"FT8 is killing amateur radio" .... ??

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

"FT8 is killing amateur radio" .... ??

#1 Bericht door pe1rdp »

Deze slogan lees je heel vaak op diverse websites.
Feit is dat er de afgelopen jaren veel minder CW en SSB QSO's worden gemaakt dan 10 jaar eerder.

Ik heb enkele grafieken gemaakt van data die afkomstig is van clublog.org
Hierop wordt dagelijks bijgehouden hoeveel QSO's per mode worden gemaakt.

Ik heb tevens een grafiek gemaakt met het totaal aantal QSO's vanaf 2000 tot 2020 en hierop is te zien dat de daling van het aantal QSO's al in 2014 werd ingezet, dsu 2 jaar voor de geboorte van FT8. Misschien zorgt FT8 er juist voor dat er uberhaupt nog QSO's worden gemaakt door zendamateus.

Mijn persoonlijk mening over FT8: ik vind er niet veel aan. Weinig uitdaging en slechte weak signal mode. Hopelijk wordt het WSPR-mode project weer opgepakt.
Tot die tijd blijf ik wel genieten van het handje vol CW en SSB op de banden.
Maar deze mening is off topic.

grafiek_2000-2020.jpg
Bijlagen
grafiek_2020.jpg
grafiek_2019.jpg
grafiek_2018.jpg
grafiek_2017.jpg
grafiek_2016.jpg
grafiek_2015.jpg
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#2 Bericht door PA1AIS »

Het is allemaal relatief.
Ik vind niks aan CW (omdat ik dat nooit geleerd heb) en kan dan dus ook zeggen dat CW killing is. Nu hoort CW er bij als een soort "oer" mode, dus CW bashen is voor sommige heiligschennis .

Kortom al dat soort uitspraken vind ik een vorm van stemmingmakerij tijdens komkommertijd.

1- Amateur activiteit neemt in het algemeen af, doordat de aandacht verdeelt moet worden over meer mogelijkheden. Daar heeft FT8 niet zo veel mee te maken.

2- Activiteiten verschuiven van CW/phone naar FT8, dat heet vooruitgang in de vaart der volkeren.

En om nu maar altijd te blijven hangen in historische modi is zonde, daar heb je zondag morgen ook het AM net voor op 80m :wink:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#3 Bericht door ----- »

Voor mij haalt het vooral de uitdaging weg. ik mag graag DX'en en spaar ook zoveel mogelijk landen, ben ik nu al een paar jaar fanatiek mee. Ik heb ook niks tegen FT8 maar ik doe het niet vaak omdat het geen uitdaging is.

Vorige week meegedaan aan de Amerikaanse fieldday met FT8, puur zodat de FieldDay stations een beetje DX in het log konden schrijven, maar als ik dan op pskreporter kijk rekening houdend dat het een zonneminimum is. tsja zoals gezegd het is geen uitdaging. Ook is er geen enkele persoonlijk inspanning en daarmee is het gevoel van beloning bij het maken van zulk een QSO zo goed als nul.
Bijlagen
Reception Reports.png

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#4 Bericht door pe1rdp »

Het aantal totale QSO's lijkt juist niet af te nemen. Dit getal is al enkele jaren tussen de 40 en 50 miljoen.
Zie onderstaande grafiek.
qso_total.jpg
En komt dit nu door FT8 of zorgt FT8 voor een verschuiving van de klassieke modes naar nieuwe modes?
Hoewel FT4 ook een nieuwe mode is, heeft deze ook niet voor een gigantische revolutie gezorgd. Hetzelfde geldt voor JS8CALL en andere nieuwe modes.
Komt het door het gebrek aan zonnevlekken en condities dat FT8 zo wordt omarmd? We gaan het zien de komende jaren.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#5 Bericht door Thom PA9T »

De afname van het aantal SSB en CQ QSO's sinds 2015 tot 2020 valt bijna samen met het afnemen van het aantal zonnevlekken van de huidige cycle. Vooral SSB qso's zijn relatief lastig als het aantal zonnevlekken afneemt. Wellicht is er een verband?

Afbeelding

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#6 Bericht door elsinga »

Ik heb het al zolang ik zendamateur ben (nu bijna 8 jaar geleden) moeten doen met vergunningsvrije antenneopstellingen. Dus niet al te lange draadantennes en kleine rondstralers. Dat is niet optimaal om DX mee te werken, zeg maar. Vanaf het begin heb ik dus (naast voice, cw nooit geleerd) aan digimodes gedaan. In het begin veel JT65 en daarmee o.a. Nieuw Zeeland en Australië gewerkt.

Nu is er FT8 en dat is net zo machine generated als JT65 en RTTY. In JT65 kon je nog wat doen met eigen teksten, in FT8 is dar uit snelheidsoverwegingen nauwelijks mogelijk. Maar het maakt het wel mogelijk om nog wat aan DX te doen voor mij.

Is FT8 de doodsteek voor zendamateurs? Ik denk dat het gewoon één van de digimodes is die het mogelijk maakt om met beperkte antenne opstellingen wat verder te komen tijdens minder goede propagaties. En als je FT8 niks vindt, dan werk je er niet mee. Ga je andere dingen doen.

Over andere dingen gesproken: QO-100 is een geo-stationaire satelliet die heel Europa en Africa afdekte en nog wat links en rechts er van. Als je die kunt gebruiken, dan is de buurman net zo DX als iemand in Brazilië of Antarctica. Is dat dan ook een doodsteek?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#7 Bericht door PA2REH »

Het is allemaal relatief. 30 jaar geleden waren de eerste processoren (computers) de doodsteek. Verhitte discussies. Je was of zendamateur of je was met computers bezig. Combinatie was uit den boze. Nu zitten we met z'n allen 24/7 online, hebben we alles geïntegreerd, en toch worden er nog steeds verbindingen via de ether gemaakt. Zo gaat dat nu eenmaal, techniek schrijdt voort..... en daardoor blijft het zo'n interessante hobby (althans zo zie ik dat)..
(en terwijl ik dit type heb ik twee FT8 verbinden gemaakt hihi)
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#8 Bericht door PA3CWN »

Het is absoluut waar dat de activiteit in CW en SSB is afgenomen op alle amateurbanden.
En ja dit vindt ik jammer, maar het is de voorschrijdende techniek die digitale modes hebben voortgebracht.
Met de komst van JT44 en later JT65 is het ook hard gegaan en is CW EME op 2 meter feitelijk uitgestorven.

Voor mij heeft qso's maken mbv digitale modes geen enkele waarde (meer). Ik heb aan JT65 gedaan en destijds
zelfs voor Joe de WSJT manual vertaald, maar sinds de bewustwording van de DS decoder in JT65 ben ik
gestopt met digitale modes. Voor mij nog enkel BDM ; Brain Decoded Modes.

Toch vindt ik FT8 en ook WSPR prachtige uitvindingen qua propagatie onderzoek. Sinds FT8 zijn ineens
hele grote afstanden mogelijk op bijv 144Mhz tijdens Sporadische E. Het mooie vindt ik eraan dat de Es wolk,
ook al is ie zwakjes en niet geschikt om qso's met SSB/CW te maken, desondanks toch signalen weet
te reflecteren. Dat is door digitale modes dus wel ontdekt.
WSPR vindt ik ook zo'n mooie uitvinding. Het grote voordeel is dat de ' energie' verzameld wordt
voor een decodering. Net zoals bij fotografie een lange sluitertijd prachtige beelden van de kosmos laat zien, die
het oog niet ziet omdat het oog licht niet kan verzamelen.

Toch is het niet helemaal uitgestorven qua CW/SSB. Momenteel is de contest op V/UHF bezig en heb tot nu toe
op 2 en 70 zo'n 30 CW en 10 SSB kunnen maken , waarbij ik het grootste gedeelte zelf in het CW bandje CQ geef.
Persistance eventually pays off zei Goran SM4DHF ooit tegen mij en dat klopt.

Het is dus jammer vindt ik, maar heel veel dingen veranderen. Een topsporter zal op een gegeven moment toch ook moeten stoppen met zijn passie en een andere invulling moeten gaan geven, door bijv coach te worden.
It's the Part of the Game

73 CWN

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#9 Bericht door pe1rdp »

Het "wel of niet leuk vinden" is niet de topic. Dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Feit is dat alle vormen van QSO's zijn afgenomen; alleen bij FT8 is een sterke toename te zien.
En het is duidelijk geen eendagsvlieg, want FT8 is nu al 3 jaar oud en nog steeds enorm populair.

De afname van SSB en CW qso's is ook te zien op VHF en UHF. Zoals PA3CWN al aangeeft: er is nu een SSB/CW contest op VHF en UHF maar de activiteit is veel lager dan zo'n 30 jaar geleden. Deze afname begon al lang voor FT8 zijn intrede deed. Deze afname heeft dan ook niets te maken met het gebrek aan zonnevlekken omdat deze op 2m en 70cm nauwelijks een rol spelen.
FT8 wordt ook veel op 2m gebruikt, je ziet veel bekende (ex SSB) calls maar ook heel veel nieuwe stations.

Het lijkt erop dat de daling van het aantal QSO's zonder FT8 ook had plaatsgevonden. Misschien zorgt FT8 juist ervoor dat er nog QSO's worden gemaakt. De grafieken laten dan ook zien dat het aantal jaarlijks gelogde QSO's op clublog telkens tussen de 40 en 50 miljoen blijft.

FT8 maakt het maken van QSO's veel gemakkelijker. Je ontvangt alle actieve stations zonder de band af te zoeken (waarom zijn transceivers met een spectrumdislay eigenlijk populair? Bij FT8 is deze overbodig), je houdt gemakkelijker logboeken bij, je wordt gewaarschuwd bij nieuwe stations, DXCC, zones. Er zijn al diverse varianten die autoCQ mogelijk maken. Samen met de waarschuwingen voor bepaalde DXCC's en DXpedities, is de volgende logische stap: maak automatisch QSO's met stations en landen die op de bucketlijst staan.

De digimodes zorgen voor hamradio 3.0
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#10 Bericht door PE1PQX »

"Opinions are like arseholes, everyone has one"... dit geld zeker ook voor de diverse modes in onze tak van hobby.
Waar de één 99.99% alleen CW verbindingen maakt op bijvoorbeeld alleen 40mtr, doet de ander niets anders dan ATV op bijvoorbeeld 13cm.
Nr. 3 bouwt alleen maar en maakt nauwelijks een QSO terwijl de volgende op alle banden iedere contest wil mee doen.
Ieder zijn meug...

Moderne digi modes (JT, FT en alles wat ik verder nog vergeet) zijn mooie aanvullingen op onze hobby. Verdrijft het de oude modes?? Dat hebben we allemaal zelf in de hand. Je hebt er iets mee of vind het helemaal niks.
Vergeet niet dat onze oudste mode (CW) ook digitaal is => Key down= '1', Key up = '0'. Meer kent het niet.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#11 Bericht door PA3CWN »

Nee, FT8 is niet datgene wat het zendamateurisme nihileert.
Het geeft enkel een verschuiving te zien in activiteit. Even zovele zendamateurs op 1 frequentie ipv een veelheid aan frequenties die bezet wordt.

Dat CW afneemt is een feit; de CW eis is medio 2004 komen te vervallen en dat heeft er toe geleid dat velen deze mode niet geleerd hebben.
Was er zonder de komst van FT8 een geleidelijke neergang van CW te verwachten ? Logischerwijze wel omdat de tijd er vanzelf voor zorgt dat door ouderdomssterfte er steeds minder personen zijn die deze mode beheersen.

De hedendaagse jeugd weet in veel gevallen niet eens maar wat de morsecode is. Vrienden/vriendinnen van mijn ' nu halverwege de 20' kinderen nemen wel eens een kijkje in de shack en weten niet wat de morsecode inhoudt.

Dat de afname ook in SSB / FM te zien is, zal ook te maken hebben met de opkomst van de jeugd binnen het zendamateurisme. Ze zijn met de digitale paplepel grootgebracht en het fenomeen dat de jeugd in een schoolbus ' ieder voor zich' op zijn mobiel zit te typen ipv een gesprek te voeren, gaat volgens mij parallel met de Phone activiteit op de banden.

Een andere reden van afname zal ook te maken hebben met de mogelijkheden qua ontvangst.
Als je iemand niet kan ontvangen, kan je er ook niet mee communiceren. Het niet ontvangen is de laatste tijd steeds meer onder druk komen te staan door de gigantische ethervervuiling qua QRM door electronische apparatuur.
Dat geldt bijna voor iedereen; misschien op de amateurs na, die een stekkie ver weg van man made noise hebben verworven. Maar dat is een enkeling op de zendamateur populatie.

FT8 biedt mogelijkheden om met beperkte(re) antenne en vermogens- middelen toch resultaat te halen en is men dan tevreden, dan ' breidt' men het station niet verder uit, losstaand van het feit of er qua regelgeving uberhaupt uitbreiding kan worden gerealiseerd.

Analoge modes worden opgevolgd door digitale. De TV is ons voorgegaan en hoe lang duurt het nog voordat de analoge FM radio's obsolete zijn ?

Maar bovenal gaat het erom dat je plezier beleefd aan een hobby; digitaal, analoog mag gelukkig iedereen zelf weten.

73 CWN

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#12 Bericht door PE1PQX »

PA3CWN schreef:
Dat CW afneemt is een feit; de CW eis is medio 2004 komen te vervallen en dat heeft er toe geleid dat velen deze mode niet geleerd hebben.
Bijna goed.... één jaar eerder: september 2003.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#13 Bericht door PA1AIS »

Wat ook niet onderschat moet worden is dat heel veel mensen in bebouwde omgevingen totaal vergald zijn door storingen op vele banden door alle EMC zooi.
Ik woon tot vandaag in hartje binnenstad en heb HF al jaren volledig op moeten geven. Maar met FT8 ging het nog.

De wet van de remmende voorsprong.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#14 Bericht door pe1rdp »

De punten die Oene, PA3CWN, aangeven lijken mij ook goede verklaringen voor de populariteit van FT8 vs andere modes.
Digitaal heeft enkele grote voordelen maar nu is FT8 nog niet de mode waar we de komende 20 jaar QRV mee zullen zijn.
Er is nog teveel aan te verbeteren en dat is goed nieuws want innovatie is comform zendamateurisme.

FT8 is prima voor Sporadic E openingen op 6m of 2m waar de polariteit van het zwakke signaal snel verandert. Omdat de doorgangen kort zijn, is de kans op een reject van een signaal ook kleiner. Zo deden we met packet radio de paclengte kleiner maken als de afstand groter werd of op HF tijdens sterke QSO.
Maar in andere gevallen kan de doorgang best langer duren; als het signaal heel zwak is maar wel stabiel. Denk hierbij aan EME.
Dan verwacht ik meer van WSPR QSO mode waar deze parameters zijn in te stellen. Snelle doorgang die ten koste gaat van de gevoeligheid en langere doorgangen waar mogelijk en tot -35dB in de ruis graven. De ontwikkeling van WSPR QSO is gestopt maar er geruchten zijn dat er weer aan deze mode wordt gewerkt. Ik ben benieuwd.

Ondanks dat ik in normale hollandse wijk woon, valt de QRM nog reuze mee. Ja, EME op 2m en 70cm heb ik al jaren geleden moeten opgeven maar op HF zijn nog wel QSO's te maken. Echter er hoeft maar 1 storende zonnepaneel bij te komen of een van de andere duizenden potentiele gevaren voor de radiohobby, dan kan ik ook hier ontvangst op HF en hoger opgeven.
Dan is het de keuze: stoppen met de radiohobby of blijven zenden vanuit thuis en ontvangen via een websdr.
Dat laatste zal nu ook al noodgedwongen gebeuren vermoed ik en is in FT8 eenvoudig te realiseren. Weer een pluspunt voor de digimodes en redding van zendamateurisme.

Op Es Hailsat QO100 hoor ik niet zoveel digimodes. Daar is voornamelijk SSB en CW in het narrowbandstukje wat de klok slaat. Maar daar speelt QRM van devices vooralsnog geen rol. De interesse voor deze modes is er duidelijk wel nog, alleen ontbreekt het vaak aan de mogelijkheden: plaatsen van geschikte antennes en QRM niveau.

Het aantal QSO's blijft gelijk volgens de statistieken, dat schept een gunstig beeld voor de toekomst van de zendamateurs.
"Is FT8 killing amateur radio?" Het lijkt er dus niet op.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#15 Bericht door PE9DX »

Ik zal ook een klein duitje in het zakje doen.

Als fanatiek VHF DXer heb ik de introductie meegemaakt van de digitale modes eerst op het gebied van meteor scatter en later ook in de EME wereld.
MS was te bedrijven in cw/ssb met modale spullen, 1 yagi voor 2 meter en een 4cx250buis in de eindtrap. Je kon daar behoorlijk succesvol in zijn door je operating practice en doorzettingsvermogen door er te zijn op die momenten dat er activiteit was.
EME was een heel ander verhaal daar moest je in ieder geval cw voor machtig zijn en je diende minimaal 4 forse yagi's en het legale vermogen (400 Watt) of meer te kunnen maken anders lukte het je niet om regelmatig nieuwe vakken en landen te scoren.
Je voelt het al aan EME was niet voor een ieder weggelegd. EME bloedde op een gegeven moment dan ook dood omdat er weinig tot geen nieuwe stations bij kwamen. In MS had je dat er tijdens 2 a 3 regens elk jaar wel expedities opgestart werden die je een nieuw vak of vakken opleverden.

Maar als je een respectabel landen en vakken had gewerkt als 2 meter DXer dan werd het een tijdrovende bezigheid om aan de subtop of top te blijven meedraaien. Maar toch merkte je dat het rustiger werd op 2 meter DX gebied.

Wat opeens een openbaring toen JT65 werd geïntroduceerd en iets later de digitale variant voor EME. Opeens werd het mogelijk voor DXers welke een leuk MS stations hadden staan (1 yagi en tot 400 watt vermogen) om te gaan EMEen! Vele CW EMEers spraken er schande van dat er opeens meer skeds werden afgesproken voor de digitale variant in plaats van cw. Maar wat leverde dit opeens een geweldig stuk extra activiteit op. Velen die droomden om bv W5UN, KB1RQ en meer van dit soort grote legendarische stations eens te mogen bijschrijven in het log kregen daar nu de kans voor. En het bleef niet alleen daar bij, er werden opeens landen geactiveerd via DXpedities op EME gebied waar zelfs de fanatieke CWers van droomden. Als expeditie station kon je opeens met 2 yagi's en 400 watt naar landen in Afrika, het Carabisch gebied en noem maar op gaan en je had succes met jou station.

Ikzelf heb diverse keren het genoegen mogen proeven om met PE1L en PA3CEE op expeditie te gaan naar landen in Afrika om daar via EME actief te mogen zijn. En wat waren we succesvol! Wat hebben wij vele mensen aan diverse nieuwe landen kunnen helpen op 2 meter en later ook 70cm en nog later ook 23 cm etc. Dit was dus nooit gebeurd met CW.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat als deze digitale revolutie er niet was gekomen door Joe Taylor K1JT waarschijnlijk het hele 2 meter DX en hoger nu op zijn gat had gelegen.

Groet,

Johan - PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Plaats reactie