DMR beginnersvragen

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa1lex
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 dec 2016, 21:19
Roepletters: pa1lex

DMR beginnersvragen

#1 Bericht door pa1lex »

Sinds en week of twee heb ik een DMR porto RT82 aangeschaft, software bijgewerkt, en de codeplug ingelezen van PA3CQJ.
Ik woon in Harderwijk en heb een prima radio verbinding met de PI1APD repeater te Apeldoorn.
Met HAMradio boven 30MHz heb ik geen ervaring en ben al een poosje aan het luisteren hoe DMR werkt.

Maar na een tijdje luisteren hoor ik af en toe is iemand vragen om een testje op TG 204 NL en verder hoor ik (te?) weinig.

Ik heb op internet gezocht naar antwoord op de volgende vragen, maar kan weinig vinden:

Als ik op andere talkgroups mee wil luisteren, hoe doe ik dit dan ?
Is het dan voldoende om de talkgroup in de zone te kiezen ?
Hoe weet de repeater dat ik naar deze talkgroup wil luisteren ?

Klopt het dat zo rustig is op de TG 204 ?

Wie kan me hierbij op gang helpen / Wat doe ik fout ?

PA3CQJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 feb 2014, 20:30
Roepletters: PA3CQJ
Contacteer:

Re: DMR beginnersvragen

#2 Bericht door PA3CQJ »

Je doet niets fout.
Het is maar net wat je verwacht van de drukte.

Als je een andere Talkgroep wilt beluisteren dan draai je daar naar toe in de zone van de repeater waar je op luistert.
In jou geval dus Apeldoorn.
Ik zie dat je ook prima over UTR en SPA komt: https://brandmeister.network/index.php? ... all=PA1LEX

Het is inderdaad zo dat de repeater niet weet dat je wilt luisteren, dus je knijpt de microfoon in op de
ingestelde TG. Als je verder niets doet dan kun je 15 minuten luisteren omdat de meeste TalkGroepen niet statisch
maar dynamisch zijn. TG 204 Nederland op tijdslot 1 en TG 9 lokaal (per repeater) op tijdslot 2 zijn statisch.

Veel informatie is te vinden op hamdigitaal.nl onder bestanden algemene informatie.

Als je wilt zien waar er wat te doen is kun je kijken op https://brandmeister.network/?page=lh&country=204
Rutger
PA3CQJ

pa1lex
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 dec 2016, 21:19
Roepletters: pa1lex

Re: DMR beginnersvragen

#3 Bericht door pa1lex »

Hallo Rutger,

Inderdaad ik hoor nu ook verkeer op andere talk groups.
Bedankt voor je reactie en trouwens ook voor het beschikbaar stellen van de codeplug voor deze porto !

73,

Lex

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: DMR beginnersvragen

#4 Bericht door TomNL »

pa1lex schreef:
Maar na een tijdje luisteren hoor ik af en toe is iemand vragen om een testje op TG 204 NL en verder hoor ik (te?) weinig.
Daar wil ik toch (niet gericht op jou, maar in zijn algemeenheid) graag iets over kwijt. Ik hoor veel OM's testen op tg 204, terwijl dat heel eenvoudig (en ook handiger, je hoort jezelf terug) via de echo functie kan (tg 9990 en volgens mij slot 2, maar ook dat zit in de eerder genoemde codeplug).

Plaats reactie