error input / output soundcard JTDX

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

error input / output soundcard JTDX

#1 Bericht door PD2B »

Wie kan ij helpen...

Sinds een tijdje draai ik JTDX via de yaesu scu-17 op de Yaesu FTdx-1200 op een minipc met windows10. Tot afgelopen zaterdag draaide het perfect. Wanneer ik nu JTDX optart kan het zijn dat ik een aantal malen CQ kan geven maar het kan ook zijn dat bij de eerste CQ ik al een error krijg wat betreft de soundcard in- en output.

Ik twijfelde aan de SCU-17 en heb mijn W7 laptop die ik hiervoor gebruikte aangesloten ipv de W10 pc en alles draait weer als voorheen. Dus moet het probleem in W10 zitten.

Omdat de PC nog vrijwel leeg was heb ik de stoute schoenen aangetrokken en W10 opnieuw geinstalleerd als schone installatie... nadat ik de SCU-17 driver heb geinstalleerd en JTDX geconfigureerd het programma laten draaien maar helaas het probleem blijft.

Ikheb al lopen zoeken op internet en het probleem schijnt meer voor te komen alleen de opties die daar worden aangegeven hebben tot op heden geen resultaat. Als het in een update van W10 zouden er dus meer mensen problemen mee moeten hebben denk ik dan maar.

Is er iemand die dit ooit eens heeft meegemaakt en de oplossing weet?
Mvg,

Bert

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: error input / output soundcard JTDX

#2 Bericht door PD0JDG »

USB en Windows 10. Oef. BIOS instellingen voor USB bekeken? Slaapstand voor USB uitgezet? USB driver gecontroleerd in Device Manager? Alle USB poorten geprobeerd? USB hub uitgesloten? PCI kaartje met USB poorten?

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: error input / output soundcard JTDX

#3 Bericht door PD2B »

PD0JDG schreef:USB en Windows 10. Oef. BIOS instellingen voor USB bekeken? Slaapstand voor USB uitgezet? USB driver gecontroleerd in Device Manager? Alle USB poorten geprobeerd? USB hub uitgesloten? PCI kaartje met USB poorten?
zojuist nog op een andere W10 geprobeerd en ook hier hetzelfde probleem. Schijnt alleen nog maar goed te werken op W7.

Geprobeerd op een PC met schone instalatie en op een bestaande instalatie wel allebeide recent geupdated.
Mvg,

Bert

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: error input / output soundcard JTDX

#4 Bericht door on4avt »

Daarom ben ik overgeschakeld naar Signalink.
Altijd wat met die SCU .

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: error input / output soundcard JTDX

#5 Bericht door PD2B »

on4avt schreef:Daarom ben ik overgeschakeld naar Signalink.
Altijd wat met die SCU .
Dat zal maar waarom werkt het dan wel op een W7 laptop??? dan zit het toch in W10 ?
Mvg,

Bert

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: error input / output soundcard JTDX

#6 Bericht door PA2S »

Misschien kun je hier iets mee: na overstap van XP naar Win 7 problemen ondervonden met audio, in combinatie met mijn 7600.

Na veel geklungel erachter gekomen dat eerst de PC moet opstarten en de transceiver later moet aanzetten. Win XP had alle audio pooten vast genummerd en maakte de volgorde niet uit, maar Win 7 (en 10) initialiseren de interfaces pas later.

Als ik de 7600 te vroeg aanzet en JTDX start, ben ik de configuratie kwijt en valt JTDX terug op de default audio (on board chipset in mijn geval).
JTDX stoppen, 7600 uit en aan, JTDX starten en audio opnieuw instellen is dan de straf. In mijn geval had ik ook nog een audio draadje naar de lijningang van de on board audio lopen waardoor JTDX wel ontving. Je hoort spannende DX, gaat zenden en mooi gepiep uit je luidspreker, geen output uit de zender en ... pech, DX weg. Met de groeten van 1 Microsoft Way.

Je zou eens kunnen proberen de set later in te schakelen. Baat het niet, het schaadt ook niet.

GL, Henk

PS nog een klein plusje van Windhoos: je kunt de interfaces een naam geven (bij eigenschappen), dat maakt het wat fijner om te herkennen.

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: error input / output soundcard JTDX

#7 Bericht door PD2B »

Henk,

Bedankt ik ga er eens mee aan de slag. om de volgorde aan te passen.
Mvg,

Bert

Plaats reactie