Ft8 gefoefel

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Ft8 gefoefel

#1 Bericht door on4avt »

Ik ben sedert een maand in Senegal. Kom uit als 6W7/ON4AVT. De vergunning is in orde.Wegens de hoge qrm hier en de slechte propagatie kom ik uit in FT8. Een mode die ik enige maanden aanleerde . De qso gaan goed, en ik laat het ganse rijtje passeren tot de qso gelogd word. Nu zijn er slimmeriken die een qso claimen als je eenmaal een - 6 of zo zien verschijnen en daarna niks meer. ik schakel dan over op een ander station, en dat gaat dan soms heel snel.
Ik wil zoveel mogelijk stations contacteren en blijf soms laat op om op de 60 m te gaan zenden.
Waar het me nu omgaat er is een Belgisch station ON7DE (mag bekend zijn) die me een email stuurde of ik hem aub in de log wilde zetten? Hij had me gezien en had alleen een vb - 4 van mij gekregen. Hiermee beschouwd hij het qso als volmaakt. Ik niet .Het moet volledig, zolang je de 73 niet krijgt ga je niet automatisch in de log. Nu heeft ON7DE mij als gelogd in zijn online logbook gezet. Op eqsl staat hij voor mij geblokkeerd, kan he er nier uit halen. ik krijg dagelijks emails van amateurs die willen weten of ze erin staan, Dit is de eerste die me deze toer lapt. Ik ga de qso niet confimeren maar kan die niet rejecten?
Nu is de vraag hoe kan dat? Ik heb al contact met eqsl , maar geen antwoord nog.
Zijn er die dit al hebben voorgehad?
En bestaat er een blacklist voor dit soort negative hams?

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Ft8 gefoefel

#2 Bericht door on4avt »

Wel het is opgelost. het was dus mogelijk dat een tegen station zijn call inbrengt in eqsl en je niet in staat bent om die te verwijderen. Ze hadden het nog niet eerder gehad,software aangepast .
Bedankt aan iedereen om het te lezen.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Ft8 gefoefel

#3 Bericht door PG0DX »

Top !

En volledig gelijk.
Je "moet" bevestiging hebben, alleen "ik kreeg mn rapport mee" is niet afdoende.

Fijn weekeinde !

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Ft8 gefoefel

#4 Bericht door PE4BAS »

Ik ben het er niet altijd mee eens. Als ik een rapport verzend als eerste op een CQ van bijvoorbeeld -16 en ik krijg van het tegenstation R-18 dan is het QSO in principe klaar. De RR73 en 73 zijn slechts formaliteiten. Loggen kan in WSJT-X en JTDX beide ook manueel. Enige probleem is dat het tegenstation niet zeker weet of zijn R-18 rapport ontvangen is. Dit soort dingen kan door plotselinge propagatie veranderingen gebeuren. Zelf zou ik dan nog een tijdje doorgaan met sturen van RR73 of de R-18 totdat ik toch de bevestiging krijg. Echter soms zie je het station echt niet meer en wil je toch graag door naar de volgende, dat zie ik bij veel DX stations, ze gaan te snel naar het volgende station. Het is een dilemma maar ik zou dan wel loggen. Zeg maar voordeel van de twijfel. Echter er zijn veel radioamateurs die de hobby veel te serieus nemen. Maar goed, dat is mijn mening!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ft8 gefoefel

#5 Bericht door PA3DAT »

Willy, doe je alleen eQSL of ook LOTW?

Ik doe LOTW zoals veel FT8'ers. Dan is het wederzijds meteen bevestigd en kun je later
eenvoudig een DXCC-award aanvragen. Ben nu bezig voor mijn DXCC op 17m. Dat wordt
dan mijn eerste, in 40 jaar! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Ft8 gefoefel

#6 Bericht door on4avt »

Als ik de rr en de 73 niet krijg ,is dat voor mij als een cw qso waar je na het rapport stopt . Zonder 73 stelt zo een qso ook niks voor.Maar om mij een email te sturen en te vragen om hem erin te zetten vond ik erover. Ik ga niet een dx station vertellen wat hij moet doen?
Ik krijg veel mails met de vraag, ik ga het altijd eerlijk nazien.
Alois, als ik thuis ben zal ik alles proberen up te loaden naar LOTW. Moet kunnen, als ik daar iemand plezier mee kan doen.

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Ft8 gefoefel

#7 Bericht door DC4CP »

PE4BAS schreef:Ik ben het er niet altijd mee eens. Als ik een rapport verzend als eerste op een CQ van bijvoorbeeld -16 en ik krijg van het tegenstation R-18 dan is het QSO in principe klaar. De RR73 en 73 zijn slechts formaliteiten. Loggen kan in WSJT-X en JTDX beide ook manueel. Enige probleem is dat het tegenstation niet zeker weet of zijn R-18 rapport ontvangen is. Dit soort dingen kan door plotselinge propagatie veranderingen gebeuren. Zelf zou ik dan nog een tijdje doorgaan met sturen van RR73 of de R-18 totdat ik toch de bevestiging krijg. Echter soms zie je het station echt niet meer en wil je toch graag door naar de volgende, dat zie ik bij veel DX stations, ze gaan te snel naar het volgende station. Het is een dilemma maar ik zou dan wel loggen. Zeg maar voordeel van de twijfel. Echter er zijn veel radioamateurs die de hobby veel te serieus nemen. Maar goed, dat is mijn mening!
Ik zie het ook zo, vooral dat men een "QSO" snel afbreekt als het niet in 1,2,3,4 gefixt is stoort me eigenlijk enorm.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Ft8 gefoefel

#8 Bericht door PG0DX »

Vanochtend was JX actief op 60m, naar ik vermoed een niet legaal station, al waren de "spots" wel reeel en ook de richting van mijn ontvangst.

Ik heb hem niet genoteerd, jammer was wellicht een nieuwe geweest (al vermoed ik dat het een grapjas was).

Ondanks dat mijn software al wel vertelde "last logged JX5GX" (call weet ik niet meer zeker trouwens)

Waarom heb ik hem niet opgeschreven? ....omdat het QSO niet "volledig" was (voor mij)

regel 1 JX5GX PG0DX -14
regel 2 PG0DX JX5GX R-24
regel 3 JX5GX PG0DX RR73

en verder niets meer....daar stopte het QSO.

Ik heb de PG0DX JX5GX 73 gemist (regel 4)

Dan zou dit voor "anderen" afdoende zijn.
Voor mij niet,

Hoe weet ik zeker dat JX begrijpt dat ik "mijn" rapport heb ontvangen ?
Wat nu als ik hem niet meer hoorde ? en hij ook die r-24 stuurde ?
Tja, dan kan ik elk station waar ik naar roep wel een mailtje sturen, sorry je viel net weg..maar klopt het dat je .....rapport gaf ?
(ik heb toch mijn websdr ontvanger aan in Rusland dus dat decodeer ik wel....ja zo krijg ik mijn landenlijstje wel omhoog, met sarcasme natuurlijk hihi)

Nee....dat geeft voor mij te veel ruimte voor "onzekerheid".

Het kan toch best zo zijn dat JX mijn RR73 ook niet heeft ontvangen ?
Dan blijven feiten over ....wat weet ik... ik weet ...(ik zie bij mij op het scherm)...regel 1 en 2 ...
maar het is voor mij niet duidelijk of dat hij weet dat ik zijn rapport heb ontvangen.
Dus kan ik niet anders dan concluderen dat hij het niet heeft. (het is geen feit)

Dat "feit" bereik ik alleen als ik zeg "ROGER 73 !" dan is het compleet en dan krijg ik als toetje nog een 73 van hem.

Maar goed, dat is hoe "ik" nu denk.......en gelukkig mogen we verschillen hihi.


Fijne Zondag !

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Ft8 gefoefel

#9 Bericht door on4avt »

Alois, ik doe wel ook QRZ.COM en HRD.net
willy

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Ft8 gefoefel

#10 Bericht door PE4BAS »

Henry, ik denk dat JX5GX inderdaad een piraat was. Al ben je niet de enige die hem heeft gezien.

Als jij dus volgens jouw mening een station werkt in DXpeditie mode als "hound" dan zijn die verbindingen dus niet geldig? Immers daar word volgens mij ook geen "73" verzonden op het eind.

Het is maar een gedachte...

Maar ik laat iedereen in zijn waarde. Ik neem het allemaal niet zo serieus. Want voor wie maak je die verbindingen nou uiteindelijk? Voor jezelf dus...of om aan anderen te laten zien wat voor een super DXer men toch is....ja lekker dan.

We gaan lekker door op 60m. Ik zou nog "Dodecanese" kunnen bijschrijven voor 60m. Helaas tot nu toe nog niks gezien. Maar ik kan een sked afspreken met SV5DKL, misschien ga ik dat nog doen. Afgelopen week eindelijk PY kunnen werken.

Zeg nou zelf, wat een hoop DX werken we eigenlijk op 60m! En dat in het zonnevlekken minimum.... :D

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Ft8 gefoefel

#11 Bericht door nanko »

In de Wenen 2007 conferentie is besloten dat een qso compleet is als, calls rapporten
en een WEDERZIJDSE bevestiging ontvangen is.
Geen enkele ruimte voor eigen interpretaties dus.
Alle qso die hier niet aan voldoen zijn formeel ongeldig.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Ft8 gefoefel

#12 Bericht door PG0DX »

Sebastiaan,

Wellicht zie ik het verkeerd.....

Bij fox hound....
Dan gaat de procedure toch eigenlijk net zo ?

Het verschil....zit hem volgens mij in:

Je roept hem aan met je grid ....
(ipv gelijk rapport)

regel 1 DX0DX PE4BAS JO33
regel 2 PE4BAS DX0DX -14
Regel 3 DX0DX PE4BAS R-13
Regel 4 PE4BAS DX0DX RR73

Indien je die RR73 niet ontvangt.....
jij blijft net zo lang het report geven tot je RR73 hebt gedecodeerd, anders kun je niet loggen.

Nou moet ik zeggen dat ik weinig fox/hound ervaring heb hi....ik zou best fout kunnen zitten....
Maar goed, wederom tel ik de 4 stappen
Ik zie eerder een overeenkomst dan verschil .....toch ?
Of klopt mijn huidige veronderstelling niet ?

Groet Henry

pg3n
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 mar 2011, 08:27
Locatie: Cuijk

Re: Ft8 gefoefel

#13 Bericht door pg3n »

Henry,

Jouw voorstelling regel 1 t/m 4 is correct.
Nadat het dx station de RR73 stuurt word bij mij het qso automatisch gelogd en stopt het programma met opnieuw aanroepen met rapport.
Het verschil met F/H en normale procedure is, dat als tegenstation RR73 stuurt jij dit bij normaal qso .... antwoord met pg0dx dxcall 73

Verder bij F/H procedure aanroepen met 1000Hz hoger dan het dx-station zend.

gr Peter

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Ft8 gefoefel

#14 Bericht door on4avt »

Dan weet je hoe die ham mij heeft gelogd, handmatig.En dan een mail sturen om mij te vragen hem in de log te zetten,hi!
Die fox/hound zou ik ook willen aanleren. Snap het niet helemaal. maar om het nu nog te veranderen. Of is het minder moeilijk dan ik denk? Als ik hier Fox instel, moeten de anderen dan in Hound methode werken? Of omgekeerd. Maar hoe weet men dan dat ik in Fox zit ? Aan de manier van zenden? Moet iedereen dan aanpassen of hoe zit dat juist?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ft8 gefoefel

#15 Bericht door PA3DAT »

Om te beginnen moet je dan op een andere, eigen frequentie gaan zitten. F/H doe je niet
op de normale FT8-frequenties. Dat moet je dus aankondigen, om tegenstations te krijgen.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie