digi modes 30 meter

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

digi modes 30 meter

#1 Bericht door elinek »

ik werd door iemand erop attent gemaakt dat het gebruik van onder andere FT8 in de 30 meter band in Nederland niet is toegestaan op de wereldwijd afgesproken frequentie van 10.136 MHz.

Volgens de gebruikersbepalingen mag tussen 10.100 en 10.140 alleen gezonden worden in CW, en alleen tussen 10.140 en 10.150 met data. Er zou navraag gedaan zijn bij het AT en zij bevestigen dit en de gebruikersbepalingen gaan boven het bandplan. Het AT is vooralsnog niet van plan om de gebruikersbepalingen op dit punt aan te passen en zouden mogelijk hierop kunnen handhaven.

Voor de huidige wetgeving zie hierhttp://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2 ... highlight0 in de bijlage onderaan in het document, alleen klasse van uitzending A1A, F1A, G1A, J2A, dus CW, zijn toegestaan in dat stukje waar o.a FT8 is ingepland.

Het At zou aanraden om via de verenigingen dit kenbaar te maken zodat ze het mee kunnen nemen in een volgend overleg.
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: digi modes 30 meter

#2 Bericht door PA2RU »

elinek schreef:ik werd door iemand erop attent gemaakt dat het gebruik van onder andere FT8 in de 30 meter band in Nederland niet is toegestaan op de wereldwijd afgesproken frequentie van 10.136 MHz.

Volgens de gebruikersbepalingen mag tussen 10.100 en 10.140 alleen gezonden worden in CW, en alleen tussen 10.140 en 10.150 met data. Er zou navraag gedaan zijn bij het AT en zij bevestigen dit en de gebruikersbepalingen gaan boven het bandplan. Het AT is vooralsnog niet van plan om de gebruikersbepalingen op dit punt aan te passen en zouden mogelijk hierop kunnen handhaven.

Voor de huidige wetgeving zie hierhttp://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2 ... highlight0 in de bijlage onderaan in het document, alleen klasse van uitzending A1A, F1A, G1A, J2A, dus CW, zijn toegestaan in dat stukje waar o.a FT8 is ingepland.

Het At zou aanraden om via de verenigingen dit kenbaar te maken zodat ze het mee kunnen nemen in een volgend overleg.
Ik zie F1A staan = frequentie shift keying , FT8 maakt daar ook gebruik van....
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Re: digi modes 30 meter

#3 Bericht door elinek »

PA2RU schreef: Ik zie F1A staan = frequentie shift keying , FT8 maakt daar ook gebruik van....

Derde Symbool A = Morse Telegrafie welke bedoeld is om op het gehoor opgenomen te worden
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: digi modes 30 meter

#4 Bericht door PA1FJ »

M.a.w. wij kunnen niet meer legaal FT-8 op 10 MHz gebruiken, want je denk toch niet dat de hele wereld rekening gaat houden met het AT!!! Mooi punt voor het AT overleg kan de VERON eindelijk eens laten zien wat ze waard zijn!

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: digi modes 30 meter

#5 Bericht door PA2RU »

PA1FJ schreef:M.a.w. wij kunnen niet meer legaal FT-8 op 10 MHz gebruiken, want je denk toch niet dat de hele wereld rekening gaat houden met het AT!!! Mooi punt voor het AT overleg kan de VERON eindelijk eens laten zien wat ze waard zijn!
Het heeft nog nooit gemogen schijnbaar ;)
Wel een goed punt om het bespreekbaar te maken...ik zal het bestuur van A11 een berichtje sturen...
Overigens moet ik het nog zien of AT hier handhavend gaat optreden..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: digi modes 30 meter

#6 Bericht door PA2RU »

Ik heb een mailtje er aan gewaagd aan het voltallige bestuur van de afdeling zuid oost Drenthe..
Een bestuurslid heeft daar als volgt op gereageerd :
René heeft hier een punt.
Ik weet alleen niet of dit een zaak is voor het anateuroverleg en AT.
Het zou meer op het terrein moeten liggen van de gebruikers van de digitale modes.
Eerder was er al een probleem met N-licenties en het gebruik van de PSK frequentie op 40 meter.
Op twee meter ligt een frequentie voor wspr heel dicht bij de sstv frequentie.
De ontwikkeling van deze modes zal doorgaan.
Straks zullen ze een frequentie zoeken boven 146 Mhz en zitten wij met de problemen.
Kortom: geen zaak voor AT maar voor de gebruikers zelf.

Met vriendelijke groet,
Mijn antwoord daar op is dat ik van mening ben dat het wel een punt kan zijn , echter dat wij als amateur op persoonlijke titel geen gesprekspartner zijn van het AT maar de verenigingen als zodanig wel.
Bovendien hebben we het hier over gebruikersbepalingen en niet over bandplannen zoals al terecht is vermeld in de startpost.
Daarnaast hebben we het over een eventuele wijziging van de gebruikersbepalingen op de 30m band en niet over het uitbreiden er van : dat om een onnodige discussie te voorkomen mbt novice's en het gebruik van bijvoorbeeld PSK31 op de 40m band.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: digi modes 30 meter

#7 Bericht door PA2RU »

Kleine update :
Zoals al aangegeven heb ik het bestuur van A11 hierover gemaild.
Tijdens de bijeenkomst van april ( was ik niet bij ivm qrl ) werd het besproken.
Los van het antwoord van 1 bestuurslid heb ik er niks meer van gehoord waarop ik heb besloten dit tijdens de bijeenkomst van mei persoonlijk nog eens aan te kaarten.

On een lang verhaal kort te houden : ik moest maar een VR voorstel indienen :?: :?:
Geen idee of dat de normale gang van zaken is in deze , ik voer een punt aan voor een amateuroverleg : gaat volgens mij buiten de VR om??

Zijn er nog meer mensen hier mee bezig?
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: digi modes 30 meter

#8 Bericht door PA3DAT »

PA1FJ schreef:M.a.w. wij kunnen niet meer legaal FT-8 op 10 MHz gebruiken, want je denk toch niet dat de hele wereld rekening gaat houden met het AT!!! Mooi punt voor het AT overleg kan de VERON eindelijk eens laten zien wat ze waard zijn!
Je kunt nu wel hoog van de toren gaan blazen, maar je moet je gewoon realiseren dat al je FT8-verbindingen
op 30m illegaal waren! En waarom? Omdat je je eigen machtigingsvoorwaarden niet kent! :D

Ik zit 4 weken in Frankrijk, nu aan de Middellandse Zee. Ik heb een antenne gemaakt om op 4 meter te kunnen
werken, wat blijkt? Fransen mogen helemaal niet op 4 meter! Ik dus ook niet. Ok, dan een antenne mee voor
de 6 meterband. Blijkt dat je in Frankrijk alleen boven de 50.200 mag uitkomen... Lekker handig!

Wij mogen in Nederland geen FT8 op de internationale FT8-frequentie. Big deal, doen we toch lekker cw? :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: digi modes 30 meter

#9 Bericht door PA2RU »

Heb er wederom een mail aan gewaagd naar het bestuur van A11..
Ook nu weer een antwoord van een bestuurlid..
Ik heb sterk de indruk dat mijn voorstel om het bespreekbaar te maken bij een AO word afgeserveerd :( dat had ik ook tijdens de laatste bijeenkomst toen ik opheldering vroeg in deze..

Kennelijk is er in Zuid Oost Drenthe geen draagvlak voor..
Ik hoop dat er elders in het land meer succes word geboekt.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: digi modes 30 meter

#10 Bericht door PA2RU »

Inmiddels ook antwoord gehad van onze voorzitter : er blijk al een discussie gaande te zijn tussen het afdelingsbestuur en het hoofdbestuur hier over..
Zaak zit al in de pen blijkbaar..
Ik citeer een deel uit de mail :
De klasse van uitzending voor FT8 is daarom F1B en een dergelijke uitzending is in Nederland uitsluitend in het bandsegment 10,14 – 10,15 MHz toegestaan.
Veel amateurs in Nederland gebruiken voor hun FT8-verbindingen op 10 MHz de internationaal afgesproken frequentie 10,136 MHz. Dat is dus in strijd met de registratievoorwaarden.
Ik vermoed dat AT dat niet eens weet en daarom ook niet handhavend optreedt.
Op dit moment heeft het ministerie van EZK een wijziging op de Regeling Gebruik van Frequentieruimte met Meldingsplicht 2015 in voorbereiding. De VERON zal daarbij voorstellen om de frequentietoewijzing en de toegestane klassen van uitzending te wijzigen, zodat deze met het IARU-Region 1 HF-bandplan overeenstemmen.
Zolang die wijziging nog niet is door gevoerd blijft het feitelijk illegaal om beneden 10140 F1B (FT8) te gebruiken.
73 René PA2RU

PA7N
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:22
Roepletters: PA7N

Re: digi modes 30 meter

#11 Bericht door PA7N »

PA2RU schreef: Zolang die wijziging nog niet is door gevoerd blijft het feitelijk illegaal om beneden 10140 F1B (FT8) te gebruiken.
Ik denk dat niemand bij het AT het iets kan schelen dat wij op 10.136 een FT8 signaaltje uitzenden. Ze zijn daar natuurlijk ook enorm druk om al die storing van powerline, inverters, etc. op te lossen.
73/72 PA7N, Erwin.
pa7n.nl

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: digi modes 30 meter

#12 Bericht door PA2RU »

PA7N schreef:
PA2RU schreef: Zolang die wijziging nog niet is door gevoerd blijft het feitelijk illegaal om beneden 10140 F1B (FT8) te gebruiken.
Ik denk dat niemand bij het AT het iets kan schelen dat wij op 10.136 een FT8 signaaltje uitzenden. Ze zijn daar natuurlijk ook enorm druk om al die storing van powerline, inverters, etc. op te lossen.
Zoals in de mail staat die ik heb ontvangen weet AT daar waarschijnlijk ook niks van , ik vraag me af of er dan ook gehandhaafd word als je word betrapt : ik denk het niet..
73 René PA2RU

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: digi modes 30 meter

#13 Bericht door PA1FJ »

Aloys PA3DAT

Ik blaas helemaal niet hoog van de toren, ik stel alleen voor dat de VERON in het overleg met AT dit ter sprake brengt. Ik ken donders goed mijn machtigings voorwaarden. En vindt jou opmerking wel iets te voorbarig. Als we het dan toch over machtigings voorwaarden hebben, denk ik dat er eerst eens naar gekeken moet worden naar die OM's die zonder toestemming met ruim 1 Kilowatt zitten te werken.

73 Fred PA1FJ

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: digi modes 30 meter

#14 Bericht door PA2RU »

PA1FJ schreef:Aloys PA3DAT

Ik blaas helemaal niet hoog van de toren, ik stel alleen voor dat de VERON in het overleg met AT dit ter sprake brengt.

73 Fred PA1FJ
De veron gaat het ook voorstellen , zie het citaat van de mail die ik heb gehad van de lokale voorzitter..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: digi modes 30 meter

#15 Bericht door PA3DAT »

NIET hoog van de toren blazen zou zijn: "misschien kan de Veron het eens meenemen naar het overleg,
wellicht kan er iets aangepast worden..."
Zou best kunnen dat ze in het overleg wel belangrijkere zaken te bespreken hebben dan 'FT8 op 30m'.
En dan dat "de rest van de wereld". Nee, de rest van de wereld kan niet met PA werken in FT8 op 30m.
Lekker belangrijk, big deal zeg!

Ik kan niet vanuit Frankrijk werken op 4m! En straks vanuit Friedrichshafen in Duitsland ook al niet! Is er
ook iemand die zich dáár druk over maakt? (Ik zelf niet overigens... :D )
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Plaats reactie