FT8 wellicht een bubbel?

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
PA2S
Berichten: 401
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: FT8 wellicht een bubbel?

#31 Bericht door PA2S »

Laurens PD9X schreef:Lekker stukje
Heel jammer dat K1JT als boosdoener wordt afgeschilderd. Ook is de vergelijking met Oppenheimer betreurenswaardig. Evengoed had een ander het kunnen bedenken, want de software is open source en het "versnellen" van een mode is niet zo ingewikkeld.

Joe verdient veel waardering omdat hij grenzen heeft verlegd en daarbij ook nog de mogelijkheid heeft gemaakt om relatieve signaalsterkten te meten. WSPR wordt door mij gebruikt voor propagatie analyse (focus op 60 meter). Nog nooit zijn er zoveel bakens geweest. Op de verlanglijst staan nog ontvangers om vele blinde vlekken op te vullen. Amateurverenigingen zouden hier een aanjagende rol kunnen spelen, maar is tot heden alleen een gemiste kans. Dus zelf maar stations benaderd voor een aantal proeven.

Voor mij is FT8 een matig alternatief voor JT65. Juist omdat de onderste handvol dB's ontbreken, valt veel mooie DX af. Het "bereik" wordt ten opzichte van JT65 bijna gehalveerd.

Veel amateurs klaagden over de traagheid van JT65 en dat is vast een overweging geweest om een snellere mode te maken. Maar dan is het weer niet goed...

Veel klagers lijken te vinden in de hoek van de DX'ers die veel moeite hebben gedaan om hoge plaatsen in ranglijsten te bemachtigen. Opeens zien ze het "gewone volk" langszij komen met hun brullende FT8 muizen en daar kunnen de ego's slecht tegen. Wat men vergeet is dat met brute kracht alles mogelijk is en de JT gebruiker is eigenlijk veel slimmer, want zonder dure masten, oversized antennes en dikke eindtrappen lukt het ook. Mooi toch?

Zoals bijvoorbeeld PE5T al opmerkte, gaat voor veel stations met beperkte mogelijkhden er nu juist een wereld open, die eerder buiten bereik was. Ook zie je veel amateurs zonder CW ervaring nu op de trein springen en als men daar plezier in heeft, wat is dan het probleem?

Al vaker schreef ik dat het kernprobleem van de huidige tijd is dat we geen vriendenclub meer zijn, maar dat we elkaar juist bestrijden met allerlei competities. Vrienden helpen elkaar en kunnen met elkaar meegenieten van mooie momenten, zoals het werken van een exotisch station, waarvoor je al weken vroeg bent opgestaan en die je op die zaterdag in april plotseling kunt werken, omdat moeder natuur wat extra's in petto had.

In plaats van naar allerlei ranglijsten die er uiteindelijk toe leiden dat men elkaar het licht in de ogen niet meer gunt, zou de aandacht moeten uitgaan naar samenwerking.

Tensotte nog dit: na verloop van tijd gaat het nieuwe speeltje vanzelf vervelen en zal de activiteit in andere modes wel weer toenemen. Via FT8 is het lastig converseren en is het vergelijkbaar met 59(9) verbindingen. Oh en nog iets: wat is het verschil tussen een uur lang in een pile up telkens op een functietoets drukken totdat het DX station jouw call seint en FT8? Die functietoets is bijna hetzelfde als een knopje op de FT8 applicatie. Met FT8 heb je daarbij geen last van de ongelukkige niesbui waardoor je net jouw call mist in de pile up en allerlei nare opmerkingen via het DX Cluster riskeert...

Hartelijke groet,

Henk PA2S

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: FT8 wellicht een bubbel?

#32 Bericht door PA0ETE »

Mensen snappen de impact van zo'n nieuwe ontwikkeling vaak niet.

In 2008 was ik een van de eersten die met D-STAR experimenteerde. Toen dat wat populairder werd, toen dachten diverse mensen kennelijk dat ik iedereen wilde verplichten om D-STAR te gaan gebruiken. Dat was allerminst het geval. Ik heb ook nooit gedacht dat digitale spraakmode's FM volledig zouden gaan vervangen

Er waren in die tijd dus zelfs enkele mensen die aankondigden een schadeclaim tegen mij te zullen indienen, als zou blijken dat na een jaar of wat hun "dure" FM-apparatuur onverkoopbaar zou zijn.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: FT8 wellicht een bubbel?

#33 Bericht door on4avt »

Fm is bijlange niet verdwenen en Dstar is op sterven na dood.

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: FT8 wellicht een bubbel?

#34 Bericht door PE1LGW »

Misschien is het een rage zoals meer dingen.
Zoals bv flipos, elastiek bandjes, spinners en dan maar beginnen over pokomon jagen.
Het mooie is van de meeste rage`s ze gaan weer over, en van van enkele liever vandaag dan morgen.
Als die pokemon jagers in je eigen tuin moet weg jagen, gaat het volgens mij iets te ver.

Of enkele nieuwe modes mogelijk onze hobby om zeep helpen denk het niet.
Maar laten we er gewoon lekker gebruik van maken van deze oude en nieuwe modes
En ons niet druk maken wat andere roepen.
En gewoon doorgaan met onze zeer mooie hobby, en zijn mogelijkheden.

Pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: FT8 wellicht een bubbel?

#35 Bericht door PA3CQN »

VERON - Vereniging voor Experimenteel Radio Onderzoek Nederland ...

FT8 is dus een echte zendamateur aangelegenheid: spelen met een nieuwe techniek.
Een klassieke SSB/FM verbinding voegt niet zoveel meer toe ..
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FT8 wellicht een bubbel?

#36 Bericht door PA3DAT »

Toch wel leuk. Onderweg in het verre noorden, boven de poolcirkel en met een simpele kwartgolf vertical,
gaat het allemaal niet zó makkelijk.

En dan toch op 40m, met 60W output, gewerkt met zuid-Afrika én RI1ANL, Antarctica. Eigenlijk dus alle
continenten gewerkt, als LA/PA3DAT vanuit de camper.
En 20m? Achter elkaar Azerbeidzjan, India en Indonesie. Al meedere Indonesiers gewerkt, idem Japanners
en een paar keer Australie/Tasmanie. De meeste op 40m, ook Australie!

De gebruikte antenne: een simpele kwartgolf voor 20m (5m lang, tophoogte 7m) met een verlengspoel voor
de 40m-band.
Dus ik vermaak me prima onderweg met FT8 op een oud laptopje en de IC7300! :D
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: FT8 wellicht een bubbel?

#37 Bericht door PA1FJ »

CW de oudste mode maar nog wel de contest mode nr. 1!

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 348
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: FT8 wellicht een bubbel?

#38 Bericht door PG7VG »

Niet geheel on topic...

Vanmiddag eigenlijk voor het eerst via psk31 een echt qso gehouden met Giovanni in Italië.
Hij begon met een leuk verhaal te schrijven en ik volgde , wel wat onwennig want ben geen snelle typer. De man was echt dankbaar dat ik niet een standaard macro terugstuurde. En ik vond het ook zoveel meer waard dan enkel even snel een standaard bericht opsturen. Het was leuk en persoonlijk.

Langzaam groei ik zo naar een SSB qso. :mrgreen:

Excuses voor het off topic gaan.
73, Peter.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: FT8 wellicht een bubbel?

#39 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA3DAT schreef:Toch wel leuk. Onderweg in het verre noorden, boven de poolcirkel en met een simpele kwartgolf vertical,
gaat het allemaal niet zó makkelijk.

En dan toch op 40m, met 60W output, gewerkt met zuid-Afrika én RI1ANL, Antarctica. Eigenlijk dus alle
continenten gewerkt, als LA/PA3DAT vanuit de camper.
En 20m? Achter elkaar Azerbeidzjan, India en Indonesie. Al meedere Indonesiers gewerkt, idem Japanners
en een paar keer Australie/Tasmanie. De meeste op 40m, ook Australie!

De gebruikte antenne: een simpele kwartgolf voor 20m (5m lang, tophoogte 7m) met een verlengspoel voor
de 40m-band.
Dus ik vermaak me prima onderweg met FT8 op een oud laptopje en de IC7300! :D

Dag Aloys,


Heb je eigenlijk wel eens met de Falklands gewerkt?
Ik weet niet eens of er zendamateurs zitten. Wel luister ik wel eens naar hun radiostation. Fascinerend op zo'n klein eiland waar in de jaren 80 zo om gevochten is.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: FT8 wellicht een bubbel?

#40 Bericht door PE4BAS »

Juul, op de Falklands zitten diverse stations. In 2016 was ik bezig met de QRP challenge (https://pe4bas.blogspot.com/p/qrp.html). Werkt ik VP8LP met 5W op 20m met PSK125. Blijft leuk natuurlijk.

Om toch maar on-topic te blijven. Ik experimenteer met een nieuw stukje experimenteel software gebaseerd op FT8 genaamd FT8Call...

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FT8 wellicht een bubbel?

#41 Bericht door PA3DAT »

@Juul: jawel, in ssb. Maar dat is jaren geleden... Misschien wel vóór de Falklandoorlog :D

Ik denk ook wel dat FT8 een voorbijgaande hype is, maar het heeft ook een aantal wspr-achtige
voordelen in het gebruik, zeker met www.pskreporter.info erbij...
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 399
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: FT8 wellicht een bubbel?

#42 Bericht door PD0JSB »

Idd, VP8LP ook gewerkt , op ft8 5 watt met een magneticloop horizontaal op 20m , Bob Mcleod op 29 januari 2018,

ik denk niet dat ft8 een hype is ,het geheel is best leerzaam , propagatie/ vermogen / antenne, zeker in combinatie met psk reporter
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

-Verwijderd account

Re: FT8 wellicht een bubbel?

#43 Bericht door -Verwijderd account »

Ik snap best dat er een aantal OM-s zijn die moeite hebben met de nieuwe digitale modes. Zelf begrijp ik er ook verdomd weinig van, maar ik heb me dan ook niet verdiept in die materie. Of dat erg is, dat er nieuwe modes toegelaten worden? Totaal niet, dat is gewoon vooruitgang en voortschrijdende technische ontwikkelingen. Zal mogelijk de jongeren meer aanspreken dat de klassieke phone (FM/SSB) verbindingen.
Trouwens, ik heb zo het idee dat RTTY (telex) ook stilgevallen is. RTTY signalen hoor je vrijwel niet meer op 145.300. Als je al wat hoort daar, dan is het gewoon een FM-verbinding.

Overigens, in de regio Arnhem zijn ze volgens mij juist best wel actief in diverse phone modes. Er is -of was- zelfs een wekelijkse ronde aldaar in AM. Dus de klassieke phone modes zijn niet afgeschreven, gelukkig maar.
Er is gewoon meer keuze, vooral in digitale modes.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2036
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: FT8 wellicht een bubbel?

#44 Bericht door PA1AIS »

Uiteindelijk zijn digimodi ver door ontwikkelde en gemuteerde versies van RTTY. Het is een vorm van evolutie. Het getuigd dus van kortzichtigheid van de mensen die tegen zijn.
Daarbij is het natuurlijk perfect dat de bandbreedte van de moderne digimodi erg klein is. Op je waterval scherm met slechts 3Khz breedte zie opeens 50 stations met vermogens die vaan onder de 100 of zelfs 25 watt liggen.

Dan is RTTY met 250 of 500 watt wel een erg brute mode die eigenlijk niet meer past in het huidige gebruik van de banden.

Dat mensen er over vallen dat ze geen persoonlijk contact meer hebben is relatief. Ik dacht daar ook even zo over. Echter het gaat op het priemen en prikken door de propagatie, en dan zijn digimodi natuurlijk perfect met -20dB s/n.
Je hoeft dan niet meer je eigen ionisatie tunnel te maken met 300 watt en 3Khz bandbreedte, sociaal menselijk heel leuk, maar wordt toch langzaam technisch A-sociaal wegens frequentie schaarste op sommige banden.
Denk maar eens aan de hoeveelheid energie die het bespaart en de storingen die voorkomen worden met lagere vermogens en meer mickey-mouse elektronica.
Die veranderende wereld wordt door vele nog niet gevolgd en blijven in hun cocon zitten mopperen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0LUX
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 apr 2009, 14:09
Roepletters: PA0LUX

Re: FT8 wellicht een bubbel?

#45 Bericht door PA0LUX »

Voor mij is het simpel. Ik heb beperkte antennemogelijkheden. Ik werk heel veel FT8 sinds het er is, daarvoor veel JT65. Als er geen FT8 was dan zou ik met de huidige propagatie niet vaak achter de set zitten. En zodra er wat DX mogelijk is met CW of SSB ga ik daar op over. Ik zie het dus als een extraatje om toch met slechte condities radio actief te blijven. Dat is toch alleen maar positief?
Iedereen heeft recht op het maken van zijn eigen fouten...

Plaats reactie