Dropdowns(of zoiets) in mijn FT8 signaal

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Dropdowns(of zoiets) in mijn FT8 signaal

#1 Bericht door PE1NBD »

Ik zit veel op 2 meter met FT8. Nu doet zit het volgende probleem voor. Heel onregelmatig zakt de stroomafname even in en hoor ik een tikje. Bekijk het filmpje om te zien wat ik bedoel. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Gebeurt zowel met WSJT-X als JTDX. https://youtu.be/seKSTezX0GM
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
Bertt
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 sep 2016, 10:56
Roepletters: pc4n

Re: Dropdowns(of zoiets) in mijn FT8 signaal

#2 Bericht door Bertt »

Gebruik je niet wat erg veel vermogen op FT8? Is misschien te veel voor die voeding.

Groet, Bert

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Dropdowns(of zoiets) in mijn FT8 signaal

#3 Bericht door PD0JDG »

Kun je ook een filmpje maken van ALC en uigangsvermogen niveaux op de meter van de radio?

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Dropdowns(of zoiets) in mijn FT8 signaal

#4 Bericht door PA2S »

Zo'n zelfde effect heb ik in het verleden ook gehad. De audio hakkelt en dan valt uiteraard ook vermogen terug.
Het lag aan de USB interface/driver of zoiets, helaas heb ik nooit de oplossing kunnen vinden (ondanks de ervaring met computers). Van alles geprobeerd, alle USB poorten aangesloten gehad, drivers, BIOS instellingen, on board voorzieningen aan- en uitgezet, etc. etc. en diverse tests laten draaien, maar niks hielp.

Het effect deed zich voor bij alle USB audio audio interfaces (voor mijn muziek heb er een paar, ze hikten allemaal) en ook bij de ingebouwde USB 'geluidskaart' in de transceiver (IC7600). Het was dus echt een hickup in de USB voorziening.

Uiteindelijk een andere computer genomen (gelukkig had ik nog wat staan) en nergens last meer van gehad.

Ik kan je dus voorlopig alleen morele steun geven :-(

73, Henk

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Dropdowns(of zoiets) in mijn FT8 signaal

#5 Bericht door PD0JDG »

Dat is ook een interessant probleem. Heb je die computer nog? Als je de moed op kan brengen zou je het eens met Ubuntu kunnen proberen. WSJT-X draait daar prima op.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Dropdowns(of zoiets) in mijn FT8 signaal

#6 Bericht door PE4BAS »

Oene, doet het probleem zich alleen voor op 2m? Of ook op andere banden?
Ik heb in het verleden ook veel ellende met audio gehad, toen nog met JT9.
uiteindelijk bleek het een kwestie van nieuwe driver voor de geluidskaart te zijn en nog een instelling van windows.
Maar met zulke korte hickups betwijfel ik of je signaal er niet leesbaar door zou zijn.

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Dropdowns(of zoiets) in mijn FT8 signaal

#7 Bericht door PE1NBD »

Bertt schreef:Gebruik je niet wat erg veel vermogen op FT8? Is misschien te veel voor die voeding.

Groet, Bert
Hi Bert, de voeding kan het hebben. Is max. 30 Amp. En voor VHF valt dit vermogen best mee. Het is geen Low Power maar Low Signal mode. ;-)
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Dropdowns(of zoiets) in mijn FT8 signaal

#8 Bericht door PE1NBD »

PE4BAS schreef:Oene, doet het probleem zich alleen voor op 2m? Of ook op andere banden?
Ik heb in het verleden ook veel ellende met audio gehad, toen nog met JT9.
uiteindelijk bleek het een kwestie van nieuwe driver voor de geluidskaart te zijn en nog een instelling van windows.
Maar met zulke korte hickups betwijfel ik of je signaal er niet leesbaar door zou zijn.
Het probleem doet zich op alle banden voor. Ja maak wel verbindingen dus ze lezen mijn signaal. Gelukkig wel.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Dropdowns(of zoiets) in mijn FT8 signaal

#9 Bericht door PE1NBD »

PD0JDG schreef:Kun je ook een filmpje maken van ALC en uigangsvermogen niveaux op de meter van de radio?
Hier het filmpje PDøJDG. https://youtu.be/SduowA1Rxbc
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Dropdowns(of zoiets) in mijn FT8 signaal

#10 Bericht door PD0JDG »

Keurig, de ALC wordt niet actief. Dus dat is geen probleem.

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Dropdowns(of zoiets) in mijn FT8 signaal

#11 Bericht door Radioot »

Kijk eens naar je voedingssnoer en dan vooral naar de connector en de zekering.

pa7ww
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 okt 2012, 22:07
Roepletters: PA7WW
Locatie: Hof van Twente

Re: Dropdowns(of zoiets) in mijn FT8 signaal

#12 Bericht door pa7ww »

Hoi, ik heb ook zoiets mee gemaakt. Het plotseling wegzakken van mijn FT8 signaal. soms pas na een half uurtje werken.Bleek te komen door een verkeerde instelling van de WSJT settings-radio. De mode stond dan in NONE of USB. Nu staat de mode op DATA/PKT en Split op NONE. Misschien kun je dat eens uitproberen. Het signaal vanuit de geluidskaart bleef wel altijd constant.
Succes, Henk

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Dropdowns(of zoiets) in mijn FT8 signaal

#13 Bericht door PA2S »

PE1NBD schreef: Hier het filmpje PDøJDG. https://youtu.be/SduowA1Rxbc
Ik begrijp dat je een Signalink gebruikt, in welk geval ik zou proberen om de audio die daaruit komt te beluisteren, bijvoorbeeld via een paar testsnoertjes en een audio versterker o.i.d.. Als het daar hikt, weet je dat het niet aan de set ligt. Als de Signalink geen goede audio produceert, duidt het op een defect in de USB voorziening van de computer of in de Signalink zelf. Als je een tweede computer hebt, kun je daarmee ook eens testen om te zien of het aan de computer of Signalink ligt.
Succes in elk geval!
73, Henk

Gebruikersavatar
Bertt
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 sep 2016, 10:56
Roepletters: pc4n

Re: Dropdowns(of zoiets) in mijn FT8 signaal

#14 Bericht door Bertt »

Ik gebruik af toe alleen voor de 2 meter dezelfde configuratie Icom 7400, Signalink USB, Diamond V-2000
maar heb dat probleem niet maar is niet na te gaan wat ik anders doe.
Het enige verschil wat ik zie is geen ALC uitslag en dat is weer iets wat ik niet omlaag krijg.


Groet, Bert

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Dropdowns(of zoiets) in mijn FT8 signaal

#15 Bericht door PD0JDG »

Om te voorkomen dat je medeamateurs stoort is het een goede gewoonte om te voorkomen dat de ALC in werking treedt. Als deze in werking treedt dan genereert de radio allerlei ongewenste signalen. Een manier om dat te voorkomen is de radio op maximum vermogen in te stellen en het werkelijke vermogen te regelen via de audio instellingen van de computer. Door het audio signaal te verhogen zal het uitgangsvermogen toenemen en vice versa. Als de ALC in werking treedt, reduceer dan het audio signaal. Dat voorkomt ongewenste signalen die de medegebruikers storen. Op een IC7400, maar ook andere radio's (zoals mijn FT450D), kun je prima aflezen of de ALC in werking treedt alsmede het wekelijke vermogen.

Plaats reactie