepen als niet-zendamateurs, of in ieder geval partijen die niet onder onze voorwaarden vallen.

Want als ik geen berichten van derden mag doorgeven, dan mag (mocht) ik in onze simplex-ronde het bericht van een andere amateur niet herhalen. En dat is geen probleem volgens mij. En we hebben daar een Q-code voor: QSP.

In dat licht bezien is packet geen enkel probleem. Het wordt pas een probleem als je dat:
- onbemand gaat doen (ATOF nodig)
- berichten van je buren gaat doorgeven (derden)

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: packet radio: wat mag?

#7 Bericht door pe1rxq »

Helaas, zendamateurs vallen wel degelijk onder 'derden'.
Dat is bijvoorbeeld de reden dat je niet zelf een repeater mag aan hebben staan zonder ATOF. (ook niet bemand)

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: packet radio: wat mag?

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PE1RIK schreef:Ik heb "derden" altijd begrepen als niet-zendamateurs, of in ieder geval partijen die niet onder onze voorwaarden vallen.

Want als ik geen berichten van derden mag doorgeven, dan mag (mocht) ik in onze simplex-ronde het bericht van een andere amateur niet herhalen. En dat is geen probleem volgens mij. En we hebben daar een Q-code voor: QSP.

In dat licht bezien is packet geen enkel probleem. Het wordt pas een probleem als je dat:
- onbemand gaat doen (ATOF nodig)
- berichten van je buren gaat doorgeven (derden)
Lees dit nog eens. Dan zie je dat je redenatie niet klopt volgens AT.

https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... ters-thuis
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

-Verwijderd account

Re: packet radio: wat mag?

#9 Bericht door -Verwijderd account »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:
PE1RIK schreef:Ik heb "derden" altijd begrepen als niet-zendamateurs, of in ieder geval partijen die niet onder onze voorwaarden vallen.

Want als ik geen berichten van derden mag doorgeven, dan mag (mocht) ik in onze simplex-ronde het bericht van een andere amateur niet herhalen. En dat is geen probleem volgens mij. En we hebben daar een Q-code voor: QSP.
Lees dit nog eens. Dan zie je dat je redenatie niet klopt volgens AT.

https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... ters-thuis
Dit betekend dus ook dat de rondelijder van de wekelijkse ronde niet de vragen mag herhalen die door inmelders zijn gesteld. Dat geldt dus ook voor de vragen die zijn gesteld door de telefonische inmelders, als ik het bericht van AT juist lees.

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: packet radio: wat mag?

#10 Bericht door pe1rxq »

Bij een ronde zou je er wel eens mee weg kunnen komen met het feit dat de vraag niet persee aan een derde wordt gesteld, maar aan de hele ronde. Dus inclusief de rondeleider zelf. Dat deze het voor de duidelijkheid herhaald is dan misschien alleen nog maar een detail....

Maar als je het zeker wilt weten zou ik je aanraden om een verduidelijking van het AT te vragen, ik denk niet dat ze dit soort rondes in gedachten hadden toen dit besluit werd genomen.

Plaats reactie