jtdx installeren op linux ubuntu

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1ngg
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 sep 2011, 18:19

jtdx installeren op linux ubuntu

#1 Bericht door pe1ngg »

Hallo,
Ben een beetje aan het experimenteren met linux ubuntu.
Nu wil ik graag jtdx hierop draaien, maar zie nergens info hoe dit te doen, wel over wsjt-x

Heeft iemand voor mij een link waar dit omschreven staat?

mvrgr Kees

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: jtdx installeren op linux ubuntu

#2 Bericht door PE9ZZ »

Staat dat niet gewoon op de site van JTDX? Het is een deb, die je met dpkg -i filename.deb kan installeren. Neem wel de 64 bit versie.

Edit: ze hebben zellufs een Jijpijp filmpje! Oh, da's wel voor Microsoft Windows...

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: jtdx installeren op linux ubuntu

#3 Bericht door PE1MBS »

Of rechter muistoets erop klikken en dan installeren met je package manager....

pe1ngg
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 sep 2011, 18:19

Re: jtdx installeren op linux ubuntu

#4 Bericht door pe1ngg »

Hallo Mannen, bedankt voor het antwoord, maar ik moet vertellen dat ik me hele leven al met windows werkt, op de commodoretijd na, dus de kreten die jullie bezigen zeggen mij niets helaas.
Wsjt-x heeft een aantal links die ik in de terminal geplaatst heb en zo heb ik wsjt-x wel kunnen installeren.
Maar over jtdx zie ik helemaal niets, vandaar mijn vraag.

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: jtdx installeren op linux ubuntu

#5 Bericht door PE1MBS »

Hoi Kees,

Ik neem aan dat je het DEB bestand al hebt gedownload....
Waarschijnlijk werkt de dubbelklik (linker muistoets) ook wel maar anders de rechtse en dan iets van "installeren" ofzo.
Is praktisch hetzelfde als in Windhoos.

pd2Rm
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 dec 2006, 19:01
Locatie: almelo

Re: jtdx installeren op linux ubuntu

#6 Bericht door pd2Rm »

denk dat het met deze link wel moet lukken
http://wsprnet.org/drupal/node/5567
en ook even de usb poort de rechten geven
sudo adduser ...... dialout
op de puntjes moet de naam van de pc staan
bij vlagen ben ik geniaal maar meest al is het windstil

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: jtdx installeren op linux ubuntu

#7 Bericht door PD0JDG »

Hallo Kees,

Net zoals voor Windows wordt er voor Linux software aangeboden in verschillende vormen. Iedere vorm heeft zijn eigen manier van installeren en al dan niet kunnen bepalen of het afhankelijk is van reeds geinstalleerde software.

Ubuntu als GNU Linux distributie wordt aangeleverd met de software en bibliotheken in zogenaamde "packages". Zo'n package is een bestand met een ".deb" extensie. Deze packages worden bewaard op servers, de zogenaamde "repositories". Het "Terminal" commando om deze zichtbaar te maken is "apt-cache policy".

De installatie van deze packages wordt beheerd door de zogenaamde "package manager". Die pacakage manager installeert en de-installeert packages, maar houdt ook afhankelijkheden bij. De software in een package kan namelijk gebruik maken van biblotheken van een ander package. De package manager controleert of afhankelijke packages zijn geinstalleerd en zo niet worden die afhankelijkheden alsnog geinstalleerd. Het Terminal command voor de package manager is "apt". Er zijn ook grafische interfaces voor de package mananger beschikbaar.

Een Linux distributie bevat niet alle programma's die bestaan, maar ook geen updates van exotische (ham) programma's bevat kunnen individuen persoonlijke repositories opzetten. Deze repositories worden PPA (Personal Package Archive) genoemd. Die PPA kan dan toegevoegd worden aan de Ubuntu repositories. Dan zal tijdens update en upgrade van Ubuntu deze repository worden meegenomen. Dat is waar PD2RM naar verwijst voor de installatie van WSJTX, niet van JTDX!

Voor JTDX is er geen Repository, maar wel een package. Op Sourceforge zag ik drie packages:
wsjtx_1.8.0_armhf.deb voor Raspberry Pi
wsjtx_1.8.0_i386.deb voor PC met 32 bits Linux
wsjtx_1.8.0_amd64.deb voor PC met 64 bit Linux

Je kunt de juiste package downloaden (bij twijfel gebruik de i386 versie) en instaleren door een terminal te openen en de volgende commando's te geven:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
cd Downloads
dpkg -i wsjtx_1.8.0_i386.deb (zoals PE1NGG vertelde)

Dan zou het commando "wsjtx" het programma moeten opstarten.

Succes, Jaap

PS andere manieren van software installatie zijn binaries, source compilatie, SNAP, en nog veel meer die ik niet weet, hi.

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: jtdx installeren op linux ubuntu

#8 Bericht door PD0JDG »

Sorry, was even afgeleid.
PD0JDG schreef: Een Linux distributie bevat niet alle programma's die bestaan, maar ook geen updates van exotische (ham) programma's bevat kunnen individuen persoonlijke repositories opzetten. Deze repositories worden PPA (Personal Package Archive) genoemd. Die PPA kan dan toegevoegd worden aan de Ubuntu repositories. Dan zal tijdens update en upgrade van Ubuntu deze repository worden meegenomen. Dat is waar PD2RM naar verwijst voor de installatie van WSJTX, niet van JTDX!
Een Linux distributie bevat niet alle programma's die bestaan. De distributie bevat ook geen updates van exotische (ham) programma's, dat wordt meestal gedaan met een nieuwe distributie. Daarom kunnen individuen persoonlijke repositories opzetten. Deze repositories worden PPA (Personal Package Archive) genoemd. Die PPA kan dan toegevoegd worden aan de Ubuntu distributie repositories op je eigen PC. Dan zal tijdens update en upgrade van Ubuntu deze repository worden meegenomen. Dat is waar PD2RM naar verwijst voor de installatie van WSJTX, niet van JTDX!

73, Jaap

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: jtdx installeren op linux ubuntu

#9 Bericht door PD0JDG »

Ben benieuwd of het werkt.

JT65 en FT8 hebben een nauwkeurige tijdklok nodig. Om de klok van de computer te synchroniseren via het Internet kun je Network Time Protocol (NTP) gebruiken.

Dat is in Ubuntu eenvoudig te installeren door de volgende commando's te gebruiken:

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install ntp

73, Jaap

pe1ngg
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 sep 2011, 18:19

Re: jtdx installeren op linux ubuntu

#10 Bericht door pe1ngg »

Hoi Jaap,

Programma heb ik geïnstalleerd en start prima op, helaas krijg ik geen cat connectie en ook de error van hamlib.
Hij laat wel een driver zien die ik selecteer, maar dit mag niet baten.
allerlei verschillende instellingen geprobeerd, misschien heb jij nog tips?

grt Kees

Plaats reactie