2M FT8 DX verbindingen

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

2M FT8 DX verbindingen

#1 Bericht door PA1RAM »

Ben al een maandje aan het experimenteren met FT8 op 2 meter en daarbij maak ik gebruik van PSK reporter om te zien waar ik wordt ontvangen EN om te checken wat de activiteit is in Europa om zo een doelgebied uit te zoeken. Daarnaast maak ik ook gebruik van de VHF propagatie kaart van mennolink.org welke prima laat zien of en waar er condities zijn op 2 meter.

Het was mij eerder deze week al opgevallen dat mijn signaal werd gehoord door IH9YMC op het eiland Pantelleria voor de kust van Tunesië, dat is een afstand van bijna 1800km! Helaas heb ik hem niet kunnen werken want ik hoorde hem zelf niet. Opvallend wel dat hij tal van NL stations kon ontvangen gezien op PSK-Reporter:
IH9YMC 2m FT8 2019 Aug 15 1839 UTC.PNG
Zo keek ik dus vanmorgen op PSK-Reporter naar de activiteit in het laatste kwartier en ik daar zag ik 2 stations in noord Spanje die NL stations ontvingen en op de VHF Propagatie kaart zag ik veel oranje en rood boven zuid Frankrijk (dit screenshot is van een half uur later met wat minder rood):
VHF propagation 2019 Aug 16 morning.PNG
Aldus de antenne richting ZZW gedraaid en maar eens die kant uit geroepen en bij de 2e CQ was het raak met EA1SA nabij Bilbao. Dat is toch een héél respectabele afstand van 1200km en is het verste ooit door mijzelf gewerkt op VHF.

Een kwartier later was het weer raak met EA1UU, de buurman van EA1SA denk ik zo op de kaart te zien:
EA1SA 2m FT8 2019 Aug 16 084030.PNG
Overigens was dit een QSO met hindernissen want na de initiële uitwisseling kwam mijn vermogensmeter niet meer uit de hoek. Al eerder had ik problemen hiermee maar kon het toen niet vinden (ging vanzelf weer over) maar nu bleek de audiouitgang van mijn (nieuwe) geluidskaart de oorzaak. Ik heb dus snel de 3mm jack vervangen (solderen) door een betere en daarna ben ik verder gegaan met het QSO en zowaar hebben we dat alsnog af kunnen maken :roll:
Overigens blijkt het nu niet de jack plug te zijn maar de geluidskaart zelf, de contra aansluiting maakt slecht contact en dat voor een nieuwe SoundBlaster kaart :evil:

Dat ik eerder deze week nabij Tunesië werd ontvangen kwam dacht ik door MS (de Perseïden) maar nu is daar geen sprake van dus hoe deze verre verbindingen tot stand kwamen ontgaat me even...?
73, Richard (voorheen PD1RAM)

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 2M FT8 DX verbindingen

#2 Bericht door pa1bvm »

ja TROPO naar EA … ik kreeg vanochtend een DX warning via e-mail ( even aanmelden bij dxmaps.com)

ook de tropo voorspellingen van Hepburn kloppen vaak prima

http://dxinfocentre.com/tropo.html

Meteoren en FT-8 mode werken slecht samen … misschien bij extreme lange reflecties ..
Tropo en reflecterende vliegtuigen doen het veel beter

kijk maar eens op www.airscout.eu

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: 2M FT8 DX verbindingen

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD1RAM schreef:Dat ik eerder deze week nabij Tunesië werd ontvangen kwam dacht ik door MS (de Perseïden) maar nu is daar geen sprake van dus hoe deze verre verbindingen tot stand kwamen ontgaat me even...?
Es propegatie misschien?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 2M FT8 DX verbindingen

#4 Bericht door PA2RU »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:
PD1RAM schreef:Dat ik eerder deze week nabij Tunesië werd ontvangen kwam dacht ik door MS (de Perseïden) maar nu is daar geen sprake van dus hoe deze verre verbindingen tot stand kwamen ontgaat me even...?
Es propegatie misschien?
Heel goed mogelijk ;)
73 René PA2RU

Plaats reactie