Ik begrijp het soms niet; FT8

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Ik begrijp het soms niet; FT8

#1 Bericht door PD0Y »

Hoe kan het dat het ene gesprek al heel snel naar een 'happy end' komt en het andere wil maar niet afronden?
In de screenshot zie je wat er gebeurt. We blijven maar signaal-rapportjes naar elkaar sturen totdat de Zweedse collega maar weer een CQ gaat geven.
Bijlagen
Knipsel.JPG

PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Ik begrijp het soms niet

#2 Bericht door PD0Y »

Het contact wat ik daarna had gaat gewoon in één rits door.
Bijlagen
Knipsel.JPG

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: Ik begrijp het soms niet

#3 Bericht door PE5HV »

Het tegenstation ontvangt jouw rapport niet, daarom loopt de sequentie niet door; op gegeven momen besluit tegenstation dan maar weer CQ te gaan geven.
Bij het 2e voorbeeld loopt de sequentie zoals het hoort, om een QSO volledig af te maken.

zo simpel is het.
73
Harry
PE5HV / NL6594

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ik begrijp het soms niet

#4 Bericht door PA3DAT »

En dat ie jou niet ontvangt zou kunnen komen omdat jij op een frequentie zit (1114) waar
hij QRM heeft van een sterk ander station. Jij had alsnog je positie in het spectrum kunnen
veranderen en gewoon doorgaan met rapport geven. Een kans dat ie je dan wél hoort en
alsnog voor je terugkomt om het QSO af te ronden.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Ik begrijp het soms niet

#5 Bericht door pa1bvm »

tja ... in een " normaal" qso zegt het tegenstation dan iets van qrm qrm please qsy 5 up

PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Ik begrijp het soms niet

#6 Bericht door PD0Y »

Okay duidelijk.
Ik was in de veronderstelling dat als ik reageer op hem ik ook meteen op zijn tx frequentie beland.
Maar dat is dus niet het geval. Heeft het uitvinken van HOLD TX FREQUENTIE nog zin hier?

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Ik begrijp het soms niet

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD0Y schreef:Heeft het uitvinken van HOLD TX FREQUENTIE nog zin hier?

Zeker! Door dit uit te vinken ga je naar de TX frequentie van je tegenstation. Misschien was jouw vast TX frequentie voor je tegenstation niet "schoon" genoeg.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Ik begrijp het soms niet

#8 Bericht door pa1bvm »

ik heb er een hekel aan als stations mij aanroepen op mijn TX frequentie …
ik gebruik zelf altijd vaste TX frequentie .. ik roep nooit iemand aan op zijn/haar TX frequentie

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Ik begrijp het soms niet

#9 Bericht door Yannick PE2YSB »

pa1bvm schreef:ik heb er een hekel aan als stations mij aanroepen op mijn TX frequentie …
ik gebruik zelf altijd vaste TX frequentie .. ik roep nooit iemand aan op zijn/haar TX frequentie
En ik juist altijd.... Was in de veronderstelling dat dat de bedoeling is. Zeker omdat de software dat standaard zo doet.
Na het QSO ga ik weer van zijn frequentie af.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Ik begrijp het soms niet

#10 Bericht door elsinga »

Ik reageer altijd eerst vanaf mijn "vaste" TX frequentie en als het tegenstation reageert kan hij mij daar dus ook ontvangen. Maar elke 30 seconden (in FT8) kan dit veranderen, omdat er meer zendamateurs bezig gaan. Lukt het in 3x niet op mijn TX frequentie, dan stap ik tijdelijk over naar zijn TX frequentie. Ik ga er dan van uit dat het tegenstation zijn TX frequentie zo gekozen heeft dat hij daar weinig last heeft van anderen. Dat doe ik tenslotte ook. ;) Helpt dat ook niet en wil ik het tegenstation echt graag werken, dan pak ik een andere vrije TX vlakbij zijn TX, in de hoop dat het daar wel werkt.

Je kunt ook nog wat sjoemelen hiermee... als het tegenstation jou op PSKreporter op een bepaalde frequentie heeft gehoord, dan kun je daarop TX doen. Is de kans net wat groter dat het lukt.

En: zou het altijd in 1x lukken, wat is dan de lol aan de hobby? Makkelijke dingen zijn vaak minder leuk dan lastigere dingen. En soms ben je gewoon verrast... zoals ik vanochtend toen ik VU3ESV zag langskomen en ondanks dat ik in PSKreporter vanaf die kant nergens gehoord was toch in 1x een mooie sequence had en 'm in het log kon zetten.

PSKreporter is een mooie tool om te kijken waar je gehoord bent. Mijn T2FD antenne doet het minder goed richting diep AS Russia, maar als het meezit tik ik bovenlangs Japan wel aan. Aan de andere kant kan ik meestal richting Australië niets beginnen, tot je ineens dus die Indiër tegenkomt en het lukt. Ook ontvang ik beter dan ik zend, de T2FD eet 1/3e van het vermogen op en dat merk ik wel. Mijn 7300 staat daarom meestal op 66%, in plaats van 40%, puur om dat te compenseren.

Het kan dus zomaar komen dat een tegenstation je na 1x terugkomen niet meer hoort of andersom. Is onderdeel van de sport. ;)

P.S. kunnen die stations op Antartica en de Falkland Eilanden die me wel rapporteren in PSKreporter ook eens CQ roepen? Het zijn zeldzame momenten, maar ik zou ook die stations graag in het log noteren. :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Ik begrijp het soms niet

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

elsinga schreef:P.S. kunnen die stations op Antartica en de Falkland Eilanden die me wel rapporteren in PSKreporter ook eens CQ roepen? Het zijn zeldzame momenten, maar ik zou ook die stations graag in het log noteren. :mrgreen:
Ik geloof niet dat zij hier meelezen. :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Ik begrijp het soms niet

#12 Bericht door pa1bvm »

het zou best een leuke optie zijn om te kunnen zien of het ontvangende station ook een " bemanning " heeft ..
veel lieden laten hun rx gewoon 24 X 7 aanstaan .. eigenlijk dus een robot ...

zou leuk zijn als je ook kon zien in de pskreporter of er leven is bij de ontvangende partij ..

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Ik begrijp het soms niet

#13 Bericht door pa1bvm »

****Knip****

@ yannick
En ik juist altijd.... Was in de veronderstelling dat dat de bedoeling is. Zeker omdat de software dat standaard zo doet.
Na het QSO ga ik weer van zijn frequentie af.
************

en alle andere roepen ook op die TX frequentie .. dus hij / zij hoort alleen de sterke stations .. toch ???
ik gebruik FT-8 alleen op vhf en ik ben eigenlijk alleen maar op zoek naar signaaltjes van -15 tot -20
Dus die signaaltjes die ik met " normaal ssb " niet kan werken ..

PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Ik begrijp het soms niet

#14 Bericht door PD0Y »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:
PD0Y schreef:Heeft het uitvinken van HOLD TX FREQUENTIE nog zin hier?
Zeker! Door dit uit te vinken ga je naar de TX frequentie van je tegenstation. Misschien was jouw vast TX frequentie voor je tegenstation niet "schoon" genoeg.
Nou dan ben ik er wel uit denk ik. Hij gaat nu inderdaad beter.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Ik begrijp het soms niet

#15 Bericht door elsinga »

pa1bvm schreef:het zou best een leuke optie zijn om te kunnen zien of het ontvangende station ook een " bemanning " heeft ..
veel lieden laten hun rx gewoon 24 X 7 aanstaan .. eigenlijk dus een robot ...

zou leuk zijn als je ook kon zien in de pskreporter of er leven is bij de ontvangende partij ..
Dat kun je sort of ook zien, door de tegenpartij op te vragen. Als je daar alleen ontvangstmeldingen ziet, dan geen bemanning.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie