Echolink problemen

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Echolink problemen

#16 Bericht door PA0BAK »

Het zou ook een doelbewuste actie kunnen zijn, om misbruik via internet vanuit het buitenland te voorkomen.
Informeer eens bij de beheerders.................
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

-Verwijderd account

Re: Echolink problemen

#17 Bericht door -Verwijderd account »

PD1A schreef:Overigens zonder router en op 4G werkt het ook niet....alleen Breda PI6BRD en Bergen op zoom PI2BOZ zijn de enige 2 repeaters die niet werken via Echolink. Ik denk echt dat er aan mijn Call iets niet goed zit...
Ik kan ook geen connectie krijgen met deze twee repeaters via echolink. En ik zit gewoon thuis op mijn mobiel met 4G netwerk.

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Echolink problemen

#18 Bericht door PD0JDG »

Een doelbewuste actie om gebruikers in het buitenland en 4G gebruikers in Nederland geen toegang te geven????

De sysop zou eens een TCP trace moeten maken om uit te zoeken welke Internet node de poort blokkeert.

Dan kan de sysop de persoon die een probleem heeft het in ieder geval bij de juiste instantie laten melden.

Overigens vermoed ik dat het probleem zich in Noord-Brabant bevindt. Niet in Spanje of Frankrijk zoals eerder werd gesuggereerd: anders zou geen enkele repeater vanuit Parijs of Spanje benaderd kunnen worden.

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Echolink problemen

#19 Bericht door PD1A »

Ah gelukkig nog een amateur die niet op PI6BRD en PI2BOZ kan connecten, ik dacht steeds dat het aan mij of mijn Call lag maar gelukkig dus niet.
Nu ik me herinner heb ik problemen gehad toen ik nog in Breda woonde met deze repeaters zowel op 4G als internet.
Het zou dus zeker kunnen dat het probleem in N-Brabant zit!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink problemen

#20 Bericht door PA0ETE »

Ik heb het in het begin dat deze topic liep een paar keer geprobeerd, toen kon ik me wel aanmelden. Momenteel gaat het bij beide repeaters hier ook niet.

Ik log dan in via een proxy vanaf mijn smartpohne die via WiFi werkt, en de verbinding naar EchoLink gaat dan via een proxy.

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Echolink problemen

#21 Bericht door PD0JDG »

Als ik het plaatje op de EchoLink site zie, dan heeft de proxy een verbinding met de repeater over Internet. De proxy maakt voor de EchoLink cliënt een omweg tussen het Internet gedeelte dat problemen geeft en het internet gedeelte dat wel ondersteund wordt. Als ik het goed begrijp dan zou met dezelfde verbinding tussen proxy en repeater ook een directe koppeling met de repeater moeten werken.

Als je de proxy vervangt door een computer met hetzelfde IP adres, routing en firewall instellingen met een EchoLink client, werkt het dan ook?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink problemen

#22 Bericht door PA0ETE »

Als ik hetzelfde vanaf mijn repeater (PI3XDV) probeer, dan krijg ik bij PI2BOZ de melding dat er een verbinding is. Vervolgens krijg ik van BOZ de melding terug "The connection was rejected", waarna de boel wordt verbroken. Ik heb het nog een tweede keer geprobeerd, met hetzelfde resultaat.

BIj PI6BRD krijg ik dezelfde situatie als bij mijn smartphone: lang wachten en dan de melding dat er een time-out is.

PI3XDV werkt niet via een proxy maar via de bekende poorten die open moeten staan in de router, en op dezelfde internetverbinding als de smartphone. (XS4ALL)

Het is in de repeatersoftware die ik voor PI3XDV gebruik mogelijk om ofwel met, ofwel zonder zo'n melding dat de verbinding "rejected" is. Dat kan ook voor bepaalde gebruikers, en je kunt daarbij wildcards gebruiken, bijv. alle gebruikers met PA6 ervoor worden geweigerd met melding en iedereen met PA0 ervoor die worden geweigerd zonder melding. Ik weet niet zeker of het ook op basis van IP-nummers kan, ik dacht van niet.

Uiteraard kun je ook alle inkomende verbindingen blokkeren of alleen verbindingen van een kort lijstje amateurs toelaten.

PI3XDV kun je ook als papegaairepeater gebruiken. Dan werkt EchoLink niet. Je blijft wel in de lijst staan, en krijgt als je verbinding probeert te maken precies dezelfde melding als bij PI2BOZ. De normale configuratie is eigenlijk dat hij nooit langer dan 10 minuten of zo in de papagaaimodus kan blijven staan. Daarna gaat hij terug, en is echolink weer bruikbaar. Bij XDV staat die tijd echter op heel lang, en als een gebriuker (va de ether) dat instelt krug je dan dus landurig deze melding.

Maar goed, je bent niet de enige, dat is wel duidelijk. Misschien moet ik Rob en Henk een keertje mailen. Het kan wel een reden hebben dat het aan staat. Volgens mij is dat bij deze repeater niet zo, maar ik heb wel eens ingelogd op een (Nederlandse) repeater waar ik er handmatig meteen weer uitgeknikkerd werd. Ik probeerde het nog een paar keer omdat ik een technisch probleem vermoedde. Vervolgens werd me op niet heel erg aardige wijze door een amateur via de ether op de te verstaan gegeven dat ik er niet welkom was. Dat verranderde toen ik herkend werd als degene die (toen) de Daily Minutes deed :-) En er zijn repeaters waar je alleen maar kort naar binnen kunt om een aanroep te doen. Bij sommige repeaters wordt de verbinding na twee minuten idle alweer verbroken. Maar goed, dat is allemaal een legitieme beslissing van de beheerders uiteraard. Aan de andere kant: waarom EchoLink als het advies is om het niet te gebruiken.

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Echolink problemen

#23 Bericht door PD0JDG »

Dat is duidelijk. Echter TS meldde dat de beheerders hem verteld hadden dat het aan zijn provider lag. Dan had de beheerder toch ook direct duidelijk kunnen maken dat verbindingen vanuit het buitenland en 4G ongewenst zijn? Dan was het van het begin meteen duidelijk geweest. Geen technisch probleem maar een duidelijk beleid.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink problemen

#24 Bericht door PA0ETE »

PD0JDG schreef:Als ik het plaatje op de EchoLink site zie, dan heeft de proxy een verbinding met de repeater over Internet. De proxy maakt voor de EchoLink cliënt een omweg tussen het Internet gedeelte dat problemen geeft en het internet gedeelte dat wel ondersteund wordt. Als ik het goed begrijp dan zou met dezelfde verbinding tussen proxy en repeater ook een directe koppeling met de repeater moeten werken.

Als je de proxy vervangt door een computer met hetzelfde IP adres, routing en firewall instellingen met een EchoLink client, werkt het dan ook?
Ik snap de vraag niet heel goed.

Er zin proxy's en er zijn ook nog relays. Ik ben altijd in de war wat nou de ene is en wat de ander :-)

De proxy's zijn er, omdat sommige mensen bij hun provider niet alle poorten kunnen gebruiken, en daardoor de poorten die er voor echolnk zijn niet gebruikt kunnen worden.

Een proxy is een klein en licht programma (het belast de cpu nauwelijks) dat sympathieke amateurs die zelf (op dat moment) niets met EchoLink doen op hun PC kunnen installeren. De proxy zet eenvoudig de poorten die voor EchoLink nodig zijn om naar poorten die wel altijd toegankelijk zijn, die vaak ook voor andere toepassingen gereserveerd zijn.

Een proxygebruiker maakt dan inderdaad (vanaf zijn verbinding via een altijd toegankelijke poort).naar de sympathieke amateur, en vandaar gaat het, zonder dat die amateur daar dus iets van merkt via de juiste poorten naar de EchoLink-server voor verificatie, en rechtstreeks naar de andere amateur voor het VoIP-geluid.

Sinds de komst van de smartphones is de behoefte aan proxy's een stuk groter geworden en het was nog wel eens moeilijk om contact te krijgen. Om die reden zijn er verschillende groepen en amateurs (bijv. in Nederland PE1RJV) die een zogenaamde proxy-farm hebben opgezet. Dat is een server in een computercentrum waar tientallen proxy's op draaien. Je kunt deze bijvoorbeeld herkennen aan PI9NOZ die in de naam van de prox voorkomt. Smartphones kiezen meestal automatisch een proxy of een relay. Bij een PC-programma moet je die handmatig kiezen als je er gebruik van wilt maken.

Ik doe dat zelf bijvoorbeeld, omdat mijn repeater, die op dezelfde internaansluiting werkt, de gebruikte EchoLinkpoorten al bezet houdt.

Het verschil tussen proxy's en relays is het volgend: volgens mij is de proxy de variant die maar één verbinding tegelijk aan kan. In dat geval kan een relay tien verbindingen tegelijk verzorgen. (Het kan dus ook andersom zijn).

Het gevolg hiervan is dat bij de variant met de tien verbindingen de amateur die dit gebruikt niet bereikbaar is voor oproepen vanaf EchoLink. Alle tien gebruikers hebben dan namelijk hetzelfde IP-nymmer, en bij het doorgeven van de oproep zou die oproep dus bij tien mensen tegelijk binnenkomen. Er is geen mogelijkheid om eenvoudig te bepalen voor wie van die tien de oproep bestemd is. Althans, dat zit niet in de software.

Ik weet niet zeker of dat je vraag beantwoordt, maar de PC waar de proxy op draait, daarop kun je uiteraard (op de traditionele manier) ook echolinkg vandaan gebruiken, omdat daar de voor EchoLink benodigde poorten als het goed is open staan.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink problemen

#25 Bericht door PA0ETE »

PD0JDG schreef:Dat is duidelijk. Echter TS meldde dat de beheerders hem verteld hadden dat het aan zijn provider lag. Dan had de beheerder toch ook direct duidelijk kunnen maken dat verbindingen vanuit het buitenland en 4G ongewenst zijn? Dan was het van het begin meteen duidelijk geweest. Geen technisch probleem maar een duidelijk beleid.
Volgens mij heeft het daar niets mee te maken, inmiddels is het duidelijk dat ik er ook niet in kan. Niet via een proxy en niet op de traditionele manier. De melding bij BOZ geeft aan dat daar een instelling in de repeatersoftware voorkomt dat ik er vanaf mijn repeater in kom.

Omdat ik er bij BOZ in een speciaal geval wel in kom denk ik dat het daar bijna zeker in de instellingen in de repeatersoftware moet zitten. Bij BRD kan het zowel zo'n instelling van de software betreffen als een verkeerd geconfigureerde firewall.

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Echolink problemen

#26 Bericht door PD0JDG »

Daar zijn we uit dan, er is geen toegangsbeid, geen probleem bij de gebruiker en geen probleem in Spanje en Frankrijk. Hopelijk kan TS met deze discussie de beheerder ervan overtuigen iets te doen.

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Echolink problemen

#27 Bericht door PD1A »

Dit zijn wat antwoorden van de beheerders; (heb er wel e.e.a. wat prive is uitgelaten)


Nee hier is niets aan veranderd voor PI3BOZ. Doet hij het ook op de networksetting "relay"niet ? Feit is wel dat steeds meer providers allerlei poorten min of meer willekeurig dicht zetten zijn we achter gekomen.
We hebben er nog steeds geen afdoende oplossing voor, meestal is de situatie zo dat je in zo'n geval wel de echolink server bereikt en die schakelt wel door naar de juiste raspberry Pi bij ons ( dat kunnen we in de logfiles zien), maar de terugmelding van
de Pi komt niet op jouw apparaat aan, en dan verbreekt na de wachttijd de verbinding. Erg lastig allemaal via een 3 of 4 G verbinding. Via internet op een PC of laptop zou het wel moeten gaan.
Als we "de oplossing" hebben ben je in ieder geval de eerste die het hoort.....( HI . ).


Beste...., is weer even geleden, maar ik dacht laat ik eens kijken of het misschien toch werkt om weer via Echolink op jullie repeaters te komen.
Het gekke nu is dat ik ook niet meer op PI3BOZ kan komen wat voorheen wel mogelijk was.
Is er iets aangepast op PI3 BOZ?
vr gr Hans PD1A
Spanje


Hallo Hans,

Volgens onze netwerkbeheerder.....Ben je met je applicatie via een Hamnet adres 44.137.75.xxx binnen gekomen en heel kort daarna met een ander IP adres.( 188.206.74.6 )
PI2BOZ hangt NIET aan Hamnet, moet je dus gewoon via internet benaderen. Ik heb op de sturende Raspberry Pi gezien dat je gewoon ingemeld wordt bij Echolink, maar meteen verbroken wordt. kan het zijn dat je "conference mode" aan hebt staan ? Als dat zo is wordt je door de software er automatisch af gegooid, wordt niet toe gestaan. Verder zien wij niets bijzonders aan je aanmelding, komt gewoon binnen. Oftewel, van hier af kan ik het ook niet zeggen wat er precies gebeurt. Probeer het eens met een andere smartphone( Liefst Android besturing ) , kun je uit middelen of het apparaat afhankelijk is.
Probeer je via een WiFi verbinding ter plaatse of via een dataverbinding van een provider ?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink problemen

#28 Bericht door PA0ETE »

BOZ klinkkert mij er gewoon uit. Ik kan me niet voorstellen dat dat bedoeld is. Ik heb Rob PA0RPA nog niet zolang gesproken en de verhoudingen zijn zeer hartelijk. Ik heb ook al eens contact met hem gehad over deze kwestie. Dat was op een moment dat jij ook net contact met hem gehad had.

Misschien moet ik hem nog een keer contacten. Dat zal ik in elk geval doen als ik hem via D-STAR tegenkom (wat geregeld gebeurt). Het lijkt mij dat er gewoon iets verkeerd staat. Ik heb het daarnet voor de zekerheid nog een keer geprobeerd, ik kom er bij hen nog steeds niet in. Bij meerdere andere repeaters gaat dat wel dus hier niets aan de hand.

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Echolink problemen

#29 Bericht door PD0JDG »

Misschien dat de beheerder hier iets aan heeft:

Vanmorgen PI2SWK (44.137.70.81) en PI6BRD (94.208.48.163) vergeleken.

De adressen beteken het volgende:
PI2SWK is gekoppeld met Hamnet en via een router met het Internet
PI6BRD is gekoppeld met Internet

Ik heb enkel een Internet verbinding van de provider Free in Frankrijk.

Beide proberen te openen met een "Direct Connect". PI2SWK werkt, maar PI6BRD werkt niet. In een trace zie ik dat PI6BRD me vertelt dat hij me niet kan bereiken. Dat betekent dat routing werkt, maar dat waarschijnlijk ergens een firewall de boel naar Internet blokkeert.

Beide proberen te openen met de "Public Proxy": 199 PI9NOZ #097. Nu werken beide.

Misschien een (tijdelijke) oplossing voor verbindingen uit het buitenland en 4G?

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: Echolink problemen

#30 Bericht door PE1RXU »

Misschien een digibeet oplossing maar kan een VPN in deze helpen?
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

Plaats reactie