MSK144 meteorscatter

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

MSK144 meteorscatter

#1 Bericht door PE4BAS »

Via http://gm4fvm.blogspot.com/2019/08/mete ... -year.html toch nog maar eens aan het proberen en monitoren op 6m meteorscatter. Vind het wel een leuk experiment. Alleen heb ik het idee dat alles beter kan. Of ik zit gewoon op verkeerde tijden voor de set?

Tot nu toe gewerkt vandaag PA2RU en DL1OBF. Maar ik zie nog meer, helaas geen verbinding....heb ik mijn antenne misschien in de verkeerde richting staan. Op internet staat dat de perseïden voorbij komen ten noord oosten van ons. Is het dan misschien het beste de antenne daar heen te zetten?

Heb totaal geen ervaring met meteorscatter. Dus wie kan hier meer over vertellen?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: MSK144 meteorscatter

#2 Bericht door PA3DAT »

De chat erbij hebben: http://www.on4kst.com/chat/start.php

Het is mij nog niet gelukt om een dx-verbinding te maken met MSK144. Wel enkele stations gezien op 144.360,
Servië, Wit-Rusland en Polen.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: MSK144 meteorscatter

#3 Bericht door PE4BAS »

Ondertussen door proberen wel wat wijzer geworden en ook al een heel lijstje stations gewerkt over het weekend. Maar of ik nu juist naar de meteoren moet richten of gewoon naar de bestemming is niet helemaal duidelijk. Leuk is wel dat je aan het signaal vaak kan zien of het ES of MS is. Een combinatie is ook mogelijk.
Echte DX heb ik ook nog niet gewerkt maar wel wat omliggende landen. Best DX SM4LMV denk ik tot nu toe. Werk alleen op 6m (50.280) MS met de IC-7300.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: MSK144 meteorscatter

#4 Bericht door PA3DAT »

Ik op 2m met de IC-9700, 80W, 6 ele yagi @14m. Nog maar 3 mislukte pogingen tot nu toe, maar ik begin
het nu te leren (hoop ik) :D

Op 2m is leuk, je weet dat het ms is en de afstanden zijn natuurlijk fantastisch: ik ben al een paar keer
gehoord op meer dan 2000km hier vandaan! Wel jammer, na een uur proberen je poging te moeten
afbreken omdat het niets wordt...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA1ES
Berichten: 412
Lid geworden op: 09 sep 2005, 09:09
Roepletters: PA1ES
Locatie: Apeldoorn

Re: MSK144 meteorscatter

#5 Bericht door PA1ES »

Ik wordt wel gehoord, maar ik zie niets terug, wat doe ik niet goed?
Aloys, heb je al een coax aan je 23 cm. beam?
Licensed since 1977
PD0CEB - PE1LRZ - PA1ES
Member: OTC

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: MSK144 meteorscatter

#6 Bericht door PA3DAT »

Ja, zit er aan! Maar ik ben nog niet tevreden over mijn SHF 2344 van Wimo. Hij is over de hele band tussen
De 1 : 1 en 1: 1,5 behalve rond het SSB-gedeelte: daar is ie 1 : 2,4. Lijkt me niet goed, dus daar heb ik Wimo
over gemaild.

Had jij ook niet een SHF 2344?

Over MS: ik heb net vanochtend, bij mijn vierde poging (met contact via de chat) een qso kuinnen afmaken!
Drie keer eerder zijn we er na een uurtje of zo mee gestopt. Met OH1ND was de verbinding binnen een half
uur rond.

Het beste werkt voor mij: ik zie/ontvang een station op 144.360. Wanneer ik er op klik krijg ik een regel met
een qsy-frequentie in het rechterscherm (hoe doen ze dat?) De IC-9700 sprong automatisch naar die
144.355 en begon hem aan te roepen.
In de chat zocht ik OH1ND op en ik typte: /cq oh1nd Still qrv? Now calling u!
Door de toevoeging vooraf "/cq oh1nd" komt mijn opmerking bij hem in een opvallende kleur, hij ziet dat dan
meteen. Hij typte terug dat ie mijn eerste doorgang al had gezien. Daarna is het een kwestie van doorzetten.
Achterover leunen, er valt verder niets te doen. En als het na lange tijd toch niet lijkt te gaan lukken stelt één
van de stations voor om er maar mee te stoppen...

Ik zit nog met een paar gebruikte afkortingen, het MS-taaltje op de chat. Wat wordt er precies bedoeld met:
- HotA en HotB (heeft te maken met de antennerichting, die is niet altijd precies op het tegenstation)
- hoe bepaal ik HotA?
- I wil meep you (meerdere keren gezien, er wordt wat afgemeept! :D )

Maar het is wél leuk, misschien wel verslavend! Ik werk met 100W in 6 ele yagi @14m. Dat is bescheiden, er
zitten EME'ers tussen met 4 x 15 ele en 1KW. Een antenne met grote openingshoek, zoals mijn 6 ele, geldt
overigens als goed geschikt heb ik ook ergens gelezen.
Wat is jouw setup op 2m?

Overigens, maar dat zul je wel weten: met de antenne naar het oosten moet je zenden in de tweede helft van
de minuut, op de halve minuut dus. Luisteren op de hele minuut. In de chat wordt het er vaak nog wel
bijgezegd, in combinatie met je suffix. Ik typ dan bijv.: DAT tx 2nd (of hij: ND tx 1st).
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: MSK144 meteorscatter

#7 Bericht door PA2RU »

Bas ,
De verbinding die wij hadden was via tropo..
Met meteorscatter kan het dus zijn dat je hele perioden niks hoort..
Daarnaast gewoon je antenne naar het station draaien waar je een verbinding mee wil hebben...
Ik heb genoeg ervaring hier mee , en wil daar ook wel het eea over vertellen maar daar gaat nogal wat tijd inzitten..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: MSK144 meteorscatter

#8 Bericht door PA2RU »

73 René PA2RU

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: MSK144 meteorscatter

#9 Bericht door pa4o »

Mijn langst durende qso was met iemand uit Spanje, we zaten beide met 15W als test. Qso duurde knap aan 4uur voordat we alles binnen hadden aan beide kanten. Prachtig was dat. Is toch al wel weer wat jaren geleden.

Peter

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: MSK144 meteorscatter

#10 Bericht door PA2RU »

Geduld is toch wel een vereiste bij meteorscatter ;)
Mijn kortste qso had ik binnen 1 minuut rond : was in SSB , single burst :idea:
73 René PA2RU

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: MSK144 meteorscatter

#11 Bericht door pa4o »

Klopt Rene en dat hebben de meeste niet meer. Moet nu maximaal een 10minuten duren en anders laat maar hi..

Peter

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: MSK144 meteorscatter

#12 Bericht door PA3DAT »

PA3DAT schreef:Ik zit nog met een paar gebruikte afkortingen, het MS-taaltje op de chat. Wat wordt er precies bedoeld met:
- HotA en HotB (heeft te maken met de antennerichting, die is niet altijd precies op het tegenstation)
- hoe bepaal ik HotA?
- I wil meep you (meerdere keren gezien, er wordt wat afgemeept! :D )
Hebben de mannen met ervaring hier nog een antwoord op?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: MSK144 meteorscatter

#13 Bericht door PA2RU »

PA3DAT schreef:
PA3DAT schreef:Ik zit nog met een paar gebruikte afkortingen, het MS-taaltje op de chat. Wat wordt er precies bedoeld met:
- HotA en HotB (heeft te maken met de antennerichting, die is niet altijd precies op het tegenstation)
- hoe bepaal ik HotA?
- I wil meep you (meerdere keren gezien, er wordt wat afgemeept! :D )
Hebben de mannen met ervaring hier nog een antwoord op?
Hot A en B zijn niet bijster interessant , zeker niet als je een antenne hebt met een relatief grote openingshoek.
En dat ge-meep : als iemand op on4kst chat /cq pa3dat [text voor jou bedoelt] doet dan hoor je uit je speakertjes meep-meep ( roadrunner ;) ) en zie je een regel in het oranje.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: MSK144 meteorscatter

#14 Bericht door PA3DAT »

Ok, bedankt! Duidelijk wat HotA betreft, ik heb een 6 ele dus grote openingshoek. En dat gemeep
krijg ik niet mee, ik heb geen boxjes aan mijn hobbycomputer... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: MSK144 meteorscatter

#15 Bericht door PA3DAT »

Net even vrij vlot Slovenië gewerkt op 4 meter... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie