Hotspot / Openspot2

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hotspot / Openspot2

#16 Bericht door PA0ETE »

Dat is mooi nieuws! Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Hotspot / Openspot2

#17 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Yesss ontvangen.

Super snel ontvangen.
Gisterenmorgen 10 uur besteld en vanmiddag om 16.00 uur al ontvangen.
En dat helemaal uit Estland.

Gelijk werkende krijgen en wat een verademing, weinig rotzooi, geen knipperende porto meer die er soms wat overspannen uit zag.

Enorm veel instellingen die ik lekker de komende tijd is gaat uitzoeken.
Maar het configureren van dat ding kan mijn vriendin zelfs nog wel :lol:

Ben er blij mee.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hotspot / Openspot2

#18 Bericht door PA0ETE »

Hi Louwrens, Leuk nieuws! Geweldig zo snel.

Ik heb een paar vragen, het zou kunnen dat je daarop het antwoord (nog) niet weet, dus voel je niet verplicht.

Voor welke modulatiesoort(en) gebruik je hem?

Welke software zit erbij, is dat sofware van de fabrikant zelf of Pi-Star?

Weet je of het transcoderen bij deze hotspot werkt? (Transcoderen is dat je met een DMR-apparaat ook op Fusion-repeaters kunt werken en andersom). De originele OpenSpot kon dat, en ik kan niet met 100% zekerheid vinden dat deze dat ook doet. De originele Openspot was de enige die dat kan.

(De datastreams van DMR en Fusion zijn intern grotendeels gelijk, die voor D-STAR is enigszins anders, waardoor het daarbij technisch een heel stuk ingewikkelder is).

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Hotspot / Openspot2

#19 Bericht door Louwrens PD3LPA »

De volgende modes kan je gebruiken:
DMR
Dstar
C4FM
NXDN
P25
POCSAG

Ik heb nu alleen nog Brandmeister DMR gebruikt. Maar ik ga ook met die andere spelen.

Er zit geen software bij.
Het gedraagt zich bij opstarten als een acces point. Vervolgens na het koppelen van je wifi moet je de UID code inbrengen. En voila het werkt. De SSID van de Openspot is daarna niet meer zichtbaar.
Via een Link https://sharkrf.link/ kom je op een website die overal zichtbaar is. Vervolgens als je daar dan de UID code van dat ding geeft kom je net zoals bij routers in de Openspot2.
Daar kan je dat ding helemaal configureren naar wens.
Ik vermoed dat dit alleen maar werkt binnen je eigen netwerk.

Kijk ook eens naar dit linkje https://www.youtube.com/watch?v=7wB3fyIdWAU

Dat transcoderen.. dat noemen ze bridgen toch? Ja, volgens mij kan dat ook. En ik dacht dat dit kon met D-Star, fusion en DMR

Gr,

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hotspot / Openspot2

#20 Bericht door PA0ETE »

Transcoderen is inderdaad gelijk aan de bridge-functie. Er zijn nog meer namen voor. Hé leuk dat dat ook voor D-STAR gaat.

Ik heb daar heel wat mee geëxperimenteerd met koppelingen tussen dat soort mode's, met name tussen DMR en D-STAR en tussen D-STAR en EchoLink. Dat is nog behoorlijk moeilijk. Zo goed als zeker werkt het bij hen digitaal. Ik heb dit via analoog gedaan en dan met een DSP, waarbij ik verschillende configuraties gebruikte voor de verschillende 'richtingen' (bijvoorbeeld van de ene naar de andere modulatiesoort een andere instelling dan terug).

Van DMR naar Fusion is makkelijk omdat dezelfde vocoderchip gebruikt bij dezelfde instellingen. Daardoor kun je simpelweg de datastream doorkoppelen, zonder er eerst audio van te maken. Bij D-STAR wordt een oudere versie van die vocoder gebruikt waardoor het waarschijnlijk alleen in één richting werkt of zelfs helemaal niet. Je moet dan eerst naar analoog, waarbij je met een aantal dingen rekening moet houden (lang verhaal), de belangrijkste is bijvoorbeeld dat bij zenden in veel gevallen het audioniveau precies het goede level moet hebben.

We kunnen als je zover bent om de bridge voor D-STAR te gebruiken wel een keer een verbinding maken. Ik kan momenteel tijdelijk niet op DMR werken, maar wel met D-STAR. De landelijke D-STAR-reflector voor NL is trouwens DCF088B (REF088B en XRF088B werken ook). Op dinsdag is er daar een ronde vanaf half negen.

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Hotspot / Openspot2

#21 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Ik ga dit weekend eens wat kloojen met dit ding.
D-Star daar is ook een quick setup voor. Maar dat bridgen moet ik nog even leren hoe dat werkt. Want ik wil die graag samen hebben, wel zo makkelijk.

Op DMR zit ik regelmatig op 204 en 91. Ik luister meer dan dat ik zeg. ;-)

PA3CQJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 feb 2014, 20:30
Roepletters: PA3CQJ
Contacteer:

Re: Hotspot / Openspot2

#22 Bericht door PA3CQJ »

Voor de duidelijkheid: in de openSPOT zit geen Ambe chip, hij kan dus niet crossmode naar D-star doen.
In de handleiding staan alle mogelijkheden vermeld, D-star staat daar niet bij.
http://manuals.sharkrf.com/openspot2/en ... l#page-top
Rutger
PA3CQJ

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hotspot / Openspot2

#23 Bericht door PA0ETE »

Hallo Rutger,

Bedankt voor je reactie. Het ligt gecompliceerd. Op zich zou je denken dat voor transcoderen van D-STAR naar de andere mode's twee AMBE's nodig zijn. Dit omdat de streams verschillen. (de chip is overigens voor duplexverkeer te koop met twee vocoders).

Niet dat ik afbreuk wil doen aan wat je zegt, maar wat mij niet duidelijk is, dat is hoe het dan wel met P25 gaat. De stream van APCO P25 V2 is gelijk aan DMR. Die apparatuur zie je echter nergens voor amateurprijzen. Prijzen zijn extreem hoog voor deze apparaten, ik heb gehoord tot 11.000 dollar aan toe voor een volledig opgetuigd exemplaar van Motorola zoals een hoofdcommisaris van een korps gebruikt, en ze zijn er nog niet lang genoeg dat ze volop op de surplusmarkt te krijgen zijn.

In de beschrijving van de OpenSpot2 staat ook nergens dat ze V2 bedoelen. D-STAR werkt met een vocoder die niet zoveel van die van DMR etc. verschilt. P25 V1 werkt echter met een antieke IMBE-chip. Die is bijv. ook niet geschikt voor een 6,25 kHz raster. Dat betekent dat er grote verschillen moeten zijn in de stream tussen deze mode en de rest. Veel groter dan tussen DMR en D-STAR. Maar goed missschien bedoelen ze stiekem toch wel V1...

Interessant om te weten hoe ze dat gefikst hebben als het er wél in zit :D

Plaats reactie